سه شنبه 17 شهريور 1383

نامه اعضای فعال انجمن دانشجویان جمهوریخواه دانشگاه یزد به دانشجویان ایران پیرامون لغو مجوز اردوی سالیانه دفتر تحکیم وحدت در شیراز

اردوی شیراز: لزوم بازنگری در روش‌ مقاومت

دانشجویان آزادیخواه ایران!
این نامه درحالی با امضای تعدادی از اعضای انجمن دانشجویان جمهوریخواه دانشگاه یزد منتشر می شود که انجمن مذکور خود از طرف هیات نظارت دانشگاه یزد به چهار ماه تعلیق مجوز محکوم شده است و حق انتشار بیانیه رسمی ندارد. با این شرایط البته تفاوتی ندارد که برخی از مسائل و مشکلات دانشجویان ایران در یک بیانیه گفته شود و یا در یک نامه سرگشاده چراکه برای آگاهی بخشی نیازی به کسب اجازه از وزارت علوم و دانشگاه نیست.
دانشجویان بیدار ایران!
هفته گذشته حدود 250 نفر از اعضای فعال انجمن‌های اسلامی در اردوی سالیانه دفتر تحکیم وحدت در شیراز گردهم آمدند و پس از برگزاری یک تجمع دوروزه به شهرهای خود بازگشتند. در این رابطه ذکر موارد زیر ضروری است:
1- ریاست دانشگاه شیراز از طرف مجموعه دانشجویان شرکت کننده در اردوی دفتر تحکیم به عنوان بی لیاقت ترین رییس در میان روسای دانشگاه‌های کشور شناخته شده است. به نظر می رسد ایشان که دو سال پیش نیز در روند انشقاق دفتر تحکیم و تشکیل طیف شیراز نقش به سزایی ایفا نمود، مجموعه فعالیت‌های ضد دانشجویی را در جهت خوش خدمتی و تضمین آینده خود انجام می‌دهد. دکترارشاد بلاشک سمبل مدیرانی است که از هم اکنون برای کسب پست در دولت آینده بایکدیگر بر سر توقف دموکراتیزاسیون در ایران به رقابت پرداخته‌اند.
2- ناکامی دانشجویان در شیراز پیش از آنکه به خودشان مربوط باشد، به وزارت علوم مربوط است. به اعتقاد ما سیاست مبهم و غیرشفاف مسئولین وزارت علوم و عدم قاطعیت ایشان در دفاع از دانشجویان، نشانه‌ای از ناتوانی دولت در برابر مجلس است. اکنون وزرای خاتمی دو راه بیشتر در پیش روی خود ندارند: « خرمی بودن » یا « توفیقی بودن». یا مانند خرم (وزیر راه و ترابری) وفادار به عقاید خود مانده و استیضاح شوند، یا مانند توفیقی (وزیر علوم و فن آوری) از ترس استیضاح به بدنه خود خیانت کنند. در این میان، دانشجویان البته سربلند خواهند بود که هیچگاه و تحت هیچ شرایطی از عقاید خود دست نکشیده و ناکامی را به وزرای خاتمی حواله کرده‌اند.
3- نکته دیگری که اندکی باعث نگرانی ما شده است، وجود نشانه‌هایی از ناهماهنگی میان شورای مرکزی دفتر تحکیم و شورای عمومی این اتحادیه است. شاید علت حضور 50 درصدی دانشجویان در اردوی شیراز نیز بازخوردی از این ناهماهنگی باشد. شکاف کوچکی که میان راس و بدنه دفتر تحکیم ایجاد شده است، پیش از آنکه به یک شکاف عمیق بدل شود، باید با تدبیر شورای مرکزی برطرف گردد. این شکاف یک شکاف سلیقه‌ای و مربوط به انتخاب روش مقاومت است. ما امیدواریم که ارتباط بیشتر اعضای شورای عمومی، شورای تهران و شورای مرکزی، هرچه زودتر به رفع این شکاف منجر شود.
دانشجویان عزیز و آزاده!
دولت سید محمد خاتمی هر روز بیشتر از گذشته درگیر تضادهای درونی خود می شود. در یک سال باقی مانده، این تضادها چنان این دولت را فلج خواهند کرد که دیگر چیزی به نام « دولت اصلاحات» وجود خارجی نخواهد داشت. این بدان معنی است که بودن یا نبودن شخص خاتمی دیگر تاثیری بر مناسبات سیاسی ایران نخواهد گذاشت. بسیاری از دانشجویان و صاحبنظران با پیش بینی چنین وضعیتی بارها به خاتمی پیشنهاد کناره گیری و استعفا داده بودند تا حداقل این اتفاقات با نام دولت اصلاحات رخ ندهد، اما خاتمی ماه‌ها بود که دیگر صدای دانشجویان و مردم را نمی شنید.
