پنجشنبه 17 شهریور 1384

گزارش آخرين جلسه روز پاياني اجلاس خبرگان، ايسنا

چهارمين و آخرين جلسه‌ي چهاردهمين اجلاس رسمي دوره‌ي سوم مجلس خبرگان رهبري عصر چهارشنبه در محل سابق مجلس شوراي اسلامي برگزار شد و اين اجلاس با صدور بيانيه‌اي به كارش پايان داد.


** در جمع خبرنگاران:

*هاشمي رفسنجاني پس از پايان اجلاسيه چهاردهم مجلس خبرگان هنگامي كه قصد داشت سوار اتومبيلش شود، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اصلاح قانون انتخابات خبرگان گفت: «تاكنون در مورد تاخير در برگزاري انتخابات خبرگان صحبتي نشده است، بنا نداريم اين مساله را در اجلاس خبرگان مطرح كنيم؛ ممكن است اين حرفها در جاهاي ديگر زده شود كه نظرات شخصي افراد است. البته در اجلاس اخير در مورد اصلاح قوانين انتخابات خبرگان پيشنهادي مطرح شد كه بايد در كميسيون مربوطه براي دوره بعدي رسيدگي شود.»

وي در مورد شرايط تاييد صلاحيت خبرگان نيز گفت: «در اجلاس اخير نظراتي نيز در اين خصوص مطرح شد كه بررسي مي‌شود.»

نماينده تهران در مجلس خبرگان همچنين اظهار داشت: «در مورد برگزاري علني جلسات خبرگان نيز پيشنهادهايي مطرح شد مبني بر اينكه تمام جلسات علني شود و در مورد بخش غير علني تصميم‌گيري شود.»

هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اين سوال كه آيا خبرگان قصد جوان‌گرايي دارند يا خير؟ گفت: «ما مانع ورود جوانان به خبرگان نشده‌ايم. هر كس شرايط خبره بودن را داشته باشد، حق دارد در انتخابات خبرگان نامزد شود و مردم هستند كه راي مي‌دهند. اگر برنامه‌هاي يك فرد مورد قبول مردم بود، مي‌تواند عضو مجلس خبرگان شود و قيد جوان بودن يا نبودن جزء برنامه نيست.»

نايب رييس مجلس خبرگان در خصوص مهمترين مباحث مطرح شده در اجلاس چهاردهم اظهار داشت: «حفاظت از معارف اسلامي و جلوگيري از نشر خرافات از جمله مباحث مطرح شده از اجلاس اخير بود، همچنين آقاي خاتمي به عنوان سخنران مدعو الزامات چشم‌انداز سند بيست ساله را تشريح كرد و آقاي احمدي‌نژاد هم صحبت‌هايي داشت. در مجموع اجلاس چهاردهم پربار بود و نتايج خوبي داشت.»

خبرنگاري از هاشمي رفسنجاني پرسيد آيا حضور شما در قم براي انجام فعاليت‌هاي حوزوي و تدريس صحت دارد يا خير؟ وي پاسخ داد: «قبلاً تصميم داشتم بخشي از وقتم را براي انجام فعاليت‌هاي حوزوي در قم بگذرانم، اما تا به حال نتوانسته‌ام. كارهايي كه در تهران دارم وقتم را گرفته و تاكنون اجازه چنين كاري را نداده است.»

هاشمي رفسنجاني در پاسخ به خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه آيا همكاري شما با آقايان خاتمي و مير حسين موسوي براي تشكيل بنياد مديران صخت دارد يا خير؟ گفت: «آقاي خاتمي در صدد هستند بنيادي را متشكل از مديران دولن سابق تاسيس كنند. من هم معمولا با وزراي سابق دولت خودم ملاقات دارم و خيلي وقت‌ها با آنها مذاكره و مشورت مي‌كنم.»

رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام در ادامه در خصوص عدم صدور ويزا براي سفر حدادعادل به نيويورك، گفت: «اين مساله ناشي از سوء استفاده آمريكا از امتياز ميزباني اجلاس سازمان ملل بود. اين اقدام آمريكا خلاف قوانين بين‌المللي محسوب مي‌شود، البته ما هم بايد زودتر نسبت به اين مساله عكس‌العمل نشان مي‌داديم تا با اخبار مثبت و منفي مواجه نشويم.»

