چهارشنبه 2 شهریور 1384

صفارهرندي: دوره آزادي فرا رسيده است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

وزير پيشنهادي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: بايد براي فرهنگ عمومي يعني بازشناساندن فرهنگ ايراني كه بسياري از عادات خوب آن زير پاي مدرنيته يا توسعه له شده است، آستين بالا بزنيم.

به گزارش" ايلنا" محمدحسين صفار هرندي در دفاع از برنامه‌‏هاي ارائه شده خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: در باب فرهنگ تعاريف متنوعي صورت گرفته است اما آن تعريفي كه بنده در بحث خود دارم، فرهنگ مجموعه باورها، اعتقادات، اخلاقيات، آداب و تعريف و همه آنچه كه به هستي يك قوم مربوط مي‌‏شود، است. با عنايت به اين تعريف ، چالش‌‏هاي بسياري در اين حوزه فراگير داريم كه بنده به دو مورد آن اشاره مي‌‏كنم.

وي افزود: نگاه دوگانه به فرهنگ كه برخي سرگرمي را حتي در قالب موسيقي و سينما داراي هيچ ارزشي ذاتي نمي‌‏دانند و اينكه ما ناگزير آن را تحمل مي‌‏كنيم اما با مطرح شدن حكومت ديني، تعديلي در آن صورت گرفت و در مقابل آن يك نگاه نيمه روشنفكرانه نيز وجود دارد كه يك آزادي بي‌‏قيد و بندي را مي‌‏پذيرد، اين نگاه اين گونه است كه همه مرز وقيدي را در راه آزادي من جمله آزادي‌‏هاي فرهنگي مجاز نمي‌‏داند و كار را به جايي مي‌‏رسد كه باعث مي‌‏شود غائله‌‏‌‏اي در كشور راه بيفتد، مانند تئاتر ايران زمين و آن را امري ساده جلوه دهد.

وي ادامه داد: در حالي كه به اعتقاد بنده با آسيب‌‏شناسي آن ماجرا مي‌‏بينيم كه اين نگاه آسيب‌‏پذير بيش از اين نيز در تئاتري كه در تهران به نمايش در آمد و در آن هنرپيشه‌‏هاي مرد خارجي نيمه عريان در صحنه ظاهر شدند نيز وجود داشته است كه علي‌‏رغم مخالفت‌‏هايي كه برانگيخت اما همه حملات متوجه معلول شد و دو سال بعد در قضيه به صورت تئاتر ايران زمين در اهواز سر باز كرد.

وي افزود: به گمان بنده ميان اين دو رابطه‌‏اي است كه سبب تعديل در 2 نگاه ذكر شده شد.

صفار هرندي تصريح كرد: با نگاه فقهي امام (ره) به عرصه‌‏هايي رسيديم كه بيش از اين برايمان در آن نويدي نبود، با احترام به همه فقها و رجال فقهي و ديني، ما گمان مي‌‏كنيم و بر اين باور هستيم كه بايد نگاه ولي فقيه و حاكم در جامعه جاري شود.

وي افزود: چالش ديگر حول اختيارات دولت در عرصه مديريت و اداره كانون‌‏هاي مختلف منجمله فرهنگي است كه آيا دولت بايد هم سياستگذار و همه‌‏كاره امر فرهنگ باشد و يا اينكه براي دولت صرفا يك جايگاه نظارتي استطلاعي و نه استصوابي را در نظر بگيريم. در حالي كه ما بايد براي دولت يك جايگاه ميانه‌‏روي را در نظر بگيريم.

وي ادامه داد: آنهايي كه دخالت دولت را برنمي‌‏تابند، در موارد ديگر بسيار سخت‌‏گير هستند و خواهان حضور دولت در بخش‌‏هايي هستند كه نيازمند دخالت نيست.

چالش ديگر در اصل بحث تهاجم و تعامل است، لااقل حدود 15 يا 16 سال از عمر بحث تهاجم فرهنگي و تعامل فرهنگي مي‌‏گذرد. كساني با تاكيد بر تعامل چشمان خود را به تهاجم بستند و اعتراف كردند 16 سال دير متوجه شدند.

