يكشنبه 17 اسفند 1382

گزارش كامل " ايلنا" از اجلاس مجلس خبرگان

تهران-خبرگزاري كار ايران
يازدهمين اجلاس مجلس خبرگان رهبري صبح امروز در مجتمع امام خميني(ره) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار شد.
گزارش كامل خبرنگاران خبرگزاري كار ايران، ايلنا، از نخستين روز اين نشست در پي مي‌‏آيد:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رئيس مجلس خبرگان رهبري:
يك معجزه پشت‌‏پرده انتخابات مجلس‌‏هفتم بودكه اين حادثه‌‏عظيم را ايجاد نمود
رئيس مجلس خبرگان رهبري گفت: معتقدم كه يك معجزه و قدرت پشت پرده انتخابات مجلس هفتم بود كه اين حادثه عظيم را ايجاد نمود، اين نظام تا ظهور امام مهدي (ع) پايدار خواهد ماند .
به گزارش خبرنگار خبرگزاري كار ايران ،ايلنا،آيت الله مشكيني در مراسم افتتاحيه يازدهمين اجلاس مجلس خبرگان رهبري در مجتمع امام خميني گفت : اگر دستورات حكيمانه رهبري، ايمان مردم دست‌‏پرور امام، قانون نظارت استصوابي و استحكام شوراي نگهبان نبود، انقلاب صدمه مي ديد و اسلام آسيب وارد مي شد.
رئيس مجلس خبرگان رهبري افزود: انتخابات مجلس هفتم بسيار خوب بود و حضور بيش از 60% واجدين شرايط در انتخابات در مقايسه با كشورهاي ديگر به ويژه دولت بوش كه با راي دادگاه در مسند قدرت نشست و عربده هاي مستانه مي زند.
آيت الله مشكيني گفت: تصور اينكه دشمنان مي خواستند چه كنند، بر من مشكل است. آقايان نظامي كه در حال تحول به يك حكومت كامل الهي و نمونه اول صدر اسلام و مستقل است و تازه مي خواهد احكام الهي را به اجرا در بياورد، غير ممكن است كه به ناگاه با يك ضربه خيانت‌‏كارانه بشكند.
وي افزود : متدينين و اقعي اين اجازه را به دشمن ندادند، ملت شريف ايران، شري بزرگ را به صورت آرام دفع كردند و اين موفقيت بزرگ را به مردم تبريك مي گويم.
وي در ادامه از منتخبان مردم در مجلس شوراي اسلامي خواست كه اعتلاي اسلام و خدمت به مردم را در راس توجهات خود قرار دهند و در پي گشودن گره‌‏هاي قانوني مسير خدمت رساني به مردم باشند.
مشكيني همچنين از نمايندگان خواست تا به حل مشكلات مردم و به ويژه جوانان بپردازند و با همدلي با حاميان خود به فكر مسايل كلان نظام باشند .
رئيس مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به حوادث اخير كربلا، بغداد و كويته گفت : منشا اصلي اين اتفاقات مطلوب نيست، هرچند كه محتمل قوي، ايجاد تفرقه در بين مسلمانان است.
وي ضمن محكوم كردن اين اقدامات، مسووليت اصلي اين جنايات را متوجه اشغالگران داشت .
آيت‌‏الله‌‏ مشكيني همچنين از رهبران عراقي خواست كه وحدت خود را در برابر دشمنان حفظ كنند.
وي در ادامه با اشاره به تخصصي شدن علوم و فنون گفت : به حمدالله در حوزه علميه ما به تحقيقات در امر حكومت و ولايت فقيه پرداخته مي شود اما اين مقدار تحقيق در برابر تحقيقات صورت گرفته در مجامع علمي جهان كافي نيست .
وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران در طول 25 سال گذشته، اساس حكومت اسلامي را پياده كرده است از مجلس خبرگان رهبري خواست تا بيش از پيش در امر حكومت و ولايت فقيه تحقيق كند و نتيجه آنرا به صورت يك قانون اساسي به جهان عرضه كند .
نمايندگان استان‌‏هاي يزد و فارس در مجلس خبرگان رهبري:
تبليغات‌‏ دشمن تلاشي براي‌‏ترويج سكولاريزم در مقابل اسلام و انقلاب است
سيد احمد خاتمي و دستغيب به عنوان ناطقين قبل از دستور در سخناني جداگانه حاكميت اسلام در جمهوري اسلامي ايران را موهبتي الهي و نعمتي بزرگ توصيف كردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا، در سخنان اين دو عضو مجلس خبرگان رهبري با اظهار تاسف از افرادي كه برخلاف نظر آحاد مردم با كنايه براي ايده سكولاريزم تلاش مي‌‏كنند، تلاش هاي آنان را بحراني خواندند.