هاشمي رفسنجاني در خصوص حق ايران در دستيابي به فناوري هسته‌يي نيز اظهار داشت:‌ «دستيابي به اين فناوري حق ماست و آژانس بايد بر فعاليت‌هاي ما نظارت كند، البته بايد اعتماد متقابل نيز ايجاد شود.»

وي در پاسخ به اينكه چه توصيه‌اي به دولت احمدي‌نژاد دارد، گفت: «توصيه خاصي ندارم. اكنون دولت وارث سند چشم‌انداز بيست ساله است كه به تصويب رسيده و در حال اجراست. البته دولت حق دارد براي اصلاح برنامه به مجلس پيشنهاد بدهد. اميدوارم دولت بتواند مطالبات مردم را محقق كند.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص وظيفه نظارتي مجمع تشخيص بر اجراي سياستهاي كلي نظام نيز گفت: «در اين خصوص آيين‌نامه‌اي نوشته‌ايم و براي تصويب نهايي خدمت مقام معظم رهبري ارسال كرده‌ايم. طبق قانون، رهبري مي‌تواند وظايفش را به مجمع تشخيص تفويض كند.»

هاشمي رفسنجاني در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا در مورد شايعاتي مبني بر كناره‌گيري محسن رضايي از دبيري مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: «شايعات مربوط به كناره‌گيري آقاي رضايي درست نيست. ايشان كارش را به خوبي انجام مي‌دهد.»

وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه سفرش به عربستان صحت دارد يا خير؟ گفت: «قرار است در آينده نزديك براي زيارت به عربستان بروم.»

* حسن روحاني عضو مجلس خبرگان نيز در جمع خبرنگاران در مورد ايجاد رويكردي جديد در مذاكرات پرونده هسته‌اي ايران اظهار داشت:« من رويكرد جديدي در مذاكرات نمي‌بينيم.ما در طول اين مدت به غير از سه كشور اروپايي؛ با تمام كشور‌ها از جمله هند، چين و كشورهاي غيرمتعهد مذاكراتي داشته‌ايم.»

به گزارش ايسنا، روحاني ادامه داد: البته در طول اين مدت با اين سه كشور اروپايي مذاكرات مستمري داشته‌ايم و ما مي‌خواهيم كه اين روند را ادامه دهيم، ولي سه كشور اروپايي راه‌اندازي اصفهان ادامه مذاكرات را مشروط به تعليق درآوردن فعاليت اصفهان كردند كه ما اين امر را نمي‌پذيريم.

روحاني با تاكيد بر اينكه سياست ما در ارتباط با پرونده هسته‌اي تغييري نكرده و من اعتقادي ندارم كه رويكرد جديدي در اين پرونده اتخاذ شده گفت: همانطور كه گفتم ما با كشور‌هاي غير متعهد مانند چين، پاكستان، مذاكره مي‌كرديم و اكنون نيز اين مذاكرات ادامه دارد و اگر اروپايي‌ها بخواهند مذاكراتي انجام دهند ما مذاكراتي مشروط براينكه فعاليت اصفهان را به تعليق درآوريم را قبول نكرده، ولي حاضريم در ارتباط با نطنز مذاكراتي را انجام دهيم و براي اين امر آماده هستيم.

روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در ارتباط با تصدي رياست مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام از سوي وي گفت: در حال حاضر در ارتباط با تصدي اين پست به نتيجه‌اي نرسيده‌ام. ممكن است به آنجا بروم. البته بايد متذكر شوم كه من در حال حاضر قائم مقام اين مركز هستم.

* مجيد انصاري،عضو مجلس خبرگان رهبري، هم در جمع خبرنگاران در مورد جوانگرايي در مجلس خبرگان اظهار داشت: طبق قانون فعلي كساني كه در خبرگان رهبري عضويت دارند بايد داراي اجتهاد باشند و مسلماً كساني كه مي‌خواهند به اين درجه برسند بايد روندي نسبتاً طولاني را طي كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجيد انصاري ادامه داد: من نيز قبول دارم كه وجود چهره‌هاي با نشاط و فعال در هر عرصه‌اي مي‌تواند بسيار تاثير گذار باشد و به روند تشكيلاتي امور كمك كند ولي بايد توجه داشت كه خبرگان داراي جايگاهي بالاست و وظيفه دارد كه رهبري را انتخاب و بر امور نظارت داشته باشد و در بين مردم نيز داراي محبوبيت اجتماعي و پختگي سياسي باشد و بنابراين اين امر اقتضا مي‌كند كه چهره‌هاي فاضل در اين مجلس حضور داشته باشند.

