شنبه 8 فروردين 1383

آیا تکنولوژی جدید رادیو ماهواره ای می تواند در خدمت جنبش سیاسی ایران قرار گیرد؟ م. چشمه

اکنون چند سالی است که تکنولوژی جدیدی بنام رادیو ماهواره ای به بازار عرضه شده است. در ابتدا بایستی متذکر شد که این فن آوری جدید با کانالهای رادیوئی که از طریق تلویزیونهای ماهواره ای دریافت میشوند کاملا متفاوت است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

این تکنولوژی (1) بیشتر برای نصب روی اتومبیل طراحی شده و ویژگی آن ارائه صدا و یا موسیقی با کیفیت بسیار عالی دیژیتالی در یک مساحت جغرافیائی بسیار وسیع (کشور و حتا قاره)، اما قابل استفاده در منازل و سایر اماکن، میباشد. فرضاً اگر چنین فن آوری برای ایران تعبیه شود، دستگاههای گیرنده در منازل، اتومبیلها و یا بصورت پورتابل (قابل حمل) قادرند در سراسر ایران و حتا کشورهای مجاور به صدها کانال رادیوئی با کیفیت عالی (در حد کیفیت سی دی) دست یابند. بعنوان مثال، اتومبیلها قادر خواهند بود از تبریز تا بندر عباس و یا از مشهد تا همدان بیک کانال مشخص گوش کنند بدون انکه کیفیت صدا تغییر یافته و یا کانال محو شود.
اندازه این رادیوها در حد رادیوهای معمولی اتومبیل است، و آنتنهای آنها شبیه آنتنهای تلفنهای موبایل نصب شده روی اتومبیل، حد اکثر به قطر دو یا سه سانتیمتر و تقریباً بطول بیست سانتیمتر اند، و در نتیجه پنهان کردن آنها از دید سانسورچیان و مامورین امنیتی رژیم کار چندان دشواری بنظر نمیرسد. در عین حال، همانند تلویزیونهای ماهواره ای، ایجاد پارازیت بر روی این کانالها نیز کار آسان و کم هزینه ای نیست.
در آمریکای شمالی از قرار این رادیوها از سالهای 1380 به بعد بر روی پاره ای از اتومبیلها نصب شده و قیمت هر واحد حدود 120 دلار کانادا میباشد، که کم و بیش در حد قیمت رادیوهای معمولی موج کوتاه ترانزیستوری میباشد. دو شرکت و یا دو سیستم "ایکس ام" (2) و "سیریس" (3) برای آمریکای شمالی برنامه پخش میکنند و سیستم " ورلد اسپیس" (4) برای اروپا، آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی. آبونمان ماهانه این رادیوها برای سکنه آمریکای شمالی در حال حاضر حدود 13 دلار کانادا است.
بنظر میرسد که ماهواره "آسیا ستار" (5) که در ماه مارس 2000 در مدار زمین قرار گرفته است کشورهای آسیائی و از جمله ایرانرا در تحت پوشش خود قرار داده است. در صورت کارآمد شدن این تکنولوزی برای ایران، یعنی در صورت امکان اجاره چند کانال رادیوئی در خدمت جنبش سیاسی ایران، و در صورت حل شدن معضل آبونمان، تعداد بسیار بیشتری از مردم -- نسبت به دارندگان تلویزیون ماهواره ای -- خواهند توانست از این تکنولوژی بهره مند شده و به کانالهای مورد نظر خود از جمله کانالهای خبری، سیاسی، تفریحی و موسیقی گوش کنند.
آزادیخواهان، فن آوران و اپوزیسیون دمکرات ایران میبایست در مورد استفاده از این تکنولوژی در جهت روشنگری و پیشبرد امر آزادی ایران به تحقیق پرداخته و در صورت امکان با جمع آوری منابع لازم اطلاعاتی، فنی و مالی این تکنولوژی را در خدمت مردم ایران قرار دهند. بنظر نمیرسد که جنبش دمکراسی خواهی مردم ایران هنوز از ظرفیتهای بسیار زیاد عصر کامپیوتر و اطلاعات و بویژه اینترنت در جهت اهداف مبرم خود ازجمله روشنگری، ایجاد تشکیلات و سازماندهی مبارزات مردم استفاده بهینه را کرده باشد. نگارنده بحث همه جانبه ای را در این زمینه به صاحب نظران و دوستداران ایران پیشنهاد میکند.

5 فروردین 1383
-------------------
1) http://electronics.howstuffworks.com/satellite-radio2.htm
2) XM
3) Sirius
4) Worldspace
5) AsiaStar

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6002

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آیا تکنولوژی جدید رادیو ماهواره ای می تواند در خدمت جنبش سیاسی ایران قرار گیرد؟ م. چشمه' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016