پنجشنبه 8 مرداد 1383

توضيحات رئيس دانا درباره حمله به زرافشان در زندان، رويداد

در پي انتشار اخباري در اوايل اين هفته، مبني بر ضرب و شتم «ناصر زرافشان» وكيل خانواده قربانيان قتلهاي زنجيره‌اي و عضو كانون نويسندگان كه در زندان اوين به سر مي‌برد، خانواده و دوستان وي با نگراني از اين قضيه تيمي در داخل و خارج از حقوق‌دانان بدون مرز، اعضاي كانون نويسندگان، وكلاي خانواده‌هاي سياسي و خانواده‌هاي آنها براي بررسي اين مسئله تشكيل دادند كه «فريبرز رئيس دانا» از فعالان سياسي رياست اين گروه را بر عهده گرفت.


به گزارش خبرنگار «رويداد»، پس از ماجراي ضرب و شتم زرافشان در زندان كه يكشنبه شب 4 مردادماه رخ داده «يوسف مولايي» و «شيرين عبادي» از وكلاي زندانيان سياسي با ناصر زرافشان ملاقاتي داشتند و قضيه را جويا شدند. همچنين فريبرز رئيس دانا نيز روز سه‌شنبه 6 مردادماه در گفت‌وگويي تلفني از مطلوب بودن حال زرافشان اطمينان حاصل كرد.

در اين‌باره، خبرنگار «رويداد» روز چهارشنبه 7 مردادماه در گفت‌وگو با فريبرز رئيس دانا ماجرا را جويا شد كه وي به شرح قضيه پرداخت.

فريبرز رئيس‌دانا گفت:«ناصر زرافشان به همراه دوستانش در اعتراضي نمادين به وقايع 18 تير و در همبستگي با دانشجويان از روز 14 تيرماه اعلام اعتصاب غذا كرده بودند.

اين قضيه تا زمان حمله به منزل خانواده پيران كه حمله‌كنندگان مدعي بودند «به دليل اجاره خانه بوده است»، ادامه يافت. لذا پس از اين اتفاق زرافشان و دوستانش اعتصاب غذا را درباره اين موضوع ادامه دادند».

وي افزود:«از اين مرحله به بعد عناصري در داخل زندان كه در واقع از مجرمان عادي و قاچاقچيان بودند و سابقه بازيگريهاي سياسي نيز داشتند، به آزار و اذيت زندانيان – عقيدتي پرداختند كه در مقابل اين اقدام زرافشان و دوستانش بيانيه‌اي را صادر كردند و خواستار خروج مجرمان از بند خودشان شدند».

رئيس دانا گفت كه به دنبال اين بيانيه، مديريت زندان دو برادر را كه سردمدار اين قضيه بودند از بند يك خارج كردند و همچنين با پا در مياني ناصر زرافشان،‌ پدر پيران كه در زندان انفرادي به سر مي‌برد، به بند بازگرداندند. بار ديگر بيانيه‌اي صادر شد و به خانواده‌هاي آنها اطلاع داده شده كه نگران نباشند.

رئيس دانا در ادامه گفت كه وي به همراه تيم بررسي قضيه اعتصاب غذا طي ملاقاتي كه همسر زرافشان با وي داشت، خواستار قطع اعتصاب غذا شديم و از حركت آنها نيز قدرداني كرديم و حمله به منزل پيران را نيز محكوم كرديم، كه پس از گذشت 24 ساعت اطلاع دادند همه دوستان پذيرفته‌اند و اعتصاب غذا را پايان داده‌اند.

رئيس تيم پيگيري وضعيت زرافشان در ادامه ماجرا حمله به وي در زندان را تشريح كرد و گفت: «پس از اتمام قضيه كساني كه تحت رهبري دو نفر به نامه «حسين فخرآور» كه سابقه مسافرتهاي خارجي داشته و هب همين دليل دستگير شد و رهبر گروههاي بزهكار فردي موسوم به «اسمال تيغ‌زن» شبانه با اشياء برنده به قرار اطلاع با ميل‌گرد و چاقو يكشنبه شب در خواب به ناصر زرافشان حمله كرده‌اند تا او را مورد ضرب و شتم قرار دهند ولي نه زندانيان ديگر متوجه مي‌شوند و پس از مقابله سه ساعته حمله را دفع مي‌كنند. به دنبال اين قضيه موجي از نگراني ميان خانواده‌ها و دوستان زرافشان به وجود آمد كه ايشان نيز با من تماس تلفني گرفت و اعلام كرد كه حالش كاملا خوب است».

به گفته وي، حسين فخرآور كه بيان كرده هدف حمله‌اش ناصر زرافشان بوده، قبلا نيز اعلام كرده بود كه بايد همان شب كار را تمام كنند كه خوشبختانه موفق نمي‌شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بنابراين بنابر گفته‌هاي رئيس دانا، «فخرآور»، «حيدري» و «اسمال تيغ زن» مسئوليت اين حمله را بر عهده داشته‌اند و دلايلشان هم «اعتصاب غذاي» زندانيان سياسي و تحريكاتي بوده از يكجا به آنها وارد مي‌شده است».

رئيس دانا افزود:«ما معتقديم اين تحريكات از سوي مديريت زندان نبوده ولي اين بدان معنا نيست كه در اين قضيه از قوه قضائيه سلب مسئوليت شود».

وي در پايان گفت كه ناصر زرافشان و سايز زندانيان به عنوان يك زنداني در بند قوه قضائيه حقوقي دارند كه بايد رعايت شود.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10490

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'توضيحات رئيس دانا درباره حمله به زرافشان در زندان، رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016