سه شنبه 15 ارديبهشت 1383

تاريخچه پيدايش جشنواره كن، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و هنر - سينما
پنجاه و هفتمين دوره جشنواره فيلم كن فرانسه كمتر از ده روز ديگر در شهر ساحلي كن فرانسه آغاز مي‌شود.
بنابه بررسي بخش تحقيق و گزارش‌هاي هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ،پيدايش اين جشنواره به سال 1937 در نمايشگاه جهاني پاريس باز مي‌گردد در آن سال غرفه‌هاي كشورهاي مختلف به نمايش فيلم‌هايي در فرانسه پرداختند واين امر به تدريج گسترش يافته و به شكل ايجاد يك جشنواره بين‌المللي سينمايي تبديل شد.
جشنواره كن، كارش را از سال 1939 آغاز كرد ولي وقوع جنگ جهاني دوم ادامه آن شد و بار ديگر از سال 1946 كارش را از سر گرفت.
در سال‌هاي 1948 و 1950 جشنواره كن متوقف ماند و علت اصلي آن دلايل اقتصادي سياسي سينماي فرانسه بود، ولي از آن پس جشنواره هر ساله تشكيل شده است.
به گزارش ايسنا، اين رويداد تا سال 1950 در اوايل پائيز برگزار مي‌شد ولي به خاطر برخورد آن با رويداد سينمايي ديگري چون جشنواره ونيز ( ايتاليا) به فصل بهار موكول شد.
جشنواره كن فرانسه در سال 1968 كه مصادف با رويدادهاي سياسي ماه مه ( روز جهاني كارگر) بود نيمه كاره رها شد، زيرا اين جشنواره تحريم شد و فيلمسازان وابسته به گدار و تروفو از اين جريان حمايت كردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اعتصاب كارگران راه آهن فرانسه در سال 2003 ( دوره پنجاه و ششم ) نيز اختلالاتي در برگزاري اين رويداد عظيم هنري - سينمايي به وجود آورد.
اما اگر بخواهيم، از سهم سينماي ايران از اصلي‌ترين جايزه‌ اين جشنواره يعني ”‌نخل طلاي”‌كن بگوييم، تنها مي‌توان به فيلم ” طعم گيلاس”‌عباس كيارستمي اشاره كرد كه در پنجاهمين دوره‌ي جشنواره، يعني سال 1997 توانست نخل طلاي كن را به سينماي ايران متعلق كند.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7237

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تاريخچه پيدايش جشنواره كن، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016