در سخنان نمايندگان استان‌‏هاي يزد و فارس بر پاسداري از حريم ولايت تاكيد و آمده است: مردم با حضور پر شور در انتخابات مجلس هفتم پاسخ مناسبي به تبليغات سوء دشمنان و جنگ رواني آنان دادند و اميدواريم عملكرد نمايندگان مجلس هفتم بتواند پاسخگوي وفاداري مردم به نظام باشد.
ناطقين عاشورا را زمينه‌‏اي تاريخي براي پيروزي انقلاب اسلامي ذكر كردند و مدعي شدند: همانگونه كه عاشورا در دل مسلمانان جهان زنده است، انقلاب اسلامي نيز بايد با ياد شهدا و نيروهاي ايثارگر و مديريت لايق نظام زنده و پويا به حركت خود ادامه دهند .
نمايندگان استان‌‏هاي يزد و فارس به تلاش هاي سوء فرهنگي، تبليغاتي دشمنان عليه نظام اسلام و ارزش ها و ارگانهاي قانوني و رسمي آن اشاره كردند و اين تبليغات را تلاشي براي ترويج سكولاريزم در مقابل اسلام و انقلاب اسلامي دانستند و نسبت به اين تلاش‌‏ها هشدار دادند.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي:
چرا حتماً بايد به‌‏سوي خطر برويم و بخواهيم از اين طريق ثابت كنيم كه مرد هستيم؟
دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي گفت‌: ما هنوز راه زيادي در دانش هسته‌‏اي پيش‌‏رو داريم تا به همه اهداف‌‏مان برسيم .
به گزارش خبرنگار خبرگزاري كار ايران, ايلنا, حسن روحاني كه درسومين دوره مجلس خبرگان رهبري، سخن مي‌‏گفت، اظهارداشت: آمريكايي‌‏ها در بحث انرژي و جنجال هسته‌‏اي مي‌‏خواستند اين مسأله را تبديل به تهديد كنند كه ما مي‌‏توانيم اين تهديد را تبديل به فرصت كنيم تا دراين فرصت به پيشرفت‌‏هاي تكنولوژيك دست پيدا كنيم و از اين طريق به چشم‌‏انداز 20 ساله خود دست يابيم.
وي افزود: اروپايي‌‏ها فهميده‌‏اند كه توان سياسي و حقوقي ما چقدر است و سر ما كلاه نمي‌‏رود و ما همديگر را در اين چند ماه شناختيم. بنابراين بايد قدم‌‏به‌‏قدم پرونده مسائل هسته‌‏اي ايران پيش ببيريم. ما تلاش خود را دراين زمينه شروع كرده‌‏ايم و به دنبال حل‌‏وفصل اين قضيه هستيم.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي تأكيد كرد: هدف جمهوري اسلامي ايران، ورود به باشگاه هسته‌‏اي جهان است تا اينكه ايران جزء 10 كشور اول جهان در زمينه چرخه سوخت هسته‌‏اي شود.
وي ضمن ارائه گزارش كاملي از مراحل پرونده ايران از سال گذشته تا جلسه شوراي‌‏حكام در شهريورماه گذشته، اظهار داشت: وقتي راهي براي خروج از خطر وجود دارد چرا حتماً بايد به‌‏سوي خطر برويم و بخواهيم از اين طريق ثابت كنيم كه مرد هستيم؟
دبير شوراي عالي امنيت‌‏ملي خاطرنشان ساخت: تا امروز جمهوري اسلامي ايران از يكي از توطئه‌‏هاي آمريكا كه مي‌‏خواست پرونده ايران را به شوراي امنيت ببرد نجات پيدا كرد.
وي اضافه كرد: آمريكايي‌‏ها گفته‌‏اند كه به دنبال اين نيستند كه در جلسه بعدي آژانس پرونده ايران را به شوراي امنيت بفرستند.
روحاني در ادامه ضمن بيان اين مطلب كه ما در مذاكرات با سه كشور اروپايي در چارچوب "عزت" عمل كرديم و به توافق رسيديم، گفت: در تمام دنيا اين‌‏گونه بده‌‏بستان‌‏ها وجود دارد و ما اگر اين را قبول كرديم در مقابل از تكنولوژي‌‏هاي ديگر استفاده مي‌‏كنيم.
