پنجشنبه 26 شهريور 1383

عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت : تصميم‌‏گيري‌‏هاي پشت درهاي بسته ، مخالف منافع مردم و کشور است، ايلنا

تهران-خبرگزاري کار ايران

عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت ايران اسلامي ، معقتد است : در صورتيکه مهندس ميرحسين موسوي در انتخابات رياست جمهوري شرکت کند ، سياست يکپارچه کردن حاکميت توسط جناح راست شکست مي‌‏خورد .
احمد شيرزاد در گفت‌‏وگو با خبرنگار سياسي "ايلنا" ، با بيان اينکه حضور ميرحسين موسوي مي‌‏تواند فضاي انتخاباتي کشور را تحت تاثير قرار دهد ، اظهار داشت : حضور ميرحسين موسوي ، در بين روشنفکران و نخبگان سياسي انگيزه شرکت در انتخابات را ايجاد مي‌‏کند ، با حضور او ، گروه‌‏هاي بيشتري به صحنه مي‌‏آيند و انتخابات به صورت جدي‌‏تر برگزار مي‌‏شود .
شيرازد با اشاره به فضاي سياسي کشور در سال 76 ، بيان کرد : در آن زمان جناح راست خيزي گرفته بود که همه بخشهاي حاکميت را از دست گروه‌‏هاي ديگر حتي گروه‌‏هايي مثل کارگزاران سازندگي خارج کنند و يک حاکميت يک پارچه راست سنتي ، ايجاد کنند که اين مساله در شرايط کنوني هم وجود دارد.
وي افزود : اگر موسوي به صحنه آيد ، قطعاً اين برنامه دچار تزلزل مي‌‏شود و همانند پس از دوم خرداد 76 ، فضاي مناسبي ايجاد مي‌‏شود تا نيروهاي اصلاح طلب و تحول‌‏طلب بتوانند دست به اقدامات مثبتي براي رشد کشور بزنند .
عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت کاهش تهديدات و فشارهاي بين المللي را از ديگر نتايج رييس جمهور شدن ميرحسين موسوي دانست و خاطرنشان کرد : حضور ايشان موجب افزايش همبستگي ملي مي‌‏شود و سبب مي‌‏شود که بخش‌‏هاي عمده‌‏اي از نخبگان ، عرصه سياسي را عرصه اميدوار کننده‌‏اي بدانند که اين امر به کاهش تهديدات خارجي کمک مي‌‏کند .
وي در ادامه تاکيد کرد : حضور موسوي تضميني است براي حفظ اساس مملکت و نظام .
شيرزاد در ادامه اين گفت‌‏وگو فضاي بسته سياسي ، فاصله بين مردم و حاکميت و کاهش همبستگي ملي را از مشکلات کنوني جامعه ايران دانست و اظهار داشت : در سالهاي اوليه انقلاب ، هر چند يک فضاي رقابتي سياسي نداشتيم ، اما به واسطه روح حماسي و انقلابي حاکم بر جامعه و فشارهاي خارجي که طبعاً مردم را به حاکميت نزديکتر مي‌‏کرد ، حداقل فاصله ميان مردم و حکومت را داشتيم و نوعي همبستگي ملي توأم با شور و نشاط بر جامعه حاکم بود .
وي افزود : اين فضاي انقلابي طبيعتاً نمي‌‏توانست پايدار بماند و براي هميشه مشارکت سياسي مردم را دامن بزند .
شيرزاد با بيان اينکه در وضعيت معمولي اين فضاي باز سياسي است که مي‌‏تواند باعث مشارکت مردم شود و فاصله مردم با حاکميت را به حدقل برساند ، تصريح کرد : پس از دوم خرداد 76 و با روي کارآمدن دولت اصلاحات ، فضاي نسبتاً باز سياسي ايجاد شد ، مطبوعات توانستند در فضاي آزادتري فعاليت کنند و مردم نسبت به شرکت در انتخابات مختلف ، حساس‌‏تر و راغب‌‏تر شدند .
وي افزود : در اين فضاي زنده ، مردم احساس کردند که مي‌‏توانند در تصميم‌‏گيري‌‏ها نقش داشته باشند .
عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت فضاي ايجاد شده بعد از سال 79 را منجر به ايجاد نوعي انسداد سياسي و فضاي يأس و نااميدي دانست و بيان کرد : برخورد با مطبوعات و نيروهاي سياسي که نقطه اوج آنرا در انتخابات مجلس هفتم شاهد بوديم ، سبب ايجاد انسداد در عرصه سياسي کشور شد .
