پنجشنبه 24 ارديبهشت 1383

با عاشقان سینما در کن، پولاد همایونی

کن 57
مشهورترین و مهم ترین جشنواره جهانی فیلم دیروز برای پنجاه و هفتمین بار و با فیلم ستودنی پدرو المدووار گشایش یافت. از ایران کیارستمی با فیلم های "پنج" و "ده روی ده" ، بهروز افخمی با فیلم "گاو خونی" و محسن امیر یوسفی با فیلم "خواب تلخ" در جشنواره حضور دارند

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مشهورترین و مهم ترین جشنواره جهانی فیلم دیروز برای پنجاه و هفتمین بار و با فیلم ستودنی پدرو المدووار گشایش یافت. نزدیک به سی هزار تن از دست اندرکاران فیلم و سینما در این جشنواره شرکت دارند. هزار کارگردان ، چهار هزار پخش کننده ی فیلم ، پنج هزار تهیه کننده ، چهار هزار خبرنگار و کوئنتین تارانتینو از جمله افراد شرکت کنندگان در جشنواره کن هستند.
وظیفه ی مهم رئیس هیئت داوران این جشنواره به گردن تارانتینو افتاده است. امسال 3562 فیلم برای رقابت در جشنواره فرستاده شده که افزایشی چهل درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. برای دیدن بخش کوچکی از فیلم های جشنواره باید چند جفت چشم دیگر قرض نمود.
از جنجالی ترین رویدادهای کن ، گزینش فیلم جدید مایکل مور – فارنهایت 9/11 – برای بخش رقابت هاست. موضوع این فیلم که جنجالش هم اکنون در رسانه های همگانی سراسر جهان رواج دارد، به رخداده های یازدهم سپتامبر 2001 بر می گردد. شرکت والت دیسنی به یکی از شرکای خود – میراماکس – دستور داده که از پخش فیلم در آمریکا خودداری نماید. مایکل مور که یکی از سرسخت ترین مخالفان دستگاه سیاسی بوش است ، می گوید که فیلم بر اساس واقعیت ها ساخته شده و کاملا بیطرفانه است . او می افزاید : « اگر این فیلم بخواهد طرف کسی را بگیرد ، تنها طرف کارگران زحمتکش و فقیرانی را می گیرد که باید خوراک توپ های جنگ عراق را فراهم آورند » . مایکل مور در فیلم تازه اش پرده از روی روابط پنهانی مابین خانواده بوش و شیوخ پولدار عربستان سعودی بر می دارد. او نشان می دهد که چگونه پیوند خانواده بوش و بن لادن باعث شد که روز پس از فاجعه 11 سپتامبر ، آنها را با هواپیما به عربستان انتقال دهند. آن روزها پرواز بر فراز خاک آمریکا ممنوع بوده است.
فیلم های سیاسی در جشنواره امسال کم نیستند. فیلم « یادداشت های روزانه موتورسیکلت » ساخته کارگردان برزیلی والتر سالس ، درباره سفر چه گوارا ی بیست وسه ساله و دوستش آلبرتو گرانادو در قاره ی آمریکای لاتین است. در سالهای دهه ی پنجاه این دو تن با موتورسیکلت نورتون سراسر آمریکای لاتین را گشته اند. سفر از کوره راه ها و مشاهده ی فقر و فلاکت مردم این قاره بود که سپس ترها آتش انقلاب را در دل چه گوارا شعله ور نمود. نقش چه گوارا را هنرپیشه مشهور اسپانیایی گارسیا برنال بازی می کند.
این هنرپیشه همچنین نقش اول فیلم پدرو المدووار بنام « تربیت بد » را نیز بازی می کند. این فیلم که گشاینده ی جشنواره بود ، در بخش رقابت ها شرکت نکرده است. داستان فیلم چیزی در همان مایه های « همه چیز درباره ی مادرم» و « با او سخن بگو» است . این بار اما قصه بر محور زندگی دو مرد میانسال می گذرد که در دوران کودکی توسط آموزگاران مذهبی خود در مدرسه شبانه روزی کاتولیک ها ، مورد تجاوز قرار می گرفته اند.
فیلم جدید ژان – لوک گدار هم با موسیقی و تصویر جهنم و برزخ و بهشت را در جهان واقعی برای تماشاگران ترسیم می کند. نماهایی درشت از سربازان آمریکایی ، صحنه های جنگ ، نبرد خونین فلسطینیان با دولت اسرائیل و جنگ یوگسلاوی ، همراه با موسیقی زیبا شاهکاری دیگر بر شاهکارهای گذشته او افزوده است.
11 سپتامبر شیلی و کودتای خونین علیه سالوادور آلنده موضوع فیلم مستد پاتریسیو گوزمن است . او پیش ترها مستند جالبی درباره ی دشمن آلنده - پینوشه – ساخته است. این فیلم مستند همراه با « ترویا » ، « بیل رو بکش – بخش دوم » و « بابانوئل بد » در بخش جنبی جشنواره به نمایش در می آیند.
برادران کوئن هم با فیلم « زن کش » که باسازی یک کمدی انگلیسی به همین نام و ساخته شده در سال 1955 است ، به کن آمده اند.
از ایران کیارستمی با فیلم های « پنج » و « ده روی ده » ، بهروز افخمی با فیلم « گاو خونی » و محسن امیر یوسفی با فیلم « خواب تلخ » در جشنواره حضور دارند.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7606

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'با عاشقان سینما در کن، پولاد همایونی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016