دوشنبه 9 شهريور 1383

خبرهاي منتشر نشده سايت رويداد

شنبه 7 شهريور - رويداد

خداياري: مدعيان انحلال جبهه مشاركت از سوي وزارت اطلاعات، مستندات خود را ارائه كنند
يك عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ادعاي يك سايت وابسته به محافظه‌كاران مبني بر انحلال اين حزب از سوي وزارت اطلاعات را «زمينه‌سازي براي برخورد با جبهه مشاركت» دانست.
«علي اصغر خداياري» روز شنبه هفتم شهريورماه به خبرنگار «رويداد» گفت كه اين سايت اينترنتي مدعي شده كه وزارت اطلاعات جبهه مشاركت را تهديد به انحلال كرده است، در حالي كه چنين مسأله‌اي وجود ندارد و اگر اين سايت چنين ادعايي دارد، مستندات خود را ارائه دهد.
وي تصريح كرد:«ظاهراً كساني كه از ادامه فعاليت جبهه مشاركت با وجود همه فشارها و محدوديت‌ها ناراضي هستند، زمينه‌سازي براي تشديد برخوردها با اين حزب را آغاز كرده‌اند و انتشار چنين اخبار كذب و شايعاتي نيز در همين جهت صورت مي‌گيرد.»
گفتني است، سايت «دريچه» اخيراً در خبري با عنوان «احتمال انحلال مشاركت» مدعي شده بود كه اخبار حاصله از واهمه تصميم‌سازان حزب مشاركت در زمينه انحلال اين حزب توسط وزارت اطلاعات دولت خاتمي حكايت دارد.
در اين خبر ساختگي آمده بود:«بر اساس اخبار دريافتي گفته مي‌شود در پي برخي اقدامات راديكال و خلاف منافع و مصالح ملي حزب مشاركت در مجلس ششم، وزارت اطلاعات در نامه‌اي به حزب مشاركت اقدامات اين حزب را مغاير و درتضاد با منافع ملي ذكر كرده و هشدار داده بود كه در صورت ادامه اين وضعيت اين حزب منحل خواهد شد. گفتني است، اخيراً نيز در پي اعلام برخي مواضع راديكال ازسوي اعضاي اين حزب، بار ديگر تهديد وزارت اطلاعات پررنگ‌تر شده است.»

عليرضا رجايي در تحليلي از سرنوشت برنامه چهارم: منازعه‌اي جدي ميان بورژوازي تجاري و دولتي را در پيش داريم
«عليرضا رجايي» رويكرد مجلس هفتم به برنامه چهارم توسعه را سبب شكل‌گيري مقاومت شديدتر در اجزاي بورژوازي تجاري و دولتي و درنهايت شكل‌گيري يك منازعه جدي در ساختار نظام سياسي دانست.
اين فعال ملي-مذهبي روز چهارشنبه چهارم شهريورماه در گفت‌وگوبا خبرنگار «رويداد» برخورد مجلس هفتم با برنامه توسعه و رويكردهاي اقتصادي مجلس را از دو منظر ارزيابي كرد و گفت:«جرياني در دل بلوك قدرت ايران قرار دارد كه تلاش مي‌كند در مقابل ساير رقباي خودشان در ساختار قدرت ايران در همه زمينه‌هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي موقعيت برتري پيدا كند و همچنين نيروهاي حامي اين بلوك قدرت هم حضور دارند كه در يك بيان كلي و تا حدي غيردقيق با تسامح مي‌توانيم آنها را نوعي «خرده بورژوازي سنتي» تلقي كنيم.
وي بيان اينكه « اين دو گرايش با دو رويكرد متفاوت اكنون به يك نظر مشترك مي‌رسند» تصريح كرد:«نيروي تابع بر اساس يك نگاه خيال‌پردازانه تصور مي‌كند كه به هر ميزان نهادهاي اقتصادي و اجتماعي در دست يك دولت متمركز قرار داشته و تهي از رقابت باشد و از نظر آنها از ورود طبقات به اصطلاح فرصت‌طلب سرمايه‌دار ممانعت كند، مي‌تواند از اين طريق نوعي عدالت اجتماعي و اقتصادي جاري كند.»
«رجايي» در ادامه خاطرنشان ساخت: «اما گرايشي كه در بلوك قدرت قرار دارد و در ساختار قدرت مستقر شده، در رقابت شديدي كه طي دوران پس از جنگ به خصوص بورژوازي دولتي و اخيراً بورژوازي تجاري سنتي تلاش مي‌كند به بهانه دولتي كردن،‌دست دو رقيب ديگر را از نهادهاي قدرت قطع كند و خودش را به لحاظ اقتصادي به قدرت بلامنازعي تبديل كند كه تسلط مطلق بر منابع درآمدي نفت و نحوه توزيع آنها پيدا كند.»
اين فعال سياسي معتقد است كه تسلط بر بافت دولت بعد از «خاتمي» بخش مهمي از برنامه‌هاي راهيافتگان مجلس هفتم است ولي برنامه كلي آنها فراتر از دولت بعدي است.
وي افزود:«تحول اساسي در ساختار اجتماعي و سياسي ايران از طريق نوعي اعمال قدرت يكجانبه و ايجاد انسداد اجتماعي در كنار انسداد سياسي از اهداف آنهاست.»
رجايي در پايان تصريح كرد:«با توجه به تنوع طبقاتي و تكوين مقاومت شديدتر ساير اجزاي بورژوازي تجاري و دولتي اين پروژه آنها به انجام نمي‌رسد.»