وي گفت: من به جوانگرايي اعتقاد دارم ولي اين جوانگرايي نبايد به نحوي باشد كه جايگاه شان اين مجلس را زير سوال ببرد.

مجيد انصاري در مورد قانون انتخابات خبرگان اظهار داشت: قانون فعلي انتخابات خبرگان داراي نواقصي است و اين نواقص طي چند سال گذشته بعد از هر اجلاس به نحوي مورد توجه قرار مي‌گرفته. از جمله اشكالاتي كه وجود دارد اين است كه طبق قانون فعلي خبرگان بايد اين انتخابات زير نظر شوراي نگهبان باشد و كساني كه براي عضويت در اين مجلس نامزد مي‌شوند بايد مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گيرند. از طرف ديگر اعضاي اين شورا نيز خود مي‌توانند كانديدا شوند و در نتيجه رقيب بر رقيب نظارت مي‌كند و در هيچ كجاي دنيا همانطور كه مي‌دانيد رسم نيست كه رقيب صلاحيت رقيب خود را مورد بررسي قرار دهد.دموكراسي و انتخابات داراي يك سري اصول است كه اين اصول بايد به رسميت شناخته شود.

وي در مورد اشكالات ديگر قانون فعلي خبرگان گفت: شما در نظر بگيريد بارها مشاهده شده كه يك حوزه انتخابيه داراي يك سهم بوده و يك نفر نيز براي اين انتخابات كانديدا شده است و مطمئنا اين امر با عرف انتخابات سازگاري ندارد.

مجيد انصاري گفت: در اين اجلاس برخي از اعضاي خبرگان رهبري طرحي را تهيه كرده و در آن طرح خواهان ايجاد اصلاحاتي در آيين نامه و قانون انتخابات خبرگان رهبري شده و امروز نيز اعلام شد كه اين طرح وصول شده است.

اين طرح بايد در كميسيون آيين نامه خبرگان مورد بررسي قرار گيرد و من اميد دارم كه با جلب نظر اعضاي خبرگان بتوانيم قانون خبرگان را جامع و كامل كنيم و نواقصي را كه در آن وجود دارد برطرف كنيم.

مجيد انصاري با تاكيد بر اينكه بايد مجلس خبرگان فراگير باشد گفت: رهبري ما فقط كار فقهي نمي‌كند بلكه طبق قانون اساسي وظايفي مانند مديريت نيز بر عهده دارد و خبرگان نيز وظيفه دارد بر كارهاي رهبري در عرصه مديريت و ساير امور نظارت كند.بنابراين من معتقد هستم كه در مجلس خبرگان علاوه بر فقها بايد افراد برجسته در عرصه مديريتي فرماندهي جنگ و ساير امور نيز حضور داشته باشند.

انصاري با اشاره به اينكه در حال حاضر 50 درصد از جمعيت ما را زنان تشكيل مي‌دهد گفت: بايد زمينه‌اي فراهم شود كه بتوانيم از اين پتانسيل در خبرگان نيز استفاده كنيم البته من تاكيد مي‌كنم كه در مجلس خبرگان بايد فقها بر امور فقاهتي نظارت كنند. همانطور كه در شوراي نگهبان نيز تطبيق قوانين با شرع را فقيهان انجام مي‌دهند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه در حال حاضر احزاب و گروه‌هاي سياسي در حال ايجاد دسته‌هايي براي شركت در انتخابات آتي خبرگان هستند، تاكيد كرد: جايگاه خبرگان فراتر از نگاه سياسي و جناحي است و بايد در مورد اين مجلس تمام امور فرا جناحي و ملي باشد و ما نبايد كاري كنيم كه نگاه به انتخابات خبرگان نگاهي جناحي و گروهي شود.