شيرازد با بيان اينکه شرايطي ايجاد شده است که مردم نسبت به عملکرد حاکميت بي‌‏تفاوت شده‌‏اند ، تاکيد کرد : در چنين فضايي طبعاً امکان تصحيح عملکرد حکومت وجود ندارد ، تصميم‌‏گيري‌‏ها در پشت درهاي بسته انجام مي‌‏شود و ممکن است حتي تصميماتي گرفته شود که مخالف منافع مردم و کشور باشد.
نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به انتخابات رياست جمهوري سال آينده ، اظهار داشت : اگر مردم احساس کنند که شرکت يا عدم شرکت آنها در انتخابات تفاوتي در سرنوشت‌‏شان ندارد ، در اين انتخابات شرکت نخواهند کرد.
وي افزود : بنابراين بايد نسبت به آنچه که در انتخابات آينده رياست جمهوري ، واقع مي‌‏شود احساس خطر کنيم در صورتي‌‏که که فضاي باز براي رقابت سياسي ايجاد نشود و صرفاً يک کاريکاتور از انتخابات آزاد به نمايش گذاشته شود ، مردم در انتخابات شرکت نخواهند کرد .
شيرزاد تأثير احزاب سياسي بر مشارکت مردم در انتخابات آتي رياست جمهوري را منوط به ايجاد فضاي باز رقابتي دانست و تصريح کرد : در صورتيکه فضاي کنوني که در آن احزاب نه تنها نمي‌‏توانند ، روزنامه آزاد داشته باشند بلکه حتي با سايت‌‏هاي اينترنتي که مخاطبان محدودتري دارند ، برخورد مي شود ؛ ادامه پيدا کند مشارکت مردم محدود خواهد شد .
وي افزود : اما اگر احزابي مانند جبهه مشارکت بتوانند وارد رقابت شوند ، برنامه‌‏ها و شعارهاي خود رامطرح نمايند و با رد صلاحيت جلوي فعاليت‌‏شان گرفته نشود ، مي‌‏توانند بر مشارکت تأثير بگذارند حتي اگر نامزد مورد نظرشان رأي نياورد .
عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت ايران اسلامي با بيان اينکه در وضعيتي قرار داريم که امکان ارتباط برقرار کردن با مخاطبين گسترده اجتماعي را نداريم ، تصريح کرد : با اين حال حداکثر تلاشمان را براي تأثير گذاشتن بر انتخابات آينده رياست جمهوري ، انجام مي‌‏دهيم .
وي افزود: رفتار گروههاي ذي‌‏نفوذ در حاکميت ، نگران کننده است . در چنين شرايطي آنها تنها راهي که برايشان باقي مانده است ، اين است که به شيوه‌‏هايي مانند آنچه که در مجلس هفتم به کار گرفتند ، متوسل شوند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شيرازد فشار شديد تبليغاتي ، دستاويز شدن به ارزشهاي مذهبي ، فشار آوردن به مراجع براي صدور فتواي شرکت در انتخابات ، گره‌‏زدن مسأله رأي دادن به برخي مسائل صنفي مانند ايجاد اين فضا که اگر مهر رأي در شناسنامه‌‏ها نباشد ، ممکن است ؛ مشکلاتي براي شهروندان ايجاد شود را از روش‌‏هاي نامطلوبي دانست که ممکن است توسط جناح مقابل اصلاحات در زمان انتخابات رياست جمهوري انجام شود .
وي در بخش ديگري از اين گفت‌‏وگو با اشاره به نقش جنبش دانشجويي در فضاي سياسي کنوني جامعه ، اظهار داشت : کمک به روشن‌‏سازي فضاي سياسي و تحليل موقعيت و مخاطراتي که جامعه در پيش دارد ، مهمترين نقش جنبش دانشجويي در اين شرايط است .
وي افزود : برگزاري جلسات بحث و گفت‌‏وگو توسط دانشجويان ، مي‌‏تواند بسيار روشنگر باشد و فضاي نااميدي و دلسردي کنوني را بشکند .
شيرزاد در پايان خاطرنشان کرد : توصيه من به دانشجويان اين است که دست به کارهايي که هزينه زيادي و نتايج کم دارند ، نزنند .

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12074

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت : تصميم‌‏گيري‌‏هاي پشت درهاي بسته ، مخالف منافع مردم و کشور است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016