یکشنبه 2 بهمن 1384

رييس مجلس: اظهارات رييس جمهوري فرانسه خجالت‌آور است، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۱/۰۲‬

"غلامعلي حدادعادل" رييس مجلس در واكنش به اظهارات "ژاك شيراك" رييس جمهوري فرانسه هنگام بازرسي از پايگاه هسته‌اي اين كشور گفت: ملت فرانسه بايد خجالت زده باشد كه بعد از پايان جنگ سرد، هنوز رييس جمهوري كشورش به دنبال بهانه‌اي براي استفاده از سلاح هسته‌اي مي‌گردد.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، حدادعادل در جلسه علني روز يكشنبه مجلس افزود: آقاي شيراك پنجشنبه گذشته، "دكترين" يا "آموزه" جديد هسته‌اي فرانسه را اعلام كردند و صريحا اظهار داشتند بايد با استفاده از سلاح هسته‌اي به كشورهايي كه از "تروريسم" حمايت مي‌كنند، پاسخ شديد داده شود.

حدادعادل سخنان شيراك را بسيار تعجب‌آور توصيف كرد و گفت: اين سخنان موجب مخالفت بسياري از همپيمانان فرانسه در داخل اروپا و محافل سياسي جهان شده است.

رييس مجلس تصريح كرد : مي‌توان حدس زد، رييس جمهوري فرانسه اين سخنان را براي جبران لطمه‌اي كه به حيثيت فرانسه بعد از آشوبهاي داخلي وارد شد، عنوان كرده است.

وي افزود: حدود يكي دو ماه پيش، مردم فرانسه كه از ظلم و تبعيض در اين كشور به ستوه آمده بودند، شورش كردند و براي مدتي، هر شب حتي تا چندين هزار اتومبيل را به آتش كشيدند.

حدادعادل گفت: به دنبال اين حوادث فرانسه از نظر حيثيت جهاني خسارت ديد و حدس مي‌زنم شيراك استفاده از سلاح هسته‌اي را براي كسب نوعي اقتدار جهاني براي جبران واقعه داخل فرانسه عنوان كرده است ولي اين تهديدها براي هيچ كشوري اقتدار نمي‌آورد.

رييس مجلس اظهار داشت: اينكه رييس جمهوري فرانسه بگويد از سلاح اتمي استفاده مي‌كنم، موجب شرمساري ملت فرانسه است. ملتي كه شعار "آزادي، برابري و برادري" را سر مي‌دهد، بايد خجالت زده باشد كه بعد از پايان جنگ سرد هنوز رييس جمهوري كشورش براي استفاده از سلاح هسته‌اي دنبال بهانه مي- گردد.

وي تصريح كرد: فرانسويها بايد سالهاي سال تلاش كنند تا كشتار يك ميليون "الجزايري" و آن ننگ تاريخي را جبران كنند. فرانسويها بايد كمكهاي خود به صدام و كشتارها در آفريقا را جبران كنند، آن وقت چگونه دم از سلاح هسته‌اي مي‌زنند ؟
رييس مجلس افزود: تا ديروز كه "شوروي" وجود داشت به بهانه وجود شوروي به استفاده از سلاح هسته‌اي متوسل مي‌شدند، امروز كه دليل منطقي براي سلاح هسته‌اي وجود ندارد، به بهانه تروريسم متوسل شده‌اند.

وي توسل به تروريسم براي استفاده از سلاح هسته‌اي را "منطقي ضعيف" خواند و گفت: با تعريف مبهمي كه از تروريسم وجود دارد، هر گاه غرب دلش بخواهد تعريفي از تروريسم به نفع خودش مي‌دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس مجلس گفت: فرانسويان حتي حجاب دختران مسلمان دانش‌آموز را كه يك حكم صريح اسلامي است به تروريسم ارتباط مي‌دهند. با اين پهنه بي‌منطق از تعريف تروريسم، آن وقت شيراك استفاده از سلاح هسته‌اي را براي تروريسم تجويز مي‌كند.

حدادعادل افزود: غرب در مبارزه با تروريسم صداقت ندارد و استفاده از سلاح اتمي براي مبارزه با تروريسم ايجاد وحشت مي‌كند و به تروريسم دامن مي زند.

رييس مجلس گفت: غرب كه "شارون" را مرد صلح و مردم فلسطين را كه براي آزادي سرزمين خود مي‌جنگند، تروريست مي‌نامد، چگونه مي‌تواند در مبارزه با تروريسم صداقت داشته باشد ؟
حدادعادل با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران همواره بر خلع سلاح هسته‌اي مخصوصا در خاورميانه اصرار ورزيده است، اظهار داشت: عجيب آن است كه اين صحبتها در حالي صورت مي‌گيرد كه فرانسه يكي از سه كشور اروپايي است كه با تحقيقات اتمي ايران زير نظر بازرسان آژانس، مخالفت جدي مي‌كند.

رييس مجلس گفت: ما نمي‌دانيم اين تعارض‌ها و تناقض‌ها را چگونه تعبير كنيم اما از همه كساني كه به صلح و ثبات جهاني مي‌انديشند و از همه كساني كه حقيقتا با جنگ و تروريسم مخالفند، مي‌خواهم مخالفت صريح خود را با اظهارات رييس جمهوري فرانسه اعلام كنند و اجازه ندهند تحت اين عناوين گسترش سلاح هسته‌اي در جهان موجه شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رييس مجلس: اظهارات رييس جمهوري فرانسه خجالت‌آور است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016