وي در پايان تاكيد كرد: ما بايد شرايط لازم را براي شركت همه مردم در انتخابات آينده فرهم كنيم تا سليقه‌هاي متفاوت دراين انتخابات شركت كنند و نبايد بگوييم چون اعضاي خبرگان كار اجرايي نمي‌كند چندان شركت كردن درانتخابات خبرگان مهم نيست خبرگان داراي جايگاهي والا است كه يكي از وظايف مهم آن انتخاب رهبر و نظارت بر آن است. شما مشاهده كرديد كه خبرگان در يك مقطع تاريخي بعد از فوت امام توانست رهبر را انتخاب كند و بر امور نظارت داشته باشد. بنابراين من در همين جا از تمام هموطنان درخواست مي‌كنم كه در انتخابات آتي خبرگان شركت كنند.

**نطق‌هاي قبل از دستور

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در آغاز اين جلسه احمدي، نماينده‌ي استان كرمانشاه به عنوان ناطق قبل از دستور در سخناني گفت: بايد از دولت در اجراي برنامه‌هايش حمايت كنيم.

وي در ادامه بحث آسيب‌شناسي عزاداري و جشن اهل بيت (ع) گفت: عشق شيعيان به ائمه (ع) ناب است و نبايد بگذاريم اين عشق آلوده به سخنان موهن گردد.

آيت‌الله نورمفيدي، دومين ناطق قبل از دستور بود كه با اشاره به تخريب هاشمي رفسنجاني در ايام تبليغات انتخابات رياست جمهوري گفت: اين شيوه‏‏، منكري سازماندهي شده بود كه اگر ادامه يابد، آبرو و اعتباري براي مسوولان نظام باقي نمي‌ماند.

حجت‌الاسلام والمسلمين دري نجف‌آبادي ناطق بعدي بود كه رسالت و مسووليت علما‏، خبرگان و مسوولين كشورهاي اسلامي را در قرن بيست و يكم يادآور شد و گفت: دشواري‌ها و چالش‌هايي چون نقشه‌ي خاورميانه كه طرحي استعماري مي‌باشد، بر ما ديكته مي‌كند كه مسايل را بشناسيم و براي مقابله با آن‌ها تدابير لازم اتخاذ نماييم.

وي افزود: علماي اسلام، سربازان خط مقدم جبهه‌ي فرهنگ و معنويات هستند كه بايد مظهر انسجام، وحدت و همبستگي باشند.

عضو هيأت رييسه‌ي مجلس خبرگان رهبري درخصوص راه‌هاي فعال شدن اين مجلس گفت: غفلت از مسايل فرهنگي براي جامعه‌ي جوان ايران، تبعاتي بسيار منفي به دنبال خواهد داشت.

وي در ادامه‌ي سخنان خويش با اشاره به شعارهاي انتخاباتي نامزدهاي رياست جمهوري در ايام تبليغات گفت: پسنديده است كه دولت جديد از تجربيات دولت‌هاي گذشته كه فراز و نشيب‌هاي فراواني را ديده‌اند، استفاده كند.

وي سخنان رهبري معظم انقلاب در ديدار اعضاي كابينه با ايشان را بسيار مهم دانستند كه عدالت هم بايد با عقلانيت و معنويت باشد.

آيت‌الله قريشي نيز در سخناني با اشاره به نقش و جايگاه هاشمي رفسنجاني در انقلاب اسلامي گفت: انتظار ما اين است كه جناب ايشان دولت جديد را با تجربيات خويش ياري نمايند.

نماينده‌ي استان آذربايجان غربي نيز در ادامه بحث آسيب‌شناسي عزاداري و جشن اهل بيت (ع) گفت: واقعا بايد براي مطالب وهن‌آميز فكري اساسي شود.

در ادامه جلسه آيت‌الله مشكيني سخنان كوتاهي درباره نبوت و ولايت ايراد كرد.

وي گفت: نبوت با رحلت پيامبر (ص) منقطع شد.

وي افزود: گروهي مي‌گويند امامت الهي با رحلت پيامبر (ص) تمام شد و اين امر به مردم واگذار شد، اما علماي شيعه معتقدند امامت بعد از رحلت پيامبر ادامه يافت و 12 نفر براي تمام عمر دنيا خواهند بود.

رييس مجلس خبرگان رهبري امامت معصومين را الهي دانست كه مردم هيچ دخالتي در آن ندارند.

