يكشنبه 25 مرداد 1383

گروگانگيران ديپلمات ايراني خواستار آزادي اسراي بافيمانده عراقي هستند، رويتر

رويتر در خبري به نقل از العالم متعلق به صدا و سيماي جمهوري اسلامي گزارش داد، گروگانگيران ديپلمات ايراني در عراق تهديد کرده اند اگر ظرف 48 ساعت 500 اسير جنگي سالهاي 80 تا 88 آزاد نشوند، او را مجازات خواهند کرد.
اين گروه که خود را ارتش اسلامي در عراق مي خوانند فريدون جهاني، کنسول ايران در کربلا را در تاريخ 4 آگوست در حاليکه به محل ماموريتش سفر مي کرد ربودند.
ايسنا نيز به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد: گروه شبه نظامي در عراق خود را «ارتش اسلامي در عراق» معرفي كرده است طي بيانيه‌اي اعلام كرد: در صورتي كه ايران زنداني‌هاي عراقي را آزاد كند، ديپلمات ايراني كه در اختيار اين گروه است را آزاد خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري در ادامه به نقل از بيانيه‌ي اين گروه كه شبكه‌ي خبري الجزيره آن را منتشر كرده است، گزارش داد: اگر ايران با درخواست اين گروه شبه نظامي مبني بر آزادي زنداني عراقي، طي 48 ساعت آينده موافقت نكند، اين ديپلمات ايراني مجازات خواهد شد.
منظور اين گروه از ”مجازات” فريدون جهاني، كنسول ايران در كربلا كه 15 مردادماه ربوده شده است، نامشخص ماند.
در ادامه‌ي گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس آمده است: تاريخ اين بيانيه مربوط به دو روز پيش است، اما هنوز مشخص نيست كه آيا ضرب‌الاجل تعيين شده از سوي اين گروه پايان پذيرفته باشد.
بنابر ادعاي مطرح شده در اين بيانيه 500 زنداني عراقي در ايران به سر مي‌برند كه اين گروه شبه ‌نظامي آزادي اين افراد را خواستار شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين حال ايسنا به نقل از شبكه‌ي خبري العالم گزارش داد: كنسول ايران در كربلا به وسيله‌ي گروهك‌ تروريستي منافقين با همكاري اطلاعات سابق عراق ربوده شده است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين شبكه‌ي خبري در ادامه افزود: اين آدم‌ربايي با حضور عناصر گروهك منافقين،‌ در سفارت آمريكا در بغداد طرح‌ريزي شده و در مسير كربلا به بغداد اجرا شده است.

همچنين خليل سلمان الصبيحي، كاردار عراق در تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در پاسخ به اين كه آيا شبه‌نظاميان ”ارتش اسلامي در عراق“ كه اعلام كرده‌اند فريدون جهاني، كنسول ايران در عراق را به گروگان گرفته‌اند، مي‌شناسيد؟ گفت: سفارت هيچ‌گونه اطلاعاتي در مورد آن چه كه به نام ”ارتش اسلامي در عراق“ است، ندارد.
وي در خصوص اقدامات دولت موقت در مورد تهديد ”ارتش اسلامي در عراق“ مبني بر اعلام ضرب‌الاجل جهت تعيين سرنوشت فريدون جهاني، گفت: دولت عراق از طريق سفارت ايران در بغداد و وزارت خارجه هماهنگي‌هاي لازم را مي‌كند و بعد به ما اطلاع مي‌دهد، در حال حاضر ما از اين اقدامات اطلاعي نداريم.
الصبيحي درباره‌ي همكاري‌هاي ايران و عراق جهت حل مسايل مربوط به اسرا و مفقودين دو كشور گفت: كميته‌هاي مشتركي بين ايران و عراق در خصوص مسايل مربوط به اسراي طرفين فعاليت مي‌كنند كه در حال مذاكره براي بستن اين پرونده هستند.
كاردار عراق در ايران در پاسخ به اين كه آيا هيچ اسير عراقي در ايران وجود دارد؟ اظهار داشت: در حال حاضر كميته‌هاي مشتركي بين دو كشور ايران و عراق در مورد رسيدگي به پرونده‌ي اسرا وجود دارد كه آنها بايد در اين باره پاسخگو باشند كه آيا اسير عراقي در ايران وجود دارد يا خير.
وي افزود: اين كميته‌ها در حال مذاكره هستند تا اين پرونده به طور كامل بسته شود.
الصبيحي با بيان اين كه اين كميته‌ها مسايل مربوط به اسرا را بررسي مي‌كنند، ادامه داد: هنوز برخي خانواده‌هاي عراقي مدعي هستند كه فرزندان‌شان در ايران يا اسيرند يا مفقود.
اين در حالي است كه روز گذشته (شنبه) امير سرتيپ عبدالله نجفي، رييس كميسيون‌هاي اسراي جنگي و رييس دفتر عمومي حفاظت اطلاعت فرماندهي كل قوا در مراسم بزرگداشت سالروز ورود آزادگان به كشورمان اعلام كرده بود: ديگر هيچ اسير زنده‌ي ايراني در عراق وجود ندارد و جمهوري اسلامي ايران آخرين گروه اسراي عراقي را 15 ارديبهشت ماه سال گذشته و پس از حمله‌ي آمريكا به عراق، تحويل صليب سرخ داده و به كشورشان بازگردانده است.
كاردار عراق در تهران هفته‌ي گذشته براي ارايه‌ي توضيح در خصوص دليل دستگيري خبرنگار ايراني در عراق، گروگان‌گرفته شدن فريدون جهاني، كنسول ايران در كربلا و هم‌چنين به دليل اتهاماتي كه برخي از مقامات عراقي به ايران وارد كرده بودند، به وزارت خارجه كشورمان فراخوانده شد و درباره‌ي اين موارد توضيح داد.

در همين رابطه اياد علاوي و سيد عبدالعزيز حكيم در خصوص سرنوشت كنسول ايران در كربلا و هم‌چنين دستگيري خبرنگار ايراني در عراق ديدار و گفت‌وگو كردند.
سيدمحسن حكيم، مشاور سياسي سيدعبدالعزيز حكيم در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: اياد علاوي، نخست وزير عراق در دفتر سيدعبدالعزيز حكيم، رييس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق با ايشان ديدار كرد و موضوع خبرنگار ايران، كنسول ايراني و دستگيري چهار تن از اعضاي اتاق تعاون ايران را مورد بررسي قرار داد.
وي افزود: علاوي در اين ديدار قول داد كه اين مسايل را هر چه سريع‌تر پيگيري كند.
حكيم تصريح كرد: دولت موقت هم تلاش‌هايي در اين زمينه انجام مي‌دهد كه اميدواريم ثمربخش باشد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10914

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گروگانگيران ديپلمات ايراني خواستار آزادي اسراي بافيمانده عراقي هستند، رويتر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016