چهارشنبه 30 مهر 1382

رئيس جمهوري: چيزي از دست نداده‌‏ايم، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
سيد محمد خاتمي، رييس جمهوري بار ديگر با تأكيد بر اينكه ما به هيچ وجه در جهت دستيابي به سلاح هسته‌‏اي نيستيم و نخواهيم بود، گفت: اگر ما در آن مسير بوديم طبعاً آنچه پيش آمده و پيش مي‌‏آيد، محدود كردن ما بود ولي چون دراين مسير نبوده‌‏ايم، هيچ چيز را از دست نداده‌‏ايم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا، سيد محمد خاتمي امروز پس از پايان جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: آنچه ما در پي آن هستيم، صنعت صلح آميز هسته‌‏اي است و منظور ما از تكنولوژي صلح آميز هسته‌‏اي از معدن هست و تبديل سنگ معدن به هگزافلورايد اورانيوم (uf6) و بعد پروسه تبديل هگزا فلورايد به اورانيوم سه و نيم درصد خالص شده كه براي سوخت نيروگاه‌‏هاي هسته‌‏اي بكار مي‌‏رود.
وي افزود: وقتي ما مي‌‏گوييم فعاليت صلح آميز هسته‌‏اي يعني چرخه سوخت را از معدن تا تبديل آن به سوخت نيروگاه هسته‌‏اي را در بر مي‌‏گيرد و منافع ديگري نيز دارد.
خاتمي تصريح كرد: اين خواست و برنامه ما بود و به هيچ وجه هم از آن كوتاه نيامده و نمي‌‏آييم.
رئيس جمهوري تأكيد كرد: ما هر فعاليتي انجام دهيم، نگراني نداريم چرا كه از نظر فني ما خلافي نمي‌‏كنيم و نمي‌‏خواهيم در مسيرهاي نادرستي كه به آن اعتقاد نداريم، گام برداريم، بنابر اين از نظارت و همكاري با سازمان‌‏هاي بين المللي نگراني نداريم.
وي ادامه داد: ما همكاري مي‌‏كنيم اما گفته‌‏ايم كه هيچ همكاري و فعاليتي به ما اجازه نخواهد داد كه منافع ملي، امنيت ملي و حيثيت ملي‌‏مان لطمه بخورد، اين تمام كاري بود كه انجام شده است.
خاتمي گفت: آنچه الان انجام گرفته است گام مهمي است كه اگر تعبير و تشبيه بكنيم، رينگ بوكسي است كه در آن يك رقيب توانمند غير عادلي وجود داشته است و قصد داشت كه خودش داوري مسابقه را بر عهده بگيرد كه الان تبديل شده است به ميدان دوي ماراتن.
وي افزود: اين ماراتن طولاني است و تماشاگر آن افكار عمومي و اجماع جهاني است. در رينگ بوكس تلاش مي‌‏شد كه تماشاگر به نفع رقيب ما يعني آمريكا باشد، همچنانكه ديديم آمريكا توانست اروپا را تا حدودي به خود نزديك كند و اين ترديد را دامن بزند كه جمهوري اسلامي مي‌‏خواهد بمب اتمي درست كند.
رئيس جمهور خاطر نشان كرد: پس يك ميدان مسابقه‌‏اي كه طرفين مسابقه امكانات نابرابر داشتند و سعي مي‌‏شد داوري به دست يكي از رقبا باشد، به ميدان طولاني تبديل شده است كه بايد در آن راه رفت.
وي تصريح كرد: به لطف خداوند وزن تماشاگر عوض شده است و افكار عمومي دنيا كاملاً مي‌‏فهمد كه ما صداقت داريم و نمي‌‏خواهيم بمب اتمي بسازيم.
خاتمي تأكيد كرد: معتقديم اروپايي‌‏ها نيز در اين زمينه گام مهمي برداشته‌‏اند. سفر وزراي خارجه (آلمان، انگليس و فرانسه) نشانه اين بود كه مي‌‏خواهند همكاري و تفاهم داشته باشند. كمك مي‌‏كنند كه هم نگراني خودشان رفع شود و هم مسيري كه در آن ما ظالمانه تحت فشار قرار مي‌‏گيريم، حل شود.
رئيس جمهوري داور فعلي مسابقه را آژانس بين المللي انرژي اتمي دانست و گفت: اميدوارم آژانس بدون تأثير از فشارهاي سياسي و فقط با لحاظ جنبه‌‏هاي فني و حقوقي با حسن نيت داوري كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/558

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رئيس جمهوري: چيزي از دست نداده‌‏ايم، ايلنا' لينک داده اند.

پروتکل و دفع افسد به فاسد
1. با امضا شدن پروتکل،مهم ترین سوالی که پیش روی ماست این است:«حال واکنش ما «ایرانیان» چه باید باشد؟» 2. بیایید کمی دقت کنیم:در این 24 ساعت...
[Daghdagheh]
October 23, 2003 01:39 AM

Copyright: gooya.com 2016