امید بستن دانشجویان به دولتی ناتوان و مملو از تضاد، آب در هاون کوبیدن است. در شیراز شاهد بودیم که از یک طرف مجموعه وزارت علوم با برگزاری اردو مخالفت می کرد و از طرف دیگر مجموعه وزارت کشور موافق برگزاری این اردو بود. این تضاد و ناهماهنگی در نوع خود بی نظیر است و البته مایه تاسف و شرمساری. با یک دست راندن و با پا پس کشیدن، برازنده دولتی نیست که روزی مدعی صداقت و مردمسالاری بود.
دانشجویان آگاه ایران!
تجمع و بسط نشینی اعضای انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور در ساختمان مرکزی دانشگاه شیراز فرصتی بود تا 250 نفر از فعالین دانشجویی به مدت دو روز در کنار یکدیگر نشسته و بر سر چالش‌های پیش روی دفتر تحکیم و برنامه آینده آن به گفتگو بپردازند. اگرچه مدت زمان این گفتگو کوتاه بود، اما تاثیر این « دیالوگ سازنده» قطعا در آینده نزدیک ثمراتی را برای دفتر تحکیم به دنبال خواهد داشت.
در تجمع دانشگاه شیراز بسیاری از دانشجویان براین باور بودند که باید طبق برنامه قبلی و بنابر مجوز اولیه، نشست را تا روز سه شنبه ادامه دهند. حداقل فایده‌اش این بود که برای اولین بار پس از دوم خرداد، بدنه اتحادیه نشستی را تنها برای گفتگوی آزاد و تبادل نظر میان اعضای خود برگزار می کرد تا به بازخوانی فعالیت‌های چند ساله و ارائه یک جمع بندی اولیه بپردازد.
به عقیده ما، تغییر برنامه نشست و به صورت گفتگوهای دانشجویی در موضوعات مختلف و اعلام عمومی آن به مردم امری ممکن بود و دانشجویان می توانستند تا روز سه شنبه در ساختمان مرکزی دانشگاه شیراز باقی مانده و نشست را ادامه دهند. دانشجویان با این کار نه تنها به تبادل نظر و همفکری با بدنه دفتر تحکیم درباره مسائل و مشکلات موجود می‌ پرداختند، بلکه به خواسته‌های نامشروع و غیرقانونی هیات رئیسه دانشگاه شیراز نیز توجهی نکرده و یک مقاومت حداقلی را به نمایش می گذاشتند.
ما ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های اعضای محترم شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، خواستار توجه بیشتر و جدی‌تر ایشان به مسائل تحکیم هستیم. اگرچه همگی به شرایط دشوار پیش رو واقفیم و می‌ دانیم که انسجام و تمرکز تشکیلاتی از مهمترین مولفه‌های فعالیت سازمانی است، اما انتظار داریم که حفظ انسجام مجموعه منجر به بی توجهی نسبت به اعضای شورای عمومی نشده و شورای محترم مرکزی دفتر تحکیم در طراحی راهبردها و انتخاب روش‌ها از نظرات بدنه اتحادیه نیز بیشتر بهره برد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دانشجویان سرافراز ایران!
اعضای انجمن دانشجویان جمهوریخواه دانشگاه یزد، از فعالین دانشجویی ایران می خواهند که ضمن غنیمت شمردن فرصت یکساله تا انتخابات ریاست جمهوری سال 84، این برزخ یکساله را به نقد و باخوانی فعالیت‌های هفت سال گذشته خود اختصاص داده و به ارائه یک جمع بندی کلی از آن فعالیت‌ها بپردازند. بدیهی است که رسیدن به یک جمع بندی صحیح نیاز به حضور حداکثری بدنه جنبش دانشجویی داشته و شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت باید در این راه از نظرات تک تک اعضای انجمن‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور استفاده نماید. تنها با حضور حداکثری دانشجویان و با یک جمع‌بندی دقیق و صحیح از فعالیت‌های چند سال گذشته است که می‌توان به برنامه ‌ریزی برای بقا و احیای جنبش دانشجویی در سال‌های آینده پرداخت.
با آرزوی پیروزی و موفقیت برای تمامی
دانشجویان آزادیخواه ایران

آرامی، امیراسحاقی، الهی، مرتضی برشجان، عماد بهاور، وحید پارسا، بهروز خالقی، سبحان خدابخشی، حمید دیناری، زینب دهقان، سمیه زندی، حسین سبحان اللهی، احسان شاهمرادی، الهام شربتی، نیما شیخی پور، مجتبی طیبی، نوید غلامی، مهدی فولادگر، روح الله محی‌الدینی، ابوالقاسم ملک، سلمان میرطالبی، زهرا نجارزاده، حبیب واعظ پور، محمدرضا وهابی

Copyright: gooya.com 2016