چهارشنبه 3 فروردین 1384

پافشاری ویژه هیات ایرانی بر تضمین ها و تعهد های محکم اروپا به تهران، مهر

ایران و اروپا در این مرحله روی جزییات دقیق و حساس مربوط به تضمین های دوجانبه تمرکز کردند

علیرغم به پایان رسیدن مذاکرات هفت ساعته کمیته راهبری و جمع بندی مشترک این کمیته از نتایج مذاکرات سه ماهه کمیته های سه گانه فرعی، منابع نزدیک به این مذاکرات از توافق احتمالی ایران و البته نمایندگان سه کشور اروپایی برای خاتمه دادن به این مرحله از مذاکرات و تعریف چارچوبی برای بررسی مسایل مطرح شده مربوط به جزییات تضمین ها و چگونگی ادامه مذاکرات خبر می دهند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر از پاریس، بعد از جلسه فشرده پیش از ظهر امروز که به ارائه گزارش مسوولین کمیته های هسته ای، تجاری و سیاسی و امنیتی اختصاص داشت ، جلسه اصلی کمیته راهبری برای جمع بندی نتایج فوق و تصمیم گیری در مورد چگونگی ادامه مذاکرات تشکیل و به جمع بندی ویژه ای از این گزارشها رسید. در مورد جزئیات این جمع بندی هیچ منبعی در پاریس اظهار نظر نمی کند.

همچنین گفته می شود که در نزدیک به هفت ساعت مذاکره نفس گیر و فشرده طرفین در کمیته راهبری، نمایندگان مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران و طرفین اروپایی شان گفتگوها را در مراحل بسیار حساس مربوط به چگونگی تعریف تضمین های عینی برای صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای در ایران از یکسو و تضمین ها و تعهد های محکم اروپا به ایران در زمینه همکاری های اقتصادی و تکنولوژیک و نیز مسایل امنیتی از سوی دیگر پی گرفتند.

این در حالی است که بر اساس اظهارات منابع نزدیک به مذاکرات در پاریس تاکید هیات ایرانی به تضمین ها و تعهدهای محکم اروپا به ایران بر اساس متن توافقنامه پاریس با توجه ویژه تری مطرح شده است، گرچه نمایندگان مذاکره کننده ایرانی با اطمینان بر صلح آمیز بودن گستره فعالیتهای هسته ای این کشور و نیز تاکید ممتد بر حقوق و منافع ملی ایران در استفاده از انرژی اتمی در برابر فرمولی که هم صلح آمیز بودن فعالیتهای ایران و هم برخورداری کامل تهران از منافع پیش بینی شده در پیمان ان.پی.تی را تامین نماید به عنوان تضمین عینی، روحیه سازنده تری در مذاکرات نسبت به نمایندگان فرانسه، آلمان و انگلیس از خود نشان داده اند.

در عین حال، در طول مذاکرات گذشته پرونده هسته ای ایران نیز، نمایندگان مذاکره کننده ایرانی به هر درخواستی از سوی اروپا مبنی برتساوی تضمین عینی با دست شستن ازغنی سازی به شدت واکنش نشان داده و آن را مغایر با حقوق بین الملل، منافع عالی ملت ایران و برخلاف روح مذاکرات دانسته اند. آنها همواره تاکید کرده اند که هیچ توافقی که مغایربا منافع ملی ایران باشد را نپذیرفته و نخواهند پذیرفت، ضمن اینکه چنین درخواستهایی را بررسی نیز نخواهند کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به هرحال بر اساس اطلاعات دریافتی خبرنگار خبرگزاری مهر در پاریس، ایران و سه کشور اروپایی بعد از جمع بندی گزارش سه کمیته فرعی دقیقا بر روی جزییات تضمین هایی که طرفین باید به یکدیگر بدهند، تمرکز کردند.

منابع حاضر در محل وزارت خارجه فرانسه نیز در گفتگو با خبرگزاری مهر اذعان می کنند که با توجه به سنگینی مذاکرات و اهمیت بررسی نقطه نظرات مطرح شده طرفین در مورد چگونگی و جزییات تضمین ها هر دو طرف تمایل داشتند تا این مرحله از مذاکرات را با تعیین چارچوب مرحله بعدی آن به اتمام برسانند.

یادآوری می شود در حالی که خبرگزاری مهر از پایان یافتن مذاکرات کمیته راهبری در امشب خبر داده بود، رسانه های غربی مستقر در پاریس خبرهایی مبنی بر ادامه مذاکرات در روز پنج شنبه را مخابره کرده بودند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19660

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پافشاری ویژه هیات ایرانی بر تضمین ها و تعهد های محکم اروپا به تهران، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016