دوشنبه 5 اردیبهشت 1384

مخبر كميسيون امنيت ملي: دست داشتن انگليس در آشوبهاي استان خوزستان، فارس

خبرگزاري فارس: مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست‌ خارجي گفت: در جلسه بعدازظهر اين كميسيون از دست داشتن انگليس در آشوبهاي اخير اهواز به شدت انتقاد شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني فارس كاظم جلالي پس از جلسه امروز كميسيون امنيت ملي و سياسيت خارجي در جمع خبرنگاران با بيان اينكه وزارت اطلاعات بايد به شكل جدي به دنبال شناسايي عوامل آشوب‌ باشد، تصريح كرد: وزارت اطلاعات بايد دست‌هاي ناپيداي اين ماجرا كه در داخل و خارج كشور هستند را كشف كند.
وي افزود: ‌در گزارش اين مطلب آمده بود كه منصور احمدالاهوازي رئيس حزب غيرقانوني دمكراتيك خوزستان كه در انگليس است با جك استراو وزير خارجه انگليس ملاقات كرده و اين اقدام از سوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مطرود اعلام شد.
نماينده شاهرود در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه وزارت امور خارجه بايد اقدامات جدي در اين زمينه انجام دهد، اظهار داشت: اقدام انگليس يك نوع مداخله در امور داخلي ايران است.
جلالي ادامه داد:‌ اين نوع اقدامات نشان مي‌دهد كه انگليسي‌ها علي‌رغم رابطه ديپلماتيك با ايران در تعقيب اهداف و شيطنت‌هاي استعماري گذشته خود در ايران هستند.
وي تاكيد كرد: عوامل داخلي اين حادثه نيز بايد شناسايي و برخورد جدي با آنها صورت گيرد.
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با بيان اينكه در اين جلسه وزراي كشور و اطلاعات و نمايندگان استان خوزستان حضور داشتند، تصريح كرد: در ابتداي جلسه گزارشي از سوي هيات سه نفره‌اي كه از سوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به خوزستان اعزام شدند شنيده شد و سپس وزير اطلاعات گزارشي ارايه كرد و بعد مديركل اطلاعات استان مطالبي بيان كرد.
جلالي با بيان اينكه وزير كشور نيز نظر خود را در خصوص حادثه خوزستان بيان كرد، اظهار داشت: جمع بندي جلسه اين بود كه مديريت استان خوزستان با اصل موضوع و در جلوگيري از توزيع نامه و توجيع مردم و كساني كه در بين مردم تاثير گذار هستند تلاش جدي انجام نداد و با كمال تاسف در خصوص چگونگي تكذيب و يا زمان تكذيب اين نامه جعلي هر كسي براساس فهم خود و سلايق شخصي خود اقداماتي انجام داد.
وي با بيان اينكه جلسه‌اي از طرف مسئولان به خصوص شوراي تامين در رابطه با اينكه اين نامه جعلي چه تاثيري در استان دارد تشكيل نشد، افزود: استاندار، معاون سياسي و اداره كل اطلاعات براساس دريافتهاي خود اقداماتي را انجام دادند و طبعاً اين اقدامات براي پيش‌گيري از بحران كافي نبود.
نماينده شاهرود با بيان اينكه در هر جاي دنيا وقايع پيش پا افتاده‌تر كه اتفاق مي‌افتد مسئوليت اين حادثه را مي‌پذيرد و يا خود كنار مي‌رود و يا او را كنار مي‌گذارند، تصريح كرد: مديريت استان در اين خصوص ضعيف عمل كرد و بايد در جهت تقويت اين مديريت اقدام شود و با افراد متخلف و قاصر برخورد جدي شود.
جلالي با تاكيد بر توجه دولت به مناطق محروم گفت: ‌عدم توجه دولت موجب بهانه‌هايي در كشور مي‌شود كه دولتمردان بايد به اين مساله توجه كنند.
وي با اشاره به افراد بي‌گناهي كه در اين حادثه دستگير شده‌‌اند خاطرنشان كرد: ‌اين افراد بايد آزاد شوند و اينها عوامل اصلي ماجرا نيستند و برخورد با عوامل اصلي به شكل جدي بايد انجام شود.
نماينده مردم شاهرود در مجلس شوراي اسلامي با تقدير و تشكر از مردم خوزستان گفت: پرداختن به ريشه‌هاي اين مسايل از ضرورتهاي جدي است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يونسي: بيش از 80 درصد دستگيرشدگان در خوزستان آزاد شده‌اند


