جمعه 21 فروردين 1383

هاشمي‌ رفسنجاني: ما با آمريكا خرده‌ حسابهايي داريم كه بايد روزي برطرف شود، ايسنا

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام شرايط عراق پس از پيروزي انقلاب اسلامي و دريافت پيام انقلاب اسلامي توسط مردم آن را يادآور شد و خاطرنشان كرد كه علي‌رغم نارضايتي حزب بعث مردم عراق نهضت عميقي را آغاز و انتفاضه‌اي بسيار جدي را دنبال كردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام ‌و المسلمين هاشمي رفسنجاني خطيب امروز نماز جمعه‌ي تهران با اشاره به سركوب حركت مردم عراق از سوي حزب بعث و در نتيجه بسته شدن راه آشتي اين حزب با مردم به بيان تاريخي اين حركت تا حمله‌ي آمريكا به كويت براي دستيابي به سواحل آن و دستيابي به سلاح‌هايي كه آمريكا خود در اختيار صدام قرار داده بود پرداخت و درباره حمله‌ي اخير آمريكا به عراق اظهار داشت: آمريكا با اين حمله 13 هدف را دنبال مي‌كرد، اولين آن سلطه‌ي واقعي و حاكميت بر عراق بود كه به دنبال اين هدف حذف صدام از حكومت بعث عراق را دنبال ‌كردند.
به گفته‌ي وي شايد آمريكا ترجيح مي‌داد كه صدام بماند و به صورت فرمانبرداري ادامه‌ي كار دهد تا فرمان آمريكا از طريق صدام تحقق يابد.
هاشمي رفسنجاني سلطه بر نفت عراق را يكي ديگر از اهداف آمريكا عنوان كرد و ادامه داد: علي‌رغم اين‌كه عراق يك سوم جمعيت ايران را داراست و مساحت خاك آن يك ربع خاك ايران است، ذخاير نفتي آن بيشتر از ايران مي‌باشد؛ از اين رو آمريكا سلطه بر نفت عراق را يكي از اهداف خود براي حمله به آن مي‌دانست.
امام جمعه‌ي موقت تهران، تاثيرگذاري بر اوپك از طريق حضور در عراق در راه استفاده از اين ابزار در سياست جهاني براي افزايش قدرت را يكي ديگر از اهداف آمريكا از حمله به عراق عنوان كرد و افزود: در حالي كه مصرف انرژي در آمريكا بسيار زياد و از سوي ديگر، مخازن انرژي آمريكا تقريبا رو به اتمام است و پيش‌بيني مي‌شود كه آمريكا در آينده از لحاظ انرژي در حالت وابستگي شديدي قرار گيرد، مي‌توان هدف تامين انرژي را يكي ديگر از اهداف آمريكا براي حمله به عراق دانست.
وي ايجاد پايگاه نظامي ثابت براي مدتي طولاني و در حساس‌ترين نقطه‌ي منطقه بين اسرائيل و ايران و مديترانه و خليج‌فارس را از ديگر اهداف آمريكا دانست و با بيان اين‌كه تقويت اسرائيل يكي ديگر از اهداف آمريكا براي شروع اين جنگ بود، گفت: اسرائيل از عوامل محرك شروع اين جنگ بود؛ با اين اميد كه در صورت سلطه‌ي آمريكا در عراق، مساله‌ي سوريه، اردن، فلسطين و لبنان نيز يكسره شود.
وي تضعيف سوريه و حزب‌الله لبنان، محاصره‌ي ايران و تضعيف و انهدام انقلاب اسلامي ايران را از اهداف اصلي آمريكا در اين حمله دانست و ادامه داد: آمريكا از اين حمله هدف مهار تروريسم و هدايت آن را نيز دنبال مي‌كرد؛ زيرا در حالي كه طالبان، القاعده و منافقين را به وجود آورده بود و آنها را حمايت مي‌كرد، نمي‌توان گفت كه آمريكا در پي ريشه‌كن كردن تروريسم است.
هاشمي رفسنجاني هم‌چنين سلطه بر خليج فارس و درياي خزر را به عنوان دو منبع مهم انرژي دنيا و دو مركز مهم استراتژيك در منطقه و حل مساله‌ي فلسطين در جهت منافع اسرائيل را از اهداف اين حمله دانست و با طرح اين پرسش كه آيا آمريكا به اين اهداف خود رسيده است يا خير، اظهار داشت: آمريكا در برخي از اين موارد به هدف خود دست يافت و آن سرنگوني صدام بود اما بقيه‌ي آن 13 هدف هنوز بر قوت خود باقي است. برخي معتقدند كه آمريكا به دليل نداشتن برنامه براي زمان پس از جنگ، به اين اهداف دست نيافت اما به اعتقاد من تحليل نادرست آمريكا از وضع مردم عراق مي‌تواند علت عدم دستيابي اين كشور به اهداف خود باشد.
