جمعه 1 خرداد 1383

تاج‌زاده: وقتي يك سيستم با دموكراسي سازگاري ندارد به معناي اين است كه با استبداد مترادف است، ايسنا

تاج‌زاده معتقد است: عدم حضور نيروهاي سياسي در قدرت مسايلي را بر آن‌ها تحميل مي‌كند كه جز با قرار گرفتن در متن قدرت حل نمي‌شود و از طرف ديگر ممكن است نيرو‌هايي در قدرت وجود داشته باشند ولي بسياري از التزامات را به راحتي زير پا بگذارند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مصطفي تاج‌زاده عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي طي سخناني در هفتمين نشست شاخه‌ي دانشجويي اين جبهه‌ افزود: راهبرد كنوني ما بايد مبتني بر آرامش دموكراسي در برابر آن‌چه هست باشد، به طوري كه به وسيله‌ي اين راهكار بتوانيم هر قدرتي را مشروط و پاسخگو كنيم.
وي ادامه داد: تصور عده‌اي در جامعه اين است كه اعتقادات ديني با دموكراسي سازگاري ندارد و چون در جامعه‌ي اسلامي، اسلام با عنوان گفتمان غالب مطرح است، اين عده مي‌گويند در جامعه‌ي ما نمي‌شود دموكراسي ايجاد كرد.
وي ادامه داد: اين تصور باعث شده كه روند دموكراسي در جامعه‌ي ما به تعويق بيافتد.
به اعتقاد تاج‌زاده: وقتي گفته شود يك سيستم با دموكراسي سازگاري ندارد به معناي اين است كه با استبداد مترادف است. مثلا وقتي كه مي‌گوييم روحيه‌ي ايراني با دموكراسي سازگاري ندارد، يعني اينكه روحيه‌ي ايراني با استبداد سازگاري دارد. پس وقتي مي‌گوييم اسلام با دموكراسي سازگاري ندارد يعني اينكه اسلام مترادف با استبداد است.
اين عضو جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود ادامه داد: ما در استراتژي خود نبايد از مولفه‌هايي استفاده كنيم كه منجر به نظامي‌گري و ايجاد خشونت در عرصه‌ي جامعه‌ي مدني شود.
وي تاكيد كرد: روش اصلاحي راهبردي را دنبال مي‌كند كه به پياده شدن پروژه‌ي دموكراسي در جامعه نزديك‌تر باشد.
تاج‌زاده ادامه داد: در عرصه‌ي سياسي بايد زمينه‌اي فراهم كنيم كه گروه‌هاي دموكراتيك با يكديگر همكاري داشته باشند. البته اين همكاري مترادف با ائتلاف نيست و عدم ائتلاف نيز به معناي عدم همكاري نمي‌باشد، هر نيرويي كه به استقلال كشور و تماميت ارضي اعتقاد داشته و هم‌چنين ملتزم به قانون باشد و هدف خود را ايجاد مردم‌سالاري در جامعه قرار دهد، مي‌تواند در اين همكاري حضور داشته باشد.
عضو جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي، ادامه داد: راهبرد ما در امر اصلاحات بايد به گونه‌اي باشد كه هزينه‌هاي فعاليت‌هاي سياسي را كاهش دهد يا دست كم از اين وضعيت موجود بالاتر نبرد.
وي خاطرنشان كرد: به هر ميزان كه هزينه‌ي فعاليت‌هاي سياسي بالا مي‌رود قشر عظيمي از مردم از سياست‌ورزي محروم مي‌شوند. بسياري از مردم به سياست علاقمند هستند ولي چون هزينه‌ي اين فعاليت‌ها بالاست چندان در اين امر مشاركت نمي‌كنند. بنابراين حركت اصلاح‌طلبان بايد به نحوي باشد كه اين هزينه كاهش پيدا كند.
وي افزود: الگوي صبر و انتظار در جامعه‌ي ما نتيجه ندارد چون چند سالي به خاطر اين الگو سكوت مي‌كنيم بعد به يك حركت انفجاري متوسل مي‌شويم و بعد از آن دوباره سكوت مي‌شود. ما در جامعه‌ي خود تاكنون چهار حركت اصلاحي داشته‌ايم، ولي از نظر تئوري نتوانستيم در مورد اين چهار حركت نظريه‌پردازي كنيم. البته ديگران نيز نتوانستند در مورد اين حركت‌هاي اصلاحي در جامعه‌ي ايران نظري ارايه دهند؛ و نظريات كلاسيك با وضعيت ايران سازگاري ندارد. ما به دليل گسست و فاصله‌اي كه در حركت‌هاي اجتماعي خود داشته‌ايم نتوانسته‌ايم نظريه‌اي مناسب با اين حركات ارايه دهيم.
وي معتقد است: شايد يكي از دلايل اين امر كه ما حزب و كادر قوي‌اي نداريم به خاطر گسست در فعاليت‌هاي سياسي است. ما هنوز در جامعه‌ي خود دولت سايه نداريم و اگر فردا به حزبي در جامعه بگويند كه بيا دولت تشكيل بده؛ هيچ برنامه و مانيفيستي در اين زمينه وجود ندارد.
