چهارشنبه 24 تير 1383

عبدالله مومني: جريان دانشجويي‌‏در حال تجربه كردن هويتي بر مبناي دوري از قدرت است، ايلنا

دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت :
جنبش دانشجويي به وجدان بيدار و كانون انتقاد جامعه تبديل شده است

تهران-خبرگزاري كار ايران
دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت ،گفت : جريان دانشجويي نگاهش به مسايل راديكال بوده و خواهان حل ريشه‌‏اي مشكلات مي‌‏باشد و بر همين است كه جنبش دانشجويي نزديك‌‏ترين گروه به جريان روشنفكري محسوب شده و جريان روشنفكري منبع تغذيه فكري جريان دانشجويي است و كه هويت اين دو جريان هويتي انتقادي است.
عبدالله مومني در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا" ، با اشاره به شرائط جديد جريان دانشجويي در عرصه‌‏هاي گوناگون جامعه گفت : در شرائط كنوني جريان دانشجويي در دفتر تحكيم وحدت در آغاز مرحله جديدي از حيات خويش قرار گرفته است ، تلاش براي جستجوي راهي براي برون رفت از بن‌‏بست عرصه سياسي كشور و شكستن جو منجمد سياسي موجود ، زمينه سازي براي فراهم شدن بستر مناسب جهت طرح استراتژي‌‏هاي جديد در جهت استمرار مسير تحول‌‏طلبي در جامعه ، از مشخصات حيات جديد سياسي دفتر تحكيم وحدت و جريان دانشجويي است .
وي ادامه داد : از مباحث بحث برانگيز در مورد ويژگي‌‏هاي دانشجويي شرايط و مقتضيات سياسي ، اجتماعي شكل‌‏گيري جنبش‌‏هاي دانشجويي است . عده اي از صاحب‌‏نظران ، جنبش دانشجويي را محصول جامعه بسته و توده‌‏وار كه فاقد نهادهاي مدني و احزاب توسعه‌‏يافته است ، مي‌‏دانند و معتقدند كه با وقوع پيوستن توسعه سياسي از شكل‌‏گيري احزاب و نهادهاي مدني ، جنبش دانشجويي داراي كاركرد قطعي خواهد بود .
مومني ضمن اشاره به ديدگاه گروهي از جامعه مبني بر وجود انسداد در عرصه سياسي كشور ، در خصوص كاركرد جريان دانشجويي در اين برهه از زمان ، تصريح كرد : گروه ديگر اعتقاد دارند كه كاركرد جريان دانشجويي مربوط به دوران انسداد سياسي است و معتقدند كه جنبش دانشجويي در زماني كه رابطه جامعه مدني با ساخت قدرت قطع مي‌‏شود و ساز و كارهاي پارلمانتاريسمي پايان مي‌‏پذيرد ، بر شكستن جو منجمد سياسي و فضاي متصلب حاكم نقش اصلي بر عهده جريان دانشجويي است .
دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت افزود : گر چه بر مبناي اين دو رويكرد جريان دانشجويي فاقد تداوم تاريخي است و كاركرد آن‌‏را مقطعي است ، اما از سويي دسته ديگر معتقدند كه در دوره بحران‌‏ها و چالش‌‏هاي سياسي ،اجتماعي ، اقتصادي و فرهنگي و در هر شرايط سياسي ؛ چه باز و چه بسته ، جنبش دانشجويي كار ويژه‌‏هاي خود را داراست .
مومني تحركات دانشجويان را امري جهاني دانست و تاكيد كرد : با تعريفي كه از ويژگي‌‏هاي جنبش دانشجويي داريم ، جنبش دانشجويي را جنبش فراگير مي‌‏دانيم ، يعني تحركات دانشجويان پديده‌‏اي جهاني است ، گر چه امكان بروز و واكنش دانشجويان در كشورهاي گوناگون و دانشگاه‌‏هاي مختلف صورت‌‏هاي متفاوت دارد و در كنار آن با توجه به ماهيت جنبش دانشجويي اين جنبش داراي تداوم مي‌‏باشد ، چرا كه در هر دوره سياسي ، تاريخي جامعه با نابرابري‌‏هاي خاص خود مواجه مي‌‏باشد و خصلت روشنفكري و انتقادي اين جنبش در هر شرايطي ، كار ويژه‌‏هاي خود را در پي دارد.
وي ادامه داد : مجموعه رويكردهايي كه فعاليت دانشجويي بر مبناي شرايط شكل‌‏گيري جنبش دانشجويي و تداوم آن وجود دارد ، در دوره‌‏هاي انسداد سياسي و پايان پذيرفته اصلاح ازدرون و نبود نهادها و احزاب توسعه‌‏يافته و وجود بحران‌‏هاي مختلف سياسي و اجتماعي ، كار ويژه خاص را براي جنبش دانشجويي ايران در سپهر سياسي كشور ترسيم مي‌‏كنند .
دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت با ترسيم فضاي كنوني كشور ، اظهار داشت : در شرايط كنوني جريان دانشجويي در حال تجربه كردن هويتي بر مبناي مختصات دوري از قدرت ، قطع كامل وابستگي از نهادهاي حكومتي و احزاب و تلاش براي تثبيت گفتمان حقوق بشر و دمكراسي است .