وزير پيشنهادي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: اين افراد در آن روزگار به رهبري مي‌‏گفتند چرا شما تا اين اندازه بدبين هستيد اما حالا بسيار دير متوجه شدند. اين گروه مدتي خود را مشغول مكررات كردند و مدتي كار ما به تاييد اين روش‌‏هاي غلط گذشت و بسياري از اين بزنگاه‌‏ها مركز دخول اين تهاجمات شد و ما متوجه نشديم.

وي ادامه داد: زماني بنده از يكي از مشاوران فرهنگي طاغوت خواندم كه" ما در ارتباط با ايران از اين پس كار سياسي نمي‌‏كنيم و تمركز فعاليت خود را بر امور فرهنگي متمركز مي‌‏كنيم، كار براندازي را مردم خود انجام دهند" كه با اين كار بسياري از چريك‌‏هاي فدايي با اسلحه قلم و يا هنرشان آمدند كه دلسوزي‌‏مان براي اهالي فرهنگ بود.

صفار هرندي با بيان اينكه بخش وسيعي از مسوولان فرهنگي دغدغه مشابه ما را داشتند، خاطرنشان كرد: بنده با خيل كثيري از همكاران در برابر آنها قرار مي‌‏گيرم. بنده در اين دوره كه برخي آن را دوره ظلم و تخطئه مي‌‏دانند و بنده آن را آزادي مي‌‏دانم، وارد عرصه خواهم شد، برخلاف بعضي حرفها كه مي‌‏گويند دوره قلع و قمع فرارسيده ، من مي‌‏گويم كه دوره آزادي فرا رسيده است، هرچند مي‌‏گويند كه دشمن آزادي خود آزادي است.

وي گفت: ما سينما و تئاتر را گسترش مي‌‏دهيم اما آن را برمبناي اعتقادات و باورهاي اين مردم گسترش خواهيم داد، من متاسفم كه گاهي مطبوعات ما آن طور كه شايسته است، استقبال نمي‌‏كنند.

صفار هرندي ادامه داد: بنده در مصاحبه‌‏اي كه در اخيرا داشتم، گفتم پلوراليسم اين نيست كه يك نفر پشت 20 نشريه باشد اما برخي از نشريات اجاره شده بودند براي اين امر كه موضوع خوبي نيست. ما خواهان احياي مطبوعات هستيم، ما براي سربلندي اهالي مطبوعات بايد به گونه‌‏اي حركت كنيم كه چند صدايي يا پلوراليسم در جايگاه واقعي خود ظاهر شود. هر ديدگاه و حرياني بايد براي خود نشريه‌‏اي داشته باشد.

وي گفت: من مي‌‏گويم نبايد نشريات تعطيل شود، در صورتي كه سازوكار آن فراهم شده باشد. چرا كه يك مديرمسوول بايد چند نشريه داشته باشد اما در هنگام خطا، مسووليت نپذيرد و مديرمسوول و خبرنگار مستلزم عتاب باشد.

صفارهرندي گفت: سينماهاي ما در حال حاضر 300 تا هستند، در حالي كه در بيست سال گذشته 400 تا بودند اما يك حالت رهاشدگي در اين بخش داريم.

كتابخانه‌‏هاي ما از آنچه بايد باشد، كمتر است و ضريب تهاجم فرهنگي در اين بخش بسيار پايين است. ما در تهران شاهد بي‌‏عدالتي فرهنگي هستيم، اين سينماها غالبا مربوط به گذشته دور هستند، در حاشيه اين شهر ما يك سينما نداريم.

وزير پيشنهادي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: بنده در آخر مي‌‏گويم؛ كاري كه مي‌‏كردم براي حسن شهرتي كه پيدا كنم، كافي بود. آن زمان كه احمدي‌‏نژاد پيشنهاد وزارت به من داد، بنده گفتم مرا معاف داريد، چرا كه برخي به اين واسطه به دو جا حمله مي‌‏كنند، يكي به سپاه كه به كار كردن در آن افتخار مي‌‏كنم و كار سياسي و فرهنگي هم كرده‌‏ام و ديگري كيهان كه نبايد حق آن ضايع شود. نمي‌‏خواهم به كيهان كه پاي ارزش‌‏هاي انقلاب ايستاده جفا شود اما دكتراحمدي‌‏نژاد گفت: همه ما پاي انقلاب و ارزشهاي آن ابستاده‌‏ايم و سالياني را در جبهه‌‏هاي جنگ بوده‌‏ايم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'صفارهرندي: دوره آزادي فرا رسيده است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016