سه شنبه 10 آبان 1384

انتقاد عماد افروغ از اظهارات رئيس قوه قضاييه در جلسه امروز مجلس، فارس

خبرگزاري فارس:رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با انتقاد از عملكرد قوه قضاييه در مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت:‌گزارش رئيس قوه قضاييه در جلسه غيرعلني مجلس بيش از آن كه به عملكرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي بپردازد، تحليل ريشه‌هاي مفاسد اقتصادي بود.


به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، عماد افروغ نماينده تهران امروز سه‌شنبه در جلسه غيرعلني - غير رسمي مجلس با مسؤلان دستگاه قضايي خطاب به هاشمي شاهرودي گفت: من پرسش‌هايي را از رئيس قوه قضاييه مي پرسم و اميدوارم كه بتوانم پاسخ آنها را بگيريم.
وي گفت: تعريف شما از فساد چيست؟ جايگاه شما به عنوان قوه قضاييه درمبارزه با فساد چيست؟ عملكرد شما درمبارزه با مفاسد چه بوده است؟
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس اضافه كرد: نگاه سيستمي شما نشان مي‌دهد كه بايد به رابطه ساختاري به نام قدرت و ثروت توجه كنيد. دراين كشور، قدرت به ثروت مي‌انجامد نه ثروت به قدرت. خواه ناخواه از اين رابطه، عده‌اي سوءاستفاده مي‌كنند و شبانه به ثروت‌هاي كلان دسترسي پيدا مي‌كنند.
وي گفت: اين را چه بايد كرد؟ چه برخوردي كرديد با كساني كه از طريق دستيابي به قدرت دولتي، ثروت‌هاي هنگفت كسب كردند؟ در مورد دانه درشتها، آقازاده‌ها (اعم از روحاني و غير روحاني) چه داريد؟
افروغ اظهار داشت:‌اگر پسر بنده مرتكب فساد شده، مسئوليت اخلاقي آن متوجه من و مسئوليت حقوقي آن متوجه فرزندم است. شما چه حكمي نسبت به اين مسئوليت‌هاي اخلاقي صادر مي كنيد؟
وي افزود: تا چه اندازه فرمان مقام معظم رهبري را جدي گرفتيد و تا چه اندازه پيگيري و اطلاع رساني شما نسبت به پرونده‌هاي مفاسد اقتصادي، نمود داشته است؟
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس اضافه كرد: در چهار سال گذشته چند پرونده نهايي و افشا شده است؟ ظاهرا ما شاهد پرونده‌اي نيستيم يا مساله‌اي دركار نبوده است؟ يا اراده‌اي براي مقابله نبوده يادر كار شما و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي اختلالي بوده است؟ يا مانعي بيروني در اثر اطلاع‌رساني در كار بوده است؟ ما را آگاه كنيد.
وي اظهار داشت: سؤالاتي كه مي‌خواستيم در تحقيق و تفحص مطرح كنيم اين است كه تعامل سه قوه با ستاد چگونه است؟‌ارزيابي ابعاد قانوني، اجرايي ونظارتي در امر مفاسد اقتصادي و اقدامات شما براي مقابله با كاستي‌ها چه بوده است؟
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس خطاب به هاشمي شاهرودي گفت: شما در مصاحبه‌اي گفتيد كه معتقديد بايد امنيت سرمايه‌گذاري را در دستور كار قرار دهيد بايد گفت كه اين جزو وظايف شماست. ضمن اين كه مي‌توان مبارزه با مفاسد اقتصادي و امنيت سرمايه‌گذاري را به هم جمع كرده و بخشي از اين دو را به عهده قوه قضاييه گذاشت.
افروغ افزود: شما در مصاحبه گفتيد مي خواهيد با احضارها و بگير و ببندها برخورد كنيد. مگرخود قوه قضاييه دست‌اندركار همين احضارها و بگير و ببندها نيست؟ با خودتان مي‌خواهيد مقابله كنيد؟ بعد از چند سال تصدي رياست قوه قضاييه‌، اجازه دهيد اين بيانتان را محل تامل بدانم.
نماينده تهران اظهار داشت: شما به پرهيز از خصوصي‌سازي دولتي اشاره كرديد و گفتيد دولت در واگذاري امور به بخش خصوصي به نوعي عمل نكند كه انحصار خود را بر اقتصاد ادامه دهد. اين خود يك فساد است. شما با اين خصوصي‌سازي دولتي چه كرديد؟
عضو فراكسيون اكثريت گفت: در جايي ديگر مي گوييد فساد اقتصادي را عدم امنيت سرمايه بخش خصوصي، فرار سرمايه ايراني و ايجاد قوانين نامطلوب در عرصه اقتصاد كشور مي دانم.
وي افزود: اصلا اين تعريف فساد اقتصادي نيست بلكه ريشه‌يابي فساد اقتصادي است ثانيا وظيفه‌ شما اين است كه بخشي از اين پاسخ را عهده‌دار شويد. امنيت سرمايه‌گذاري را عهده‌دار شويد و در صورت كوتاهي، بخشي از ريشه‌هاي فساد به خود قوه قضاييه بر مي گردد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

افروغ گفت: همچنين گفتيد اعلام اسامي اختلاس‌ها ايجاد ناامني اقتصادي و ياس و نااميدي مي‌كند و موجب فرار سرمايه مي‌شود. با اين وجود مبارزه با مفاسد اقتصادي و اطلاع رساني آن منتفي مي شود.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس تاكيد كرد: مبارزه با مفاسد اقتصادي، اصل و پايه رشد و توسعه اقتصادي است بپذيريد عدم اطلاع رساني دقيق شما و قوه قضاييه باعث اطلاع‌رساني‌هاي غلط و رواج بازار شايعات مي‌شود كه مسئوليتش متوجه قوه قضاييه است.
وي افزود:خوشحال شديم يكي از سياست‌ها زندان زدايي از مجرمين و متخلفين است. سؤال من اين است كه آيا اين زندان‌زدايي شامل مجرمين يا متخلفان مطبوعاتي هم مي شود يا خير؟

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتقاد عماد افروغ از اظهارات رئيس قوه قضاييه در جلسه امروز مجلس، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016