چهارشنبه 10 دي 1382

مشروح گفت‌وگوي مطبوعاتي خاتمي در كرمان، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

رييس‌جمهور گفت:« تمام خبرنگاران و رسانه‌هاي گروهي با همدلي و همراهي با ملت ايران در قبال فاجعه‌ بم تلاش كردند تا واقعيت‌ها، دردها، خدمت‌ها و تلاش‌ها را مخابره كنند.»

وي اين فاجعه را به مردم ايران، كرمان و به‌خصوص مردم بم كه امروز به جاي شهر، مشتي آوار و غم سنگين از دست دادن عزيزانشان را بر دل دارند، تسليت گفت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، خاتمي كه در يك جلسه مطبوعاتي پس از پايان جلسه فوق‌العاده هيات دولت در كرمان سخن مي‌گفت، در ادامه با بيان اين‌كه حوادث ناگواري كه به طور طبيعي در جهان رخ مي‌دهد، طبيعتا خسارات و زيان‌هاي فراواني دارد، پيشرفت كارها را نيازمند زمان دانست و تاكيد كرد كه حادثه‌ي بم با حوادث ديگر چون زلزله‌ي رودبار و منجيل و نيز سيل گلستان قابل مقايسه نيست.

وي با اشاره به تلفات بالاي اين حادثه، به بروز عواطف انساني در سراسر جهان و به‌خصوص ايران اشاره كرد و گفت:« كار انسان‌هايي كه از نقاط دور جهان به اين نقطه از كشور آمده‌اند و پا به پاي مردم ميهن ما تلاش كرده‌اند، اهميت انسانيت را نشان مي‌دهد و ما به همه‌ي اين موقعيت‌ها ارج مي‌نهيم.»

رييس‌جمهور در ادامه با تاكيد بر تلاش دولت براي جبران تلفات حادثه در عين حال كه آن را جبران‌ناشدني توصيف مي‌كرد، گفت:« دنياي ما دنياي كينه، خشونت و جنگ است، اما هنوز در وراي اين خشونت‌ها، روح انسانيت زنده است.»

خاتمي در ادامه گفت:« ايران در بامداد روز جمعه يك چشم شد و گريست، يك قلب شد و بر ويرانه‌هاي بم تپيد و امروز نيز همه گويي كه عزيزان خود را از دست داده‌اند و براي جبران خسارت بسيج شده‌اند.»

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در ادامه‌ي مصاحبه‌ي مطبوعاتي خود در كرمان گفت:« بم سرو خرامان فرهنگ و ادب ايران، كانون دينداري و فرهنگ و بزرگ‌ترين شهر خشتي عالم، پشت خم كرد و به زمين افتاد كه جبران اين فاجعه مشكل است. »

وي گفت: « اكنون بايد از زندگي سخن گفت. از موقعيت ممتاز اين شهر در سابق سخن گفته‌ام باز هم از زندگي سخن مي‌گويم. بم را بايد ساخت. بايد غمهايي را كه در دل ماست ابراز نكرد و تلاش و تدبير و برنامه‌ريزي كرد و بم را ساخت و با ساختن بم بر اين غمها مرهم نهاد؛ بم دوباره سرافراز در متن جغرافياي ما حضور خواهد داشت. »

رييس‌جمهور از همه‌ي دستگاهها، مردم، نيروهاي دانشگاهي و روحاني تشكر ‌كرد و گفت كه كمك‌هاي آنها بايد بايد ادامه داشته باشد.

خاتمي در ادامه با بيان اين‌كه در مديريت بحران، نقدهاي فراوان داريم ولي بايد براي جبران برنامه‌ريزي كنيم، گفت:« در اين حادثه، بسياري از مردم شريف ما و بسياري از مديران از دست رفتند، هم‌چنين هزاران مجروح داشتيم كه با صدها پرواز جا به جا شدند.»