پرونده ايران توسط جاسوس آمريكايي در اختيار اسرائيل قرار گرفت
مقامات دولت آمريکا موضوع جاسوسی يک کارمند عاليرتبه دولت آن کشور به نفع اسرائيل و از جمله انتقال اطلاعات محرمانه در مورد ايران به منابع اطلاعاتی اسرائيل را در دست بررسی دارند.
به گزارش روز شنبه هفتم شهريورماه خبرنگار بين‌الملل «رويداد» و به نقل از بي‌بي‌سي، به گفته اف بی آی «پليس فدرال آمريکا» فرد مورد نظر امکان دسترسی اسرائيل به اسناد طبقه بندی شده دولتی از جمله رويکرد دولت جورج بوش - رييس جمهوری آمريکا - را فراهم آورد هرچند سفارت اسرائيل در واشنگتن اين اتهام را کاملاً رد کرده و آن را کذب محض خوانده است.
شبکه خبری سی بی اس آمريکا با انتشار گزارشی گفته است که فرد متهم به جاسوسی، ارتباط های نزديکی با مقامات ارشد وزارت دفاع داشته و پليس فدرال معتقد است که وی "از داخل دفتر وزير دفاع ايالات متحده برای اسرائيل جاسوسی می کرده است."
براساس اين گزارش، اين فرد با «پل ولفوويتز»، معاون وزير دفاع، و «داگلاس فيث»، يک مقام ديگر اين وزارت خانه تماس مستقيم داشته است.
اين دو نفر در برنامه ريزی اشغال عراق توسط آمريکا در سال 2003، نقشی کليدی ايفا کردند.
به گفته خبرنگار بی بی سی در واشنگتن، انتشار اين گزارش تحولی جدی در روابط ايالات متحده و اسرائيل است که يکی از نزديکترين متحدان آمريکا تلقی می شود.
در عين حال، جاسوسی به نفع اسرائيل در آمريکا بدون سابقه نيست.
به گزارش سی بی اس، فرد مورد بررسی در رسوايی جديد جاسوسی به نفع اسرائيل، توانست در سال گذشته نسخه ای از گزارش حاوی رويکرد سياسی دولت آمريکا نسبت به ايران را در اختيار مقامات اسرائيلی قرار دهد.
به گفته برخی منابع، با در اختيار داشتن اين گزارش، دولت اسرائيل به اطلاعات مهمی در مورد سياست ايالات متحده در قبال ايران دست يافت و به اين ترتيب، از امکان تاثيرگذاری بر سياست آن کشور در مورد ايران برخوردار شد.
يک مقام امنيتی آمريکا در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشيتدپرس شروع تحقيقات در مورد اين ماجرا را تاييد کرده اما گفته است هنوز بازداشتی صورت نگرفته است.
به نظر می رسد که اطلاعات محرمانه ای در اختيار کميته امور عمومی اسرائيل و آمريکا، که از جمله گروه های فعال طرفدار اسرائيل در آمريکاست، قرار گرفته است.
در عين حال، اين گروه هرنوع اقدامی در اين زمينه را تکذيب کرده و گفته است که اعضای آن هرگز خدشه دار شدن قوانين و امنيت ايالات متحده را تحمل نمی کنند.
ارگان جناح راست ضمن لاپوشاني اظهارات يك راهيافته اعلام كرد: «جمهوري اسلامي» جزو «جهان اسلام» نيست!
روزنامه «رسالت» كه اخيراً مسؤوليت لاپوشاني اظهارات نسنجيده راهيافتگان مجلس هفتم را بر عهده گرفته است، در تازه‌ترين اقدام خود، مسؤوليت اعلام حمايت نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس از «مقتدي صدر» را به گردن خبرنگار يك خبرگزاري انداخت.
اين روزنامه در شماره چهارشنبه چهارم شهريورماه خود نوشت: «روي يكشنبه خبرنگار پارلماني ايلنا به همراه خبرنگار يك روزنامه اقتصادي درباره مواضع مقتدي صدر با محمود محمدي نماينده آباده و نايب رئيس كميسيون امنيت ملي گفت‌وگويي داشته كه طبق مشاهدات ساير خبرنگاران پارلماني، اين نماينده مجلس لزوم حمايت جهان اسلام از مقتدي صدر به خاطر شخصيت ضدآمريكايي را مورد تأكيد قرار داد اما خبرگزاري ايلنا در ادامه خبرهاي تخريبي و تحريف شده كه براي تضعيف مجلس هفتم تدارك مي‌بيند با حذف كلمه«جهان اسلام» و جايگزيني «جمهوري اسلامي» و درج آن در برخي روزنامه‌هاي داخلي زمينه مناسبي براي حمله به جمهوري اسلامي ايران در رسانه‌هاي بدنام خارجي فراهم كرد. طي دو روز گذشته معاندين رسانه‌هاي اروپايي و آمريكايي با نقل خبر تحريف شده ايلنا به آرزوي خود دست يافته و ايران را به دست داشتن در حوادث نجف متهم كردند.
گفتني است، خبرگزاري ايلنا قبلاً به خاطر انتشار برخي اخبار ضدملي از سوي ارگان‌هاي امنيتي اخطار دريافت كرده بود.»
به نظر مي‌رسد پذيرش استدلال‌هاي ارائه شده ازسوي روزنامه «رسالت» تنها با اين منطق ممكن باشدكه «جمهوري اسلامي» را جزو«جهان اسلام» ندانيم!
در اين حال، خبرگزاري‌ ايلنا با ارسال توضيحي بر روي سايت خبري خود به اين ادعاها پاسخ داد. در جوابيه ايلنا آمده است:
1- عرصه سياست امروز ايران به رغم تمامي كاستي ها و به لطف حضور مطبوعات و رسانه‌‏هاي وظيفه شناس و متأثر از فضاي اصلاحات؛ عرصه‌‏ منضبط سخن گفتن و سنجيده موضع‌‏گيري كردن است، اگر برخي نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي- دوره هفتم- داراي تجربه كافي در خصوص مسؤوليت خطير خود نيستند، يا برخي نمايندگان محترم در عين دارا بودن سالها تجربه، مطالبي ابتدايي را بيان مي‌‏كنند،تقصيري متوجه رسانه‌‏هاي جمعي و خبرنگاران محترم نيست.
2- اهرم" تكذيب" متأسفانه در فضاي سياسي جامعه ما از سوي نخبگان سياسي و خصوصاً نمايندگان محترم مجلس هفتم به حدي به كار مي رود كه تبديل به يك عادت شده است و نمايندگان محترم و فعالان سياسي امروز ما را به خود مشغول داشته است، عرصه غيرشفاف سياسي جامعه نبايد بار اظهارات نسنجيده برخي فعالان سياسي و فرهنگي كشور را به دوش خبرنگاران بيندازد.
3- متأسفانه ظرف يك هفته گذشته دو مقام ارشد كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهاراتي را بيان فرمودند كه به فاصله كوتاهي درصدد تصحيح و تكذيب آن برآمده‌اند والبته ناگفته پيداست كه در اين ميان مطبوعات و خبرنگاران به برداشت هاي شخصي از اظهارات متهم مي‌‏شوند، در حالي كه ما معتقديم؛ جايگاه نمايندگي مجلس شوراي اسلامي كه نمايندگان محترم در آن قرار گرفته‌‏اند، انضباط گفتاري بيش از اين را مي‌‏طلبد.
4- جناب آقاي محمود محمدي در جمع خبرنگاران پارلماني در اظهاراتي كه اتفاقاً شاهدان فراواني هم دارد، سخناني ذكر كرده‌‏اند و به فاصله كوتاه چند روزه درصدد تكذيب همان سخنان برآمده اند، تكذيب امروز سخنان اشتباه ديروز نه امري مذموم است و نه" ذنبي‌‏لايغفر"، اما در اين ميان دنبال مقصر گشتن زيبنده موقعيت امثال نايب رئيس محترم كميسيون امنيت ملي مجلس نيست، تنها راهش اقرار به اشتباه رخ داده و يك عذرخواهي ساده است و بس.
5- اگر نايب رئيس محترم كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هفتم موافقت مي فرمايند؛ فايل صوتي اظهارات ايشان را بر روي تلكس خبرگزاري ارسال كنيم تا مشخص شود بين دو عبارت" مقتدي صدر" و "شيعيان عراق" چقدر تفاوت است و چه كسي" عبارت دوم" را جايگزين" عبارت اول" كرده است؟
6- " ايلنا" اميدوار است؛ دريك فضاي شفاف و موجه و با احترام به رسالت اطلاع‌‏رساني مطبوعات و خبرگزاريها، شخصيت‌‏هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و ... كشور با درنظر گرفتن كليه مصالح اظهارنظر كنند تا نيازي به تصحيح‌‏ها و تكذيب‌‏هاي اين چنيني نباشد.