وي افزود: بعد از ائمه معصوم نيز بعضي‌ها شعبه شخصي مي‌شوند. يعني مثل مالك اشتر از طرف ائمه معصوم‌(ع) انتخاب مي‌شوند.

آيت‌الله مشكيني شعبه كلي از امامت را بيان خصوصياتي دانست كه هر كس آن‌ها را دارا باشد، امامت جامعه با ايشان است.

وي افزود: اين شعبه كلي، امامت انشائي است كه ممكن است افراد متفاوتي باشند كه انتخاب ولايت امر از بين واجدين شرايط با مردم است.

رييس مجلس خبرگان گفت: انتخاب مردم، امامت را از انشائي به فعليت مي‌رساند و اين معناي مردم‌سالاري ديني است.

وي صفات ذكر شده براي رهبري در اصل 105 قانون اساسي را مربوط به امامت انشائي و اصل 107 را مربوط به فعليت دانست كه خبرگان رهبري از بين واجدين شرايط، اعلم را انتخاب مي‌كنند.

در ادامه جلسه دكتر حسن روحاني گزارشي از روند فعاليت‌هاي تيم مذاكره ايران در مسايل هسته‌يي ارايه كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران توانسته دستاوردهاي مهم حقوقي و سياسي كسب نمايد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

** بيانيه پاياني

چهاردهمين اجلاسيه رسمي دور سوم مجلس خبرگان رهبري عصر امروز با صدور بيانيه‌اي به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، متن كامل اين بيانيه كه توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيداحمد خاتمي قرائت شد به اين شرح است:

« بسم الله الرحمن الرحيم

در آغاز ماه پربركت شعبان كه نشاط‌بخش «عبادت» و نويدبخش «عدالت جهاني» است، چهاردهمين اجلاس ساليانه مجلس خبرگان رهبري تشكيل گرديد تا بار ديگر منتخبان ملت به بررسي مسائل كلان جامعه پرداخته و مسووليت خطير خود را پي‌گيري نمايند و براي اجلاس فرصتي است تا اعضاي مجلس خبرگان به طرح ديدگاه‌هاي خود در مسائل گوناگون داخلي و بين‌المللي بپردازند. با اين روند قانوني، منصب ولايت و رهبري از استحكام لازم برخوردار بوده و در برابر آسيب‌هاي احتمالي صيانت مي‌شود، علاوه بر آنكه موقعيت مردمي و ماهيت انتخابي چنين نهادي، نشان از مردم‌سالاري ديني در جمهوري اسلامي ايران دارد و از توأم بودن «قدرت» و مسؤوليت در همه مراتب مديريت نظام اسلامي حكايت مي‌كند.

اينك با تبريك ايام فرخنده بعثت پيامبر گرامي اسلام و ولادت حضرت سيد‌الشهداء (روز پاسدار) و حضرت زين‌العابدين امام سجاد (ع) و حضرت اباالفضل العباس (ع) (روز جانباز) به عموم مسلمانان به ويژه ملت شريف ايران، توجه هموطنان عزيز را به مسائل ذيل جلب مي‌نماييم:

1- با تشكيل جمهوري اسلامي ايران و تدوين قانون اساسي، موضوع ولايت فقيه و رهبري با ويژگي‌هاي برتر فقاهت، عدالت، شجاعت و مديريت كه يك آرمان اصيل اسلامي بود، در كشور ما رسميت و عينيت يافت و تجربه نظام ما نشان داد كه با اين ركن استوار، دفاع از حاكميت تحقق آرمان‌هاي اسلامي، انسجام و همبستگي ملي، و مقاومت در برابر قدرت‌هاي شيطاني تضمين مي‌گردد. اين تجربه نوين، مستكبران را به عدوات و خصومت بيشتر با اصل بنيادين ولايت فقيه واداشته است و از همين روست كه ملت متعهد ايران با شعور و آگاهي و ثبات و پايداري در اين سنگر از هويت ملي و شرف اسلامي خود دفاع مي‌كند و نعمت رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (مد ضله العالي) را با اطاعت و حمايت خويش، ارج مي‌نهد و در جهت اجراي كردن رهنمود‌هاي معظم له با همه وجود تلاش و فداكاري خواهد كرد.

