سه شنبه 16 فروردین 1384

خاتمي: در مذاكرات با اروپا به پيشرفت رسيده‌ايم، ايرنا

پاريس، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۱/۱۶‬
سياسي. داخلي. خاتمي. پاريس
"سيد محمد خاتمي" رييس جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد كه در مذاكرات با اروپا به پيشرفت خوبي رسيده است و طرفين همچنان به گفت وگوهاي خود ادامه مي‌دهند.

وي عصر سه‌شنبه پس از ديدار با "ژاك شيراك" رييس جمهوري فرانسه در كاخ اليزه پاريس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مذاكرات ايران و اروپا همچنان ادامه دارد و فكر مي‌كنم كه گام‌هاي مثبتي برداشته‌ايم و مطمئنا امروز به حل اين مساله نزديك تر شده‌ايم تا چند ماه پيش.

خاتمي گفت: ما وارد پروسه دشواري شده‌ايم كه بايد انشاء‌الله حل شود و مبناي كار ما موافقتنامه نوامبر ‪ ۲۰۰۴‬پاريس است كه در آن حق داشتن تكنولوژي صلح آميز هسته‌اي به رسميت شناخته شده است.

رييس جمهوري ايران تاكيد كرد: تا وقتي مذاكرات ادامه دارد، ايران نيز داوطلبانه تعليق غني‌سازي را ادامه مي‌دهد.

وي افزود: در اين مذاكرات دو نكته حساس وجود دارد، يكي تضمين ايران در مورد عدم انحراف برنامه‌هاي هسته‌اي خود به سوي توليد سلاح اتمي است و ديگري تضميني كه اروپا براي كمك به امنيت و توسعه ايران بايد بدهد.

خاتمي افزود: ايران طرح جامعي را براي ادامه مذاكرات و حل مشكل ارايه داده كه با نظر باز طرف‌هاي اروپايي بويژه فرانسه روبه رو شده است.

خاتمي ابراز اميدواري كرد كه در نشست آتي ايران و اروپا در ماه آوريل با عنايت و توصيه آقاي شيراك بتوانيم يك پيشرفت بيشتري را داشته باشيم.

رييس جمهوري با اشاره به ديدار خود با شيراك اظهار داشت: در اين مذاكرات درباره مسايل مختلف دوجانبه، تحولات منطقه و مسايل هسته‌اي گفت و گو شد.

وي با بيان اينكه در اين مذاكرات بطور مفصل در مورد لبنان نيز گفت وگو شد، اظهار داشت: لبنان براي همه ما خاصه ايران و كل منطقه بسيار مهم است.

ثبات و امنيت لبنان مورد توجه همه ما است و با طرف فرانسوي بر وحدت داخلي و اينكه مشكلات لبنان در درون اين كشور توسط خود لبناني‌ها حل شود، تاكيد كرديم.

خاتمي افزود: ما با فرانسه در اين مورد توافق داشتيم كه هر كاري كه از دستمان بر مي‌آيد براي ثبات، امنيت و استقلال لبنان انجام دهيم.

رييس جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: از ناآرامي لبنان تنها دشمنان لبنان سود مي‌برند. لبنان مستقل، آزاد و دمكراتيك مورد خواست همه ما است.

وي در پاسخ به سوالي در مورد حزب الله لبنان نيز اظهار داشت: حزب الله يك نيروي واقعي در درون لبنان و به عنوان مظهر مقاومت عربي، اسلامي و لبناني مقابل اشغال و تجاوز است.

خاتمي گفت: البته حزب الله مستقل است و تحت نفوذ هيچ كس از جمله ايران نيست و روابط خوب ما تنها مي‌تواند زمينه‌اي براي كمك به حل مشكلات لبنان باشد و فكر مي‌كنم كه نظر ما و فرانسه در مورد حزب الله به هم نزديك است.