خاتمي هم‌چنين از بسيج، سپاه، ارتش، نيروهاي نظامي و انتظامي تشكر كرد و با اشاره به تصميمات اتخاذ شده در جلسه‌ي دولت براي انجام اقدامات فوري و بلندمدت، گفت:« ما سه هزار و چهارصد و ده ميليارد ريال (341 ميليارد تومان) فقط به مساله‌ي بم اختصاص داديم كه 125 ميليارد تومان آن وامي است كه بهره‌ي آن را خود دولت خواهد داد.»

وي بر لزوم اسكان، سازماندهي، توزيع مواد غذايي و توجه به كودكان بي‌سرپرست، دختران جوان، پيرمردها و پيرزنان و مجروحاني كه در سراسر كشور بستري هستند و رسيدگي مالي به بازماندگان متوفيان تاكيد كرد.

رييس‌جمهور هم‌چنين از تاسيس يك بنياد و سازمان غيردولتي خبر داد و افزود:« اين سازمان حتي‌الامكان با عضويت رييس‌جمهور و شخصيت‌هاي داخلي و بين‌المللي و با كمك دولت شكل خواهد گرفت تا ظرف مدت كوتاهي با طراحي و مشاركت اين شهر را بسازد، از اين رو ظرف يك هفته وزارت مسكن و شهرسازي، آخرين داده‌هاي علمي را در خصوص وضعيت جغرافيايي بم در اختيار ما مي گذارند. هم‌چنين كميته‌اي براي پي‌گيري ماهيت حقوقي و اجرايي سازمان با كمك‌هاي خارجي و دولت، تشكيل تاسيس اين بنياد را پي‌گيري مي‌كند و در صورت لزوم لايحه‌ي آن به صورت دوفوريتي به مجلس ارايه خواهد شد.»

خاتمي در ادامه با اشاره به تخريب ارگ تاريخي بم و اعتبارات تخصيص يافته در اين خصوص اظهار داشت:« ارگ، يك اثر ممتاز است و اهميت استراتژيك دارد. كشور ايران را ارگ بم زنده نگه داشته است. در دنيا آمادگي پرداختن به ارگ بم وجود دارد. دبيركل سازمان ملل، يونسكو، خود ايران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به مساله‌ي ارگ بم اهميت مي‌دهند و براي بازسازي آن طرح بسيار خوبي بايد وجود داشته باشد كه در مرحله‌ي مطالعاتي آن هستيم.»

وي در پاسخ به پرسشي درباره‌ي عدم هماهنگي‌ در امر امدادرساني گفت:« ساماندهي چنين اموري يكي از مشكلات ماست چنانچه نيرو براي امدادرساني زياد بود، ولي اين نيروها ساماندهي نشده بودند گرچه در مجموع ستاد حوادث غيرمترقبه فعاليت خود را خوب انجام داد.»

در ادامه‌ي جلسه خبرنگار رويتر با اشاره به اظهارات اخير كالين پاول درباره‌ي تاثير آن بر روابط ايران و آمريكا سوال كرد.

رييس‌جمهور در جواب گفت:« آيا اين مدح هست يا ذم؟ ما هميشه رفتارمان مثبت بوده و هيچ‌وقت جنبه‌ي منفي نداشته‌ايم و هميشه افكار آمريكا نسبت به ما منفي بوده است. آمريكا با ما دشمني و هميشه مزاحمت ايجاد كرده است. اوست كه بايد در رفتار و گفتارش تغيير ايجاد كند. اگر ما شاهد تغيير رفتارها باشيم و اگر از اين اشتباهاتي كه كرده‌اند مانند عراق درس گرفته باشند و در عمل ببينيم كه رفتار مثبتي نشان مي‌دهند ـ كه تاكنون نداده‌اندـ در آن صورت وضعيت فرق مي‌كند، ولي ما بايد تماما از دين و تماميت ارضي كشورمان دفاع كنيم.»

