شنبه 23 خرداد 1383

درگيرى لفظى نماينده ايران و آمريكا، شرق

ديپلمات هاى غربى حاضر در مقر اصلى آژانس بين المللى انرژى اتمى در وين روز گذشته اعلام كردند كه بحث خريد تجهيزات هسته اى توسط ايران به موضوع اصلى گفت وگو ميان ديپلمات ها تبديل شده است. به گزارش آسوشيتدپرس از وين، يكى از خريداران تجهيزات هسته اى براى ايران در گفت وگو با يك شركت چندمليتى اروپايى اعلام كرده كه خواهان خريد «هزاران تن» از تجهيزات وابسته و پيرامون فناورى هسته اى است.

يك ديپلمات كه نخواست نامش فاش شود، گفت: «با توجه به موضوع خريد ۴هزار مگنت توسط ايران از اين شركت، جلسه روز گذشته در پشت درهاى بسته در آژانس بين المللى انرژى اتمى انجام شد.» هر سانتريفوژ براى كار به دو مگنت نياز دارد و مطرح شدن چنين درخواستى دليل بر برنامه گسترده ايران در توسعه فناورى هسته اى است.

مقامات ايران در وين اعلام كردند كه قصد آنها از تهيه فناورى هسته اى توليد انرژى است و تصريح كردند كه رقم عنوان شده در خصوص خريد از بازار سياه و از يك شركت اروپايى، بزرگنمايى و تحريف شده است.

آمريكا در يك موضع گيرى اعلام كرد كه چنين اخبارى مدعاى قبلى آنها را ثابت مى كند و اينكه ايران در پى برنامه هايى است كه دو دهه آنها را پى گرفته است، اما مقامات ايران پاسخ دادند كه تمام اهداف ايران در حوزه مسائل هسته اى به توليد انرژى باز مى گردد.

يكى از موضوعات مورد بحث در جلسه روز پنج شنبه، توقف بازرسان آژانس و عدم همكارى كشور سوم _ پاكستان _ بود.

براساس گزارش هاى رسيده، پاكستان اجازه بازرسى آزاد از مراكز هسته اى را به بازرسان آژانس نداده و بازرسان نمى توانند منبع اصلى اورانيوم غنى شده در ايران را پيدا كنند. در جلسه روز پنج شنبه گذشته، بسيارى از ديپلمات ها اعلام كردند كه برنامه شش ماهه بازرسان آژانس بيهوده انجام گرفته و نتيجه قاطع و مناسبى در پى نداشته است.

پس از خروج از جلسه روز پنج شنبه، امير زمانى نيا، سرپرست هيأت ايرانى حاضر در وين اعلام كرد كه «مشكل ما بر سر مسائل تكنيكى و چند سوءتفاهم بوده است.» ولى برخى حاضران اعلام كردند كه درگيرى لفظى بين يكى از اعضاى هيأت ايران در وين و يكى از اعضاى هيأت آمريكايى بر سر مسائل مورد بحث در گرفته است. با توجه به اختلافات زياد بين ايران و آمريكا، طبيعى است كه اختلاف نظر بين نمايندگان دو كشور نيز بروز كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هر چند آمريكا از لحن تند و سراسر نيشدار قطعنامه پيشنهادى سه كشور اروپايى راضى است اما اعلام كرد كه به دنبال يك برنامه زمانى براى گنجاندن در اين قطعنامه است تا در آن مدت محدود قضيه حل و فصل شود.

در تهران، منوچهر متكى، نماينده مجلس هفتم اعلام كرد كه هرگونه عملكرد نامناسب از سوى آژانس بين المللى انرژى اتمى با واكنش جدى مجلس شوراى اسلامى مواجه خواهد شد.

متكى گفت: «عملكرد آژانس در رويه مجلس هفتم براى تصويب نهايى پروتكل الحاقى موثر خواهد بود.»

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8829

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'درگيرى لفظى نماينده ايران و آمريكا، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016