چهارشنبه 11 شهريور 1383

«پاياني بي آغاز» ؛ بيانيه دفتر تحکيم وحدت درباره لغو اردوي سالانه اين تشکل

دوازدهمين اردوي سالانه دفتر تحکيم وحدت را در شرايطي به پايان برديم که آغازي نداشت. وزرات علوم و دانشگاه متبوعش، به عنوان فرهنگي ترين بخش دولت اصلاحات، با سرهنگي هاي فرهنگي، عرصه را بر دانشجويان آن چنان تنگ کرده اند که از برگزاري برنامه اردوي سالانه شان محروم مي کنند.نه اخلاق پاس مي دارند و نه قانون. عهد مي شکنند و کذب مي گويند وبي دليل موجه قانوني، مانع از انجام برنامه اي مي شوند که از ماهها قبل به دنبال برگزاري آن بوديم و از هفته ها قبل مجوز رسمي برگزاري آن را دريافت کرديم. و اين همه را در نامه اي خطاب به رياست دولت اصلاحات نوشتيم تا از وزارت علوم و مديريت دانشگاه شيراز که مجموعه تحت امر اوست، پايبندي به تعهداتشان را بخواهد و برنامه اي که مجوزش ازهفته ها قبل دريافت شده، درست در روز آغاز آن لغو نشود.کساني که دانشجويان را به چوب سکولاريسم و لاقيدي و بي ديني از ميدان به در مي کنند، اکنون خود گويي بي توجه به توصيه هاي قرآني و سيره نبوي در پاسداشت پيمان و وفاي به عهد هستند. و اين خود مهر تاييدي است به آنکه سقوط ارزشهاي اخلاقي در جامعه ما تا چه حد فراگير است که نه از دين چيزي باقي مانده است و نه از دنيا، مسوولان ما نيز فقط قدرت را مي فهمند، اگر جز اين بود بايد متعجب مي شديم. دانشجوياني که از سراسر کشور مسافت هاي طولاني را براي حضور در اردو پيموده بودند تا در کنار اساتيدشان به ريشه يابي بحران هاي کشور بپردازند، نسبت به لغو بي دليل مراسمشان بي پاسخ ماندند و متعجب شدند از اين همه قانون و پيمان شکني مسوولان و رفتار غير عقلايي شان.
اگرچه مطمئن بوديم که نامه به شيخ الرييس اصلاحات گره اي از کارمان نخواهد گشود، اما خواستيم بيازماييم و اثبات کنيم که ديگر مسير اصلاحات داخل حاکميت به پايان راه رسيده است و کساني که زماني پرچم اصلاحات را بر دوش مي کشيدند امروز آنچنان هضم سيستم حاکم شده و حافظ وضع موجوداند که گوي سبقت از محافظه کاران ربوده اند. خواستيم که به مدعيان اصلاحات حکومتي و مقدمه چينان حضور درانتخابات رياست جمهوري اثبات کنيم که با گرفتن کرسي رياست جمهوري آنهم با چهره هاي درخشاني که نام مي برند، نمي توان قدرت استبداد را کنترل کرد و حقوق شهروندي و آزادي احزاب و گروهها را نويد داد. ديگر به نام مردم و اصلاحات نمي توان سرمايه هاي عظيم اجتماعي را فدا کرد که عده اي بروند و عده اي ديگر بيايند بدون هيچ تاثيري و دفاعي از حقوق شهروندي و مطالبات مردم. اکنون که نامه دانشجويان بي پاسخ مي ماند، بدين علت است که دانشجويان نقش روشنگري و روشنفکري در عرصه قدرت را بر عمله سياسي ترجيح داده اند و مي دانند که حضور اصلاح طلبان در قدرت با شعار دموکراسي و آزادي همسان نيست و حاملان و نمايندگان خوبي براي دموکراسي و حقوق بشر نخواهند بود.
اگرچه اردوي سالانه دفتر تحکيم وحدت برگزار نشد اما نتايج مثبت و عيني براي دانشجويان در بر داشت و چهره واقعي اصلاح طلبان را به نمايش گذاشت. رييس دانشگاهي که منصوب وزير علوم دولت اصلاحات است، براي پايان بخشيدن به تحصن دانشجويان از نيروي انتظامي کمک مي خواهد و وزارت اطلاعات دولت خاتمي، فشاري بيش از نهادهاي ديگر انتظامي و امنيتي براي عدم برگزاري اردوي دفتر تحکيم وارد مي کند و اين پايان تاسف بار دولتي است که نويد آزادي و جامعه مدني به مردمش مي داد.
اصلاح طلبان تاکنون هرگاه نتوانسته اند ويا نخواسته اند حقوق ملت و جامعه مدني را پاس دارند، مصلحت بيني هاي مبهمي را به ميان آورده اند که خود را از بار مسووليت رها کنند. رفتار مذبذبانه و ذبون خود را به نام مصلحت توجيه کرده اند و آنچه از حقوق مردم بود و نبود را به پاي آن ريخته اند تا امروز که چيزي از حقوق شهروندي و جامعه مدني، مطبوعات آزاد،شکل گيري و تداوم احزاب و تشکل هاي مستقل، آزاديهاي آکادميک و ... باقي نگذاشته اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دفتر تحکيم وحدت به عنوان تنها تشکل سراسري در دانشگاهها که طرفدار آزادي، رفاه و توسعه، دموکراسي و حقوق بشر است را بر نمي تابند و اردوي سالانه با موضوعاتي فکري وفرهنگي را لغو مي کنند. مانع از گفتگوي آزاد دانشجويان و اساتيدشان در دانشگاه که محل توليد فکر، علم اندوزي و انديشه ورزي آزاد است، مي شوند تا ريشه آزادي هاي آکادميک را نيز بخشکانند.
اکنون که حتي امکان برگزاري اردويي براي دفتر تحکيم وحدت فراهم نيست، از واليان امر و مسوولان حاکم مي خواهيم که شجاعانه و صادقانه دلايل لغو برنامه هايمان را بيان کنند و اگر دفتر تحکيم وحدت را به رسميت نمي سناسند، رسما اعلام کنند و هزينه از بين بردن تنها تشکل آزاديخواه و تحول طلب باقي مانده در دانشگاه را بپردازند تا دانشجويان در انتخاب مسير گمراه نشوند.
دفتر تحکيم وحدت با محکوم کردن رفتار ناشايست و توهين آميز مديريت دانشگاه شيراز و وزارت علوم، تاسف عميق خود را نسبت به وجود چنين افرادي بر مسند نهادهاي فرهنگي و آموزشي کشور اعلام مي دارد و اردوي بي آغاز خود را به پايان مي رساند.

شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت
و
انجمن هاي شرکت کننده در تحصن دانشجويي شيراز

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11510

فهرست زير سايت هايي هستند که به '«پاياني بي آغاز» ؛ بيانيه دفتر تحکيم وحدت درباره لغو اردوي سالانه اين تشکل' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016