خاتمي ادامه داد:« من به نوبه‌ي خود از هر كشوري كه احساسات انساني بروز داده تشكر مي‌كنم؛ هرچند كه ممكن است اختلاف نظر هم داشته باشيم، اما متشكرم.»

رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگار ايسنا پاسخ داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمد خاتمي در پاسخ به پرسش ايسنا مبني بر اين كه با توجه به زلزله خيز بودن ايران و موارد فراوان آسيب‌ها و بلاياي طبيعي در نقاط مختلف كشور، ضرورت ساماندهي تشكيلاتي فعال براي دفاع غير نظامي را تا چه حد مي‌دانيد؟ گفت:« يك سازماندهي نوين بايد در ايران در اين زمينه انجام دهيم.»

وي با تصريح بر اين‌كه بخش قابل توجهي از موارد عنوان شده را در حال حاضر بسيج انجام مي‌دهد، تاكيد كرد: « طرح دفاع غيرنظامي هم تصويب شده است كه با همكاري دولت و نيروهاي مسلح انجام شود. مساله‌ي فوري ما امداد و نجات است. آيين‌نامه‌ي اجرايي طرح امداد و نجات تصويب شده است و با تصويب تشكيل وزارت رفاه و تامين اجتماعي، صاحب متولي خاصي شده است كه مي‌تواند در زمينه‌ي ايجاد امنيت، اشتغال، درمان و مساله‌ي امداد و نجات نقش مهمي داشته باشد.»

رييس‌جمهور در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگارخبرگزاري دانشجويان ايران مبني بر اينكه شكوه هم‌ياري ملت عزيز ايران با مردم ماتم‌زده‌ي بم داراي چه ارزش‌ها و پيام‌هايي بود؟ گفت:« همبستگي ملت ما درخور تقدير بود و معطوف به اين‌كه مشكلات انسان‌هاي هم‌وطن رفع گردد و نه دسته‌ها و گروه‌ها، جناح و حزب هم نمي‌شناخت و فقط انسانيت مي‌شناخت.»

خاتمي اظهار داشت:« درسي كه مي‌توان در اين صحنه‌ي هم ياري ملي گرفت اين است كه در امور مشترك، تمام نيروها با اختلاف نظرهايي كه دارند مي‌توانند همكاري و در جهت بهبود كار و جامعه عمل كنند و هيچ‌كس فراتر از آن‌چه كه قانون معين كرده است عمل نكند و همگي دست به دست هم دهيم تا براي آزادي و استقلال ايران تلاش كنيم. اين درسي است كه ملت ايران داده است.»

رييس‌جمهور همچنين در پاسخ سوال خبرنگار آسوشيتدپرس كه پرسيد آيا ارسال كمكها از طرف آمريكا را اقدام مثبتي مي‌دانيد يا خير؟ گفت:«‌ در چنين حوادثي ، مسائل سياسي دولتها لحاظ نمي‌شود، اين يك شرط انساني است كه آمريكا لحاظ كرده و ما نيز تلاش تمام كشورهايي را كه اقدام به اين كار كرده‌اند، ارج مي‌نهيم.»

به گزارش ايسنا، وي افزود:« آمريكا از پنجاه سال پيش كه جانشين امپراتوري بريتانيا در ايران شد، اعلام كرد كه بر منطقه حاكم شده و با اين وضعيت هيچگونه روابط مثبتي نمي‌توانيم با او داشته باشيم. بايد در عمل معلوم شود كه آيا استراتژي‌ها عوض شده يا نه، آنوقت مي‌توان در مورد ايجاد رابطه با آمريكا اظهار نظر كرد.»

وي گفت:« اميدوارم در دنيا شاهد وضعيتي باشيم كه تمام كشورها با احترام متقابل با هم زندگي كنند.»

