جمعه 15 خرداد 1383

تحقيق و تفحص از كميته امداد، نخستين آزمون مجلس هفتم، عباس كاكاوند

حتي اگر ابادگران بتوانند در شعار خود (پيشرفت) كاملا موفق عمل كنند,تصاوير دردأور فقر و بي عدالتي (كه در خيابان هاي شهرها و محلات ايران جلوه هميشگي يافته اند) قادرند تمام ان پيشرفت ها را تحت الشعاع خود قرار داده و درچشم به هم زدني بي معنا سازند. پيشرفت, نمي تواند و نبايد با فقر توام گشته و در زمينه اي قرار بگيرد كه بي عدالتي, فساد و ناديده انگاشتن حقوق فقرا و ايتام سبب ساز ان شده است. پيشرفت, بايد با عدالت همراه باشد و با ان تعاملي مثبت برقرار كند.
يك الگوي مناسب پيشرفت, الگويي است كه نقطه عزيمت خود را مبارزه با فقر,فساد و تبعيض تعريف كند. نمي توان شعار پيشرفت سر داد و در عين حال بر زندگي دلخراش هزاران دختر فراري ديده فرو بست, نمي توان از پيشرفت دم زد و در همان حال فقرا و ايتام را از برنامه ها و طرح هاي خود كنار نهاد.
وظيفه جناح راست در اين مورد حتي بيشتر است. از ياد نبريم كه اين جناح مدت ها ,اصلاحات مورد نظر خود را مبارزه با فقر و فساد و تبعيض عنوان كرده و اصرار داشت ان را به عنوان اصلاحات واقعي و برتر به مرحله اجرا درأورد. چندين سال است كه أنان شعار مبارزه با فقر و فساد سر داده و پيشرفت, صرفا شعار جديدي است كه تنها در ايام انتخابات مطرح كردند. هر چند انان با شعار پيشرفت به پيروزي رسيدند, اما رفع فقر و فساد شعار اصلي شان بوده و بنابراين اكنون بايد در مسير تحقق بخشيدن به اين شعار گام برداشته و نسبت بدان نيز پاسخگو باشند, امري كه در سال موسوم به پاسخگويي اهميت دو چندان يافته است.
وقتي سخن از ايتام و فقرا به ميان مي أيد, كميته امداد نخستين نهادي است كه نام ان به ذهن متبادر مي شود. اين نهادي است كه وظيفه اصلي رسيدگي به احوال ايتام و فقرا را بر عهده دارد. بديهي است هر گونه خطا و انحراف از مسير برنامه هاي تعيين شده براي اين نهاد, مي تواند بر وضعيت فقرا,ايتام و نيازمندان تاثير نامطلوب نهاده و تحقق شعار رفع فقر, فساد و تبعيض را با دشواري مواجه سازد. از اين رو, نمايندگان بايد وظيفه نظارتي خود را (كه متاسفانه تا كنون شامل اين نهاد نشده است) به مرحله اجرا دراورند و صرفا به افزايش بودجه أن بسنده نكنند.افزايش بودجه در شرايطي كه نسبت به عملكرد كميته امداد, ابهامات و سوال هاي متعدد وجود دارد, حتي مي تواند تاثير معكوس داشته باشد.
أقاي عسگر اولادي (كه همزمان رييس موتلفه و رييس كميته امداد است) در تاريخ 19 فروردين 1383 در مصاحبه اي با ايسنا اظهار داشت:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اطاعت از ولايت كميته امداد جزو اولين پاسخگويان به مردم خواهد بود... درروزهاي آتي به تمامي سوالاتي كه پيرامون فعاليتهاي اين نهاد مقدس وجود دارد, پاسخ داده خواهد شد.
اكنون بيش از دو ماه از ان تاريخ سپري شده است, اما مسوولين كميته امداد به تععهد خود وفادار نمانده و كوچكترين خبر يا گزارشي را در مورد فعاليت ها و عملكرد مالي خود (خصوصا صندوق هاي صدقات) منتشر نكرده اند. از اين رو لازم است مجلس هفتم (كه با شعار مبارزه با فقر و فساد به ميدان امده) دست به اقدام زده و با ارايه طرح تحقيق و تفحص, هم در عمل پايبندي خود به شعارهايش را نشان داده و هم پاسخي مناسب به ابهامات و سوالاتي بدهد كه اعتماد مردم به اين نهاد مقدس (كه لزوما ادم هاي مقدسي ان را اداره نمي كنند!) را خدشه دار ساخته اند.تحقيق و تفحص از كميته امداد, ازموني است كه ميزان صداقت ابادگران را در عمل نشان خواهد داد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8505

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تحقيق و تفحص از كميته امداد، نخستين آزمون مجلس هفتم، عباس كاكاوند' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016