وي افزود: فشار بر ايران به اين دليل بود كه اگر فعاليت ايران صلح‌‏آميز است بايد پروتكل را بپذيرد كه در اين مورد، فشار اروپايي‌‏ها در كنار آمريكا قرار داشت.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي، اظهار داشت: فرانسوي‌‏ها و بعد آلماني‌‏ها تبليغاتي را عليه ايران شروع كردند و گفتند: ضروري است ايران فشار را بپذيرد و اروپايي‌‏ها در تمام اجلاس‌‏هاي خود، ايران را مورد فشار قرار مي‌‏دادند.
روحاني اعلام كرد: در گزارش البرادعي به پنج مورد تخلف از سوي ايران اشاره شده است كه يكي از آزمايش‌‏هاي آنها در نطنز نشان مي‌‏داد غني‌‏سازي در سطح بالا بوده است و بازرسان آژانس در نمونه‌‏هايي كه از ايران برداشته‌‏اند به اين نتيجه رسيده‌‏اند كه درجه خلوص تا 80 درصد بوده است كه براي ما هم عجيب بود.
وي تصريح كرد: اين مسأله باعث شد آنها بگويند ايران واقعيت‌‏ها را نمي‌‏گويد و همين مسأله باعث ايجاد موج جديدي عليه ايران شد.
نماينده استان يزد در مجلس خبرگان در گفت و گو با ايلنا:
اين مجلس به اين نتيجه رسيده است كه شرايط رهبري در حد اعلاي خود وجود دارد
نماينده استان يزد در مجلس خبرگان رهبري گفت: كميسيون تحقيق مجلس خبرگان رهبري در انجام وظيفه مراقبت بر شرايط رهبري به اين نتيجه است كه شرايط رهبري در حد اعلاي خود وجود دارد.
سيد احمد خاتمي، عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري در گفت و گو با خبرنگار ايلنا, با بيان اينكه مجلس خبرگان هر دوسال يك‌‏بار گزارش عملكرد مي‌‏دهد گفت: ما در قانون اساسي كلمه نظارت بر رهبري نداريم، بلكه آنچه وجود دارد مراقبت بر تداوم شرايط رهبري است كه از نظر ما در حد اعلاي خود وجود دارد.
وي در خصوصي علت غيرعلني بودن جلسات مجلس خبرگان رهبري گفت: طبق آيين‌‏نامه مجلس خبرگان؛ علني يا غيرعلني بودن جلسات بنابرتشخيص هيات رئيسه مجلس خبرگان است و يكي از اعضاي هيات رئيسه نيز رئيس مجمع تشخيص مصحلت نظام است, بنابراين به بهترين نحو مصالح را تشخيص مي‌‏دهند و در مورد علني بودن جلسات تصميم مي‌‏گيرند.
نماينده تهران در مجلس خبرگان:
معتقدم تفاوتي بين نطق‌‏هاي پيش از دستور مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي وجود ندارد
نماينده تهران در مجلس خبرگان رهبري از رايزني برخي اعضاي مجلس خبرگان براي تهيه پيش‌‏نويس قانون انتخابات خبرگان رهبري و نحوه بررسي صلاحيت‌‏ها خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا, عضو مجلس خبرگان رهبري در حاشيه يازدهمين اجلاس مجلس خبرگان گفت: خبرگان عالي‌‏ترين مقام سياسي و معنوي كشور را انتخاب مي‌‏كنند و از آنجا كه رهبر تنها يك فقيه نيست و تنها براي فتوا دادن انتخاب نمي‌‏شود، بلكه براي انجام وظايف سنگين مصرح در اصل 110 قانون اساسي انتخاب مي‌‏شود, لذا معتقدم قانون انتخابات مجلس خبرگان مي‌‏تواند مورد ارزيابي مجدد قرار گيرد.
وي در مورد علت غيرعلني بودن جلسات خبرگان رهبري با بيان اينكه آيين‌‏نامه داخلي مجلس خبرگان كليه مذاكرات خبرگان را محرمانه تلقي كرده است، الا مواردي كه هيات رئيسه تشخيص دهد,‌‏گفت: اين روند مورد پسند من نيست و پيشنهاد داده‌‏ام كه عكس اين موضوع برقرار باشد، يعني همه جلسات علني باشد مگر جلساتي كه هيات رئيسه تشخيص مي‌‏دهد.
