یکشنبه 13 فروردین 1385

معاون وزير امور خارجه: آمريكا در حال حاضر تنها مي‌تواند ايران را تهديد کند نه بيش از آن، ايسنا

*عراق و افغانستان تنها پس از خروج آمريکا مي‌توانند توسعه بيابند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران در جهان

معاون وزير امور خارجه‌ي كشورمان گفت: ايران ياد گرفته است كه در مقابل آمريكا ايستادگي كند. هر گام به عقب فشار را بر ايران تشديد خواهد كرد. تا زماني که آمريكايي‌ها نفهمند انقلاب اسلامي چيست، بحران ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري نووستي، دکتر منوچهر محمدي، استاد دانشگاه تهران و نويسنده‌ي کتاب‌هايي درباره‌ي انقلاب اسلامي، در گفت‌وگويي اختصاصي با روزنامه‌ي «نيزاويسيمايا گازيتا» تصريح كرد: بايد گفت كه ما براي عمليات نظامي نيز آماده‌ايم و ايمان داريم که پيروز خواهيم شد. البته بعيد است كه ساير کشورهاي جهان چنين عملي را از طرف واشنگتن تاييد کنند.

وي با بيان اين كه «فعلا گفت‌وگوي جدي بين تمدن‌ها جريان ندارد» اظهار داشت: ولي نياز به آن شديدا وجود دارد. لازم است آنها يکديگر را بشناسند و بفهمند تا در نتيجه‌ي آن اختلاف‌نظرها کاهش يابد.

معاون وزير امور خارجه در رابطه با چاپ كاريكاتور‌هاي موهن از پيامبر اسلام و نقش برخورد تمدن‌ها در اين اقدام گفت: در مورد کاريکاتورها برعکس سياستمداران و مديران، مردم هيچ دخالتي ندارند. باني اين اقدام کسي بود که مي‌خواست جنگي عليه مسلمانان برپا کند. مشابه همين نيروها به اختلافات بين هم‌دينان شيعه و سني در عراق دامن مي‌زنند.

محممدي در ارزيابي از چشم‌انداز روابط ايران و روسيه گفت: اگر در روابط مشکلي هست، به هيچ عنوان نه از طرف ايران بلکه به احتمال قوي از طرف مسکوست. ما واقعا مي‌دانيم که روسيه دوست ماست، ما همسايه هستيم و همواره بايد رابطه استراتژيک خوبي داشته باشيم. ما مي دانيم که غرب و بيش از همه آمريکا چه فشاري بر روسيه وارد مي کنند.

معاون وزير امور خارجه در رابطه با امكان عملي شدن تهديدات آمريكا عليه ايران گفت : تهديد يک مساله هستند و حمله‌ي مستقيم نظامي يک مساله‌ي ديگر. فعلا آمريکا نمي تواند با ايران جنگ کند، چرا که در افغانستان و عراق درگير است. و در حال حاضر تنها مي تواند ما را تهديد کند.

وي با بيان اين كه بايد در نظر داشت که ايران ارتش نيرومندي دارد و جنگ با ايران مشکل خواهد بود، تصريح كرد: ايران، عراق و افغانستان نيست. ايران مانند بشکه باروتي است که يک جرقه براي انفجار آن کافي است و همه همسايگان از اين انفجار لطمه خواهند ديد. حتما آمريکايي‌ها نيز اين را مي‌فهمند. مشکلات ما در زمينه تحقيقات هسته‌يي امروز شروع نشده است، اين مساله‌ي 27 سال است که وجود دارد، يعني بلافاصله پس از انقلاب.

محمدي ادامه داد: آمريکايي‌ها در تمام اين مدت مي‌خواهند نظم سابق را حاکم کنند. ولي ما ياد گرفتيم در مقابل آنها بايستيم. ما راه ديگري نداشتيم. بعضي‌ها در غرب گمان مي‌کنند اگر ما در زمينه هسته‌يي عقب نشيني کنيم، اين مشکل قديمي و مزمن حل خواهد شد. اما ما جور ديگري فکر مي کنيم: هر گام به عقب باعث فشار بيشتري مي شود. چرا که آنها مي خواهند در ايران انقلاب مجددي راه بيندازند. اما ما اين را نمي‌خواهيم. اميدواريم در آينده آنها ما و ارزش ها و رفتارهاي ما را بهتر درک کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

معاون وزير امور خارجه در بخش ديگري از اين گفت‌وگو در رابطه با ساخت نيروگاه برق در تاجيكستان توسط ايران و احتمال وجود چنين طرح‌هايي براي ديگر کشور هاي مشترک‌المنافع اظهار داشت: ما پروژه‌هاي گوناگوني نه فقط در تاجيکستان، بلکه در ازبکستان، ترکمنستان، ارمنستان، آذربايجان و عراق داريم. هر دولتي مي تواند روي کمک ما حساب کند.

محمدي هم‌چنين گفت: عراق و افغانستان تنها پس از خروج آمريکا مي‌توانند توسعه بيابند. فعلا آمريکا از منابع طبيعي آنها استفاده مي‌کند. آمريکايي ها اعلام کردند که با چرخه‌ي مواد مخدر در افغانستان مبارزه خواهند کرد، ولي اين امر از حد حرف بيشتر جلو نرفت. زماني خواهد رسيد که افغان‌ها از آمريکايي‌ها خواهند خواست که کشورشان را ترک کنند. آنها خواهند گفت که ما نيازي به فن آوري‌ها، آموزش و فرهنگ شما نداريم و از سوي ديگر در عراق بايد توجه داشت كه بيش از 80 هزار نفر کشته شده‌اند، اما صدام قاتل آنها نبود.

معاون وزير امور خارجه تاكيد كرد: ثبات در اين کشورها تنها با خروج آمريکا ميسر خواهد شد. مردم عراق و افغانستان هيچگاه آمريکا را به عنوان رهبر خود نخواهند پذيرفت.

Copyright: gooya.com 2016