یکشنبه 7 فروردین 1384

تلاش برای تعریف نقش جدید ترکیه در خاورمیانه، شريف نيوز

تركیه قصد دارد اختیارات وسیع‌ تری به آمریكا در پایگاه اینجرلیك این كشور واگذار كند.
به گزارش سرویس بین‌الملل شریف نیوز، نایب رییس حزب عدالت و توسعه تركیه كه اكثریت پارلمان را در این كشور در دست دارد، در دیدار از واشنگتن گفت: حكومت تركیه به زودی با درخواست آمریكا مبنی بر داشتن اختیارات وسیع تر در استفاده از پایگاه اینجرلیك برای مقاصد نظامی و لجستیكی و حمایت از نیروهای آمریكایی مستقر در خاورمیانه، موافقت خواهد كرد.
روزنامه «جمهوریت» چاپ تركیه نیز نوشت: یكی از دلایل اصلی اتخاذ این تصمیم از طرف دولت تركیه تلاش برای بهبود روابط دو كشور كه مدتی است به سردی گراییده و جلوگیری از موفقیت ارمنی‌های آمریكا در راضی كردن كنگره این كشور به محكوم نمودن جنایات علیه ارمنی‌ها توسط دولت عثمانی است.
به نوشته این روزنامه، آنكارا همچنین تلاش گسترده‌ای را برای نزدیك شدن به لابی یهودی‌های آمریكا آغاز كرده و سفر نخست‌وزیر این كشور به اسراییل در ماه می آینده نیز در همین چارچوب برنامه‌ریزی شده است.
خبرگزاری تركیه نیز در تحلیلی از نقش تركیه در اجرای سیاست‌های منطقه‌ای آمریكا نوشت: واشنگتن تلاش می‌كند تا از نزدیكی تركیه به سوریه و ایران جلوگیری كند و در همین راستا از تركیه خواسته تا سفر ماه آینده رییس‌جمهور این كشور به سوریه را لغو نماید.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به عقیده تحلیلگر این خبرگزاری، در شرایطی كه به گفته منابع دیپلماتیك ترك، هیچ تهدیدی از ناحیه ایران و سوریه متوجه تركیه نیست، این‌گونه فشارها از طرف آمریكا این سوال را مطرح می‌سازد كه آیا تركیه به اهرم فشاری در دست آمریكا برای انتقال خواسته‌های آمریكا در مساله هسته‌ای به ایران و همچنین فشار برای عقب‌نشینی سوریه از لبنان تبدیل نشده است؟

يك كارشناس مسائل خاورميانه در اين رابطه به شريف نيوز گفت: «آمریکا و همچنین اروپا مایل هستند تا ترکیه نقش پررنگ‌تری را در راستای طرح خاورمیانه بزرگ بپذیرد. تعلل اروپا در پذیرفتن عضویت ترکیه در اتحادیه اروپایی را نیز می‌توان در همین راستا تحلیل کرد. ضمن آن‌که اروپایی‌ها نیز مایل هستند تا نگاه ترکیه را بیشتر به تحولات خاورمیانه معطوف کنند تا اروپا.»

وي در ادامه افزود: «چند مركز تحقيقات استراتژيك در آمريكا طی ماه‌های اخير، ترکیه را حلقه مفقوده طرح خاورمیانه بزرگ قلمداد کرده‌اند و از دولت این کشور خواسته‌اند تا ترکیه را به ایفای نقش فعال‌تری در تحولات خاورمیانه وادار كند.»

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19812

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تلاش برای تعریف نقش جدید ترکیه در خاورمیانه، شريف نيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016