2- با تشكر از حضور مردم در انتخابات رياست جمهوري و تقدير از زحمات دولت‌هاي گذشته آغاز به كار دولت جديد را به رييس جمهور محترم و اعضاي كابينه تبريك مي‌گوييم. هم‌اكنون با توجه به آمادگي زمينه و امكانات انتظار آن است كه بر طبق برنامه‌هاي اعلام شده روند گسترش عدالت و تعميق معنويت، شتاب بيشتري يافته و براي محو لكه‌هاي پليد فقر و محروميت، تبعيض و اختلاف فاحش طبقاتي، فساد مالي و اداري، و ناهنجاري‌هاي اخلاقي، تلاش مضاعف و منسجم صورت گيرد.

اميد است دولت محترم با استفاده از تجارب ارزشمند كشور و مديران كارآمد و كارآفرينان عرصه‌هاي گوناگون اقتصادي، فرهنگي و سياسي و با تكيه بر رهنمود‌هاي مقام معظم رهبري مدظله در جهت تحقق چشم‌انداز بيست ساله و برنامه چهارم و وعده‌هاي داده شده راهكار‌هاي اجرايي و عملياتي كردن آن را فراهم نمايند. مخصوصاً روي شعار‌هاي عدالت، عقلانيت، معنويت و تقويت ارزشهاي اصيل اسلامي و مبارزه با تجمل گرايي و تحجر و انحراف پافشاري نموده و از افراط و تفريط پرهيز نموده و با تقويت روحيه ايثار و شهادت مبارز با تبعيض و فساد و فحشا و ارتقاي معنوي و فرهنگي زمينه توسعه پايدار و عزت و سربلندي ميهن اسالمي را فراهم نمايند.

البته تحقق وعده‌هاي دولت، در گرو «بكارگيري همه نيرو‌هاي معتقد به نظام و مباني آن»، «استفاده از اصل برنامه‌ريزي» و «پرهيز از اقداماتي سطح و جناحي» است. در حال حاضر در جامعه جوان و پرنشاط كشور ما طيف وسيعي از نخبگان و متخصصان حضور دارند كه توسعه اجتماعي و اقتصادي كشور به مشاركت فعال آنان نيازمند است. بايد فرصت‌هاي تازه‌اي براي نقش‌آفريني صاحبان انديشه و ابتكار فراهم آورد و با تامين امنيت اقتصادي، زمينه بهره‌وري سالم از ثروت و سرمايه‌هاي كشور را هموار نمايد.

3- در اختيار داشتن دانش پيشرفته هسته‌اي و انجام فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي حق مسلم و قطعي ملت ايران است كه هيچ كسي نمي‌تواند بر سر آن مصالحه كند. دولت جمهوري اسلامي، هر چند در دو سال اخير، تلاش‌هاي فراواني براي ابهام‌زدايي و شفاف‌سازي انجام داد و در مذاكرات بين‌المللي خود به تبيين مواضع نظام و دفاع از آنها پرداخت، ولي عكس‌العمل‌ نامناسب دولت‌هاي اروپايي و اژانس بين‌المللي بر اين اقدامات اطمينان ساز آسيب رساند و وجدان عمومي ملت غيور ايران را جريحه‌دار ساخت. مجلس خبرگان رهبري بر اين باور است كه در ضمن استفاده از ديپلماسي فعال براي دفاع از اين حق مسلم، نبايد منافع ملت و نسل آينده را در پشت ميز مذاكره قرباني نمود. ما امروز با جوانان غيوري مواجهيم كه هرگز حاضر نيستند از توان هسته‌يي كشور كه به مدد خلاقيت‌هاي آنان به مرحله شكوفايي و بهر‌ه‌دهي نزديك مي‌شود صرف نظر كنند و بدون شك انقلاب اسلامي ايران از چنان قدرت و شجاعتي برخوردار است كه همچون گذشته به اتكاي دانش بومي و تدبير ملي خويش در برابر سنگ‌اندازي مخالفان مقاومت نموده و از حقوق و منافع خويش دفاع نمايد.

