شنبه 27 دي 1382

روحاني درگفتگو با فيگارو: زود است كه در مورد كانديداتوري‌ام براي رياست جمهوري صحبت كنيم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي - ايران در جهان

در 25 سال گذشته مساله روابط ايران و آمريكا پيچيدگي خاصي پيدا كرده و تصميم‌گيري در اين خصوص براي هر يك از دو طرف بسيار حساس است. اما بايد واقع‌گرا بود؛ يك روز يا روزي ديگر اين روابط از سرگرفته مي‌شود؛ مهارت ما يا هنر ما در اين است كه بهترين زمان را براي آن برگـزينيم.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) دكتر حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در گفت‌وگو با روزنامه‌ي فرانسوي زبان فيگارو با بيان اين مطلب گفت: با دخالت در افغانستان و عراق، آمريكايي‌ها همسايه‌ي ما شده‌اند، آنها احساس كرده‌اند كه واقعا به ما احتياج دارند و بدون مشاركت ايران قادر به حل بحران‌هاي منطقه نيستند. آنها هم چنين در مقابل جديت ما در مبارزه عليه القاعده عكس‌العمل نشان دادند و ما بيش از 300 عضو القاعده را دستگير كرده‌ايم. با اين وجود تراژدي بم براي ازسرگيري روابط دو كشور كافي نيست. اين فاجعه نوعي پرتوي اميد را آشكار كرد، اما ما به چنين پرتوهايي نياز نداريم، ما به بولدوزرهايي براي از بين بردن ديواري كه دو كشور را از يكديگر جدا كرده است، نياز داريم. مساله اين است كه هر دو طرف بر روي بولدوزرهاي طرف ديگر براي كار كردن حساب مي‌كند.

روحاني در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار اين روزنامه كه از زمان احتمال مذاكرات ايران و آمريكا با توجه به انتخابات آينده رياست جمهوري در آمريكا و ايران پرسيد، گفت: مي‌توان گفت پايان دوره رياست جمهوري شايد بهترين زمان براي اتخاذ چنين تصميمي است، اما مساله اساسي اين است كه هر يك از دو طرف اهميت اين مساله را دريابند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين در خصوص سوال خبرنگار فيگارو مبني بر اينكه ” آيا ما با شما به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوري سال آينده صحبت مي‌كنيم“ گفت: زود است كه در مورد اين مساله صحبت كنيم، بايد منتظر انتخابات قانونگذاري ماه آينده باشيم تا تصوير واضحي از گرايش عقايد به دست آوريم؛ بنابراين مي‌بينيم كه كداميك از محافظه‌كاران يا ميانه‌روها بيشتر وارد مجلس مي‌شوند.

روحاني همچنين درخصوص انتخابات مجلس هفتم گفت: برخلاف انتخابات محلي انتخابات مجلس قانونگذاري يا رياست جمهوري هميشه مردم را جذب كرده است. بنابراين پيش بيني مي‌كنم كه حضور مردم از 60 درصد تجاوز كند؛ در حالي كه در كشورهاي غربي در صورت شركت تعداد زيادي از مردم اين رقم از 30 تا 40 درصد فراتر نمي‌رود.

به گزارش ايسنا در بخش ديگري از اين مصاحبه موضوع ديدار وي از فرانسه مطرح شد كه گفت: هدف از اين سفر كه به دعوت فرانسه صورت گرفت، دنبال كردن مذاكرات مربوط به مساله‌يي هسته‌يي بود. ما براي تسريع بخشيدن به آن به توافق رسيديم.

وي گفت:در بيانيه‌ي به امضا رسيده با وزراي امور خارجه‌ي فرانسه، انگليس و آلمان در بيست و يكم اكتبر مشخص شده است كه ما داوطلبانه غني سازي اورانيوم را به حالت تعليق درآورده‌ايم؛ مساله‌ي مونتاژ سانتريفوژ كننده‌ها هيچ ارتباطي به غني سازي ندارد؛ خاطرنشان مي‌كنم كه ما هرگز نگفته‌ايم كه به طور دايمي غني‌سازي را متوقف مي‌كنيم.

روحاني در پايان گفت: از زماني كه معاهده را به امضا رسانيده‌ايم به آن متعهد بوده‌ايم، ما هرگز وارد اين حوزه نشده‌ايم؛ آژانس هم اين مساله را تصديق كرده است. ما مي‌خواهيم به جهان ثابت كنيم كه قصد دستيابي به سلاح هسته‌يي نداريم؛ ما مي‌خواهيم اعتماد ايجاد كنيم و در عوض از كشورهاي صنعتي مي‌خواهيم تكنولوژي هسته‌يي با اهداف صلح‌آميز را همان طور كه معاهده‌ي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي خاطرنشان كرده است در اختيار ما قرار دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3533

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روحاني درگفتگو با فيگارو: زود است كه در مورد كانديداتوري‌ام براي رياست جمهوري صحبت كنيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016