مخالفت دو تن از راهيافتگان مجلس هفتم با تشكيل «ستاد تعيين مواضع» از سوي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب
به دنبال در دستور كار قرار گرفتن تشكيل ستاد «تنظيم مواضع راهيافتگان مجلس هفتم» از سوي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي، چند تن از راهيافتگان در گفت‌وگو با «رويداد» اعلام كردند كه در صورت تشكيل چنين ستادي از دستورات آن تبعيت نخواهند كرد.
«عزت‌الله يوسفيان» از جمله مخالفان اين ستاد گفت:«نمايندگان مجلس در اظهارنظر آزاد هستند واين مطلب صراحتاً در قانون اساسي آمده است.»
وي با بيان اينكه «يك گروه خارج از مجلس نمي‌تواند نماينده را در محدوده و فضايي خاص محدود كند»، گفت كه اعضاي مجلس هفتم تشكيل چنين ستادي از سوي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي را نمي‌پذيرند و در صورت تشكيل هم، دستورات آن را عمل نخواهند كرد.
«رضا شجاعي» از راهيافتگان استان مازندران به مجلس هفتم نيز با بيان اين كه «من تنها آن مسائلي را كه تكليف خود مي‌دانم، انجام خواهم داد»، افزود:«اگر چنين ستادي بخواهدبه ما دستوري بدهد، آن را نمي‌پذيريم.»
در اين ميان، اطلاعات خبرنگار «رويداد» حكايت از آن دارد كه در پي انتقال بازتاب منفي موضوع تشكيل اين ستاد در مجلس هفتم، شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي در مورد اين مسأله با ترديد مواجه شده است.
در همين زمينه، «سيدمحمود ابطحي» راهيافته خمين در پي تماس خبرنگار «رويداد» با وي گفت:«من خودم از اعضاي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب هستم و مي‌دانم كه در مورد اين موضوع هنوز تصميمي اتخاذ نشده است.»
اين در حالي است كه روزنامه«رسالت» هفته گذشته در يادداشتي با اشاره به اين مطلب كه موضع‌گيري‌ها و اقدامات مجلس هفتم نقش مهمي در انتخابات رياست جمهوري خواهد داشت، خواستار آن شده بود كه ستادي تحت عنوان«هماهنگي با مطالبات عمومي» از سوي جناح راست تشكيل شود و اعضاي مجلس هفتم بر اساس تصميمات آن اقدام كنند.