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در همين ارتياط گفت:« اگر اعتمادي بين دو كشور وجود نداشته باشد و مذاكره عملا يكطرفه باشد، معنا ندارد، قبل از هر چيز آمريكا بايد اعتماد ما را جلب كند و به تماميت ارضي و حاكميت ايران احترام بگذارد.»

وي افزود:« آمريكا با اين خط مشي مي‌خواهد ايران را براندازد، پس چگونه مي‌توان مذاكره كرد؟‌ ما حسن نيت را در آمريكا كم ديده‌ايم در حالي كه براي هرگونه ارتباط بايد ديوار بلند بي‌اعتمادي برداشته شود.»

خاتمي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي آموزشهاي امداد و نجات نيز گفت:« آموزشهايي در جاي خود انجام شده اما اين آموزشها با تاخير {است} و كافي نيست، قبل از اينكه مردم آموزش ببينند بايد دستگاه‌ها آموزش لازم را ديده باشند.»

وي افزود: « ايمن‌سازي كشور در مقابل حوادث بحث مهمي است و ما قصد داريم سالي چند بار مانور امداد و نجات انجام دهيم.»

رييس‌جمهور در ادامه گفت:« بررسي يكي از مصوبه‌هاي دولت كه “مقاوم‌سازي” است را شروع كرده‌ايم و در ظرف چند سال اخير تمام ساختمانها بايد استانداردهاي ساخت و ساز را رعايت كنند.»

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگاري در خصوص اين شايعه ‌كه ايران قصد دارد بمب اتم بسازد! گفت:« همه‌ي تلاش ما اين بوده كه به دانش هسته‌اي برسيم، اما هنوز به توليد اورانيوم غني شده‌ي ‌3/5 درصدي كه براي سوخت نيروگاه حائز اهميت است نرسيده‌ايم؛ براي اين‌كه تحت فشاريم. ما دانش هسته‌اي را داريم و سفت و سخت ايستاده‌ايم و حق ما هم هست، ولي به بمب اتم نرسيده‌ايم و نمي‌خواهيم كه برسيم. »

وي تاكيد كرد:« در آيين، دين و استراتژي امنيتي ما، هيچ جايي براي بمب اتمي وجود ندارد و شايعاتي كه وجود دارد قطعا و مطمئنا بي‌اساس و بي‌جاست.»

رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌كه آيا بم از اين به بعد قابل سكونت خواهد بود يا خير؟ گفت:« وزير مسكن و شهرسازي ظرف ‌10 روز آخرين داده‌هاي علمي را درخصوص وضعيت زمين و جغرافيا بايد ارايه دهد. البته طبعا براي ساختن ساختمان بر روي گسل هيچ‌كس اجازه نمي‌دهد. شهر بم همين‌جا خواهد بود؛ حالا مقداري اين‌طرف‌تر يا آن‌طرف‌تر. البته بايد شهر را طوري ساخت كه پايدار بماند و مردم تامين جاني بيشتري داشته باشند.»

وي درباره‌ي نظارت بر ساخت و سازها اظهار داشت:« بايد مشخص كرد نظارت با كيست؟ يكي از مشكلاتي كه دولت دارد اين است كه خود دولت حق قانون زيادي براي نظارت ندارد و معلوم نيست ناظر، وزارت مسكن است، شهرداري يا جاي ديگر. بايد قبول كرد كه نظارت ما مشكل داشته است و اگر مساله طوري باشد كه قابل سوءاستفاده باشد مشكل ايجاد مي‌كند.»

