پنجشنبه 17 شهریور 1384

متن کامل بیانیه پایانی چهاردهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری، مهر

چهاردهمین اجلاس رسمی سومین دوره مجلس خبرگان رهبری شامگاه چهارشنبه با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.
به گزارش خبرگزاری "مهر". متن کامل بیانیه چهاردهمین اجلاس رسمی سومین دوره مجلس خبرگان رهبری به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در آغاز ماه پربرکت شعبان که نشاط‌ بخش «عبادت» و نویدبخش «عدالت جهانی» است، چهاردهمین اجلاس سالیانه مجلس خبرگان رهبری تشکیل گردید تا بار دیگر منتخبان ملت به بررسی مسائل کلان جامعه پرداخته و مسئولیت خطیر خود را پی‌ گیری نمایند و برای اجلاس فرصتی است تا اعضای مجلس خبرگان به طرح دیدگاه ‌های خود در مسائل گوناگون داخلی و بین‌ المللی بپردازند. با این روند قانونی، منصب ولایت و رهبری از استحکام لازم برخوردار بوده و در برابر آسیب‌ های احتمالی صیانت می‌شود، علاوه بر آنکه موقعیت مردمی و ماهیت انتخابی چنین نهادی، نشان از مردم ‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران دارد و از توأم بودن «قدرت» و مسئولیت در همه مراتب مدیریت نظام اسلامی حکایت می‌ کند.

اینک با تبریک ایام فرخنده بعثت پیامبر گرامی اسلام و ولادت حضرت سید‌الشهداء (روز پاسدار) و حضرت زین‌ العابدین امام سجاد (ع) و حضرت اباالفضل العباس (ع) (روز جانباز) به عموم مسلمانان به ویژه ملت شریف ایران، توجه هموطنان عزیز را به مسائل ذیل جلب می‌نماییم:

1- با تشکیل جمهوری اسلامی ایران و تدوین قانون اساسی، موضوع ولایت فقیه و رهبری با ویژگی ‌های برتر فقاهت، عدالت، شجاعت و مدیریت که یک آرمان اصیل اسلامی بود، در کشور ما رسمیت و عینیت یافت و تجربه نظام ما نشان داد که با این رکن استوار، دفاع از حاکمیت تحقق آرمان ‌های اسلامی، انسجام و همبستگی ملی، و مقاومت در برابر قدرت‌ های شیطانی تضمین می‌گردد. این تجربه نوین، مستکبران را به عدوات و خصومت بیشتر با اصل بنیادین ولایت فقیه واداشته است و از همین روست که ملت متعهد ایران با شعور و آگاهی و ثبات و پایداری در این سنگر از هویت ملی و شرف اسلامی خود دفاع می‌ کند و نعمت رهبری حضرت آیت‌ الله خامنه ‌ای (مد ضله العالی) را با اطاعت و حمایت خویش، ارج می‌ نهد و در جهت اجرای کردن رهنمود‌های معظم له با همه وجود تلاش و فداکاری خواهد کرد.

2- با تشکر از حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و تقدیر از زحمات دولت‌ های گذشته آغاز به کار دولت جدید را به رییس جمهور محترم و اعضای کابینه تبریک می‌ گوییم. هم‌ اکنون با توجه به آمادگی زمینه و امکانات انتظار آن است که بر طبق برنامه ‌های اعلام شده روند گسترش عدالت و تعمیق معنویت، شتاب بیشتری یافته و برای محو لکه‌ های پلید فقر و محرومیت، تبعیض و اختلاف فاحش طبقاتی، فساد مالی و اداری، و ناهنجاری‌ های اخلاقی، تلاش مضاعف و منسجم صورت گیرد.

امید است دولت محترم با استفاده از تجارب ارزشمند کشور و مدیران کارآمد و کارآفرینان عرصه‌ های گوناگون اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و با تکیه بر رهنمود‌های مقام معظم رهبری مدظله در جهت تحقق چشم‌ انداز بیست ساله و برنامه چهارم و وعده‌ های داده شده راهکار‌های اجرایی و عملیاتی کردن آن را فراهم نمایند. مخصوصا روی شعار‌های عدالت، عقلانیت، معنویت و تقویت ارزشهای اصیل اسلامی و مبارزه با تجمل گرایی و تحجر و انحراف پافشاری نموده و از افراط و تفریط پرهیز نموده و با تقویت روحیه ایثار و شهادت مبارز با تبعیض و فساد و فحشا و ارتقای معنوی و فرهنگی زمینه توسعه پایدار و عزت و سربلندی میهن اسلامی را فراهم نمایند.

البته تحقق وعده‌ های دولت، در گرو « بکارگیری همه نیرو‌های معتقد به نظام و مبانی آن»، « استفاده از اصل برنامه ‌ریزی» و « پرهیز از اقداماتی سطح و جناحی » است. در حال حاضر در جامعه جوان و پرنشاط کشور ما طیف وسیعی از نخبگان و متخصصان حضور دارند که توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور به مشارکت فعال آنان نیازمند است. باید فرصت‌ های تازه ‌ای برای نقش‌ آفرینی صاحبان اندیشه و ابتکار فراهم آورد و با تامین امنیت اقتصادی، زمینه بهره ‌وری سالم از ثروت و سرمایه‌ های کشور را هموار نماید.