تهديد معاون سپاه به مقابله دوباره با آغاز به كار فرودگاه امام درصورت فعاليت شركت «تاو»
در حالي كه وزير اطلاعات اعلام كرده كه فعاليت شركت هاي «تاو» و «ترك سل» (دو شركت تركيه اي داوطلب همكاري با ايران) مشكل امنيتي ندارند، سردار «افشار» معاون فرهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح بارديگر حضور شركت تاو در پروژه فرودگاه امام را «مغاير امنيت داخلي» خواند. وي اظهار داشت: «مخالفت با حضور شركت تاو در بخش خدمات مسافرتي فرودگاه حضرت امام خميني(ره) ارتباطي با تأييد صلاحيت اين شركت كه از وظايف وزارت اطلاعات است، ندارد.»
وي افزود:« نيروهاي مسلح كه مسؤوليت حفاظت و امنيت فرودگاه هاي كشور را برعهده دارند با واگذاري بخش خدمات و مسافر فرودگاه به هر شركت خارجي به خاطر مغايرت با تدابير امنيتي و اصول حفاظتي مخالفت اند.»
هفته گذشته نيز برخي از اعضاي كميسيون امنيت مجلس اعلام كردند كه نظر وزير اطلاعات درباره صلاحيت امنيتي شركتهاي تركيه را نخواهندپذيرفت و در اين راستا وزير اطلاعات را به مجلس فراخواهندخواند.
افشار گفت: اصولاً واگذاري خدمات مسافري فرودگاه امام (ره) به يك شركت خارجي در شرايطي كه اين مرحله از احداث فرودگاه با سرمايه گذاري داخلي انجام شده، از اول اشتباه بوده است و رئيس جمهوري نيز اخيراًبرعدم واگذاري فاز اول فرودگاه امام(ره) به شركت هاي خارجي تأكيد داشته اند.
اين مقام سپاه ادعا كرد: متأسفانه وزارت راه و ترابري با وجود مخالفت‌هاي كتبي و شفاهي رئيس جمهوري با اصرار براستفاده از شركت تركيه اي از لغوقرارداد خودداري كرده است.
وي تصريح كرد: پيشنهاد قرارگرفتن موضوع در دستور شوراي عالي امنيت ملي در تاريخ چهارم مرداد ۸۳ با امضاي رياست ستادكل نيروهاي مسلح به همراه مشروح دلايل تخصصي و نظرات كارشناسان، تقديم رئيس جمهوري شده است.
افشار گفت: «ستاد كل نيروهاي مسلح از طرح دوباره موضوع فرودگاه امام در شوراي عالي امنيت ملي استقبال مي كند.»

منتقد اصلي «ال90» به دنبال جايگزين كردن «فيات» به جاي «رنو» در قراردادهاي خودروسازي است
«حميدرضا كاتوزيان» نايب رئيس كميسيون صنايع ومعاون مجلس هفتم كه منتقد اصلي پروژه خودروسازي ال-90 محسوب مي‌شود، از تهيه كنندگان قبلي قراردادهاي خارجي در حوزه خودرو بوده است.
به گزارش روز پنج‌شنبه پنجم شهريورماه خبرنگار «رويداد»، كاتوزيان كه از زمان آغاز به كار خود درمجلس همواره به موضعگيري‌ عليه قرارداد ساخت خودرو ال-90 كه قرار است با همكاري شركت رنو فرانسه صورت گيرد، پرداخته است در گفت‌وگويي كه اخيراً با خبرگزاري ايسنا داشته ضمن تكرار اين انتقادها، تأييد كرده كه خود وي در زمينه قراردادهاي خارجي صنعت خودروسازي نقش مهمي داشته است.
وي كه اعلام كرده «شركت فيات ايتاليا را براي انتخاب همكاري خارجي شركت‌هاي ايراني مناسب مي‌داند»، گفته:«در مذاكره با شركت فيات داشتيم قرارداد مي‌بستيم كه مذاكرات به بن بست رسيده و قرار شد پس از يك مذاكره سنگين قرارداد را با فيات نهايي كنيم ولي آنها به شكلي كه فكرش را نمي‌كرديم برخورد غيرمحترمانه‌اي كردند و ما هم جلسه را ترك كرديم و قرارداد به نتيجه نرسيد.»
گفتني است، سهامدار اصلي فيات ايتاليا، شركت جنرال موتورز آمريكاست.
كارشناسان صنعت خودروسازي به دنبال انتشار مصاحبه اخير كاتوزيان با ايسنا اين پرسش را مطرح كرده‌اند كه به كدام دليل، وي با عقد قرارداد با رنو فرانسه مقابله مي كند اما تلاش دارد جا را براي فيات ايتاليا باز كند؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فيشر: با ايران گفت‌وگو مي‌كنيم
وزير خارجه آلمان گفت: ديدگاه‌ اروپايي‌ها بر سر فعاليت‌هاي اتمي ايران به آمريكا نزديك نيست.
به گزارش روز شنبه هفتم شهريورماه خبرنگار بين‌الملل «رويداد»، «يوشكافيشر» در برلين به خبرنگاران گفت: «هيچ راهي بهتر از ديالوگ وجود ندارد و ما بر ادامه گفت‌وگوها با ايران تأكيد داريم. »
فيشر افزود:«آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم اكنون اطلاعات بيشتري درباره برنامه‌ هسته‌اي ايران دارد.»

