چهارشنبه 30 دی 1383

مجتهدزاده: رايس در برابر سناي آمريكا به زبان جديدي اعلام جنگ با ايران و بعضي از كشورهاي ديگر را مطرح كرد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي

رايس در مقابل سناي آمريكا به زبان جديدي جنگ با ايران و برخي كشورهاي ديگر را مطرح كرد.
دكتر پيروز مجتهد زاده، استاد دانشگاه و رييس موسسه يوروسويك لندن در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: كونداليزا رايس فردي تندرو و از سردمداران محافظه كاران نو محسوب مي‌شود. اگرچه اين شخص در سالهاي گذشته و قبل از ورود به دولت بوش ظاهرا فردي ملايم و متمايل به عدالت و برابري در مسايل سياسي بود، اما در دولت بوش طي 4 سال گذشته هر روز كه گذشت او بيشتر به طرف راست افراطي گرايش پيدا كرد تا جايي كه در مسايل خاورميانه نه تنها طرفدار سياست‌هاي اسراييلي و طرفدار حمايت يك جانبه آمريكا از اسراييل و مسايل خاورميانه شد بلكه جز دعا كنندگان و ثناگويان سياست‌هاي اسراييل شد و او امروز به مقام وزارت خارجه آمريكا منصوب گرديد؛ در شرايطي كه حيرت انگيز است.
وي ادامه داد: اين شرايط حيرت انگيز اين است كه بوش در فرداي انتخاب مجدد خودش اعلام كرد كه دور دوم رياست جمهوري او دوره صلح و آرامش در سياست خارجي خواهد بود و خود رايس هم روز گذشته در مقابل سنا ادعا كرد كه دوره وزارت خارجه او دوره نقش آفريني و ديپلماسي خواهد بود؛ نه اينكه آمريكا يك طرفه با دنيا صحبت كند.
مجتهدزاده اضافه كرد: عليرغم اين ادعا و ادعاي بوش در اينكه اين دوره دوره صلح و آشتي خواهد بود ديديم كه رايس در برابر سناي آمريكا به زبان جديدي اعلام جنگ با ايران و بعضي از كشورهاي ديگر را مطرح كرد؛ يعني ضمن اينكه صحبت از آرامش و بازگشت به همكاري با متحدان اروپايي آمريكا به ميان آورد از ايران و برخي از كشورهاي ديگر به عنوان كشورهايي كه جانب ديكتاتوري را دارند نام برد و مبارزه عليه اين كشورها را اعلام كرد.
رييس موسسه يوروسويك لندن ادامه داد: رايس مطالبي را به زبان آورد كه درست مغاير ادعاي بوش در زمينه سياست خارجي در دوران دوم رياست جمهوري‌اش است و مغاير حرف‌هاي خود او در همان جلسه.
وي در خصوص مقاله‌ي اخير نيويوركر و جهت‌گيري‌هاي اخير بوش گفت: بوش حمله به ايران را مطرح نكرده و شخص ديگري كه از سياستمداران آمريكايي است مدعي شد كه آمريكا قصد دارد به ايران حمله نظامي كند اما دولت آمريكا بلافاصله اين موضوع را تكذيب كرد و مطلبي كه اين فرد گفت بيشتر بر اساس حدس و گمان بود نه بر اساس در دست داشتن خبر درستي.
مجتهدزاده در خصوص حمايت وزراي خارجه‌ي آلمان و انگليس از پيگيري گفت‌وگو با ايران و تغييرات رويكردي آمريكا نسبت به ايران گفت: آنچه وزراي خارجه‌ي انگليس و آلمان گفته‌اند مطلب جديدي نيست اين بيانات در ادامه سياست‌هاي جاري اتحاديه‌ي اروپا نسبت به ايران است كه آن حفظ ديالوگ با ايران براي رسيدن به توافق و همكاري و به ثمر رساندن مذاكرات موجود در زمينه انرژي هسته‌يي است و در اين جا هيچ گونه تغييري مشاهده نمي‌شود.
وي با بيان اينكه در رويكرد اروپا وضع به مانند گذشته است، گفت: اتحاديه‌ي اروپا نه امروز بلكه از ابتداي اعلام و پيگيري اين سياست دچار يك تناقض گويي بوده است كه اين تناقض گويي به تعمد است نه به صورت غير قابل كنترل.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين اتحاديه اروپا هر از چند گاهي ايران را به دليل مسايل مربوط به حقوق بشر و اينگونه مسايل محكوم مي‌كند فقط به دليل اينكه مي‌خواهد به آمريكا ثابت كند كه اتحاديه اروپا با آمريكا در خصوص وضعيت ايران همراه و همگام است و مهمتر اين است كه مي‌خواهد به اين قدرت به آمريكا بگويد كه اروپا فشار بر روي ايران را تخفيف نخواهد داد اما مذاكرات موجود مي‌تواند مسايل جاري را حل كند و اروپا در تلاش است كه نتيجه مذاكرات جاري را به آمريكا بقبولاند كه در اين زمينه مشكل زيادي دارد و ناچار است كه برخي از خواسته‌هاي آمريكا را برآورده كند كه از جمله اين خواست‌ها ادامه فشار سياسي روي ايران براي مدتي است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17163

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجتهدزاده: رايس در برابر سناي آمريكا به زبان جديدي اعلام جنگ با ايران و بعضي از كشورهاي ديگر را مطرح كرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016