4- در آستانه‌ي سال جديد تحصيلي و بازشدن دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي و مدارس قرار داريم كه ضمن آرزوي موفقيت براي كليه دانشجويان و دانش آموزان و اساتيد و معلمان و مربيان خدمتگزار از تمامي اين عزيزان مي‌خواهيم تا با تلاش مضاعف و مستمر بر كسب علم و دانش و فناوري و مهارت و تخصص همراه با رشد اخلاقي و معنوي و فضايل الهي و انساني بيافزايد. از مسوولان محترم انتظار مي رود به جنبه‌هاي معنوي و پرورش فرزندان ملت توجه و يژه مبذول نموده و بدانند كه سعادت جامعه در گرو سلامت روحي و اخلاقي نسل جوان و نوجوان كشور و تربيت نسلي كارآمد با ايمان و خدمتگزار است.

5- كشور همسايه مسلمان ما عراق در حالي كه همچنان نيروهاي نظامي بيگانه در آن حضور و سلطه دارند، از ناامني و برخوردهاي خشونت آميز رنج مي‌برد. فاجعه خونين روز شهادت امام كاظم در شهر كاظمين نمونه‌اي از حوادث دلخراش عراق است كه مسووليت آن با اشغالگران است. مجلس خبرگان ضمن همدردي با بازماندگان، عموم ملت مظلوم و غيور عراق را به هوشياري در برابر توطئه‌هاي دشمنان و فتنه‌هاي ايادي آنان فرا مي‌خوانند و از آنها مي‌خواهد كه با اتحاد و همبستگي خود و با شركت فعال در همه پرسي قانون اساسي نقشه شوم اجانب را باطل نموده و توطئه‌هاي اختلاف افكنانه آنان را نيز خنثي كنند.

جمهوري اسلامي ايران از عراقي مستقل و يكپارچه كه براساس اراده همه اقوام و تامين حقوق همه گروه ها اداره شود، حمايت مي‌كند. بدون شك مردم عراق كه با هدايت مرجعيت ديني و نخبگان و متفكران خود راه دشوار دستيابي به استقلال آزادي را طي مي كنند، از چنان تعهد و شعوري برخوردار است كه بدون دخالت اجنبي و به دور از نيروهاي متجاوز سرنوشت خويش را به دست گرفته و ارزش‌هاي اسلامي و ملي را در كشور خود استقرار بخشد.

6- يكي از خطرات و چالش هاي بزرگ جهان اسلام تهاجم و بلكه شبيخون فرهنگي غرب و استكبار و صهيونيسم نسبت به اسلام و مسلمانان و توطئه‌هاي پشت پرده و نقشه‌هاي شيطاني آنها عليه وحدت و هويت و سربلندي دنياي اسلام و كشورهاي اسلامي است كه در اين راستا لازم است خبرگان فرهيختگان جهان اسلام با بيداري و هوشياري در جهت شناسايي و خنثي سازي اين توطئه‌ها اقدام نموده و از كيان امت اسلامي در برابر تهديدات بيگانگان صيانت نمايند.

7- مردم مسلمان فلسطين اين روزها خروج نيروهاي اشغالگر از بخشي از وطن خود را جشن مي گيرند. خروج از نوار غزه كه عليرغم خواست اشغالگران بر آنان تحميل گرديد، ثمره‌ي جهاد و مقاومت ملت مظلوم فلسطين است مقاومتي كه متجاوزان ددمنش را ديروز از جنوب لبنان و امروز از نواز غزه و فردا - انشاءالله- از سراسر وطن اسلامي با خفت بيرون رانده و مي‌راند. اعتماد به قدرت لايزال الهي و اطمينان به نيروي خود، راه‌هاي پيروزي را يكي پس از ديگري به روي اين ملت دربند مي‌گشايد و وعده‌ي الهي آينده روشني را به مظلومان نويد مي‌دهد و «ان الله علي نصرهم لقدير.»

8- ضمن ابراز تاسف نسبت به آسيب ديدگان طوفان كاترينا از سياست‌هاي دوگانه و برخوردهاي تبعيض آميز دولت مردان آمريكا انتقاد نموده و ضعف و بي‌كفايتي آنان را در رسيدگي به ملت خودشان محكوم مي‌نماييم. اين خود بهترين دليل بر عدم شايستگي آنان براي اداره امور ملت آمريكاست چه رسد به اشغال كشورهاي ديگر و دخالت در امور ديگران.

9- سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بر اصل عزت، حكمت و مصلحت استوار بوده و بر تعامل سازنده با جهان و كشورهاي همسايه و منطقه و بر ادامه سياست تنش‌زدايي و اعتمادسازي با كشورهاي غيرمتخاصم تاكيد نموده.