به گفته‌ي وي بايد بپذيريم كه اكنون راه آمريكايي‌ها بسيار پرسنگلاخ است و در واقع آمريكا در باتلاق قرار دارد و از اين پس بايد سياست نجات از باتلاق را در پيش گيرد.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در تبيين مشكلات آمريكا در عراق پس از حمله به اين كشور به 37 مورد اشاره كرد و گفت: يكي از مشكلات آمريكا در عراق، مخالفت مردم آن با اشغالگري است؛ زيرا هيچ ملتي وجود ندارد كه به اشغال كشورش توسط بيگانه راضي باشد. از سوي ديگر، آمريكايي‌ها ابزار لازم را براي كنترل عراق در اختيار ندارند.
هاشمي رفسنجاني به برخي فرضيات مبني بر لزوم در اختيار گرفتن بقاياي حزب بعث، استخبارات و ارتش آن توسط نيروهاي آمريكايي براي اداره‌ي عراق اشاره و خاطرنشان كرد: امروز چنين ابزاري در اختيار آمريكايي‌ها نيست. اگر نيروهاي بعثي نيز حضور داشتند براي اين كار مناسب نبودند؛ چون آنها يك جريان بودند كه با حضور آمريكا در كشورشان موافق نبودند در نتيجه يك جريان آلوده‌اي ايجاد مي‌شد كه كار كردن با آن در يك كشور تازه اشغال شده محال بود و از سويي نيز تصفيه‌ي اين جريان امكان‌پذير نبود.
وي با اشاره به انحلال حزب بعث، پليس، ارتش و استخبارات آن از سوي آمريكايي‌ها اظهار عقيده كرد: اين اقدام كار درستي نبود و نشان داد كه آمريكايي‌ها بدون برنامه و خام عمل كردند.
خطيب موقت نماز جمعه با اشاره به ناامني، فقر و بيكاري در ميان مردم عراق، وجود انبوه اسلحه و مهمات در دست مردم كه از سوي صدام بين آنها توزيع شده بود را يادآور شد و افزود: وجود چنين انبار سيالي از سلاح در عراق مشكلي است كه آمريكايي‌ها قادر به حل آن نيستند.
وي گفت: اكنون در عراق، صدها هزار افسر، درجه‌دار و نيروهاي اطلاعاتي و نيروهاي خبره وجود دارند؛ در حالي كه بيكار و بي‌برنامه هستند. وجود چنين افرادي در كنار اين انبار سلاح يك مشكل واقعي براي آمريكا ايجاد كرده است كه اگر آمريكا درصدد استفاده از اين نيروهاي مجرب و دوره‌ ديده باشد مردم عراق آن را نمي‌پذيرند.
وي معتقد است كه نيروهاي مجرب بعثي در حال حاضر به نيروهاي مزاحم حكومتي كه مورد تمايل آمريكا باشد تبديل شده‌اند و آشتي بين بعثي‌هايي كه به مدت 30 سال خون مردم را مكيدند، با مردمي به شدت مظلوم و عصباني كار آسوده‌اي نيست و اداره كردن چنين مجموعه‌اي مهارت و حتي معجزه مي‌خواهد كه از عهده‌ي آمريكا خارج است.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به مرزهاي طولاني عراق و همسايگي آن با كشورهاي ايران، تركيه، سوريه، اردن، عربستان و كويت افزود: وجود اين مرزهاي طولاني از يك سو و عدم كنترل و اداره‌ي درست اين كشور موجب شده كه باندهاي فراوان قاچاق و دلال و واسطه به راحتي به اين كشور رفت و آمد كنند و از عراق، جنگلي بي حساب و كتاب بسازند. اين در حالي است كه آمريكايي‌ها به اداره‌ي اين كشور دل خوش كرده‌اند.
به اعتقاد رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اكنون عراق براي تروريست‌هاي سراسر دنيا به بهشت تبديل شده است.
وي به تاسيس گروهها انتقامخواهي پس از ترور شيخ احمد ياسين، اولين گروه انتقام‌خواهي از خون او در عراق اشاره كرد و هم‌چنين از تشكيل سپاه بدر و جريان جيش‌المهدي در عراق به عنوان گروههايي كه به يكي از مشكلات آمريكايي‌ها تبديل شده‌اند، ياد كرد.
