شنبه 12 شهریور 1384

صالح نيكبخت: شوراهاي حل اختلاف صلاحيت رسيدگي به دعاوي جزايي مطروحه در پرونده‌‏هاي مطبوعاتي را ندارند، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

صالح نيكبخت، رسيدگي به دعاوي جزايي مطروحه در پرونده‌‏هاي مطبوعاتي را در صلاحيت شوراهاي حل اختلاف ندانست.

اين وكيل دادگستري كه تاكنون وكالت چندين پرونده مطبوعاتي را برعهده داشته است، در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، با بيان اين مطلب گفت: كوشش‌‏هاي قوه قضاييه براي حل مساله مطبوعات از طريق شوراهاي حل اختلاف كه با هدف سازش و تفاهم پايه‌‏گذاري شده، قابل تقدير است اما واقعيت اين است كه محدوده فعاليت شوراهاي حل اختلاف به ويژه در زمينه دعاوي جزايي- كه عمده پرونده‌‏هاي مطبوعات بر اساس آن دعاوي يعني با شكايات كيفري تشكيل مي‌‏شود- محدود است و در حوزه فعاليت آن مرجع نيست.
وي با اشاره به اينكه اين مرجع قضايي (شوراهاي حل اختلاف) حق رسيدگي به افترا، نشر اكاذيب و توهين را ندارد، ادامه داد: وقتي عناوين مهم شكايات مطبوعاتي با اين مضامين و از سوي مدعي‌‏العموم شكل مي‌‏گيرد و وقتي وظيفه شوراهاي حل اختلاف با صلاحيت محدود تعريف‌‏ شده است، اين شورا چگونه مي‌‏تواند به اين گونه پرونده‌‏ها رسيدگي كند.
نيكبخت ادامه داد: شوراهاي حل اختلاف بر اساس تفصيلي از يكي از موارد برنامه سوم توسعه تدوين گرديده است و نمي‌‏تواند به هيچ عنوان دعاوي مربوط به مطبوعات را دربر بگيرد.
به گفته وي، شاكله شوراهاي حل اختلاف و اعضاي آن شرايط پيش‌‏بيني شده قانون براي جرايم مطبوعاتي را دربر نمي‌‏گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به اصل 168 قانون اساسي جمهوري اسلامي، ادامه داد: وقتي قانونگذار در قانون اساسي به صراحت بر رسيدگي به دعاوي مطبوعاتي در دادگاه صالحه تاكيد كرده است، شوراهاي حل اختلاف صلاحيت رسيدگي به آن را ندارد و عمل به آن خلاف نص صريح قانون اساسي است.

Copyright: gooya.com 2016