شنبه 8 فروردين 1383

سوال نماينده حزب سبزهاي بلژيک از لويي ميشل، وزير امور خارجه بلژيک درباره انتخابات اخير ايران، برگردان از انور ميرستاري

26 mars 2004


سوال خانم زوئه ژنو نماينده حزب سبز هاى بلژيك در پارلمان فدرال بلژيك از آقاى لويى ميشل وزير امور خارجه اين كشور درباره انتخابات اخير در ايران:


كميسيون امور خارجه مجلس در روز چهارشنبه ده مارس 2004

- لازم به تذكر است كه آقاى لويي ميشل در اين جلسه حضور نداشتند و به جاى ايشان خانم " فردريك ريئس" كه وزير امور اروپا و معاون وزير امور خارجه مىباشد ، به سوال خانم ژنو جواب دادند- مترجم

رئيس محترم كميسيون ؛ خانم وزير!

در 20 فوريه اخير انتخابات مجلس در ايران بر گزار شد. شرايط برگزارى انتخابات از ابتدا غير قابل قبول بود . زيرا كه از همان شروع ، صلاحيت كانديداتورى خيلى ها از جمله 80 نفر از نمايندگان قبلى مجلس براى دوره بعدى ، از طرف شوراى نگهبان رد شده بود .
براى اعتراض به اين امر ، 125 نفر از 190 نمايندگان مجلس شوراى ايران، استعفاى خود را اعلام داشتند .
ما شاهد يك انتخابات كاملا فرمايشى و خالى از محتواى واقعى بوديم .
خاويه سولانا با انتقاد و ابراز نگرانى ، از خود عكس العمل نشان داد.
پارلمان اروپا هم به نوبه خود ، از وكلاى مجلس ايران كه به منظور پشتيبانى از همكاران رد صلاحيت شده شان استعفا دادند، اعلام حمايت كرد . پارلمان اروپا نگرانى شديدى نسبت به اوضاع كنونى ايران ابراز داشته و گفت : اين روند مىتواند به منزوى شدن اين كشور در صحنه جهانى منجر گردد.
آلمان از طريق صداى وزير امور خارجه ( سبز- مترجم ) خويش ، اين شيوه انتخابات را بشدت مورد انتقاد قرار داد . من قدرى نگرانم كه در سايت وزارت امور خارجه ما چيزى در مورد اين موضوع نتوانستم بيابم .
در واقع ، وقتى كه در روى اين سايت ديپلماتيك راجع به ايران جستجو مىكنيم ، مقالاتى چند به زبان هلندى به چشم مىخورند ، اما به مطالب زيادى به زبان فرانسوى بر نمىخوريم !
به عنوان مثال ، از جمله مطالبى كه در بخش هلندى در باره اوضاع ايران مىتوان يافت ، صفحه اى است كه از شرايط اقتصادى آن صحبت كرده و از منافع و سجاياى سرمايه گذارى شركت هاى بلژيكى در ايران بازگويى و تاكيد مىكند . اما بايد صادقانه بگويم كه در آن ، از اوضاع سياسى ايران چندان خبرى نيست .
در ضمن مطلع شدم كه در 18 ماه مارس ، كنفرانسى ترتيب خواهد يافت . اين كنفرانس يك فرصت خوبى براى صحبت از روابط فيمابين ايران ، اتحاديه اروپا و بلژيك مىباشد .
شايد كنفرانس مزبور به ما امكان دهد تا نگرانى عميق خود را نسبت به اوضاع كنونى ايران بيان كنيم . اميدوارم از مواردى چون شرايط دو خواهرى كه به سفارت بلژيك در تهران پناهنده شده اند و غيره صحبت كنيم . بدين ترتيب ، خجالت بلژيك هم خواهد ريخت .
اميدوارم كه دلايلى چون مذاكراتى بر سر بازگرداندن خواهران پناهنده (ياسمين و سارا - مترجم) و غيره سبب اين خجالت زدگى ديپلماسى بلژيك باشند تا دلايلى مربوط به قراردادهاى اقتصادى !

جواب :

... اين انتخابات كه در 20 فوريه 2004 برگزار شد ، در جلسه " شوراى امورعمومى و روابط خارجى شوراى اروپا " بطور مقدماتى تجزيه و تحليل و مطالعه شده و مورد بحث و گفتگو قرار گرفت . اين جلسه در روز 23 فوريه ، يعنى فرداى نتيجه انتخابات در ايران تشكيل شد . همكاران اروپايى و خود من ( زيرا در آن روز به جاى لويى ميشل ، من در جلسه شركت كرده بودم ) . تاسف خودمان را در مورد شيوه برگزارى انتخابات در ايران اعلام داشتيم . انتخاباتى كه از لحاظ سازمان دهى و محتوى نتوانست به طور دموكراتيك انجام گيرد . در آن انتخابات تعداد زيادى از كانديداهاى اصلاح طلب از كانديدا شدن به كنار گذاشته شدند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عليرغم همه اين اوضاع ، بلژيك مىخواهد همچنان به اين تفكر خود ادامه دهد كه مىگويد :
ايران راه دموكراسى و رفورم خويش را باز خواهد يافت .
يك موضعگيرى استوار و مشخص عاجل در رابطه با انتخابات اخير در ايران ، فعلا كمى زودرس است . زيرا كه هنوز انتخابات دور دوم در راه است . بلژيك بر اين امر باور دارد كه به ديالوگ خود با ايران ادامه دهد . امرى كه با قاطعيت در هر ملاقات رسمى وغير رسمى درمد نظر قرار مىگيرد .
در ضمن ، نظر خانم شيرين عبادى ، برنده جايزه نوبل هم همين است . او در ملاقات هاى اخير خود با كميسيون اروپا كه توسط " كميسر پاتن " صورت گرفته و در پارلمان ما ، شخصا بر اين عمل تاكيد نموده است .
خانم عبادى با آقاى دوكرو ، رئيس مجلس ما ، ملاقات داشت . در كميسيون امور خارجه سنا به سخنان وى گوش داده شد .
بسيار پر اهميت است به عرضتان برسانم كه بلژيك و همكاران اروپايى ما در كليت خود ، به راه " گفتگوى " ادامه خواهند داد .
معتقديم كه اين راه مىتواند براى تغييراتى در جهت اصلاحات در ايران سازنده باشد . بسيارى از ملاقات- هاى رسمى و غير رسمى بلژيك و ايران در زمينه هاى ديپلماتيك ، سياسى ، اقتصادى و مشاوره اى در جهت تقويت همين ديالوگ ها و به قصد حمايت از ابزارهاى پيشرفت امور مىباشند . لويى ميشل كه نيروى محركه اين رفتار كاملا ارادى و داوطلبانه ديالوگ است ، شخصا بطور دائم از نزديك ناظر موضوع مىباشد .

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5988

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سوال نماينده حزب سبزهاي بلژيک از لويي ميشل، وزير امور خارجه بلژيک درباره انتخابات اخير ايران، برگردان از انور ميرستاري' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016