پنجشنبه 27 فروردين 1383

درخواست كمك آمريكا از ايران، براي بهبود اوضاع عراق، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي
وزير امور خارجه گفت: آيت‌الله سيستاني درخصوص حمله آمريكايي‌ها به نجف هشدار لازم را داده‌اند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سيد كمال خرازي پس از جلسه‌ي امروز هيات دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره‌ي استعفاي امين‌زاده معاون وزير خارجه اظهار داشت: از خود ايشان بپرسيد. ايشان هنوز استعفايي به من نداده‌اند.
وزير خارجه درباره‌ي اظهارات مقامات آمريكايي مبني بر عدم همكاري ايران راجع به موضوع عراق گفت: اينها حرف جديدي نيست. آمريكايي‌ها به دنبال بهانه هستند. در افغانستان نيز اين‌گونه بود. از همه چيز روشن‌تر است كه ايران هيچ دخالتي در مسايل عراق ندارد.
وي گفت: ايران نهايت تلاش خود را به كار مي‌برد تا مسايل عراق هرچه سريع‌تر حل شود و قدرت به دست مردم عراق سپرده شود.
خرازي تاكيد كرد كه ما راه‌حل را خروج اشغالگران از عراق مي‌دانيم.
وي يادآور شد: مقامات عراقي هركدام به دنبال بهانه‌هاي خود هستند. بعضي از آنها نيز مي‌گويند كه ايران هيچ دخالتي در عراق نكرده است و واقعيت هم همين است و ايران هيچ دخالتي در مورد عراق ندارد.
وي گفت: اميدواريم كه قدرت در عراق هرچه سريع‌تر منتقل شود منتها با اين سياست‌هاي غلطي كه آمريكايي‌ها در عراق دارند و اشتباهات مكرري كه مي‌كنند و بعد عقب‌نشيني مي‌كنند شرايط بهينه‌تر نياز است.
وزير خارجه در پاسخ به سوالي درباره‌ي اقدام ايران در صورت حمله‌ي احتمالي آمريكا به نجف گفت: اگر چنين كاري صورت گيرد، آيت‌الله سيستاني كه مرجع تقليد بزرگ شيعيان هستند هشدار لازم را به آمريكايي‌ها داده‌اند. اميدواريم كه آمريكايي‌ها چنين خطاي بزرگي نكنند وگرنه جهان اسلام را در برابر خود بسيج خواهند كرد و فاجعه‌اي به وجود خواهد آمد.
خرازي تاكيد كرد كه مسايل عراق با عقل و تدبير حل مي‌شود نه با زور. اشتباهات آمريكايي‌ها اين است كه فكر مي‌كنند اگر عليه صدام نيروي نظامي به كار بردند، مي‌توانند عليه مردم عراق هم نيروي نظامي به كار ببرند و اين اشتباه بسيار مهمي است كه آثار و صدمات سهمگيني دارد.
وي تصريح كرد كه بايد عقل به كار برد و با زعما و علماي عراق و سياستمداران عراقي و همسايگان عراق مشورت كرد و مسلما مسايل عراق را مي‌توان با تدبير حل و فصل كرد
به گزارش ايسنا وي در پاسخ به سوالي درباره‌ي پناهندگي مقتدي صدر به ايران گفت: چنين چيزي مطرح نشده است.
از وزير خارجه خواسته شد درباره‌ي موضوع وارد كردن سلاح‌هاي اتمي آمريكا به عراق و متهم كردن عراق به داشتن سلاح اتمي نظر دهد كه خرازي پاسخ داد: من چنين اطلاعي ندارم و فكر نمي‌كنم واقعيت داشته باشد؛ چون سلاح آمريكايي، آمريكايي است و سلاح عراقي، عراقي است و به اين سادگي نمي‌توان چنين ادعايي مطرح كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرنگاري درباره‌ي آمادگي ايران براي مذاكره با آمريكا سوال كرد. وزير خارجه پاسخ داد: ما در گذشته مذاكراتي داشتيم ولي فعلا تعطيل شده است؛ چون احساس كرديم كه اين مذاكرات راه به جايي نمي‌برد. آمريكايي‌ها قول مي‌دهند ولي عمل نمي‌كنند.
خرازي گفت: آمريكايي‌ها فعلا در مسير اشتباهي هستند ولي طبعا بايد با همسايگان عراق مشورت كنند. ما چندين بار در اجلاس همسايگان عراق حضور داشتيم و اين مكانيسم خوبي است براي اين‌كه به آمريكايي‌ها مشورت دهد كه با توجه به عدم اطلاع از مسايل عراق و روانشناسي مردم عراق دارند، از اشتباهات بيشتر خودداري كنند.
خرازي درباره‌ي نامه از سوي سفارت سوئيس به نمايندگي از آمريكا و سه كشور اروپايي و درخواست براي ايفاي نقش پررنگ‌تر در بحث اغتشاشات عراق گفت: سفارت سوئيس به كشورهاي اروپايي هيچ ارتباطي ندارد. اين سفارت معمولا رابط است بين آمريكا و ايران. ما مكاتبات زيادي با آمريكايي‌ها داريم و درباره‌ي عراق نيز مكاتبات زيادي داريم و طبعا چنين درخواست‌هايي از سوي آمريكا هست كه ما براي بهبود اوضاع در عراق كمك كنيم كه ما تلاش مي‌كنيم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6451

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'درخواست كمك آمريكا از ايران، براي بهبود اوضاع عراق، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016