چهارشنبه 30 دی 1383

نقطه نظرات احزاب سياسي در آلمان پيرامون "حمله نظامي آمريکا به ايران"

خبرنامه گويا - در ميان سياستمداران آلمان چالش ميان آمريکا و ايران بر سر "پايگاه هاي اتمي" در ايران، به دل نگراني هايي تبديل شده است. احزاب مهم سياسي در پارلمان آلمان، هر کدام در رابطه با حمله نظامي آمريکا به ايران عکس العمل هايي نشان دادند. خانم کلوديا روف از رهبران حزب سبزهاي آلمان در روزنامه "برلينر تسايتونگ"، نقشه آمريکا در اين زمينه را "مطلقا غيرقابل کمک" خواند و ضمن بيان اين موضوع که چنين اقدامي وضعيت تمام منطقه را حادتر خواهد کرد؛ گفت: "ما به راه حل ديپلماتيک احتياج داريم و نه اقدامات خشونت آميز."

هانس کريستيان شتروبله، نماينده ديگر همين حزب در بوندس تاگ (پارلمان آلمان) شديدا از اين نيت ايالات متحده انتقاد کرد و گفت: "بيم من از آن است که جرج بوش با انتخاب شدن دوباره اش، سياست آمريکا را در عراق تائيد شده و قانوني بپندارد و جنگ تازه اي را عليه ايران سازمان دهد." وي تاکيد کرد که "اروپا در اين زمينه مي بايست متحد عمل کند. سياست خارجي آلمان هم بايد در همين راستا باشد و در ديدار آتي رئيس جمهور آمريکا از آلمان اين موضوع به او ابلاغ شود."

گرنوت ارلر، سياستمدار مسائل خارجي حزب سوسياليست آلمان، حزب حاکم، نيز ضمن اظهار اينکه اقدام نظامي آمريکا عليه ايران وضعيت را بغرنج خواهد کرد و مي بايست گزارشاتي در تائيد چنين نقشه اي ارائه شود به "برلينر تسايتونگ" گفت: "چنين اقدامي اگر صورت گيرد، ضربه اي کاري بر سياست مذاکره اروپا با ايران خواهد بود." ارلر با اعلام تعجب خود از اين سياست آمريکا معتقد است که اروپا مي خواهد ايران را بدون تهديد نظامي از اين موقعيت به در آورد. او گفت چنين خبري اين شک را ايجاد مي کند که آيا در واشينگتن اصلا پيرامون ادامه سياست کاملا مضرانه در عراق کار مي شود؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يکي از احزاب فراکسيون اپوزيسيون دولت آلمان در پارلمان اين کشور، حزب دمکرات مسيحي نيز در اين باره نظرات خود را اعلام کرد. فريدريش فلووگه، کارشناس مسائل خارجي در اين حزب به روزنامه "ميتل دويچن تسايتونگ" گفت: ما از تلاش هاي ديپلماتيک اتحاديه اروپا در قبال ايران حمايت مي کنيم. در اين مورد جايگزيني وجود ندارد؛ و اميدواريم که ايالات متحده از چنين تلاش هايي حمايت کند. ما مي بايست در مذاکره با بوش او را قانع کنيم که اين تلاش ها را به عنوان راه حل بهتر بپذيرد." با اين حال اين حزب نگراني ها بابت برنامه هاي اتمي ايران را "بسيار جدي" ارزيابي کرد. فلووگه در اين باره گفت: "ايالات متحده بايد از ايران بخواهد تا با آژانس بين المللي انرژي اتمي همکاري کند."

در همين راستا يکي از رهبران مشهور حزب دمکرات مسيحي، ولفگانگ شويبله در گفتگو با روزنامه "دي ولت" مسئله اصلي را ايران خواند و اعلام کرد که اگر در شرايط کنوني آمريکا فشار بر ايران را آزمايش مي کند؛ اين خود بخشي از تلاش هاي عمومي براي حل مشکل وجود سلاح هاي اتمي در ايران است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17151

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نقطه نظرات احزاب سياسي در آلمان پيرامون "حمله نظامي آمريکا به ايران"' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016