وي افزود: در هر جلسه، خبرگان رهبري موضوع مهمي در دستوركار قرار مي‌‏گيرد و از شخصيت‌‏هاي عالي رتبه كشور براي صحبت كردن دعوت مي‌‏شوند كه در دو اجلاس گذشته آقايان؛ روحاني و هاشمي رفسنجاني حضور يافته‌‏اند و سخنان ايشان به طور كامل پخش شده و محرمانه نبوده است.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در خصوص اصلاح آئين‌‏نامه داخلي مجلس خبرگان براي علني شدن جلسات گفت: بنده معتقدم كه هيچ تفاوتي بين نطق‌‏هاي پيش از دستور مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي وجود ندارد و از ديد بنده مطالب همه جلسات قابل پخش است.
وي افزود: تا امروز مجلس خبرگان رهبري موضوعي كه مصداق اطلاعات طبقه‌‏بندي شده باشد, در دستور كار نداشته است.
انصاري برگزاري انتخابات مجلس خبرگان رهبري حتي با حضور يك كانديدا را از نقايص ديگر قانون انتخابات مجلس خبرگان دانست و گفت: از آنجا كه انتخابات يك مفهوم حقوقي - عرفي است بايد كلمه انتخاب مصداق پيدا كند، به طوري كه مردم از بين گزينه‌‏هاي مختلف آزادانه انتخاب كنند، به ويژه آنكه قانون فعلي خبرگان بر اكثريت نسبي تاكيد دارد، بنابراين تنها با يك راي يك نفر مي‌‏تواند به عنوان نماينده مجلس خبرگان انتخاب شود.
وي مجلس خبرگان را لنگرگاه مشروعيت نظام دانست و گفت: مجلس خبرگان بايد به لحاظ استحكام مباني انتخاب حتي از مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري نيز قوي‌‏تر باشد و لذا بايد قانون فعلي اصلاح شود.
وي افزود: بايد در حوزه‌‏هاي مختلف رقابت وجود داشته باشد يا حداقل اگر داوطلبي نبود براي انتخاب شدن در اين حوزه‌‏ها حد نصاب قائل شوند.
انصاري تصريح كرد: عدم برگزاري انتخابات ميان دوره‌‏اي مجلس خبرگان رهبري در اردبيل به دليل حضور تنها يك كانديدا در آن حوزه انتخابيه نشان دهند, گامي اصلاحي در راستاي بهبود انتخابات خبرگان بوده است.
مجيد انصاري در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران گفت: قانون انتخابات مجلس خبرگان بايد به گونه‌‏اي باشد كه علاوه بر فقهايي كه جنبه فقاهت رهبري را مورد ارزيابي قرار مي‌‏دهند, كارشناسان برجسته و خبره‌‏اي در زمينه‌‏هاي نظامي, فرماندهي, مديريت و اقتصاد نيز به مجلس خبرگان راه يابند.
وي افزود: مي‌‏توان پيش‌‏بيني كرد كه با تصويب چنين قانوني, تشخيص فقاهت رهبر صرفاً با فقها باشد، همانطور كه الان تشخيص انطباق مصوبات مجلس با موازين اسلامي با فقهاي شوراي نگهبان است اما در ساير زمينه‌‏ها فقها و غير فقها بايد بتوانند نظر دهند.
وي با بيان اينكه چنين قانوني مقبوليت مجلس خبرگان را بيشتر مي‌‏كند, گفت: شخصاً در صدد هستم كه در رايزني با ساير دوستان در راستاي منافع اسلام,‌‏ قانون اساسي و موازين شرع منطبق بر ديدگاههاي حضرت امام در باب ولايت فقيه, پيش‌‏نويسي را جهت تكميل قانون انتخابات تهيه كنم.
انصاري در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه چرا مجلس خبرگان عملكردهاي مراقبتي خود را گزارش نمي‌‏دهد، گفت: مجلس خبرگان رهبري دو وظيفه عمده دارد؛ يكي انتخاب رهبري است كه حداقل يك بار كار بزرگي انجام داد و بعد از فوت امام (ره) بلافاصله تشكيل جلسه داد و در كوتاه‌‏ترين زمان ممكن جانشين امام (ره) را انتخاب كردند كه حقيقتاً عملكرد مجلس خبرگان در اين زمينه تاريخي بوده است.