3- در اختیار داشتن دانش پیشرفته هسته‌ ای و انجام فعالیت ‌های صلح‌ آمیز هسته ‌ای حق مسلم و قطعی ملت ایران است که هیچ کسی نمی‌ تواند بر سر آن مصالحه کند. دولت جمهوری اسلامی، هر چند در دو سال اخیر، تلاش‌ های فراوانی برای ابهام ‌زدایی و شفاف‌ سازی انجام داد و در مذاکرات بین ‌المللی خود به تبیین مواضع نظام و دفاع از آنها پرداخت، ولی عکس‌ العمل‌ نامناسب دولت‌ های اروپایی و آژانس بین ‌المللی بر این اقدامات اطمینان ساز آسیب رساند و وجدان عمومی ملت غیور ایران را جریحه‌ دار ساخت. مجلس خبرگان رهبری بر این باور است که در ضمن استفاده از دیپلماسی فعال برای دفاع از این حق مسلم، نباید منافع ملت و نسل آینده را در پشت میز مذاکره قربانی نمود. ما امروز با جوانان غیوری مواجهیم که هرگز حاضر نیستند از توان هسته‌ ای کشور که به مدد خلاقیت‌ های آنان به مرحله شکوفایی و بهر‌ه ‌دهی نزدیک می ‌شود صرف نظر کنند و بدون شک انقلاب اسلامی ایران از چنان قدرت و شجاعتی برخوردار است که همچون گذشته به اتکای دانش بومی و تدبیر ملی خویش در برابر سنگ‌ اندازی مخالفان مقاومت نموده و از حقوق و منافع خویش دفاع نماید.

4- در آستانه‌ سال جدید تحصیلی و بازشدن دانشگاه ‌ها و مراکز آموزش عالی و مدارس قرار داریم که ضمن آرزوی موفقیت برای کلیه دانشجویان و دانش آموزان و اساتید و معلمان و مربیان خدمتگزار از تمامی این عزیزان می‌ خواهیم تا با تلاش مضاعف و مستمر بر کسب علم و دانش و فناوری و مهارت و تخصص همراه با رشد اخلاقی و معنوی و فضایل الهی و انسانی بیفزایند. از مسئولان محترم انتظار می رود. به جنبه‌ های معنوی و پرورش فرزندان ملت توجه ویژه مبذول نموده و بدانند که سعادت جامعه در گرو سلامت روحی و اخلاقی نسل جوان و نوجوان کشور و تربیت نسلی کارآمد با ایمان و خدمتگزار است.

5- کشور همسایه مسلمان ما عراق در حالی که همچنان نیروهای نظامی بیگانه در آن حضور و سلطه دارند، از ناامنی و برخوردهای خشونت آمیز رنج می‌ برد. فاجعه خونین روز شهادت امام کاظم در شهر کاظمین نمونه ‌ای از حوادث دلخراش عراق است که مسئولیت آن با اشغالگران است. مجلس خبرگان ضمن همدردی با بازماندگان، عموم ملت مظلوم و غیور عراق را به هوشیاری در برابر توطئه ‌های دشمنان و فتنه ‌های ایادی آنان فرا می‌ خوانند و از آنها می ‌خواهد که با اتحاد و همبستگی خود و با شرکت فعال در همه پرسی قانون اساسی نقشه شوم اجانب را باطل نموده و توطئه ‌های اختلاف افکنانه آنان را نیز خنثی کنند.
جمهوری اسلامی ایران از عراقی مستقل و یکپارچه که براساس اراده همه اقوام و تامین حقوق همه گروه ها اداره شود، حمایت می‌کند. بدون شک مردم عراق که با هدایت مرجعیت دینی و نخبگان و متفکران خود راه دشوار دستیابی به استقلال آزادی را طی می کنند، از چنان تعهد و شعوری برخوردار است که بدون دخالت اجنبی و به دور از نیروهای متجاوز سرنوشت خویش را به دست گرفته و ارزش‌ های اسلامی و ملی را در کشور خود استقرار بخشد.

6- یکی از خطرات و چالش های بزرگ جهان اسلام تهاجم و بلکه شبیخون فرهنگی غرب و استکبار و صهیونیسم نسبت به اسلام و مسلمانان و توطئه ‌های پشت پرده و نقشه ‌های شیطانی آنها علیه وحدت و هویت و سربلندی دنیای اسلام و کشورهای اسلامی است

که در این راستا لازم است خبرگان فرهیختگان جهان اسلام با بیداری و هوشیاری در جهت شناسایی و خنثی سازی این توطئه‌ ها اقدام نموده و از کیان امت اسلامی در برابر تهدیدات بیگانگان صیانت نمایند.

