دوشنبه 12 مرداد 1383

عبدالله مومني: اصلاح‌طلبان فاقد استراتژي متناسب با خواست مردم اند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) گفت: هر گونه مشاركت احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلب در انتخابات آتي رياست جمهوري منوط به ارايه‌ي علل ناكامي اصلاحات در طول چند سال گذشته و ارايه‌ي برنامه‌هايي با توجه به چالش‌ها و موانع پيش‌رو براي سرنوشت سياسي ايران است.

«عبدالله مومني» در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه مردم در طول انتخابات متعدد گذشته يعني خرداد 76 و 80 به صراحت خواست خود را براي اصلاح برخي ساختارهاي قدرت ابراز كردند، اظهار داشت: از سويي مردم از برخي اشكالات و نارسايي‌ها در اركان قدرت چشم‌پوشي كردند و علي‌رغم چند مرحله‌اي بودن انتخابات و تنگ‌نظري‌هايي در اين عرصه، از ابزار انتخابات به عنوان ساز و كاري براي اصلاح برخي ساختارهاي قدرت استفاده كرده‌اند.
وي افزود: ايستادگي اقتدارگرايان در مقابل مطالبات ملت، بي‌اعتنايي به خواست و نظر مردم، تعرض به حقوق شهروندان و نقض حقوق بشر ثابت كرد كه نهادهاي بر گرفته از راي مردم نمي‌توانند در سطح پي‌گيري مطالبات و عمل به خواست موكلانشان جايگاه چندان محكمي در حال حاضر داشته باشند. لذا بي‌تاثيري خواست و اراده‌ي مردم در اداره‌ي امور و برخوردهاي تحريك‌كننده‌ي آزادي و حقوق مشروع ملت در بخش‌هايي از نخبگان تلقي‌اي مبني بر اينكه تداوم راهبرد اصلاح از درون با بن بست مواجه شده است، را ايجاد كرد.
دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) اصلاح‌طلبان را فاقد استراتژي متناسب با خواست مردم دانست؛ آن را ضعف عمده‌ي آنها خواند و گفت: متاسفانه از سال‌هاي آغازين حركت اصلاحات نه تنها تلاشي در تدوين حوزه‌هاي مختلف اصلاحات صورت نگرفته، بلكه مشكلات و چالش‌هاي پيش روي اصلاح‌طلبان موجب عدم پي‌گيري مطالبات مردمي از سوي برخي از آنها شد و تاكنون بازخواني در روش‌ها صورت نگرفته است.
وي با تاكيد بر ناكارآمد خواندن روش‌هاي گذشته‌ي اصلاح‌طلبان، گفت: نيازمند بازنگري جدي در ساختار جريان اصلاح‌طلب هستيم كه بتواند تناسبي بين خواسته‌هاي مردم با بنيادهاي نظري اصلاحات ايجاد كند، زيرا در اين صورت مي‌توان به تداوم جريان تحول خواهي در جامعه اميدوار بود.
مومني ابراز عقيده كرد: جبهه‌ي دوم خرداد، گروه‌ها، احزاب و افراد مورد حمايت آنها كه در طول چند سال گذشته نتوانسته در حاكميت موفق عمل كنند بايستي پاسخگوي عملكرد خود باشند.
مومني پرسيد: با توجه به فعال شدن مجدد احزاب درون جبهه‌ي دوم خرداد براي ورود به ساخت قدرت، چه تضميني براي موفقيت آنها وجود دارد؟ شرايط كنوني، پاسخگويي در مقابل مردم را از سوي احزاب و نهادهاي مدني اصلاح‌طلب مي‌طلبد. پذيرش نقد گذشته، انتخاب استراتژي مناسبي است كه سبب اعتماد مردم به جريانات سياسي مي‌شود.
وي توسعه‌ي سياسي و جامعه‌ي مدني را جزو مهم‌ترين برنامه‌هاي طرح شده از سوي اصلاح‌طلبان ذكر كرد و در ادامه مهم‌ترين مولفه‌هاي جامعه‌ي مدني را رعايت حقوق شهروندي و حقوق مدني افراد دانست و گفت: در طول چند سال گذشته اين موضوعات به طور دايم نقض شده و اصلاح‌طلبان نتوانسته مانع از نقض آن شود. حتي رييس‌جمهور به عنوان بالاترين مقام اجرايي كشور جز دادن تذكر نتوانسته اقدامي در راستاي احقاق حقوق شهروندانش داشته باشد.
دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) ادامه داد:‌ اگر هدف از حضور مجدد اصلاح‌طلبان تداوم روند مردمسالاري امور است صرف شركت در يك انتخابات غير آزاد، خود مانعي جدي در راه تحقق اراده‌ي شهروندان است. اگر هدف اصلاح‌طلبان ورود صرف به قدرت است كه ديگر نبايد انتظار حمايت جنبش اجتماعي كه هدفش برقراري جامعه‌ي مردمسالار و توسعه يافته است را داشته باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با بيان اين كه جنبش دانشجويي در طي چند سال اخير حركت خود را در درون نهادهاي مدني تعريف كرده و نقطه‌ي عظمت دانشگاه را در اين نهادها مي‌داند و نه قدرت؛ وظيفه‌ي اين جنبش را نقد دانست.
مومني گفت: فعالان دانشجويي و دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) در شرايط كنوني، پرداختن به مساله‌ي انتخابات رياست جمهوري را فراتر از اشخاص و افراد مطرح شده مي‌داند و معتقد است گرچه اين افراد ظرفيت و توان ايجاد اجماع و انسجام بين گروه‌هاي دوم خردادي را دارند، اما به دليل پرسش‌هاي بي‌پاسخ مانده‌ي جنبش اجتماعي از اين جريان، نمي‌تواند پشتوانه‌ي مردمي را كه تنها سرمايه‌ي اجتماعي اصلاح‌طلبان بوده، بدون برنامه‌ي سياسي عملي متناسب با نيازهاي مردمي به حركت اصلاحي برگرداند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10601

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عبدالله مومني: اصلاح‌طلبان فاقد استراتژي متناسب با خواست مردم اند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016