سرمايه‌گذاري بنياد جانبازان در آفريقاي جنوبي
بنياد جانبازان و مستضعفان درصدد سرمايه‌گذاري در آفريقاي جنوبي است.
به گزارش روز شنبه هفتم شهريورماه خبرنگار بين‌الملل «رويداد» و به نقل از سايت اينترنتي آل آفريقا، پس از ديدار معاون وزير خارجه آفريقاي جنوبي و محمد فروزنده رئيس اين بنياد قدرتمند، اعلام شد كه بنياد جانبازان و مستضعفان تيمي از متخصصان را براي بررسي سرمايه‌گذاري‌هاي احتمالي در زمينه برق، نفت، انرژي و ارتباطات به اين كشور اعزام مي‌كند.
هنوز معلوم نشده كه در چه زمينه‌اي از صنعت انرژي سرمايه‌گذاري صورت خواهد گرفت اما هر نوع سرمايه‌گذاري و همكاري با ايران در زمينه انرژي اتمي، جايگاه و موقعيت آفريقاي جنوبي را در خلع سلاح كامل اتمي تضعيف خواهد كرد. اوايل ماه جاري نيز وزير دفاع آفريقاي جنوبي از ايران بازديد كرد و برخي گزارش‌هاي منتشره حاكي از آن بود كه كشورش به ايران اورانيوم غني شده خواهد فروخت، اگرچه وي در بازگشت از تهران تمامي اين گزارشات را رد كرد.

يك مقام عفو بين‌الملل: اتحاديه اروپا همكاري‌هاي بازرگاني با تهران را بايد مشروط به اصلاح‌ جدي دستگاه قضايي ايران كند
پس از انتشار خبر اعدام دختر شانزده ساله اي ايراني به اتهام “اعمال منافي عفت” و اعتراض سازمان عفو بين الملل به آن روزنامه آلماني “زود دويچه تسايتونگ Süddeutsche Zeitung” چاپ مونيخ مصاحبه اي با «روت يوتنر Ruth Jüttner» كارشناس بخش خاورميانه سازمان عفو بين الملل در آلمان انجام داده است كه در شماره روز پنج شنبه پنجم شهريورماه اين روزنامه چاپ شده است. در اين مصاحبه يوتنر از اتحاديه اروپا درخواست مي كند سياستي قاطع تر در برابر ايران اتخاذ نمايد.
وي گفته:«در ايران در بسياري مواقع نقض حقوق بشر را با استناد به قواعد اخلاقي اسلامي توجيه مي كنند. براي نمونه در سال گذشته دو خواهر و يك برادر محكوم به مجازات با ضربه هاي شلاق شدند، گفته شد كه آنها رفتاري منافي عفت داشته اند. دو خواهر به خارج فرار كردند و برادرشان زير ضربه هاي شلاق جان خود را از دست داد.»
يوتنر به طور كلي محاكمه هايي را كه در ايران برگزار مي شوند «غيرمنصفانه» ارزيابي مي كند و مي‌گويد:«دختر شانزده ساله اعدام شده در مازندران وكيل مدافعي نداشته است.»
اين مقام سازمان عفو بين‌الملل افزوده:« در زندانهاي ايران بسياري به قصد گرفتن اعتراف شكنجه مي شوند و سپس بر اساس چنين اعترافي محكوم به اعدام مي گردند. مشكل ديگر آن است كه در بسياري از شهرهاي ايران دادستاني مستقل وجود ندارد. بازجو و قاضي يكي هستند.»
كارشناس بخش خاورميانه سازمان عفو بين الملل در آلمان معتقد است كه اگر چه با كشورهايي چون ايران بايد همواره از در گفت‌وگو وارد شد، اما گفت‌وگوهايي كه آلمان و اتحاديه اروپا با ايران انجام مي دهند را بايد با ديدي انتقادي نگريست. اين گفتگوها تاكنون نتيجه اي نداشته اند.
به عقيده «روت يوتنر» اتحاديه اروپا بايد نخست به روشني تقرير كند كه چه دگرگوني‌هايي در ايران در زمينه حقوق بشر بايد صورت پذيرند و سپس بيازمايد و بررسي كند كه آيا اين دگرگوني‌ها صورت گرفته اند يا نه. زيرا تنها با هم پشت ميز نشستن و حرف زدن فايده اي نمي بخشد. براي نمونه بايد از ايران خواسته شود كه قوانيني را كه اجازه اعدام خردسالان را مي دهند، تغيير دهد.
«يوتنر» تاكيد مي كند:« بر اينكه چنانچه ايران از تغيير قوانين خود سر باز زند، اتحاديه اروپا بايست به صراحت به دولتمردان ايران بگويد كه تنها هنگامي در مذاكرات با ايران در مورد قراردادهاي بازرگاني پيشرفتي حاصل مي شود كه دولت ايران با جديت دستگاه قضايي و دستگاه قانونگذاري خود را اصلاح كند.»
وي در پايان مصاحبه خود مي‌افزايد:«فعالان حقوق بشر در ايران همواره متهم مي شوند كه به عنوان جاسوس غرب عمل مي كنند.»
وي تصريح كرده:«اروپاييان مي توانند از راه اعمال سياستي صادقانه در زمينه حقوق بشر به اين فعالان كمك كنند. براي نمونه اگر اروپاييان از دولت ايران به خاطر اعمال شكنجه در زندان‌ها انتقاد مي كنند، بايد از نيروهاي اشغالگري نيز كه بساط شكنجه زندانيان را در عراق راه انداخته‌اند انتقاد كنند.»