خاتمي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد توقع ايران از آمريكا اظهار داشت: ما توقع خاصي از آمريكا نداريم و معتقديم كه سياست‌هاي آمريكا، سياست‌هاي درستي براي آمريكا و براي ما نيست. ما خواستار حضور فعال اقتصاد، تكنولوژي و موقعيت آمريكا در روند عدالت و صلح در صحنه بين- المللي هستيم.

وي افزود: اگر آمريكا سياست‌هاي خود را تعديل كند و از تحميل حرف‌هاي خود به دنيا از طريق زور دست بردارد هم به نفع آمريكا و هم به نفع همه جامعه بشري است.

خاتمي گفت: اميدواريم ما شاهد تغيير سياست‌هاي آمريكا باشيم تا اعتماد ما جلب شود و وضعيت تازه‌اي حاصل شود.

"سيد محمد خاتمي" رييس جمهوري اسلامي ايران در ادامه اين همايش خبري در پاسخ به يك سوال خبرنگار ايرنا در مورد توقف غني‌سازي اورانيوم اعلام كرد:
اصلا صحبت توقف غني‌سازي اورانيوم مطرح نيست زيرا توقف دايم به هيچ وجه پذيرفته نيست و اين تكنولوژي‌اي است كه ما با اتكا به خودمان بدست آورده‌ايم.

رييس جمهوري با بيان اينكه براي ايران حضور در بازار چرخه سوخت بسيار مهم است، تصريح كرد: البته اين نگراني كه فعاليت‌ها به سوي توليد سلاح كشتار جمعي توسعه پيدا كند، نگراني به جايي است و خود ما نيز مخالف آن هستيم. بنابر اين صحبت، صحبت توقف نيست بلكه صحبت اين است كه ايران چرخه سوخت را داشته باشد و در عين حال بتوانيم تضمين قابل قبولي نيز بدهيم.

خاتمي گفت: راه‌هايي وجود دارد كه اثبات كنيم ما هيچگاه بمب اتم نخواهيم ساخت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمي در پاسخ به سوال خبرنگار يك رسانه غربي مبني بر اينكه "آيا ممكن است در مناسبات ايران با اسراييل تحولي به نفع طرفين ايجاد شود؟" اظهار داشت: ما به لحاظ اخلاقي با وضعيتي كه اسراييل دارد، مخالفيم نه تنها به خاطر اسراييل بلكه به اين جهت كه ما معتقديم تحميل زور مشروعيت نمي‌آورد.

آنها چون زور داشته‌اند و خانه‌اي را گرفته‌اند، هيچ گاه نبايد خود را مالك آن خانه بشناسند.

رييس جمهوري افزود: اين بينش اخلاقي ما است اما ما هيچ دخالتي در اوضاع فلسطين حتي در روند صلح تخريب نمي‌كنيم. معتقديم كه بايد روند عادلانه‌اي باشد تا حقوق ملت فلسطين شناخته شود تا به يك راه حلي براي استقرار صلح دايم و پايدار برسيم و طبيعي است آنچه كه ملت فلسطين به آن برسد مورد احترام ما نيز هست.

وي همچنين در پاسخ به سوال ديگري ابراز اميدواري كرد كه در مراسم تشييع "پاپ ژان پل دوم" رهبر كاتوليك‌هاي جهان شركت كند.

خاتمي پاپ را شخصيت بزرگي معرفي كرد و اظهار داشت: رهبر كاتوليك‌هاي جهان كاملا طرفدار گفت وگوي تمدن‌ها، گفت وگوي اديان و بالاخص گفت وگوي اسلام و مسيحيت بود.

خاتمي اظهار داشت: مطمئنا وجود شخصيتي چون پاپ بزرگ در توسعه گفت وگوي تمدن‌ها و تحكيم آن موثر است و اميدوارم جانشين وي نيز همين راه را دنبال كند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20157

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي: در مذاكرات با اروپا به پيشرفت رسيده‌ايم، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016