7- مردم مسلمان فلسطین این روزها خروج نیروهای اشغالگر از بخشی از وطن خود را جشن می گیرند. خروج از نوار غزه که علیرغم خواست اشغالگران بر آنان تحمیل گردید، ثمره جهاد و مقاومت ملت مظلوم فلسطین است مقاومتی که متجاوزان ددمنش را دیروز از جنوب لبنان و امروز از نواز غزه و فردا - انشاءالله- از سراسر وطن اسلامی با خفت بیرون رانده و می‌ راند. اعتماد به قدرت لایزال الهی و اطمینان به نیروی خود، راه ‌های پیروزی را یکی پس از دیگری به روی این ملت دربند می ‌گشاید و وعده‌ الهی آینده روشنی را به مظلومان نوید می‌ دهد و «ان الله علی نصرهم لقدیر.»

8- ضمن ابراز تاسف نسبت به آسیب دیدگان طوفان کاترینا از سیاست‌ های دوگانه و برخوردهای تبعیض آمیز دولت مردان آمریکا انتقاد نموده و ضعف و بی‌ کفایتی آنان را در رسیدگی به ملت خودشان محکوم می ‌نماییم. این خود بهترین دلیل بر عدم شایستگی آنان برای اداره امور ملت آمریکاست چه رسد به اشغال کشورهای دیگر و دخالت در امور دیگران.

9- سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار بوده و بر تعامل سازنده با جهان و کشورهای همسایه و منطقه و بر ادامه سیاست تنش‌ زدایی و اعتمادسازی با کشورهای غیر متخاصم تاکید نموده.

10- همه مسلمانان صرف نظر از قومیت، نژاد،‌ زبان، کشور مذهب به اسلام عزیز و دفاع از هویت اسلامی خویش نموده و به تفرقه افکنان و توطئه گران اجازه میدان داری ندهند.

از بدیهیات است که تعرض به جان و مال و عرض و نوامیس مسلمان حرام است براین اساس باید مسلمانان از دادن نسبت ناروا و تکفیر و تفسیق یکدیگر خودداری کرده تا از این رهگذر آب به آسیای توطئه گران نریزند.

مسلمانان باید مصالح امت اسلامی را بر مصالح و منافع شخصی گروهی ملی و مذهبی خویش مقدم داشته در تمام حرکت ها و مواضع فرهنگی سیاسی و اجتماعی خویش این اصل اساسی را نصب العین قرار دهند.

از سازمان کنفرانس اسلامی می خواهیم که در برابر بحران ‌های موجود در جهان اسلام مثل مساله عراق، افغانستان، فلسطین و لبنان موضعی فعال و مبتنی بر مصالح امت اتخاذ کرده و در راه ایجاد هماهنگی و وحدت بر دولت‌ های اسلامی در عرصه‌ های سیاسی اقتصادی فرهنگی و سایر زمینه‌ها تلاش نماید.

با توجه به اهمیت تببین معارف اسلامی و به ویژه مراسم مربوط به اهل بیت علیهم السلام و تاثیر سازنده اینگونه مراسم و تبیین تریبونی آنها و با توجه به اهمیت پاسداری از این گوهر ارزشمند پیشنهاد می‌کنیم که:

در عرصه‌ محتوایی از همه آنها که تریبون در دست آنهاست، خطبا و مداحان محترم، مدیران محترم برنامه‌ های مذهبی صدا و سیما می‌ خواهیم از جنبه ‌های الگویی امامان معصوم سلام الله علیهم اجمعین استفاه کرده از طرح مطالب سست و موهن و بی مبنا و غلو آمیز و غیر واقعی و ذلت آمیز نسبت به اهل بیت (ع) خودداری کنند.

در عرصه شکلی از مسئولان محترم مراسم دینی می ‌خواهیم بکوشند در کنار شور ارزشمند ولایی و معنوی با دعوت از خطیبان اندیشمند و اسلام شناس بر معرفت و آگاهی دینی نیز بیفزایند و از ابزار لهوی و موسیقی مبتذل در اینگونه مراسم پرهیز نمایند.

از مقام معظم رهبری، مدظله العالی انتظار داریم نهاد یا افرادی را مامور فرمایند که با هماهنگی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری به ساماندهی امر مراسم دینی به ویژه مساله مهم مداحی اقدام شود و هیاتی اندیشمند بر برنامه های مذهبی صدا و سیمای جمهوری اسلامی نظارت کنند تا پیوسته شاهد مطالب ارزشمند و عمیق در عرصه معارف اسلامی باشیم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره) و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به ویژه شهدای مظلوم 17 شهریور و شهید قدوسی (ره) و شهید مدنی (ره) و شهدای مظلوم عراق و لبنان و فلسطین و سایر سرزمین های اسلامی، از ملت شریف و بزرگوار ایران و سایر پیروان اهل بیت می‌ خواهیم تا در این ماه ‌های شریف شعبان المعظم و رمضان المبارک از هرگونه مجاهدت در راه ارتقای اخلاقی و معنوی و ارتباط با خداوند متعال دریغ ننموده و از فرصت‌ های نورانی این ایام بیشترین و بهترین استفاده را بنمایند و از هر نوع محبت و مساعدتی نسبت به همنوعان نیازمند خود دریغ ننمایند.

با آرزوی طول عمر پربرکت برای رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی
مجلس خبرگان رهبری
1384/6/16

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن کامل بیانیه پایانی چهاردهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016