مقاومت گروهك «مقتدي صدر» در برابر انحلال «سپاه المهدي»
"عبدالهادي الدراجي" سخنگوي دفتر"مقتدي صدر"در بغداد اعلام کرد : گروه مقتدي صدر تا زماني که اشغالگران درکشور حضوردارند درهيچ يک از فعاليتهاي سياسي شرکت نخواهد کرد.
وي که روز جمعه ششم شهريورماه در يک گفت و گوي اختصاصي با العربيه شرکت کرده بود، افزود : مسأله انحلال جيش المهدي مربوط به مرجعيت عالي شيعه است .
الدراجي تصريح کرد : "جيش المهدي نه اکنون و نه هيچ زمان ديگر سلاح خود را به نام آنچه که دولت عراق ناميده شده ، تحويل نخواهد داد.همچنين ما به آنچه که مرجعيت خواسته پاسخ مثبت ميدهيم ، همانگونه که مقتدي صدر نيز چنين نظري دارد و گفته است انحلال جيش المهدي به دست مرجعيت است. وي ادامه داد : با ابتکار مرجعيت شيعه که مقتدي صدر نيز از آن استقبال کرد، فرصت از دست کساني که مي‌خواستند از آب گل آلود ماهي بگيرند،گرفته شد.
الدراجي گفت : "آنان گمان ميکردند که شکاف عميقي بين مرجعيت و مقتدي صدر وجود دارد ولي جناح صدر هرروز پيروي وتبعيت خودازمرجعيت ديني رابيشتر به اثبات رساند وهمانطور که مقتداصدرگفته است ما هيچ حرفي نمي‌زنيم و کاري نمي کنيم مگر آنکه نظر حوزه را در آن مساله لحاظ کنيم ".
شيخ "احمد الشيباني" سخنگوي "مقتدي صدر" نيز گفت كه نميتوان "جيش المهدي" را منحل کرد و اين ارتش همچنان باقي خواهد ماند.
وي که جمعه شب ششم شهريور ماه با شبکه تلويزيوني العربيه گفت وگو ميکرد بابيان اين مطلب افزود : جيش المهدي آماده مشارکت در روند سياسي در کشوراست مشروط بر اينکه اين روند شرافتمندانه و در راستاي منافع ملت عراق باشد.
احمد الشيباني گفت : «جيش المهدي نمايانگر مقاومت مردمي است و منحل کردن اين ارتش به معناي منحل کردن ملت است .»
وي افزود: «اين جريان توانست دولت و نيروهاي اشغالگر را به پذيرش اين واقعيت مجبور کند، لذا بر خروج جيش المهدي از اين شهر مقدس توافق شد. »
سخنگوي مقتدي صدر تاکيد کرد که جيش المهدي يک ارتش عقيدتي باقي خواهد ماند.
شيباني افزود که دولت عراق و نيروهاي اشغالگر براي مشارکت جيش المهدي در هرگونه فعاليت سياسي حتي حاضرند دست اعضاي اين ارتش را ببوسند زيرا اين جيش نمايانگر بخش عظيمي از جامعه عراق است .
وي گفت : مشارکت اين جريان در هرگونه فعاليت سياسي به معناي موفقيت اين فعاليت خواهد بود و همچنين خودداري اين جريان از شرکت در هرگونه فعاليت سياسي به معناي شکست آن تلقي خواهد شد.

بوش: فشار ديپلماتيك بر حكومت‌هاي ايران و كره شمالي ادامه مي‌يابد
«جورج بوش» رئيس جمهور آمريکا در مصاحبه اي با روزنامه "نيويورک تايمز" که روز جمعه ششم شهريور ماه به چاپ رسيد، گفت: در تعيين مهلت براي ايران و کره شمالي جهت پايان دادن به برنامه هاي هسته اي خود عجله نخواهد کرد.
اين روزنامه خاطر نشان ساخت که وي از اظهار نظر در مورد گفته قبلي خود مبني بر "عدم تحمل" (توانايي هسته اي ايران و کره شمالي ) خودداري کرد.
بوش با اشاره به «کيم جونگ ايل» رئيس جمهور کره شمالي و رهبران تهران گفت :«فکر نمي‌کنم که بايد زمان مشخصي به آنها داد.» وي افزود که به فشارهاي ديپلماتيک ادامه خواهد داد.
نيويورک تايمز يادآور شد که آمريکا از چين براي فشار وارد آوردن بر کره شمالي و از اروپا براي ايران استفاده خواهد کرد.
اين روزنامه خاطر نشان ساخت که وي مشخص نکرد آيا ميزان تحمل او محدود خواهد بود و يا در يک مقطع زماني، يک اقدام نظامي پيش دستانه را مورد ملاحظه قرار خواهد داد.
وي با اشاره به نگرش ديپلماسي گفت : «اطمينان دارم که به مرور زمان اين روش کارآمد خواهد بود. »

