سه شنبه 8 شهریور 1384

علي مطهري: از نظر فقهاي اسلامي به قتل رساندن مردم متجاوز اسرائيل مجاز است، انصارنيوز

علي مطهري گفت: جهان اسلام براي رهايي از ظلم متحد شود و جمهوري اسلامي به جاي فكر نزديكي به اروپا بايد به فكر ايجاد اتحاد جماهير اسلامي باشد.

علي مهطري عصر امروز دوشنبه در نشست خبري روز ملي مبارزه با تروريسم كه در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد، گفت: اگر بخواهيم تروريسم را مطابق معارف ديني خود ترجمه كنيم بايد از اصطلاح محارب يا مفسد في‌الارض استفاده كنيم به معني كسي كه با سلاح در جامعه ايجاد رعب و وحشت مي‌كند.

وي افزود: اصطلاح ديگري در اسلام داريم به معني فتك كه به معني ناگهان كشتن است و از صدر اسلام به مسلمانان توصيه شده كه از اين كار حتي در جنگ‌ها خودداري كنند و جوانمردانه بجنگند.

اين محقق اظهار داشت: امروز مغالطه‌اي در اين باب ايجاد شده و كشورهايي زورمند كه سرزمين ديگر كشورهاي را اشغال مي‌كنند به دفاع مشروع مردم اين سرزمين عنوان تروريسم اطلاق مي‌نمايند.

مطهري تصريح كرد: مطابق فقه اسلامي و نظر علماي مسلمان كسي حق ندارد تحت عنوان دفاع مشروع، مردم بي‌گناه كشور متجاز را بكشد اما در مورد اسراييل اين قاعده مستثني است و چون مردم كشور اسراييل متجاوز هستند فقهاي اسلامي معتقدند كه اگرچه اولويت به مبارزه با سربازان اسراييلي است اما براي مبارزه حمله و به قتل رساندن مردم اسراييل نيز مجاز مي‌باشد.

وي با بيان اينكه در مجموع در قضيه اشغال فلسطين خود مسلمانان هم مقصر هستند، خاطرنشان كرد: اگر مسلمانان چنانكه قرآن مي‌فرمايد متحد و يد واحده بودند، امروز ما چنين وضعيتي نداشتيم كه كفار بر ما ظلم روا كنند و دفاع ما را هم تحت عنوان تروريسم محكوم كنند.

فرزند شهيد مطهري در پاسخ به اين سؤال كه آيا مي‌توان جهان بدون ترور، كشتار و خونريزي را تصور نمود، تاكيد كرد: تا زماني كه همه تبعيض‌ها و بي‌عدالتي‌ها برطرف نشود، ترور و كشتار و خشونت از بين نمي‌رود و مقدمه تحقق عدل وجود آزادي معنوي، تعالي اخلاقي و اتكا به ايمان و اعتقاد به خداست.

علي‌ مطهري گفت: براي ريشه‌كن كردن تروريسم بايد ايمان افراد را تقويت كرد چرا كه اگر افراد اعتقادي به اين نداشته باشند كه در قبال اقداماتشان بايد پاسخ‌گو باشند از توان خود براي پايمال كردن حق ديگران بهره‌ مي‌برند.

وي در پاسخ به اين سؤال كه از نظر روانشناسي چگونه مي‌شود كه يك جوان اقدام به ترور مي‌كند تصريح كرد: آنچه به عنوان تروريسم در جهان مشهور شده دو وجه دارد، كه يك وجه آن كه مذموم و تروريسم به معناي واقعي است ناشي از عقده‌هاي رواني مي‌باشد، كه در اثر تبعيض‌ها و ناعدالتي‌ها در وجود وي نهفته شده و با قرار گرفتن در مسير نادرست به فعليت مي‌رسد.

مطهري افزود: وجه ديگر عنوان تروريسم كه بر عمليات استشهادي اطلاق مي‌شود به هيچ‌وجه صحيح نيست، چرا كه در وجه اول تروريسم يك عمل ناآگاهانه است هرچند ظاهر متفاوتي داشته باشد، اما در وجه دوم عمليات‌ استشهادي اين كار براي دفاع و با شرايط خاص و كاملا آگاهانه انجام مي‌شود.

مدير مركز انتشارت صدرا اظهار داشت: به نظر من حادثه 11 سپتامبر كار گروه القاعده بوده ولي آمريكا مقدمات اين كار را براي آنها فراهم كرده و راه را باز گذاشته بود تا از نتايج اين اقدام بهره ‌گرفته و همين كاري را انجام دهد كه امروز كرده و افغانستان و عراق را اشغال كرده‌اند.

مطهري با اشاره به اقدامات گروه فرقان تصريح كرد: در جزوات سازمان مجاهدين خلق استفاده زيادي از آثار دكتر شريعتي مي‌شد اما بايد از خود بپرسيم كه آيا دكتر شريعتي موافق مرام منافقين بود كه قطعا پاسخ اين سؤال منفي است.

وي درباره ترورهاي اخير عليه قضات گفت: من اطلاع دقيقي از ماهيت اين اقدامات ندارم و ممكن است ترور قاضي مقدس جنبه سياسي هم داشته باشد، چرا كه وي قاضي پرونده اكبر گنجي هم بوده است، اما ترور قاضي آقازاده به خاطر سوابق كاري وي مي‌تواند در اثر خصومت شخصي باشد.

وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا عمده ترورها در كشورهاي اسلامي اتفاق مي‌افتد، تاكيد كرد: به دليل آنكه بيشتر ظلم عليه كشورهاي اسلامي رخ مي‌دهد و از سوي ديگر به طور قطع غربي‌ها خشن‌تر از شرقي‌ها و به خصوص مسلمانان هستند، اما به دليل شرايط بهتر زندگي كه غربي‌ها در اثر استعمار ملل شرقي و كشورهاي اسلامي براي خود ايجاد كرده‌اند، مي‌توان انتظار داشت كه خشونت كمتري از سوي آنها بروز پيدا كند.

اين محقق و پژوهشگر گفت: ‌مسلمانان براي نجات از وضعيت فعلي بايد متحد شوند و البته اين اتحاد به معني چشم‌پوشي كردن از اصول نيست، به عنوان مثال اتحاد شيعه و سني به معني تكيه بر مشتركات و ايجاد يك دين جديد نيست، چرا كه اين مذهب جديد نه تشيع است نه تسنن و نه اسلام.

مطهري تصريح كرد: ما مي‌توانيم با تكيه بر مشتركات ديني خود با اهل تسنن جبهه متحد اسلامي ايجاد كنيم و جمهوري اسلامي ايران به جاي اينكه صرفا به فكر نزديك شدن به اروپا باشد به فكر ايجاد اتحاد جماهير اسلامي براساس تكيه بر اشتراكات و پايبندي به اصول باشد.

وي تاكيد كرد: ‌امروز مي‌‌گويند در دنياي جديد ديگر معني ندارد كه ما تفاوتي بين اروپا و جهان اسلام قائل شويم اما بنده معتقدم كه ما بايد در همه مناسبات خود اولويت را به كشورهاي اسلامي بدهيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

Copyright: gooya.com 2016