سه شنبه 27 دی 1384

اتحاد جوادي آملي و مصباح يزدي، آفتاب

مرجع : رسا


آفتاب: ميزگرد پاسخ به شبهات اخير با عنوان «پاسداري از انديشه‌هاي امام راحل » از سوي اساتيد مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در مدرسه فيضيه قم برگزار شد. در اين برنامه نبويان،عضو هيأت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با اشاره به مباحث مطرح شده در رسانه‌ها درموضوع جمهوريت و اسلاميت گفت: در مكتب اسلام حق حاكميت از آن خدا و فردي است كه از سوي او اذن داشته باشد.




وي در بيان تفاوت مقبوليت و مشروعيت گفت: رأي مردم در مقبوليت نظام صد در صد دخالت دارد، اما مشروعيت نظام از سوي خداست.

نبويان افزود: ما قائل به نصب از جانب مبدأ هستيم و هر كس كه خدا او را نصب كرده است ،حق حاكميت دارد. اگر مردم فردي را انتخاب كنند ،اما از جانب خدا تأييد نشده باشد حق حاكميت و مشروعيت ندارد.

وي با نقل سخناني از امام راحل در مورد نصب رؤساي جمهور از سوي ولي فقيه افزود: فقها‌ از سوي معصومين (ع) بر تمام شئونات اجتماعي و سياسي نيابت دارند.

عضو هيأت علمي مؤسسه امام خميني در ادامه به تبيين فلسفه سياست پرداخت و گفت: در فلسفه سياست دو رويكرد وجود دارد كه عبارت است از جهان بيني ديني و سكولار.

وي در تبيين تفاوت اين دو ديدگاه خاطر نشان كرد: در جهان بيني ديني مسأله از يك سو به مبدأ و از سويي ديگر به معاد وصل مي‌شود اما در انديشه سكولار، خدا و دين يا وجود ندارد و يا اگر وجود داشته باشد حق دخالت در انديشه بشري را ندارد.
نبويان با اشاره به تئوري‌هاي موجود حكومت‌ها افزود: مكتب اسلام تئوري خدا سالاري را ارائه كرده است و لذا تئوري دست‌ساز، فرد سالاري و دموكراسي غربي را كه مشروعيت و مقبوليت را از آن مردم مي‌داند ،فاقد اعتبار مي‌دانيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نبويان تصريح كرد:در صورت مخالفت مردم با قرآن و دين اسلام، آيا حضرت امام (ره) كه اين همه براي اسلام زحمت كشيد، از رسالت خود دست بر مي‌داشت.

وي ادامه داد: در زمان حضرت امام (ره) سه رييس جمهور روي كار آمدند و ايشان در حكم تنفيذ آنان، كلمه منصوب را تكرار كرد و فرمود، شما را منصوب مي‌كنم.

نبويان از ترويج انديشه سكولار در برخي مطبوعات ابراز تأسف كرد و افزود: انديشه سكولار، جهان بيني رايج در دنياست كه در كشور ما نيز برخي مطبوعات آگاهانه يا ناآگاهانه اين تفكر را ترويج مي‌كنند.

عضو هيأت علمي مؤسسه امام خميني با رد اختلاف بين حضرات آيات جوادي آملي و مصباح يزدي خاطرنشان كرد: هر دو بزرگوار در تكرار فرمايشات امام خميني اتحاد دارند.

وي افزود: آيت الله جوادي در تفسير آياتي از سوره ابراهيم (ع) مقبوليت حكومت را به رأي مردم دانسته‌اند و اين تصريح سخنان آيت الله مصباح يزدي است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اتحاد جوادي آملي و مصباح يزدي، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016