يكشنبه 27 ارديبهشت 1383

بكش پايين اين فيلم رو عزيز دل برادر! نگاهی به فیلم مارمولک، احسان رافتي داريان

مارمولك را حتما ديده ايد ! آخر از هر كسي مي پرسم مي گويد ديده ام ! البته يكي از دوستانم لو رفت ! چون مي گفت آره در سينما ديده ام ولي آن جاهايي كه مي گويند سانسور شده را هم ديده بود . احتمالا از روي سي دي اش ديده بود .
دوست ندارم صرفا يك مطلب طنز در اين مورد بنويسم و شما چند دقيقه اي قا قاه بخنديد ، بلكه در اين مورد دو هفته پيش نوشتم و خنده اش هم را كرديم‌! اما اين مطالب نقدي جدي است بر يك فيلم طنز ! مارمولك از هر نظر در سينماي كشورمان به تاريخ پيوست ! همه جوره كه مي گويم منظورم همه جوره است . يعني هم از نظر فروش ، هم از نظر حاشيه ، هم از نظر خنداندن ، هم از نظر جوايزش ، هم از نظر جنجال و داد و بيداد ، هم از نظر توقيف و اين جور حرف ها و هم از نظرهاي ديگر ! اين چند روزه هم جنجال هاي فيلم مارمولك به اوج خودش رسيده است و مثل اين كه قرار است به زودي از همه سينماهاي تهران برداشته شود . البته در تهران كه فكر مي كنم حداقل 80 درصد از كساني كه به سينما ذره اي علاقه دارند ، فيلم را ديده اند ! كساني هم كه در سينما اين فيلم را نديده اند حتما نسخه بدون سانسور فيلم را روي سي دي ديده اند ! سي دي كه عزيزان محترم گوشه خيابان ها اين فيلم را به قيمت 800 تا 1200 تومان مي فروشند كه يكي از دوستان مي گفت اگر سي دي اش به صورت شركتي و معمولي فروخته مي شود ركورد فيلمش را هم مي زد !

با اين حال كه همه فيلم را ديده اند آقايان تشخيص داده اند كه اين فيلم ديگر صلاح نيست بر روي اكران باشد و بايد زودتر جمع شود . كاري كه اگر بايد مي شد كاش زودتر مي شد و اين فيلم اكران نمي شد ! نه اين كه حالا فيلم اكران شده است بخواهند آن را از روي اكران پايين بكشند ! ولي خب چه مي شود كرد . دستور، دستور است ! البته مسجدجامعي وزير ارشاد اعلام كرده از نظر وزارت ارشاد اين فيلم مشكلي ندارد و تا آخرين لحظه اعلام شده اكران عمومي روي اكران خواهد بود ! اما 4 سينما فيلم مارمولك را برمي دارند كه اين كار با سخنان وزير ارشاد كمي متناقص است . مسوول سينما سعدي در اين مورد گفته است كه طبق ابلاغيه وزارت ارشاد ما نمايش فيلم را متوقف كرديم كه اين جا آدم نمي داند چه بگويد ! سينما سعدي علي و دني را نشان مي دهد .
البته فيلم مارمولك در بسياري از شهرهاي كشورمان اكران نشده توقيف شده است . شهرهاي مشهد ، قم ، رشت ، آذربايجان غربي و چند شهر ديگر از جمله شهرهايي بودند كه نتوانستند مارمولك را اكران كنند و مثل اين كه فقط شهروندان تهراني توانستند اين فيلم را ببينند ! البته سي دي مارمولك در مشهد به قيمت پنج هزار تومان در حال فروش است كه گفته مي شود استقبال زيادي هم دارد . ادامه