وي وظيفه دوم را اطمينان از استمرار شرايط اوليه رهبري در مدت دارا بودن اين مقام عنوان كرد و گفت: لازمه حصول اطمينان از استمرار شرايط رهبري، نوعي نظارت عاليه وكلي بر نهاد رهبري است كه طبق آيين‌‏نامه, كميسيون تحقيق مجلس خبرگان اين وظيفه را بر عهده دارد و مانند ساير كميسيون‌‏ها بايد سالي يك بار گزارشي را به مجلس خبرگان ارائه دهد.
انصاري افزود: اين كميسيون تاكنون گزارش‌‏هاي عملكرد خود را ارائه كرده است، البته اين گزارش‌‏ها كامل و كافي نبوده است.
وي تصريح كرد: ايرادي كه من به كميسيون تحقيق مجلس خبرگان دارم اين است كه بايد خلاصه‌‏اي از گزارشي را كه به مجلس خبرگان مي‌‏دهند به مردم نيز ارائه دهند تا اعتماد و التزام بيشتر مردم به ولايت فقيه را جلب كنند.
انصاري با بيان اينكه براساس قانون, مجلس خبرگان حق نظارت بر رهبري را ندارد و تنها مراقب واجد شرايط بودن رهبري در ادامه كار خود است, گفت: لازمه عقلي و عرفي اطمينان از ادامه شرايط نوعي نظارت كلي است كه هراز چند گاهي مجلس خبرگان در حوزه سياستگذاري‌‏ها و مديريت‌‏هاي كلاني كه از سوي رهبري اعمال مي‌‏شود با شاخص‌‏هاي خاصي مورد ارزيابي قرار دهند تا به اطمينان لازم دست پيدا كنند.
وي افزود: پيشرفت‌‏هاي خوبي در زمينه انتشار مطالب مطرح شده در مجلس خبرگان به وجود آمده است و اصراري بر عدم انتشار وجود ندارد.

علي موحدي كرماني در گفت و گو با " ايلنا":
وظيفه نظارت بر رهبري در مجلس خبرگان جدي است
نماينده مجلس خبرگان رهبري گفت: وظيفه نظارت بر رهبري در خبرگان يك مسئله جدي است و كمسيون‌‏ها در اين زمينه فعال هستند.
علي موحدي كرماني در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري كار ايران, ايلنا, با بيان اينكه در خصوص نظارت بر رهبري، اين مجلس حتي ديدارهايي با مقام معظم رهبري داشته است و حرف و سئوالي اگر بوده مطرح شده و ايشان هم گفتند؛ اگر قانع شديد كه هيچ وگرنه در صحن علني مجلس خبرگان بيان كنيد، مي‌‏بينيد كه با اين سعه صدر و آزادي برخورد كردند.
وي افزود: در مجموع بايد بگويم مجلس خبرگان در زمينه وظيفه نظارت بر رهبري نقش فعالي داشته است اما با توجه به اين كه مذاكرات خبرگان رهبري علني نيست و لازم هم نيست مردم از جريان آن خبردار شوند.
وي افزود: خبرگان در كميسيون‌‏ها آن وظيفه نظارتي خود را انجام مي‌‏دهند ولي در شرح وظايف‌‏شان نيامده كه همه مطالب و ريز آنها را به مردم بگويند.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: بدليل اينكه ما دشمنان داخلي و خارجي زياد داريم، لازم نيست كه مردم از جريانات با خبر شوند زيرا در برخي موارد دشمنان كه بدنبال دستاويزي براي خودشان هستند از آن سوء استفاده خواهند كرد.
وي گفت: مردم محرم هستند ولي برخي مطالب مانند مطالب سري، نيازي نيست مردم خبردار شوند.
اسامي غايبين مجلس خبرگان اعلام شد
غايبين يازدهمين اجلاس دوره سوم مجلس خبرگان رهبري، در صحن علني اين مجلس قرائت شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري كار ايران, ايلنا, از مجموع 86 نماينده مجلس خبرگان 8 نفر غايب بودند كه اسامي غايبين به ترتيب؛ مظاهري نماينده اصفهان, شالي (موسي‌‏پور) نماينده قزوين, مومن نماينده قم, تسخيري نماينده گيلان, صادق لاريجاني نماينده مازندران, موسوي همداني نماينده همدان و توسلي و ري شهري از نمايندگان تهران مي‌‏باشد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5452

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش كامل " ايلنا" از اجلاس مجلس خبرگان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016