خطيب موقت نماز جمعه تهران مشكلات قومي و مذهبي عميق در عراق و وجود گروههاي كرد، شيعه و سني و تركمن در عراق را كه پيش از اين در زمان صدام تحت فشار و خفقان زندگي نيمه‌مسالمت‌آميزي با هم داشتند را از ديگر مشكلات آمريكا عنوان كرد و افزود: حتي يك حكومت مقتدر مركزي نيز نمي‌تواند به راحتي با چنين مشكلي كنار بيايد.
وي در اين راستا به مشكلات تدوين قانون اساسي در عراق اشاره كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام ‌و المسلمين هاشمي رفسنجاني خطيب امروز نماز جمعه‌ي تهران در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه آمريكا از حمله به عراق هدف تضعيف ايران را نيز دنبال مي‌كرد يكي از مشكلات آمريكا را ارتباط عميق بين مردم ايران و عراق دانست و ادامه داد: مردم اين دو كشور با هم برادرند و به عنوان مثال مردم عراق مي‌خواهند مرزي بين آنها و ايراني‌ها نباشد تا هرگاه مي‌خواهند به راحتي به ايران بيايند، مردم ما نيز همين‌طور هستند و آمريكا روابط قوي بين اين دو ملت را نمي‌پسندد.
وي تصريح كرد: ايران در ماجراي افغانستان و عراق به دليل آسيب‌پذير شدن آمريكا قدرتمند شده است و اگرچه قصد ماجراجويي و درگيري ندارد و هميشه به ايجاد امنيت در افغانستان و عراق كمك كرده اما آسيب‌پذير شدن آمريكا مساوي با قدرتمندتر شدن ايران است.
خطيب امروز نماز جمعه‌ي تهران در اين راستا تاكيد كرد: البته ما با آمريكا خرده‌ حسابهايي داريم كه بايد روزي برطرف شود.
وي مشكل خدمت‌رساني به مردم را از ديگر مشكلات آمريكا در عراق دانست و اظهار عقيده كرد كه آمريكا اصلا به فكر خدمت‌رساني به مردم عراق نيست.
هاشمي رفسنجاني انهدام زيربناها در عراق از جمله نيروگاههاي برق، مخابرات، گاز و آب را از ديگر مشكلات آمريكا در اين كشور دانست و به درد‌هاي سنگيني كه صدام به جاي گذاشته اشاره كرد و افزود: به عنوان مثال عراق صد ميليارد دلار بابت غرامت جنگ بايد به ايران بپردازد.
وي عدم امنيت را مهمترين مشكل در عراق عنوان كرد و به نگراني كشورهاي عربي از آينده عراق اشاره و خاطرنشان كرد: همسايه‌هاي عراق به آمريكا فشار مي‌آورند كه آنچه آنها مي‌خواهند را ديكته كند در حالي كه آمريكا قادر به نوشتن آن نيست.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: آمريكايي‌ها خيال مي‌كردند دنياي كنوني همان دنياي استعماري قديم است و آنها مي‌توانند رؤساي قبايل عراق را براي اداره‌ي كشور تحت سلطه‌ي خود بگيرند اما پس از ورود به عراق فهميدند كه رؤساي قبايل شيعه تنها تسليم مراجع هستند و سني‌ها نيز از آمدن آمريكايي‌ها عصباني مي‌باشند. در نتيجه مي‌توان گفت كه عشاير به يكي از مشكلات آمريكا تبديل شده‌اند.
وي افزود: از ديگر مشكلات آمريكا مخالفت تركيه به ويژه در مسائل كردهاست، زيرا از سويي آمريكا در منطقه به تركيه احتياج دارد و از سوي ديگر قادر به راضي نگهداشتن كردها و ترك‌ها نيست.
هاشمي رفسنجاني معتقد است كه افزايش حدود 15 دلاري هر بشكه نفت پس از حضور آمريكا در عراق از ديگر مشكلات آمريكاست زيرا آمريكايي‌ها آمده بودند تا نفت را ارزان كنند. اين در حالي است كه اين جنگ تنها براي آنها هزينه‌هاي سنگين لشگركشي برجاي گذاشت و آمريكايي‌ها تاكنون حدود 100 ميليارد دلار خرج كرده و با كسري بودجه مواجه هستند.
وي با بيان اينكه آمريكا با حمله به عراق هزينه‌هاي سنگين انساني را متحمل شده، افزود: اكنون در آمريكا اين مساله به يك جوك تبديل شده است، زيرا آنها معتقدند كه كشته‌شدگان آمريكايي در اين يك سال جنگ عراق برابر با كشته‌شدگان 3 سال جنگ ويتنام است.
وي همچنين مسائل امنيتي در آمريكا را يكي از مشكلات آمريكايي‌ها در عراق دانست و اظهار داشت: آمريكا با حمله به عراق ابهت خود را شكست، زيرا به غولي تبديل شده بود كه نصف آبرويش در افغانستان ريخت و نيمي ديگر از آن در عراق.
