چهارشنبه 2 ارديبهشت 1383

واكنش شوراي شهر تهران به اقدام شهرداري برلين: لوح يادبود جانبازان شيميايي، مقابل سفارت آلمان در ايران نصب مي‌شود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي
واعظي آشتياني گفت: لوح يادبود جانبازان شيميايي، مقابل سفارت آلمان در ايران نصب مي‌شود.
واعظي آشتياني، عضو هيات رييسه شوراي اسلامي شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: طرح اين لوح به گونه‌اي خواهد بود كه هرانسان بشردوست با مشاهده آن تحت تاثير قرار ‌گيرد.
وي با اشاره به اين كه دنيا هنوز خشونت آلمان‌ها را در جنگ جهاني دوم از ياد نبرده است، اظهار داشت: اين كشور همچنان به واسطه در اختيار گذاشتن مواد شيميايي در زمان جنگ تحميلي عراق عليه ايران، مورد لعن و نفرين ملت ماست.
خزانه‌دار شوراي اسلامي شهر تهران تصريح كرد: اين كشور، با توجه به سوابقش و نيز ‌آمريكا، صلاحيت دفاع از حقوق بشر را ندارند، چرا كه حقوق بشر كه دستمايه جنايتكاران باشد، در بين جهانيان اعتباري نخواهد داشت.
وي با بيان اين كه شوراي شهر و شهرداري تهران از جانبازان شيميايي حمايت خواهند كرد گفت: در دفاع از مظلوميت اين قشر از هيچ كوششي دريغ نمي‌كنيم.
واعظي ‌آشتياني افزود: ديكتاتورهاي ديروز، امروز دايه بهتر از مادر شده و ادعاي دفاع از حقوق بشر دارند؛ در حالي كه در كشورهايي همچون افغانستان، فلسطين، عراق و بوسني و هرزگوين، هزاران انسان بي‌گناه به جرم عدالت‌خواهي به گونه‌اي به خاك و خون كشيده مي‌شوند كه گويي انسان نيستند و تعدادي جنايتكار جزو بشر محسوب مي‌شوند.
با وجود اعتراض و مخالفت وزارت امور خارجه‌ي آلمان، از لوح مربوط به كشته‌شدگان رستوران ميكونوس در برلين پرده‌برداري شد.
به گزارش ايسنا، شبكه‌ي خبري بي.بي.سي در اين خصوص نوشت كه از اين لوح در روز گذشته - سه‌شنبه- در ناحيه شارلوتون‌برگ، در شهر برلين آلمان پرده‌برداري شده است.
شهردار ناحيه شارلوتون‌برگ در مراسم پرده‌برداري از اين لوح سخنراني كرد و افزود كه فشارهاي سياسي زيادي براي جلوگيري از ايجاد اين برنامه وجود داشته است، اما وي زير بار اين فشارها نرفته است.
بر اساس گزارش ياد شده، نصب اين لوح پس از تاخيرهاي طولاني انجام مي‌شود، اين تاخيرها تا حدي ناشي از تهديدهاي سفارت ايران در آلمان و شهردار تهران براي انجام عملي متقابل داير بر افتتاح لوحي به ياد قربانيان حملات شيميايي جنگ ايران و عراق كه شركت‌هاي آلماني تامين‌كننده آن مواد شيميايي به عراق را مقصر مي‌شناسد، بود.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در باره‌ي نصب اين لوح كه در آن عبارات بي‌اساسي درباره نقش ادعايي ايران در آن درج شده، هشدار داده بود: نصب لوح در برلين را سازنده نمي‌دانيم. عواملي كه مخالف توسعه‌ي روابط ما هستند، به اين موضوع پرداخته‌اند و اقدام شهرداري برلين غيرسازنده و نامناسب است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دكتر محمود احمدي‌نژاد، شهردار تهران تصميم شهردار برلين مبني بر نصب لوحي حاوي عبارات بي‌اساسي عليه جمهوري اسلامي ايران را اقدامي توهين‌آميز عنوان كرده و با ارسال نامه‌اي به همتاي آلماني‌اش در پايتخت اين كشور يادآور شده بود كه شهرداري برلين از دست يازيدن به اقدامات توهين‌آميز عليه جمهوري اسلامي ايران بپرهيزد.
احمدي‌نژاد خطاب به همتاي آلماني خود تصريح كرده بود كه شهرداري تهران از جانب مجروحان شيميايي و خانواده‌هاي آنان براي معرفي دولت‌هايي كه رژيم صدام را به سلاح‌هاي شيميايي مسلح كردند و به ويژه دولت آلمان به عنوان حامي و تدارك كننده رژيم سابقه عراق، تحت فشار قرار دارد.
دولت آلمان تنها متن نهايي لوح را با دخالت دفتر صدراعظم اين كشور و سناتور داخلي برلين تغيير داد.
در متن اوليه‌ي اين لوح نام وزارت‌خانه‌اي در جمهوري اسلامي ايران را كه ادعا شده مسوول اين انفجار است ذكر شده بود كه در متن نهايي بازهم اصل موضوع تغييري نكرده و تنها نام وزارت‌خانه حذف شده است.
در پي انفجاري در رستوران ميكونوس در برلين در سال 1992 دادگاهي صوري در آلمان تشكيل شد كه در آن طي حكمي بي‌اساس كه بر اساس ادعاهاي فردي مجعول، مشهور به شاهد C صادر شد، برخي از مسوولان وقت ايران متهم شدند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6689

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'واكنش شوراي شهر تهران به اقدام شهرداري برلين: لوح يادبود جانبازان شيميايي، مقابل سفارت آلمان در ايران نصب مي‌شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016