خبرگزاري فارس: وزير اطلاعات گفت: بيش از 80 درصد دستگيرشدگان حوادث اخير خوزستان،‌ آزاد شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پارلماني فارس، علي يونسي وزير اطلاعات كه به همراه وزير كشور براي ارايه گزارشي درباره حوادث اخير خوزستان حاضر شده بود در جلسه عصر امروز كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي پس از اين جلسه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
يونسي گفت: مدير كل اطلاعات خوزستان و كميته‌اي كه از سوي دولت مامور پيگيري موضوع شده بودند در كميسيون امنيت ملي گزارش خود را ارايه كردند.
وي افزود: بيش از 80 درصد دستگيرشدگان و كساني كه تحريك شده بودند آزاد شدند اما كساني كه تحريك كردند، آتش زدند، اخلال و آشوب ايجاد كردند،‌ خسارت جاني و مالي زدند، مقصر هستند و اموال دولت و مردم را آتش زدند، آنها مسوول اعمال خودشان هستند.
وي تصريح كرد: ‌تعدادي از عاملين اصلي يعني كساني كه به صورت گروهكي يا خودجوش دست به آشوب زدند، شناسايي شده‌اند و برنامه‌هايشان خنثي شد.
يونسي گفت: بسياري از دستگيرشدگان درباره تخريب‌هايي كه قبلاً انجام داده‌اند، اعتراف كردند كه آنها در اختيار ما قرار دارند.
وزير اطلاعات با تاكيد بر جعلي بودن نامه منتشر شده در خوزستان گفت:‌ اين نامه ناشيانه جعل شده و اصل نامه چيز ديگري است كه به صورت ترفندهاي كامپيوتري وسط آن نامه را برداشته‌اند و شماره نامه و امضاي آن درباره يك مساله عادي است.
وي در باره تكذيب نشدن نامه از سوي مقامات استان گفت: در خوزستان حدود 10 روز قبل از آشوب اين نامه مطرح شده و مسوولين مقدمات تكذيب را فراهم مي‌كردند كه از سوي ترديد داشته‌اند كه تكذيب هم باعث انتشار مي‌شود يا نه؟
يونسي تاكيد كرد:‌ ما اعتقاد نداريم كه اگر نامه تكذيب مي‌شد، از اينكه كساني مي‌خواستند آشوب به پا كنند، جلوگيري مي‌‌كرد. آنها به دنبال آشوب مي‌گشتند.
وزير اطلاعات افزود: اگر قبل از حادثه نامه تكذيب مي‌شد، مي‌گفتند موجب شايعه پراكني شده‌ايد.
وي اضافه كرد: علت نامه نيست. علت چيز ديگري است كه مربوط به بسترها و زمينه‌هايي مي‌شود كه دولت بايد آنها را برطرف كند.
وزير اطلاعات درباره نقش عوامل خارجي در حوادث اخير خوزستان اظهار داشت: عوامل ضد انقلاب بوده‌اند كه ما بايد آنها را شناسايي كنيم كه البته تعدادي از آنها را شناسايي كرده‌ايم.
وي گفت: ‌عوامل تجزيه طلب و ضد انقلاب موج سواري كرده‌اند و آن‌ها خواسته‌اند از اين موج استفاده كنند.
يونسي تاكيد كرد: مساله خوزستان قومي و سياسي نيست. صرفاً يك مساله اجتماعي است.
يونسي گفت: مردم خوزستان باوفادارترين مردم ايران هستند، آنها در زمان جنگ و بعد از جنگ بيش از هر جايي ديگر براي حفظ تماميت ارضي، تلاش كرده‌اند.
وي اضافه كرد: ‌تهمت تجزيه طلبي به مردم خوزستان،‌تهمت كثيفي است كه مستحق عناصر ضدانقلاب است.
وزير اطلاعات تاكيد كرد:‌ مردم خوزستان به شدت وفادار،‌ وطن پرست، مسلمان و ملي هستند.
يونسي در پاسخ به خبرنگار فارس در باره علت ارجاع مجدد پرونده جاسوسان هسته‌اي به وزارت اطلاعات گفت: اين كار براي رفع نقص صورت گرفته است.
وي افزود: نمي‌توانيم آن نواقص را افشا كنيم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21559

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مخبر كميسيون امنيت ملي: دست داشتن انگليس در آشوبهاي استان خوزستان، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016