10- همه مسلمانان صرف نظر از قوميت، نژاد،‌ زبان، كشور مذهب به اسلام عزيز و دفاع از هويت اسلامي خويش نموده و به تفرقه افكنان و توطئه گران اجازه ميدان داري ندهند.

از بديهيات است كه تعرض به جان و مال و عرض و نواميس مسلمان حرام است براين اساس بايد مسلمانان از دادن نسبت ناروا و تكفير و تفسيق يكديگر خودداري كرده تا از اين رهگذر آب به آسياي توطئه گران نريزند.

مسلمانان بايد مصالح امت اسلامي را بر مصالح و منافع شخصي گروهي ملي و مذهبي خويش مقدم داشته در تمام حركت ها و مواضع فرهنگي سياسي و اجتماعي خويش اين اصل اساسي را نصب العين قرار دهند.

از سازمان كنفرانس اسلامي مي خواهيم كه در برابر بحران‌هاي موجود در جهان اسلام مثل مساله عراق، افغانستان، فلسطين و لبنان موضعي فعال و مبتني بر مصالح امت اتخاذ كرده و در راه ايجاد هماهنگي و وحدت بر دولت‌هاي اسلامي در عرصه‌هاي سياسي اقتصادي فرهنگي و ساير زمينه‌ها تلاش نمايد.

با توجه به اهميت تببين معارف اسلامي و به ويژه مراسم مربوط به اهل بيت عليهم السلام و تاثير سازنده اينگونه مراسم و تبيين تريبوني آنها و با توجه به اهميت پاسداري از اين گوهر ارزشمند پيشنهاد مي‌كنيم كه:

در عرصه‌ي محتوايي از همه آنها كه تريبون در دست آنهاست، خطبا و مداحان محترم، مديران محترم برنامه‌هاي مذهبي صداو سيما مي‌خواهيم از جنبه‌هاي الگويي امامان معصوم سلام الله عليهم اجمعين استفاه كرده از طرح مطالب سست و موهن و بي مبنا و غلو آميز و غيرواقعي و ذلت آميز نسبت به اهل بيت (ع) خودداري كنند.

در عرصه شكلي از مسوولان محترم مراسم ديني مي‌خواهيم بكوشند در كنار شور ارزشمند ولايي و معنوي با دعوت از خطيبان انديشمند و اسلام شناس بر معرفت و آگاهي ديني نيز بيافزايند.

از مقام معظم رهبري، مدظله العالي انتظار داريم نهاد يا افرادي را مامور فرمايند كه با هماهنمگي دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري به ساماندهي امر مراسم ديني به و يژه مساله مهم مداحلي اقدام شود و هياتي انديشمند بر برنامه هاي مذهبي صدا و سيماي جمهوري اسلامي نظارت كنند تا پيوسته شاهد مطالب ارزشمند و عميق در عرصه معارف اسلامي باشيم.

در پايان ضمن گراميداشت ياد و خاطره امام راحل (ره) و شهداي گرانقدر انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي به ويژه شهداي مظلوم 17 شهريور و شهيد قدوسي (ره) و شهيد مدني (ره) و شهداي مظلوم عراق و لبنان و فلسطين و ساير سرزمين هاي اسلامي، از ملت شريف و بزرگوار ايران و ساير پيروان اهل بيت مي‌خواهيم تا در اين ماه‌هاي شريف شعبان المعظم و رمضان المبارك از هرگونه مجاهدت در راه ارتقاي اخلاقي و معنوي و ارتباط با خداوند متعال دريغ ننموده و از فرصت‌هاي نوراني اين ايام بيشترين و بهترين استفاده را بنمايند و از هر نوع محبت و مساعدتي نسبت به همنوعان نيازمند خود دريغ ننمايند.

با آرزوي طول عمر پربركت براي رهبر بزرگوار انقلاب اسلامي

**نمايندگان مجلس خبرگان در روز پنج‌شنبه در مرقد مطهر حضرت امام حضور يافتند و به مقام شامخ ايشان اداي احترام كردند.

آنان همچنين با مقام معظم رهبري ديدار مي‌كنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش آخرين جلسه روز پاياني اجلاس خبرگان، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016