حال سوال اينجاست كه جدا چرا نبايد اين فيلم اكران شود ؟‌به صرف اين كه يك روحانيت مورد نقد قرار گرفته است اين فيلم نبايد اكران شود ، در خبرها داشتيم كه خيلي ها فيلم را نديده درباره اش سخناني را به زبان آورده اند ! عزيزان ،‌آقايان اين فيلم كه تا مي توانست به دفاع از شخصيت روحانيت پرداخته است ! همه مان مي دانيم كه بعضي از جوانان از روحانيت دل خوشي ندارند اما مي دانيد بعد از ديدن اين فيلم ديد بسياري شان نسبت به روحانيت عوض شد ! جدا به نظر شما روحاني فيلم بعضي اوقات حرف هاي خوبي نمي زند ! مثلا مسئله مربوط به خواندن آقايي در مسجد ! به راستي اين خودش جاي حرف ندارد ؟ چرا بايد كاري كنيم كه بسياري از جوانان ما اسم مسجد كه بهشان مي رسد ياد عزا و عزاداري و اين جور مسائل بيافتد! ولي اين فيلم چيز ديگري نشان داد . نشان داد كه مسجد را هم مي توان پر كرد . مي توان بسياري از آدم ها را به مساجد كشاند ولو به بهانه تولد امام زمان ( عج ) !
به نظر من اين فيلم مي تواند پايه اي براي ساختن فيلم هاي بعدي در مورد روحانيت باشد ! چند وقت پيش فيلم « او » را ديدم به كارگرداني رهبر قنبري ! كه زندگي يك آخوند و زحماتي كه مي كشيد را به تصوير كشيده بود . آخوندي كه گاوداري داشت و تمام وقت خودش را براي چند روستاي اطراف گذاشته بود . اين فيلم خيلي تاثير گذار بود . جوانان ما بايد اين فيلم ها را ببينند ! بايد آخوندها را باور كنند !
دفاع من از فيلم به صرف طنزبودن آن است و من هم يك طنزنويس هستم و حق دارم از اين فيلم دفاع كنم اما دفاع من به صرف طنزبودن اين فيلم نيست ! به اين است كه من مي فهمم اين فيلم به زبان طنز چه چيزهايي مي خواهد به تماشاچي خود بگويد !
پس براي اين فيلم يك طرفه به قاضي نرويد. جوانان ما بايد آخوندها را باور كنند و اين زمينه اي جدي است براي اين موضوع ! فاصله گرفتن جوانان ما با روحانيون نتيجه اي خوبي نخواهد داشت . اصلا چه ايراد دارد كه روحانيت هم به نقد كشيده شود ؟ خب در اين به نقد كشيدن روحانيت است كه معلوم مي شود اين عزيزان چه زحماتي را مي كشند .
بهرحال حيف فيلمي مثل مارمولك است كه از اكران برداشته شود تا فيلم هايي مثل زهرعسل يا كما بيايند و جولان دهند ، فيلم هايي كه صرفا از چهره گلزار براي فروش استفاده كردند و هيچ حرف خاصي ندارند !

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بهرحال قرار است تا آخر اين هفته مارمولك از اكران عمومي برداشته شود ولي با سي دي هايش چه كار مي شود كرد . سي دي هايي كه مثل نقل نبات با قيمت فقط 1000 تومان در جاي جاي تهران و شهرهاي ديگر دارد به فروش مي رسد. پس بياييم با استقبال از اين فيلم راه را براي فيلم هاي بعدي باز كنيم! درست مثل رييس جمهور كه از كاريكاتورش كه هادي حيدري در روز جوان به وي اهدا كرد استقبال كرد و حالا هادي حيدري قرار است كاريكاتور محمدعلي ابطحي را نيز بكشد . كاري كه هيچ گاه نه تنها به روحانيت ضربه اي وارد نخواهد كرد بلكه به نوعي محبوبيت اين قشر از جامعه را هم بالا خواهد برد.
محمدعلي ابطحي هم يك روحاني است كه همه جوانان به وي اعتقاد دارند و وي را قبول دارند ! وي در وبلاگ خودش و در نشريات بارها از فيلم مارمولك حمايت كرده است .
با اين حال سرنوشتي نامعلوم انتظار اين فيلم را مي كشد . آخرين شهري كه مارمولك را توقيف كرد شهرستان اروميه بود كه قاضي شعبه اول دادگاه انقلاب اروميه طي نامه اي به مديركل ارشاد اسلامي آذربايجان غربي نوشت : اين فيلم متضمن اهانت به مقدسات و موجب نارضايتي مومنان ، متدينان و مسولان شهر شده است .همچنين در اين نامه آمده است :« براي جلوگيري از بروز ناهنجاري هاي عمومي و شكسته شدن بيش از پيش از تقدسات ، پخش اين فيلم تا اطلاع ثانوي در اروميه و تمامي شهرستان‌هاي آذربايجان غربي متوقف شود. »
البته جلسه نقد و بررسي مارمولك در سالن اجتماعات مدرسه فيضيه قم نيز برگزار شده است كه به نفع اكران اين فيلم تمام نشده است .
به گزارش ايسنا فرج‌الله سلحشور با انتقاد شديد از اين فيلم گفته است : « وضع موجود در سينما يك وضع در حال ابتذال است » و جواد شمقدري نيز گفته است : « مارمولك فيلمي دوگانه است كه اگر در خارج از مرزها اكران شود بيش از 80 درصد به نفع روحانيون است ولي برعكس در ايران كاركرد اين فيلم 80 درصد به ضرر روحانيون است.
بهرحال هر كسي نظري دارد و آن نظر عزيز و محترم ! ولي برداشتن اين فيلم از اكران سينماها آن هم در شهر تهران كه يك ماهي از اكران اين فيلم مي گذرد و هر كسي كه بايد مي ديده اين فيلم را ديده نه چندان جالب است و نه كاري درست و حسابي و با آينده !‌مطمئنا نظري مثبت در بين جوانان نخواهد داشت

[منم بلتم بنويسم، وبلاگ احسان رافتي داريان]

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7774

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بكش پايين اين فيلم رو عزيز دل برادر! نگاهی به فیلم مارمولک، احسان رافتي داريان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016