چهارشنبه 3 تير 1383

نگراني در محافل ديپلماتيك ايران درباره اجلاس هفته آينده سران ناتو، رويداد

به گفته يك كارشناس وزارت خارجه، اين اجلاس مي‌تواند موازنه قوا در خاورميانه را عليه ايران تغيير دهد
اجلاس سران ناتو كه قرار است طي روزهاي هفتم و هشتم تيرماه در استانبول تركيه برگزار شود، نگراني‌هايي را در محافل امنيتي و ديپلماتيك ايران شكل داده است.
پس از گزارش خبرنگار «رويداد»، اين نگراني به ويژه با توجه به احتمال استقرار نيروهاي ناتو در كشورهاي افغانستان و عراق، تشديد شده است. با توجه به اينكه در هفته‌هاي اخير سه كشور بزرگ اروپايي سردمدار موضع‌گيري عليه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران شدند و عملاً علم مخالفت با آمريكا در اين زمينه را بركناري گذاشتند. همچنين، قطعنامه اخير اتحاديه اروپا درباره نقض حقوق بشر در ايران كه در پي سفر هيأت اروپايي به تهران صادر شد، عامل ديگر تشديد نگراني‌ها درمحافل امنيتي و ديپلماتيك ايران است. چرا كه در اين محافل بين آن مي‌رود كه پس از موضع‌گيري سياسي(در مسائل هسته‌اي) و انتقاد حقوقي(در مباحث حقوق بشر)، تهديد نظامي اروپايي‌ها نيز با حضور احتمالي ناتو در عراق و افغانستان متوجه كشور شود.

در اين زمينه، يك كارشناس ارشد مركز مطالعات امور خاورميانه (وابسته به وزارت امورخارجه) به شماره سه‌شنبه دوم تيرماه روزنامه دولتي «ايران» گفته:«هر تصميمي كه در اين اجلاس در مورد حضور يا عدم حضور نيروهاي ناتو در عراق و احياناً در فلسطين اتخاذ شود، تأثير آن بر كل منطقه ما گريزناپذير است. اگر نيروهاي ناتو در افغانستان و عراق مستقر شوند، اين حضور به معناي اين است كه ناتو در دو منطقه استراتژيك خاورميانه بزرگ مستقر خواهد شد. تسلط بر عراق، يعني قلب خاورميانه عربي و تسلط بر كل خاورميانه عربي و خليج فارس است. حضور ناتو در خاورميانه به معناي كاهش نفوذ روسيه و فرانسه خواهد بود كه به صورت سنتي در منطقه نفوذ داشته‌اند. همزمان، گسترش نفوذ واشنگتن، موازنه قوا را به نفع كشورهاي حامي آمريكا يعني اردن، تركيه، عراق و اسرائيل و به ضرر سوريه، ايران،فلسطين و حزب‌الله تغيير خواهد داد.»

«رحمان قهرمان‌پور» همچنين برگزاري موفق اجلاس استانبول را در درازمدت «عامل تقويت موقعيت تركيه به عنوان رقيب ايران در منطقه» دانسته و افزوده است: «هر چند كه ترك‌ها به اين امر واقف هستند كه برقراري ثبات و امنيت در منطقه بدون همراهي با ايران حاصل نخواهد شد. اتفاقاً در قضيه گروگانگيري سفارت آمريكا در ايران، تركيه تسليم فشارهاي پنتاگون براي تحريم ايران نشد. البته اين تسليم نشدن يك عمل عقلاني بود،‌زيرا ترك‌ها مي‌دانند كه در درازمدت به ايران احتياج دارند. مسأله دوم به اين موضوع برمي‌گردد كه تقويت جنبه سياسي ناتو باعث مي‌شود كه تنش در روابط ايران و آمريكا تشديد شود.»

به گفته اين كارشناس وزارت خارجه،«مسأله ديگري كه مطرح مي‌شود، بحث گسترش ناتو به شرق عليرغم مخالفت چين، روسيه و ايران است و در صورت تحقق حضور گسترده ناتو و اتحاديه اروپا در آسياي مركزي، قفقاز و عراق و افغانستان و خليج فارس، نگراني‌هاي ما افزايش خواهد يافت.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي «حضور احتمالي ناتو در طرح خاورميانه بزرگ مورد نظر آمريكا» را تهديد ديگري عليه ايران دانسته و گفته كه اين امر، مسلماً مانع عمده‌اي براي افزايش قدرت مانور جمهوري اسلامي ايران خواهد بود.

به گفته وي «موضوع ديگر هم، مسأله سلاح‌هاي كشتار جمعي و تروريسم است كه آمريكاي‌ها درصددند آن را در اولويت كار اجلاس ناتو قرار دهند و اتخاذ تصيمات احتمالي منجر به تنش بين ايران و اعضاي ناتو در مورد تكنولوژي هسته‌اي از يك طرف خواهد شد و روابط ايارن با حزب‌الله و سوريه از طرف ديگر تحت تأثير قرار خواهد گرفت.»

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9264

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نگراني در محافل ديپلماتيك ايران درباره اجلاس هفته آينده سران ناتو، رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016