پنجشنبه 18 تير 1383

بيانيه انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی اميرکبير پيرامون سالگرد ١٨ تيرماه

دانشگاه به عنوان نهاد مولد معرفت و دانش همواره پيشآهنگ حرکت در راستاي توسعه دمکراتيک بوده است، نظم مبتني بر استبداد را به چالش کشيده و انديشه هايي را بسط داده که مدافعان وضع موجود را خشمناک ساخته است. از اين رو حاکمان خودکامه، دانشگاه را برنتابيده اند و پويايي اين نهاد مدافع مدنيت، تجدد، نقادی و آزادي خوشايند حاکمان اقتدارگرا قرار نگرفته است و لذا پاداش آزادي خواهي و تحول خواهي جنبش دانشجويي به عنوان پيشروترين قشر خواستار دمکراسي، سرکوب و زندان و شکنجه بوده است.
فاجعه ١٨ تيرماه ۷۸ عريان ترين و بي پرده ترين نحوه برخورد با دانشجو و دانشگاه بود. سزاي جواناني بود که از آزادي بيان و عقيده سخن مي گفتند و در برابر حاکمان واپسگرا از حقوق مردم دفاع مي کردند. تيرماه ۷۸ از يک طرف تجلی خصومت عليه نسل به پا خواسته ای بود که فراسوی سعادت و سرافرازی ميهنش را نظرگاه خويش ساخته و با عزمی راسخ و سرشار از اميد، گام در سنگلاخ مبارزه با جزم گرايی و تماميت خواهی نهاده بودند و از طرفی ديگر آزمون مناسبي براي همه گروهها و افراد بود. آزموني که ميزان پايبندي گروههاي مختلف را به شعارهايي چون جامعه مدني، آزادي بيان، حقوق مردم و … روشن کرد.
رئيس جمهوري که مي بايست پاسدار حقوق مردم باشد و حداقل به عنوان شخصيتي فرهنگي شکستن حريم مقدس دانشگاه را برنتابد، تنها دانشجويان را به آرامش فراخواند و در مقابل انصار وحشت و عاملين آشکار اين فاجعه غير قابل بخشايش سکوت اختيار کرد. برگزاري دادگاه نيز نه تنها منجر به شناسايي آمران و عاملان آن حادثه ددمنشانه نشد بلکه فرجام آن مايه مضحکه و ريشخند هر انسانی شد. گويا آن همه خسارت انساني و مادي بر جاي مانده را خود دانشجويان آفريده بودند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

امروز ٥ سال از حمله مغول وار به سراي امن دانشجويان و هتک حرمت و حيثيت دانشگاه و دانشجو مي گذرد و ظلمی که به ناحق به دانشجويان روا شد، گرچه بغض هايمان را در گلو فروخفته ساخت اما تلاش کرديم دچار ياس و انفعال نشويم و به اميد داشتن ايراني آزاد و دمکراتيک و توسعه گرا متقاعدمان ساخت که بايد طرحي نو در انداخت.
…امروز جنبش دانشجويي ايران با نفي هر نوع خشونت طرفدار مشي مسالمت آميز و دمکراتيک براي رسيدن به جامعه ای مبتنی بر رعايت حقوق انسانی است. معتقديم از دل خشونت، ايمان و اخلاق بر نمي خيزد و با سرکوب و زندان نمي توان حقانيت ايدئولوژي هاي سرکوبگر و توتاليتر را اثبات نمود. ضمن بازخواني گذشته و با اميد به آينده بر آرمان هاي خود همچنان اصرار مي ورزيم و مصرانه براي تحقق آنها تلاش خواهيم نمود.

انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی اميرکبير (پلي تکنيک تهران)

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9858

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی اميرکبير پيرامون سالگرد ١٨ تيرماه' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016