تاج‌زاده خاطرنشان كرد: هيچ جامعه‌اي در قرن بيستم با ملت ما از نظر حركت‌هاي اصلاحي قابل مقايسه نيست و جامعه‌ي ما فقط با قرن نوزدهم فرانسه قابل مقايسه است ولي ما نتوانستيم از اين حركت‌هاي اصلاحي استفاده و انباشت تجربيات سياسي كنيم. تجربيات سياسي به همان اندازه مهم و ضروري است كه انباشت سرمايه و ثروت براي اقتصاد كشور ضروري است.
تاج‌زاده در بخش ديگري از اين سخنراني با اشاره به تحصن نمايندگان در مجلس و عدم گسترش آن در جامعه، اين حركت را يك گام رو به جلو دانست و گفت: بايد خوشحال باشيم كه تحصن به جامعه كشيده نشد زيرا اصل تحصن اين است همچنان كه بعد از آن تحصن معلمان به خيابانها كشيده نشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي اظهار داشت: ميزان انفعال جامعه، اختلاف اصلاح‌طلبان، انسجام محافظه‌كاران و تحولات بين‌المللي، مي‌تواند جلوتر برود و يا متوقف شود. محافظه‌كاران بايد بدانند كه سكوت مردم و دفاع از نظام به معناي اين نيست كه از آنها دفاع مي‌شود بلكه به دلايل آن است كه شرايط بهتري ندارند و نمي‌دانند بعد از آن چه اتفاقي مي‌افتد.
اين عضو جبهه مشاركت ايران اسلامي با تاكيد بر اين كه ما همواره براي حفظ كشور وارد عرصه شد‌ه‌ايم و نه به دليل آمادگي براي حفظ قدرت، حضور در عرصه سياسي از سوي اصلاح‌طلبان در سال 76 را يادآور شد و گفت كه عليرغم همه‌ي ضعف‌هايي كه داريم به دنبال بهترين روش‌ها در عرصه اصلاحات هستيم تا ثابت كنيم دموكراسي كه كمتر از بقيه روش‌ها بد است و كمتر ضرر دارد.
وي تصريح كرد: هر نيرويي با استراتژي روشن مي‌تواند به بخش جدي هدفهاي خود برسد اما ما معتقديم كه چون دموكراسي خواست ملت ايران است و منطبق بر گفتمان جهاني است، اگر ما در شرايط مساوي با محافظه‌كاران تلاش كنيم نتيجه‌ي بيشتري خواهيم گرفت.
تاج‌زاده در پاسخ به سوالي مبني بر اختلاف دموكراسي با دين، گفت: در عرصه‌ي دموكراسي تحليل‌هاي متفاوتي وجود دارد و عده‌اي معتقدند كه در دموكراسي تقدم فرهنگ و دين بحث ضروري نيست و به دليل اينكه جامعه ايراني ما عميقا ديني است و دين ما هم دين اجتماعي است، عده‌ي اصرار دارند كه براي مدتي دموكراسي به تاخير بيافتددر حالي كه اين مساله به نهادينه كردن دموكراسي كمكي نمي‌كند.
وي درباره‌ي قانونگرايي نيز گفت: اين كه ما فكر كنيم كه با تغيير قانون اساسي مي‌توانيم كارهاي بيشتري انجام دهيم اشتباه است. بايد در جامعه توازن قدرت ايجاد شود و ما نيز در ايجاد چنينن توازني نقش داريم.
عضو جبهه مشاركت ايران اسلامي معتقد است: يكي از بيماريهايي بخشي از جامعه سياسي ما اين است كه افرادي آگاه و يا ناآگاه براي توجيح عملكرد خود شعارهاي سوپر راديكال مي‌دهند. در شرايط فعلي بايد هوشيار باشيم تا در فرصت بوجود آمده عميق‌تر صحبت كرده و سطحي‌نگر نباشيم زيرا سطحي‌نگري از خصايص خوارج در گذشته است.
وي تاكيد كرد: اصلاحات، اصلاح‌طلبان و خاتمي را از جنبه‌هاي تئوريك - تاكتيك و غيره نقد كنيد اما به تدريج اين نقد را به خودتان برسانيد و به دنبال راه‌حل باشيد زيرا نقد بر رفتار سياسي تاثير دارد.
تاج‌زاده با بيان اينكه راديكالها با شعارهاي تند نتيجه نگرفته و منحل شده‌اند، گفت: آنچه راديكال‌ها را تهديد مي‌كند انفعال راديكاليزم در جامعه ما است.
وي با بيان اينكه اصلاح‌طلبي يعني آهسته و پيوسته رفتن، گفت: اين كار سخت‌ترين كار موجود است و هيچ راهبردي به اندازه‌ي اصلاح‌طلبي جانكاه نيست، در پيروزي انقلاب چون عقايد و افكار ما با دلمان همسو بود سختي كار را احساس نمي‌كرديم اما در اصلاحات چون عقلمان انقلابي و دلمان اصلاح‌طلبي بود كار سخت مي‌شد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7971

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تاج‌زاده: وقتي يك سيستم با دموكراسي سازگاري ندارد به معناي اين است كه با استبداد مترادف است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016