چهارشنبه 14 مرداد 1383

سروش:به حكم دين‌دار بودن مكلف به دفاع از حقوق روزنامه‌نگارانيم، سايت امروز

عبدالكريم سروش با حضور در دومين نشست اعتراض آميز روزنامه‌نگاران حضورش را از باب تكريم به اهل قلم دانست و نسبتش با مطبوعات را ضعيف و محدود خواند، هم‌چنين بر اينكه وزنامه‌نگاران خودشان بايد از حقوقشان دفاع كنند، تاكيد كرد.

وي با بيان اينكه هيچگاه روزنامه‌نگار يا خبرنگار نبوده است، يادآور شد: پيش از دوم خرداد، نصيب توهين مطبوعات بيش از هر كس ديگري متوجه وي بوده‌ است.

سروش با بيان اينكه مطبوعات ايران سرفراز بوده و هستند، به اولين مقاله‌اش در مجله كيان با عنوان “ پس از دوم خرداد”، اشاره كرد و گفت: در آن مقاله آورده بودم كه اگر برخي به آزادي به عنوان يك حق اعتقاد ندارند، بايد به آن به عنوان يك روش حكومتداري اعتقاد داشته باشند. حكمرانان براي حكومت موفق بايد اطلاعات درستي از زيردستان خود داشته باشند چرا كه بدون آن حكومت موفقي نخواهند داشت، اين اطلاعات درست نيز از طريق ماموران به دست نمي‌آيد، بلكه بايد گذاشت تا مردم بگويند كه چگونه مي‌انديشند.

به گفته‌ي وي با آزاد گذاشتن مردم، حكمرانان نيز به هدف خود خواهند رسيد.

سروش با پافشاري بر دفاع از آزادي افزود: وسوسه‌هايي مبني بر اينكه جامعه ممكن است دچار مفاسدي شود، بايد شناسايي شوند.

وي افزود:آزادي اطلاعات مهمترين ركن دموكراسي است.

سروش با بيان اينكه مطبوعات بايد بيش از پيش در اعمال دموكراسي تلاش كنند، يادآور شد: ركن‌تر و ركين‌تر از مجلس و دولت به عنوان دو قوه‌ي مقننه و مجريه، قوه‌ي قضاييه است چرا كه هر دموكراسي‌اي بايد از ركن‌ قوه‌ي قضايي برخوردار باشد.

وي ابراز عقيده كرد: شعارهايي همچون فاقد اختيار بودن رييس‌جمهور و يا ....اگر چه صحيح است ولي بدون قوه‌ي قضاييه قوي و مستقل دموكراسي محقق نمي‌شود.

اين محقق با تاكيد بر اينكه دموكراسي بر عدالت بنا مي‌شود و مهمترين بخش آن دستگاه قضايي است، ادامه داد: اگر دستگاه قضايي در داد و ستد از شيوه‌هاي تعيين شده‌اي تبعيت كرد و بزرگترين مصلحت را حقوق مردم دانست و نه حكومت و به تحكيم حقوق شهروندي پرداخت، يقينا به سوي دموكراسي واقعي و نه صوري راه خواهيم يافت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: به حكم دين‌دار بودن مكلف به دفاع از حقوق روزنامه‌نگارانيم و براي بهبود فضاي آينده بايد شعار دستگاه قضايي آزاد و مستقل را سرداد و كار روي آن را برعهده گرفت.

هم‌چنين به اعتقاد وي مطبوعات آزاد در درجه‌ي اول بايد غني باشند تا به ساختن افكار بپردازند و ‌آزادي توانگرانه‌اي بر اساس منطق غني را نشر دهند.

وي با بيان اينكه در اين راه خواهد كوشيد، ديگران را نيز به اين‌كار تشويق كرد و خطاب به مسوولان گفت كه اين نداها را بشنود چرا كه مملكتي كه مسوولانش صرفا به مداحان گوش بسپارند، مملكت نيك‌بختي نيست.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10650

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سروش:به حكم دين‌دار بودن مكلف به دفاع از حقوق روزنامه‌نگارانيم، سايت امروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016