رييس جمهور در خصوص اظهارت اخير پاول گفت:« اساسا زلزله را با مسايل سياسي و مزمن و ريشه‌دار قاطي نكنيد، آنها حرفهاي بي‌ربط زيادي مي زنند و حرفهاي باربطشان هم زياد در عمل پياده نمي‌شود. گاهي چيزهايي مي گويند ولي در عمل خلافش را انجام مي‌دهند. مذاكره براي چي؟ اگر قبل از اين موضوع اعتمادي وجود نداشته باشد كه مذاكره براي حل مسائل و رسيدن به منافع و مصالح مشترك است و مذاكره به معناي اين باشد كه يك طرف قدرت زيادي دارد، بخواهد خواسته‌هاي خود را به صورت يكطرفه ديكته كند، اصلا مذاكره معنا ندارد. براي اين كار در عمل بايد اعتمادمان جلب شود كه واقعا بنا براين است كه مشكلات حل شود و به ملت ايران حاكميت ارضي ايران احترام گذاشته شود. آنها به صراحت مي گويند جمهوري اسلامي ايران را قبول ندارند و براي براندازي آن كار مي‌كنند با اين خط مشي چه مذاكره و چه محاوره ‌اي. ما حسن نيت از آمريكايي‌ها كم ديده‌ايم اميدواريم كه آمريكا با قدرت زيادي كه دارد از اين روش و سياستهايي كه تاكنون داشته است دست بدارد و در متن جامعه جهاني بيايد و امكاناتش را در اختيار پيشرفت و حرمت كل بشريت قرار دهد و اين چيزي است كه معتقدم ملت آمريكا هم اين را مي خواهد. ما بايد در عمل تغيير روش و مشي را در آمريكا ببينيم تا ديوار بلند بي‌اعتمادي رخنه‌اي در او ايجاد شود و اگر اين موضوع و سياست واقعا در عمل پياده شد وضعيت جديدي پيش خواهد آمد.»

رييس‌جمهور نيز درباره‌ي جانباختگان ايثارگر فاجعه‌ي بم كه پرسش خبرنگار ديگري بود افزود:«‌ ما امروز تصويب كرديم هر حقوقي كه بوده است براي از دست رفته‌ها به وراث واگذار شود.»

خاتمي در پايان گفت:« از همه‌ي نيروهاي نظامي، انتظامي، ارتش، سپاه پاسداران و بسيج به طور خاص تشكر مي‌كنم.»

به گزارش خبرنگار ايسنا وزير راه و ترابري نيز در پاسخ به پرسشي در اين‌باره كه آيا زلزله‌هاي گيلان براي ما تجربه نبوده است؟ گفت:« در مورد زلزله گيلان يك نكته را بايد عرض كنم و آن اين‌كه نسبت كشته به مجروحان يك به هشت بود و در بم، يك به دو. البته عمق فاجعه، عمق بالايي است و محدوده، محدوده‌اي كوچك. با تجاربي كه از زلزله‌ي گيلان داشتيم عمليات امدادرساني و حضورمان نسبت به گذشته بسيار بالاتر بود. در بم، شب اول چادر در اختيارمان بود و حضور موثرمان در بم قابل قياس با گيلان نيست.»

وي به انتقال مجروحاني كه به صورت هوايي منتقل شده‌اند، اشاره كرد و گفت:« اتفاق خوبي كه بعد از حادثه‌ي گيلان و زنجان افتاد اين بود كه دولت به فكر طرح جامع مديريت بحران افتاد و آن را تهيه كرد و به تصويب رساند. در حال حاضر دستورالعمل‌ها و وظايف همه‌ي دستگاهها در حال طراحي است و در آواربرداري و ساخت و ساز نيز نسبت به حادثه‌ي گيلان و زنجان تجربه‌ي بهتري داريم.»

وزير مسكن و شهرسازي نيز درخصوص اين‌كه ارگ بم بر روي گسل زلزله بوده است، گفت:« گسل‌هاي بم مثل ساير گسل‌هاست، در آيين‌نامه‌ي ‌2800 مناطق به ‌3 دسته‌ي پرخطر، كم‌خطر و امن تقسيم‌بندي شدند و بم در مناطق پرخطر بوده است پس بايد حداكثر دقت را درخصوص ساختمان‌سازي به كار برد.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2794

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مشروح گفت‌وگوي مطبوعاتي خاتمي در كرمان، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016