چهارشنبه 22 بهمن 1382

متن کامل مصاحبه احمد رأفت با آیت الله حسینعلی منتظری

استبداد و اعمال خلاف اسلام حکمفرماست، و هرچند نام انقلاب و اسلام تکرار میشود ولی ظلمها و سلب آزادیهای سیاسی حتی از نمایندگان منتخب مردم و بازداشتها و محاکمات بی رویه و تجاوز به حقوق مردم هم چون رژیم گذشته انجام میشود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

rafat@mclink.it

[اين مصاحبه در مجله TIEMPO چاپ مادرید و بنگاه خبری Kronos International ایتالیا انتشار یافته است.]

سوال. حضرت آیت الله منتظری، بیست و پنج سال بعد از انقلاب این چنین بنظر میاید که هنوز بسیاری از آمال مردم چون آزادی و مردم سالاری تحقق پیدا نکرده اند. آیا اشتباهاتی در جریان انقلاب این چنین وضعیتی را باعث شدند؟ و بنظر شما جمهوری اسلام زائیده انقلاب 25 سال پیش چه تفاوتهائی با جمهوری اسلامی این روزها دارد؟

پاسخ.اصل انقلاب 1357 در ایران انقلاب مبارکی بود، و تقریبا همه طبقات جامعه در آن شرکت داشتند ، و انگیزه آنان امور مادی و رفاهی نبود، بلکه مقصود جلوگیری از دخالتهای ناروای بیگانگان و استبداد و خودسری حکام بود و شعارهای سه گانه « اسقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» شعار مردم بود و هرچند - تا حدی- دست بیگانگان از کشور کوتاه شد، ولی دو شعار دیگر عملی نشد و علت آن سه چیز است:
1- وجود تضاد واضح در بافت نظام: از یک طرف نیروها و اهرمهای قدرت در اختیار رهبری قرار داده شده بدون اینکه به کسی یا نهادی پاسخگو باشد. و از طرف دیگر مسئولیتهای اجرائی بر عهده رئیس جمهور قرار داده شده در حالیکه اهرمهای قدرت را در اختیار ندارد.
2- افتادن برخی کارهای مهم و پستهای حساس در دست افراد فرصت طلب.
3- دخالت های ناروای افراد جاهل و تند - در اثر تلقینات نا صواب- و اعمال خشونت و بگیروببند به وسیله آنان، و در نتیجه با اینکه انقلاب بنام حکومت مردمی و اسلام انجام شد، ولی استبداد و اعمال خلاف اسلام حکمفرماست، و هرچند نام انقلاب و اسلام تکرار میشود ولی ظلمها و سلب آزادیهای سیاسی حتی از نمایندگان منتخب مردم، و بازداشتها و محاکمات بی رویه و تجاوز به حقوق مردم هم چون رژیم گذشته انجام میشود. و چون به نام اسلام انجام می گیرد نسل جوان را به اسلام که دین عدالت و رحمت است بدبین می نماید.

سوال. از مدت ها پیش در داخل و خارج از کشور بر لزوم اتجام همه پرسی تاکید میشود. آیا به نظر جنابعالی نظام احتیاج به تقییرات بنیادی دارد و یا میتوان با تغییرات عملکردی مشکلات کنونی را حل کرد و بحران را پشت سر گذاشت؟

پاسخ. در اثر تضادی که به آن اشاره شد دولت و مجلس اختیار ندارند تا با تغییر دولت و یا نمایندگان مشکلات حل شود و چون کشور متعلق به مردم است مردم باید سخن آخر را بگویند.

سوال. یکی دیگر از مسائل مطرح در ایران و حتی دیگر کشورهای خاورمیانه، جدائی دین از سیاست است. نظر شما را در این مورد میخواستم جویا شوم؟

پاسخ. دستورات دین مقدس اسلام منحصر در مسائل اخلاقی و عبادی محض نیست، بلکه در مسائل اقتصادی و سیاسی و جزائی و شرایط حاکمیت و روش آن نیز اسلام دستور و برنامه دارد و اگر منظور این است که این دستورات نادیده گرفته شود و حاکمیت نسبت به آنها بی تفاوت و بی اعتناء باشد، این امر پذیرفته نیست زیرا اکثر مردم ایران مسلمان و خواهان اجرای آنها می باشند. اگر منظور این است که اجرا لازم نیست دست روحانیون باشد، این امر صحیح است ولی نظارت روحانیت بر قوای سه گانه برای عدم تخلف آنها از موازین اسلامی امری است ضروری و لازم، به شرط اینکه در امور دیگر دخالت نکنند و هر کاری به متخصص آن ارجاع شود. فقیه به عنوان فقیه فقط متخصص فقه است و سایر امور کشور مربوط به قوای سه گانه کشوراست و آنها در برابر ملت باید پاسخگو باشند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4506

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن کامل مصاحبه احمد رأفت با آیت الله حسینعلی منتظری' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016