به گفته‌ي هاشمي رفسنجاني بين ادعاهاي آمريكا و اقتضائات عملي آن تضادي بسيار جدي وجود دارد زيرا از يك سو به ادعاي دموكراسي به عراق حمله كرد و از سوي ديگر به قتل عام مردم آن مي‌پردازد و در حالي‌كه در دنياي ادعاي آزادي مطبوعات را دارد مجله‌ي “الحوزه” را به خاطر يك مقاله‌ي انتقادي مي‌بندد.
به گفته‌ي وي آمريكا از سوي كشورهاي همراه خود نيز تحت فشار قرار دارد و برخي از آنها معتقدند كه آمريكا بايد به عنوان يك جنايتكار جنگي محاكمه شود.
هاشمي رفسنجاني ادامه داد: پس از جنگ عراق، آمريكا با نفرت روزافزون افكار عمومي جهان اسلام مواجه شده و در نتيجه آسيب‌پذير شده است در حالي كه مي‌توانست با سياستي درست هيمنه‌ي ابرقدرتي خود را حفظ كند اما الان به طبلي توخالي تبديل شده است و بين ماندن در عراق يا رفتن از آن مردد است. چنانچه در اين كشور بماند بايد هزينه‌هاي مالي و جاني بسياري بدهد و سرانجام يك روزي فرار كند و اگر رفتن را انتخاب كند جواب وضعيت كنوني عراق را چه خواهد داد.
وي با بيان اينكه اين مسأله، مسأله‌ي فرصت و تهديد است؛ خاطرنشان كرد: اين مسأله به اين دليل تهديد محسوب مي‌شود كه يك غول زخمي وحشتناك، ممكن است كارهاي خطرناكي انجام دهد ولو اينكه به قيمت گراني براي خودش تمام شود و مي‌تواند فرصت محسوب شود براي اينكه آمريكا ياد بگيرد كه ديگر به فكر استعمار و لشگركشي نيفتد و پاي خود را از گليمش درازتر نكند.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در نتيجه‌گيري از اين بحث گفت: اگر مسأله‌ي عراق به خوبي پيش برود و آمريكا سرخورده شده و شكستش را بپذيرد دنيا براي مدتي از شر آن راحت خواهد شد ولي اگر آمريكا به اهداف سيزده‌گانه‌اش دست يابد براي دنياي جهنمي درست خواهد شد كه در آن منطقه‌ي ما بيش از همه آسيب‌پذير خواهد بود.
وي اظهار اميدواري كرد كه در اين راستا همه منطقه با هم همكاري كرده و آمريكا را نصيحت كنند كه راه درست را در پيش گيرد و از ماجراجويي بپرهيزد تا بيش از اين به خود و مردم عراق آسيب وارد نكند.
امام جمعه موقت تهران در خطبه‌ي دوم نماز جمعه‌ي امروز با تسليت به مناسبت اربعين حسيني، ارتحال آيت‌الله نجفي را يادآور شد و با اشاره به تشيع جنازه‌ي 350 شهيد، گفت: اين شهيدان اگرچه گمنام هستند ولي ارواحشان در ميان ما زنده است و مي‌دانند كه خدا چگونه از قاتلانشان انتقام مي‌گيرد و دشمنانشان چگونه در بلا قرار گرفته‌اند.
وي به به فرا رسيدن سالگرد تاسيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي اشاره كرد و هم‌چنين ياد و خاطره شهيدان سپهبد صياد شيرازي و شهيد آويني را گرامي داشت.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6310

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هاشمي‌ رفسنجاني: ما با آمريكا خرده‌ حسابهايي داريم كه بايد روزي برطرف شود، ايسنا' لينک داده اند.

شاه ایران و یاران صدر اسلامی
آقا حتما برید نماز جمعه.
Lost Me | Morteza's Weblog (Persian)
April 10, 2004 02:52 AM

شاه ایران و یاران صدر اسلامی
آقا حتما برید نماز جمعه.
Lost Me | Morteza's Weblog (Persian)
April 10, 2004 02:53 AM

شاه ایران و یاران صدر اسلامی
آقا حتما برید نماز جمعه.
Lost Me | Morteza's Weblog (Persian)
April 10, 2004 02:57 AM

شاه ایران و یاران صدر اسلامی
آقا حتما برید نماز جمعه.
Lost Me | Morteza's Weblog (Persian)
April 10, 2004 03:00 AM

Copyright: gooya.com 2016