سه شنبه 28 بهمن 1382

بيانيه‌ پايان كار ستاد انتخابات جبهه‌ مشاركت، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
ستاد انتخاباتي جبهه‌ي مشاركت با صدور بيانيه‌اي به پايان كار اين ستاد را اعلام كرد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در بخشي از اين بيانيه آمده است: سرانجام شوراي نگهبان قانون اساسي بر اساس تفاسير دور از ذهن و بيگانه با منويات خبرگان قانون اساسي و مردمي كه به آن راي داده بودند، انتخابات مجلس شوراي اسلامي را كه وجه جمهوريت نظام را تامين و تداعي مي‌نمود، چنان از محتوي تهي نمود كه ديگر نمي‌توان آن را انتخاباتي واقعي و آزاد ناميد.
اين بيانيه با ابراز اين ادعا كه آنچه امروز پيش روي ما قرار گرفته است صورت ظاهري از انتخابات است كه در آن حق انتخاب شوندگان و حق انتخاب كنندگان بر اساس صواب ديد و صلاح ديد شش فقيه و پنج حقوقدان شوراي نگهبان ضايع شده است، ابراز عقيده كرده است: دامنه انتخاب مردم محدود به انتصاب مقدماتي شوراي نگهبان گشته است در چنين هنگامه‌اي بخش عمده‌اي از نيروهاي سياسي اصلاح‌طلب جامعه بي‌آنكه خود خواسته باشند از گردنه‌ي انتخابات كنار گذاشته شده‌اند و فرصت مشاركت در تعيين سرنوشت به واسطه انتخاب نمايندگان شايسته از آنان سلب شده است.
ستاد انتخابات جبهه‌ي مشاركت در ادامه‌ي بيانيه‌ي ‌خود تصريح مي‌دارد: اين ستاد كه بر اساس ضرورت برنامه‌اي و كاري جبهه مشاركت و عليرغم نامساعد بودن فضاي سياسي جامعه در ارديبهشت ماه گذشته آغاز به كار نمود با استفاده از تجربه انتخابات شوراها و تحليل شرايط و ارزيابي بايد و نبايدها و با لحاظ چشم‌انداز سياسي آينده كشور و آرايش نيروها و توجه ويژه به انگيزه‌هايي كه موجب روي‌گرداني مردم از صندوق‌هاي راي اخذ راي شده بود، برنامه‌اي را به مورد اجراء گذاشت كه نتيجه آن آمادگي نسبي اصلاح‌طلبان براي ورود به عرصه انتخابات و به دست آمدن چشم‌انداز پيروزي در آن بود.
اين بيانيه مي‌افزايد: انجام نظرسنجي‌هاي علمي و فني از مردم شهر تهران در فاصله‌ي مهرماه تا آذرماه و مقايسه نتايج آنها نشانگر آن بود كه تلاش‌هاي صورت گرفته نتيجه داده است و مردم به تدريج آماده حضور در انتخابات مي‌شوند. مصوبه كنگره‌ي پنجم جبهه‌ي مشاركت اين فرصت را به ستادهاي انتخاباتي داده بود تا با انجام فعاليت‌هاي خود زمينه را براي مشاركت در انتخابات فراهم سازند. از اين فرصت به نحو كاملا مطلوبي بهره گرفته شد و با برقراري ارتباط با ساير نيروهاي نخبه و اصلاح‌طلب جامعه و بحث و تبادل نظر با آنها، غالب گفتمان عدم مشاركت به تدريج جاي خود را به گفتمان مشاركت در انتخابات واگذار نمود و شور و نشاط به تدريج فزاينده‌اي در بين نيروهاي سياسي و گروه‌هاي مرجع اجتماعي پديد آمد.
ستاد انتخاباتي جبهه‌ي مشاركت آورده است: مي‌توان ادعا نمود هيچگاه در برهه‌هاي پيش از انتخابات، ملت اين مقدار دچار چالش ذهني شركت يا عدم شركت در انتخابات نبوده است، تمام وجهه همت ستاد انتخاباتي جبهه مشاركت در اين فرصت زماني اين بوده كه نتيجه اين بحث‌ها را به سمت شركت در انتخابات سوق دهد، چرا كه به زعم ما مسير اصلاحات عليرغم فراز و نشيب‌هايش تنها راه كم هزينه و ضامن بهروزي جامعه است. انتخابات شاهراه اصلي مسير اصلاحات است و بهره‌گيري از اين شاهراه براي نيل به اهداف اصلاح‌طلبانه ضرورتي غير قابل انكار است.