كاخ سفيد:سوريه در انتخابات لبنان دخالت نكند
كاخ سفيد از سوريه خواست تا در انتخابات رياست جمهوري لبنان دخالت نكند.
به گزارش روز شنبه هفتم شهريورماه خبرنگار بين‌الملل «رويداد» و به نقل از خبرگزاري فرانسه، «اسكات مك كللان» سخنگوي كاخ سفيد گفت:«واشنگتن بر اين باور است كه بهترين منافع سوريه و لبنان در روابط سازنده و مثبت با رعايت احترام متقابل و عدم دخالت در امور طرفين تأمين مي‌شود.»
وي گفت:«اين شامل آزادي مردم لبنان در انتخاب رئيس جمهور كشورشان بدون فشار يا دخالت هر كشور خارجي است.»
مجلس لبنان طرحي را تصويب كرد كه طبق آن «اميل لحود» رئيس جمهور فعلي مي‌تواند براي يك دوره ديگر رئيس جمهور لبنان شود. تحليلگران مي‌گويند: منافع سوريه با انتخاب مجدد لحود تأمين مي‌شود.

حقوقدانان بين‌المللي: امروزه شكنجه به نام امنيت ملي توجيه مي‌شود
كارشناسان حقوقي از سراسر جهان هشدار مي‌دهند كه حقوق بشر و حاكميت قانون به دليل جنگ عليه تروريسم آمريكا در خطر است.
به گزارش روز شنبه هفتم شهريورماه خبرنگار بين‌الملل «رويداد» و به نقل از خبرگزاري فرانسه، «نيكولاس هاون» دبيركل كميسيون بين‌المللي حقوقدانان گفت: «جنگ عليه تروريسم چيزي بيشتر از يك سري قوانين مشخص است. اين يك نوع تفكر است كه مي‌گويد حقوق و آزادي‌ها در تعارض با امنيت هستند.»
وي كه در پايان يك كنفرانس بين‌المللي در برلين سخن مي‌گفت، افزود:«امروز ما شاهد آنيم كه دولت‌ها سعي مي‌كنند شكنجه را به نام امنيت ملي توجيه كنند، بازداشت‌شدگان در سياهچال‌ها نگهداري مي‌شوند و حق محاكمه عادلانه از آنها سلب مي‌شود.»
«آرتور چاسكاسن» رئيس اين اتحاديه نيز گفت:«حقوق بشر از زمان پايان جنگ سرد هيچگاه مانند امروز تهديد نشده بود.»

لغو سفرعلاوي به تركيه
«اياد علاوي» نخست وزير دولت موقت عراق سفر خود به تركيه را به تعويق انداخت.
به گزارش روز شنبه هفتم شهريورماه خبرنگار بين‌الملل «رويداد» و به نقل از خبرگزاري آناتولي، قرار بود هفته اول سپتامبر، علاوي از آنكارا بازديد رسمي كند. منابع آگاه گفتند: علت تعويق سفر علاوي، فشردگي زياد برنامه‌هاي كاري وي و تحولات اخير عراق است.
اين منابع همچنين افزودند كه علاوي نمي‌خواهد تا زمان نشست مجمع عمومي سازمان ملل، عراق را ترك كند.

انتقاد شديد شيراك از جامعه جهاني
«ژاك شيراك» رئيس جمهور فرانسه به شدت از جامعه بين‌الملل به خاطر عدم تحرك در قبال بحران خاورميانه انتقاد كرد.
به گزارش روز شنبه هفتم شهريورماه خبرنگار بين‌الملل «رويداد» و به نقل از خبرگزاري فرانسه، شيراك گفت: جهان بايد مذاكرات صلح را تحميل كند. رئيس جمهور فرانسه افزود:«تا چه زماني دنيا بايد اين تراژدي كه جان مردم را مي‌گيرد تحمل كند؟ جامعه بين‌الملل بايد مسؤوليت خود را بپذيرد و مذاكرات صلح را برقرار كند. شيراك كه در جمع ديپلمات‌هاي برجسته فرانسوي سخن مي‌گفت، تصريح كرد:دنيا بايد تروريسم را محكوم كند، اگرچه اشغالگري هم غيرقابل قبول است و بايد متوقف شود.
وي همچنين خواهان حضور نيروهاي بين‌المللي در غزه شد.

سفر معاون نخست‌وزير عراق به ايران
«برهم صالح»، معاون نخست‌وزير دولت موقت عراق به منظور ديدار با مقامات جمهوري اسلامي امروز شنبه وارد تهران شد.
به گزارش روز شنبه هفتم شهريورماه خبرنگار بين‌الملل «رويداد» و به نقل از بي‌بي سي، هدف از اين سفر تلاش براي بهبود روابط دولت‌هاي ايران و عراق است كه در هفته‌هاي اخير به خصوص به دليل اظهارات برخي از مقامات عراقي در مورد مداخله جمهوري اسلامي در امور آن كشور و ناخردسندي مقامات ايراني از حضور نظامي خارجي در عراق دستخوش تنش شده بود.
اوايل هفته گذشته نيز «ابراهيم جعفري»، معاون رئيس جمهوري عراق، به طور غيرمنتظره‌ از تهران ديدن كرد.
منابع ايراني گفته‌اند كه هدف اصلي سفر برهم صالح به تهران فراهم كردن زمينه سفر اياد علاوي، نخست وزير دولت موقت به تهران است.

