يكشنبه 5 بهمن 1382

خاتمي در گفت‌‏وگو با نيوزويك: اگر سيگنال‌‏هاي مثبت آمريکا ترفند تاكتيكي نباشد مطمئناً در آينده پيشرفت‌‏هاي جديدي صورت خواهد گرفت، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايرانس
سيد محمد خاتمي رئيس‌‏جمهوري‌‏اسلامي‌‏ايران، در خلال سفر به كشور سويس براي شركت در نشست مجمع جهاني داووس، با خبرنگار هفته‌‏نامه آمريكايي نيوزويك گفت‌‏وگو كرد.
به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران،‌‏ ايلنا، خاتمي در اين گفت‌‌‏وگو درباره ديدگاه ايران در خصوص شرايط ايران براي مذاكره با آمريكا سخن گفت.
متن كامل اين گفت‌‌‏وگو به شرح زير است:

++ مردم آمريكا مي‌‏خواهند بدانند آيا شما آماده هستيد بدون هيچ پيش‌‏شرطي با آمريكا مذاكره كنيد؟

مردم آمريكا ملتي بزرگ هستند و تمدن آمريكا از فرهنگ پيوريتن‌‏ها منشأ گرفته است كه براي آن بسيار احترام قائل هستم؛ متأسفانه روابط بين دو دولت خوب نبوده است و ما به‌‏تازگي سيگنال‌‏هاي مثبتي در لحن مقامات آمريكايي مي‌‏بينيم. اگر اين مسأله يك ترفند تاكتيكي نباشد مطمئن هستم كه در آينده پيشرفت‌‏هاي جديدي صورت خواهد گرفت.

++كالين پاول، وزيرامورخارجه آمريكا به تازگي گفته است كه آمريكا و ايران بايد امكان مذاكره در يك موقعيت زماني مناسب را باز نگه دارند. بوش نيز يك هيأت امدادي را بعد از زلزله اخير به ايران فرستاده است؛ واكنش شما به اين اشارات چيست؟

ما صداهاي متفاوتي از جانب آمريكا مي‌‏شنويم و بايد مطمئن باشيم صدايي كه را كه مي‌‏شنويم صدايي كل دولت آمريكاست.
شما نمي‌‏توانيد يك كشور را تحريم كنيد و همزمان ادعاهاي بي‌‏اساسي را عليه آن كشور مطرح كنيد و در همان زمان هم بخواهيد با آن كشور مذاكره كنيد.

++بوش در سخنراني خود ايران را از كشورهاي محور شرارت خواند و همچنين احتمالاتي در خصوص پيشروي نيروهاي نظامي آمريكا از عراق به ايران و سوريه وجود دارد. آيا اين مسايل موجب نگراني شما نمي‌‏شود؟

آمريكا مي‌‏داند كه ما با دشمنان اين كشور از جمله القاعده دشمن هستيم و آمريكا همچنين مي‌‏داند كه ما در افغانستان و عراق عاقلانه و منطقي عمل كرده‌‏ايم؛ من مطمئن هستم با توجه به اشتباهاتي كه آمريكا در افغانستان و عراق مرتكب شده است ديگر چنين اشتباهاتي را تكرار نخواهد كرد. در حال حاضر ما بايد همه با هم مشاركت كنيم كه آمريكا از عراق رهايي و اشغال عراق پايان يابد.
++آيا شما معتقديد كه عراق بايد به شكل يك كشور واحد در آيد؟

ما در خصوص تقسيم عراق بسيار نگران هستيم؛ به همين دليل معتقديم كه يك دولت نماينده مردم بايد در رأس امور قرار گيرد و چنين دولتي مي‌‏تواند با كمك كشورهاي همسايه و حتي با كمك نيروهاي اشغالگر و همين‌‏طور سازمان‌‏ملل در خصوص سرنوشت عراق تصميم بگيرد.
++بنابر برخي گزارش‌‏ها ايران تعدادي از اعضاي القاعده از جمله اعضاي ارشد اين گروه را در اختيار دارد؛ آيا احتمال دارد كه اين زندانيان به يك كشور ثالث و يا آمريكا تحويل داده شوند؟

متأسفانه كشور ما مرزهايي طولاني دارد و به همين دليل چند تن از اعضاي اين گروه توانسته اند به داخل ايران نفوذ كنند؛ چند نفر از اعضاي اين گروه هم كه پيش از اين دستگير شده بودند به كشورهاي متبوع‌‏شان مسترد شدند.
ما همچنان تعدادي از اين افراد را در اختيار داريم و آنان اجازه هيچ‌‏گونه تماسي با خارج را ندارند. چند تن از اين افراد در داخل كشور مرتكب جرم شده‌‏اند كه بايد آنان را محاكمه كنيم. اگر ما بر اساس اطلاعاتي كه از آنها به دست مي‌‏آوريم بفهميم كه فعاليت‌‏هاي آنها به زيان كشوري بوده اطلاعات خود را در اختيار آن كشور قرار مي‌‏دهيم. برخي اقدامات موفقيت‌‏آميز مقامات سعودي در مبارزه بر ضد اين افراد، به‌‏خاطر اطلاعاتي بود كه ما به آنان داده بوديم.
++چه اقداماتي بايد صورت گيرد كه كشور شما (ايران) توليد مواد هسته‌‏اي را متوقف كند.

ما قاطعانه تأكيد كرده‌‏ايم كه كشور ما به دنبال تسليحات هسته‌‏اي نيست و اين حق ماست كه از انرژي هسته‌‏اي براي اهداف صلح‌‏آميز استفاده كنيم. سه كشور هند، پاكستان و اسرائيل كه تسليحات هسته‌‏اي در اختيار دارند، در همسايگي ما هستند.
اسرائيل دست‌‏كم 200 كلاهك هسته‌‏اي دارد و ما از آژانس بين المللي انرژي‌‏اتمي و آمريكا انتظار داريم كه براي استقرار خاورميانه‌‏اي عاري از تسليحات هسته‌‏اي تلاش كنند.
++چرا ايران از سازمان‌‏هاي تروريستي مانند حزب‌‏الله لبنان، حماس و جهاد اسلامي فلسطين حمايت مي‌‏كند و از آنها پشتيباني مالي به عمل مي‌‏آورد؟

ما اين سازمان‌‏ها را سازمان‌‏هاي تروريستي نمي‌‏دانيم بلكه معتقديم مبارزه و مقابله با اشغال‌‏گري، حق مسلم اين سازمان‌‏هاست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

Copyright: gooya.com 2016