دوشنبه 18 خرداد 1383

ناصري جهرمي: زماني‌كه جزايرسه‌گانه به مالكيت مجددايران درآمد، امارات در جغرافياي سياسي دنيا وجود خارجي نداشت، ايسنا

يك حقوقدان با تاكيد بر مالكيت بلامنازع ايران نسبت به جزاير سه‌گانه‌ي ايراني، اظهارات اخير شوراي همكاري خليج‌فارس درباره‌ي جزاير سه‌گانه را ناشي از بي‌اطلاعي تاريخي و حقوقي نسبت به مالكيت ايراني اين جزاير دانست.
عليرضا ناصري جهرمي، رجوع به مجامع بين‌المللي براي حل مناقشه‌ي جزاير ايراني را موجب تهديد منافع ملي عنوان كرد و به خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: بد نيست بدانيم كه از لحاظ تاريخي زماني كه اين جزاير به مالكيت مجدد ايران درآمد، كشوري به نام امارات متحده‌ي عربي در روي صحنه‌ي جغرافياي سياسي دنيا وجود خارجي نداشت تا بتواند امروزه ادعاي مالكيت نسبت به جزايري را داشته باشد كه سابق بر وجود اين كشور موجود بوده است.
اين مدرس دانشگاه هم‌چنين خاطرنشان كرد: مدعيان مالكيت نسبت به اين جزاير مي‌توانند با مراجعه به اسناد تاريخي پي به بي‌اساس بودن ادعايشان ببرند.
اين مدرس حقوق بين‌الملل با بيان اين كه هرگونه تعرض به تماميت ارضي ايران با عكس‌العمل شديد مواجه خواهد شد، بر بي‌پايه بودن ادعاي امارات در اين رابطه تاكيد كرد و گفت: امارات متحده بيش از هر كشوري بر بي‌پايه بودن ادعاي خويش واقف است. بر همين اساس هرگونه پذيرش براي رجوع به داوري بين‌المللي، مذاكره و ميانجي‌گري در اين‌باره به نفع كشورمان نخواهد بود.
وي گفت: مالكيت ايران نسبت به اين جزاير مسلم است و با مراجعه به داوري بين‌المللي يا هر روش ديگري مالكيتمان نسبت به اين جزاير خدشه‌دار خواهد شد. اين جزاير جزو لاينفك خاك ايران بوده و توافق و مذاكره درباره‌ي خاكي كه مالكيت آن محرز و مسلم است تنها منافع ملي را به خطر مي‌اندازد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين حقوقدان بر ضرورت توجه به منافع ملي تاكيد كرد و گفت: بايد موضع خود را هرچه سريع‌تر نسبت به منافع ملي معين كنيم؛ كشورهايي چون سوريه و لبنان وامدار و مديون دولت ايران هستند اما متاسفانه بعضا موضع‌گيري‌هاي اين دولت‌ها در شوراي همكاري خليج فارس و نوع حمايت‌هايشان، منافع دولت ايران را به خطر انداخته است.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8656

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ناصري جهرمي: زماني‌كه جزايرسه‌گانه به مالكيت مجددايران درآمد، امارات در جغرافياي سياسي دنيا وجود خارجي نداشت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016