سفر خاتمي به روسيه سفيد
«سيدمحمد خاتمي» رئيس جمهور ايران ماه آينده از روسيه سفيد بازديد مي‌كند.
به گزارش روز شنبه هفتم شهريورماه خبرنگار بين‌الملل «رويداد» و به نقل از خبرگزاري اينترفكس، خاتمي از بلاروس در روزهاي 9 و 10 سپتامبر بازديد خواهد كرد. وزارت خارجه بلاروس گفت: در اين سفر رهبران دو كشور با يكديگر در زمينه‌هاي مورد علاقه گفت‌وگو خواهند كرد. ايران و بلاروس روابط خود را از سال 1993 آغاز كرده‌اند.

اسرائيل: ايران درسال 2007 سلاح هسته‌اي توليد مي‌كند
سازمان اطلاعاتي ارتش اسرائيل به اين نتيجه رسيده كه ايران در نقض صريح تعهدات خود به اتحاديه اروپا، در حال آماده شدن براي استفاده از اورانيوم غني شده است.
به گزارش روز شنبه هفتم شهريورماه خبرنگار بين‌الملل «رويداد» و به نقل از ورلدنت ديلي، ايران در تلاش است تا با فراهم كردن مهارت هسته‌اي و تكنولوژي آن، زمينه را براي توليد سلاح اتمي به وجود آورد.
در 17 آگوست، ژنرال يوسي كوپر واسر به كميته دفاعي و روابط خارجي كنست گفت كه ايران طي ماه‌هاي آينده سعي در به دست آوردن تكنولوژي و مهارت‌هاي لازم براي توليد سوخت فسيلي خواهد كرد.
وي گفت: تلاش‌هاي ايران تا سال 2005 به نتيجه خواهد رسيد. اين مقام اطلاعاتي اسرائيلي تأكيد كرد: ايران مي‌خواهد اورانيوم غني شده كافي براي توليد اولين سلاح هسته‌اي خود در سال 2007 را به دست آورد.
جان بولتون معاون وزير خارجه آمريكا نيز در همان روز در مؤسسه هادسن گفت: اگر ما به ايران اجازه دهيم كه بيش از اين جلو برود، خيلي دير مي‌شود و ايران سلاح‌هاي هسته‌اي به دست خواهد آورد.

سفير جديد ژاپن در آستانه آغاز به كار در تهران: گفت‌وگوي مستقيم ايران و آمريكا بسيار مهم است
"هيده آکي دوميچي" سفير جديد ژاپن در تهران درباره قرارداد طرح توسعه ميدان نفتي آزادگان گفت : اين طرح براي توکيو بسيار مهم است و ژاپن اميدوار است که اين طرح با موفقيت پيش برود.
دوميچي روز شنبه هفتم شهريورماه در گفت وگو با ايرنا، در مورد تأثير مسأله اتمي ايران بر روي طرح ميدان نفتي آزادگان گفت که به دليل اينکه ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي همکاري مي‌کند، اين تاثير وجود نخواهد داشت .
وي درباره برنامه اتمي ايران افزود : اين مسأله تبديل به يک مسأله جهاني شده اما براين باور هستم که اين مساله با همکاري تهران با آژانس بين المللي انرژي اتمي قابل حل است .
دوميچي اضافه کرد : مبهم بودن برخي مسايل، سبب بوجود آمدن برخي سوءظن ها شده که اين سوءظن ها با همکاري تهران با آژانس بين المللي انرژي اتمي قابل برطرف کردن است .
سفير جديد ژاپن در تهران گفت : رهبران ايران هم تاکيد کرده اند که اين کشور برنامه ساخت سلاح اتمي را ندارد.
دوميچي گفت : ژاپن هم از انرژي اتمي استفاده ميکند و در همين راستا بازرسي آژانس بين المللي انرژي اتمي را پذيرفته و زمينه هاي لازم براي انجام آن را آماده کرده است .
دوميچي با اشاره به اينکه به گونه کلي هم اکنون منطقه خاورميانه در يک دوره ويژه بسر مي‌برد افزود : بوجود آوردن صلح ، ثبات و پيشرفت در اين منطقه يک موضوع مهم است .
سفير جديد ژاپن در تهران با بيان اين موضوع گفت وگوي مستقيم ايران و آمريکا با يکديگر را بسيار مهم دانست .
دوميچي که ۵۵ سال دارد حدود۳۲ سال پيش کار خود را در وزارت امور خارجه ژاپن آغاز کرده است .
آخرين سمت دوميچي مدير کل بخش خاورميانه ، آفريقا وزارت امورخارجه بوده و او جانشين "تاکه کازو کاوامورا" سفير پيشين ژاپن در تهران مي‌شود.
سفير جديد ژاپن در ايران که سابقه سفارت در اندونزي را هم دارد قرار است که ۱۷ شهريور ماه راهي ايران شود.
دوميچي پيشتر تنها براي يک بار در سال۱۹۹۹ ميلادي به همراه ماساهيکو کومورا وزيرامورخارجه پيشين ژاپن به تهران سفر کرده و با سيدمحمدخاتمي رييس جمهوري و کمال خرازي وزير امور خارجه ايران نيز ديدار کرده است .

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11452

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خبرهاي منتشر نشده سايت رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016