در بخشي ديگر از اين بيانيه آمده است: براي اين منظور ناگريز بوده‌ايم احتمال خوش بينانه برگزاري انتخابات آزاد و عادلانه را در ذهن خويش متصور دانسته و به ديگران نيز تسري دهيم. با اين حال از احتمالات ديگر از جمله اعمال نظارت استصوابي، سليقه‌اي و رد صلاحيت گسترده و قلع و قمع نيروهاي اصيل اصلاح‌طلب غافل نبوده‌ايم. يعني هر گاه از شركت در انتخابات سخن گفتيم قيد «واقعي» را براي آن شرط كرديم و صراحتا شركت در انتخابات نمايشي را منتفي دانستيم.
در اين بيانيه ابراز عقيده شده است: به گمان ما پروژه اصلي ستاد ضد اصلاحات در طي ماه‌هاي گذشته بر چند محور استوار بوده است؛
- تخريب وجهه عمومي اصلاح‌طلبان درون حاكميت و متهم‌سازي آنها به ناكارآمدي و عدم توجه به مطالبات اصلي مردم.
- ايجاد شكاف بين جريان‌هاي اصلي و صاحب نقش اصلاح‌طلب.
- سركوب جبهه مشاركت و حذف آن از صحنه‌ي عمل سياسي.
- حفظ بخشي از اصلاح‌طلبان به عنوان يك رقيب انتخاباتي ضعيف شده.
- كاهش مشاركت مردم در انتخابات.
- به صحنه آوردن نيروهاي سازماندهي شده در نهادهاي عمومي و اخذ راي سازماندهي و ديكته شده از آنان.
- پيروزي در يك انتخابات كم رونق و با راي حداقلي در برابر رقيب ضعيف شده و در شرايط عدم حضور بخش اعظمي از اصلاح‌طلبان.
- دخل و تصرف در نتايج انتخابات از طريق ابطال آراء صندوق‌ها و يا انتخابات حوزه‌هاي انتخابيه.
به گزارش ايسنا اين بيانيه با بيان اين ادعا كه آنچه براي ستاد ضد اصلاحات اصل بوده است، به دست گرفتن مجلس هفتم با ايجاد تركيبي با اكثريت قاطع و بيش از دو سوم محافظه‌كاران است و آنها براي رسيدن به اين خواسته از هيچ اقدامي فروگذار نكرده‌اند و نه تنها مرزهاي قانوني را شكسته‌اند، بلكه به حداقل‌هاي اخلاقي نيز پايبند نبوده‌اند، ابراز عقيده كرده است: سايت‌هاي خبري انباشته از اخبار مجعول و اتهامات واهي و خبرهاي ويژه‌ي دروغين و سراپا جعل و تحريف در روزنامه‌هاي آنان كه گويا منبع اصلي تغذيه كننده براي پر كردن پرونده‌هاي نامزدهاي انتخابات بوده است، نمونه‌هاي آشكار روش‌هاي آنان است.
ستاد انتخاباتي جبهه‌ي مشاركت در ادامه ابراز ادعا كرده است: گماردن ده ناظر آموزش ديده شوراي نگهبان بر سر هر صندوق راي نمي‌تواند براي جلوگيري از تقلب مسوولين اجرايي حوزه‌هاي اخذ راي باشد، چرا كه مسوولين اجرايي صندوق‌هاي راي عمدتا يا از اعضاء بسيج و اهالي مسجد و يا معلمين مدارس هستند كه به هيچ روي گزينش خاصي در مورد آنها اعمال نمي‌شود و چه بسا بسياري از آنان جهت‌گيري سياسي مشابه وخاص داشته ‌باشند. اين افراد كساني هستند كه هر دوره پذيراي چنين مسووليتي در حوزه‌هاي اخذ راي بوده‌اند و گماردن يك ناظر بر سر هر يك از آنها به بهانه جلوگيري از تقلب قابل باور نيست.
اين بيانيه مدعي شده است: بايد معلوم شود كه اين ناظرين كه همه از يك گرايش سياسي خاص تعيين شده‌اند چه آموزش‌هايي ديده‌اند و براي چه منظوري اين مقدار پر تعداد گمارده شده‌اند و بر اساس چه توجيهي هزينه هنگفت بكارگيري و پرداخت دستمزد آنها بر بيت‌المال تحميل شده است.
ستاد انتخابات جبهه‌ي مشاركت افزوده است: بدليل ابهاماتي كه ابتدا در مسير برگزاري انتخابات پيش آمده بود در كنگره‌ي پنجم جبهه‌ي مشاركت كه اواخر مهرماه گذشته برگزار شد، ضمن صدور مجوز براي تداوم كار ستاد انتخابات جبهه‌ي مشاركت تصميم‌گيري نهايي به كنگره‌ي فوق‌العاده‌اي واگذار شد كه بايست بعد از روشن شدن نحوه بررسي صلاحيت نامزدها و چگونگي روند برگزاري انتخابات برگزار مي‌شد. به دنبال رد صلاحيت‌هاي بسيار گسترده و حيرت‌انگيز كه شامل حال ‌٤٢% ثبت نام كنندگان و ‌٨٣ نماينده‌ي مجلس ششم گرديده بود و بي‌حاصلي رايزني روساي محترم جمهور و مجلس، در كنگره‌ي فوق‌العاده جبهه مشاركت كه در تاريخ ‌١٣/١١/٨٢ برگزار گرديد تصميم قاطع در مورد عدم شركت در انتخابات اتخاذ گرديد. بر اساس اين مصوبه فعاليت‌هاي انتخاباتي ستادهاي جبهه‌ي مشاركت در سراسر كشور متوقف گرديد، بر همين اساس رسما اعلام مي‌دارد:
با توجه به اينكه قريب به اتفاق نامزدهاي انتخاباتي عضو جبهه‌ي مشاركت در سراسر كشور توسط شوراي نگهبان رد صلاحيت شده‌اند و معدودي از آنان كه صلاحيتشان رد نشده است اعلام داشته‌اند كه در اعتراض به رد صلاحيت‌هاي غيرقانوني انصراف داده و يا قصد انصراف دارند. بنابراين جبهه مشاركت در هيچ يك از حوزه‌هاي انتخابيه سراسر كشور نامزد انتخاباتي معرفي ننموده و هيچگونه تبليغي در اين جهت ندارد.
در اين بيانيه آمده است: به اين ترتيب حزبي كه بزرگترين و پركارترين فراكسيون را در مجلس ششم داشته است و نيمي از اعضاء هيات رييسه مجلس ششم را در چهار دوره انتخابات سالانه هيات رييسه در اختيار داشته است از گردونه رقابت انتخابات مجلس هفتم باز داشته شده است، وضعيت رقابت در حوزه‌هاي انتخابيه در حال حاضر به گونه‌اي است كه بدون در نظر گرفتن راي مردم و ميزان مشاركت آنها در انتخابات اكثريت مطلق مجلس هفتم متعلق به جناح راست خواهد بود و در حدود دو سوم حوزه‌هاي انتخابيه رقابت بين نامزدهاي اصلي و متفرقه جناح راست و تنها در يك سوم باقي مانده امكان رقابت جدي بين نامزدهاي اصلاح‌طلب و مخالف وجود دارد كه در اين حوزه‌ها نيز به علت فقدان انگيزه بسياري از مردم كه از روند انتخابات ناراضي هستند و عدم حضور و مشاركت آنان در انتخابات، علي‌رغم آنكه نامزدهاي اصلاح‌طلب مقبوليت مردمي بسيار بيشتري نسبت به رقيب محافظه‌كار دارند، اما ممكن است نتوانند از آراء آنها در صندوق‌هاي راي بهره‌مند شده و انتخاب گردند.
ستاد انتخاباتي جبهه‌ي مشاركت در بيانيه‌ي ‌خود با بيان اين كه ملت عزيز و رشيد به فرزندان خود در جبهه مشاركت ايران اسلامي كه تاكنون نشان داده‌اند در پاسداري از حق حاكميت مردم و دفاع از حقوق اساسي ملت و وفاداري به قانون اساسي كه ثمره دستاورد انقلاب اسلامي و خون شهدا و رهبري بي‌بديل امام (ره) است از هيچ كوششي فروگذار نكرده‌اند، اجازه دهند از حضور در عرصه‌ي اين انتخابات پرهيز نموده و دامن خويشتن را از اين ورطه بيرون كشند.
در اين بيانيه تحصن نمايندگان را در اعتراض به رد صلاحيت گسترده و غير قانوني داوطلبين نمايندگي خوانده ابراز ادعا كرده است كه آن مهر بطلان بر انديشه و روش شوراي نگهبان بوده و آورده‌ است: بر خود لازم مي‌دانيم كه از نمايندگان هشيار و شجاع مجلس كه در اعتراض به رد صلاحيت گسترده و غير قانوني داوطلبين نمايندگي با شهامت بسيار ايستادگي نموده‌اند، تشكر ‌نماييم، اگر چه به هر روي، صورت ظاهري از انتخابات براي تشكيل مجلس هفتم در جريان است، اما همگان دانسته‌اند و مي‌دانند كه در بسياري از حوزه‌ها نمايندگان واقعي ملت توسط شوراي نگهبان از راهيابي به عرصه رقابت انتخاباتي باز مانده‌اند.
ستاد انتخاباتي جبهه‌ي مشاركت ابراز عقيده كرده است: البته از چنين مجلسي نمي‌توان انتظار داشت عصاره‌ي فضيلت ملت باشد، در راس امور قرار گيرد و نهاد جمهوريت نظام باشد. بديهي است تا برگزاري انتخاباتي كه در آن نمايندگان واقعي ملت برگزيده شوند آخرين افتخار نمايندگي ملت هم‌چنان در اختيار مجلس ششم و نمايندگان آن خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4725

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه‌ پايان كار ستاد انتخابات جبهه‌ مشاركت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016