مومني با طرح اين مطلب كه ويژگي " انتقاد و روشنفكري " جز لاينفك جنبش دانشجويي است ، تاكيد كرد : از اين رو است كه جنبش دانشجويي با توجه به خصلت انتقادي خود كه از ويژگي‌‏هاي ذاتي جريان روشنفكري برخوردار است .
وي در خصوص ارتباط دو جريان "روشنفكري" و "دانشجويي" در سطح جامعه ، گفت : خصلت فكري و تعهد روشنفكري همراه با قدرت تحليل و عمل جنبش دانشجويي ، اين دو جريان را به دو قطب دايمي انتقاد در جامعه تبديل مي‌‏كند .
مومني ادامه داد : جنبش دانشجويي در 3 سال گذشته در نقد دايمي قدرت و وارد نشدن به منازعات سياسي، توانسته است به وجدان بيدار و كانون انتقاد روشنگري جامعه تبديل شود .
وي تصريح كرد : براساس اين هويت جديد و كاركرد ويژه‌‏اي كه جريان دانشجويي در شرايط امروزي جامعه مي‌‏تواند داشته باشد ، ضرورت شكل‌‏گيري يك نهاد فراگير دانشجويي مطرح مي‌‏شود كه وظيفه سازماندهي كل جنبش دانشجويي را بدور از مرزبندي‌‏هاي ايديولوژيك ، نمايندگي دانشجويان بر عهده گيرد . لذا پارلمان دانشجويان مي‌‏توان در عين حفظ موجوديت ، تشكل‌‏هاي فعلي دانشجويي يك نهاد فراگير با علايق و سليقه‌‏هاي دانشجويي دانست كه منجر به شكل‌‏گيري هويت‌‏ها و جريانات فكري متكثر و مستقل از حاكميت در درون دانشگاه مي‌‏شود.
مومني اظهار داشت : شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت از همان اعوان شروع به كار سعي نموده است ، فارغ از طيف‌‏بندي درون تحكيمي بر مبناي مطالبات جريان دانشجويي و واقعيات جامعه دانشگاهي ، موضع‌‏گيري نمايد كه تاييد مواضع اتخاذ شده توسط اكثريت اعضا و انجمن‌‏هاي عضو مويد تلاش منتخبين نشست خواجه نصير در راستاي حركت در مسير خواسته‌‏هاي برحق دانشجويان بوده است .


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت ضمن اشاره به عدم تمايل اعضاي شوراي مركزي جديد اين اتحاديه جهت عضويت در اين شورا ، تصريح كرد : هر چند اكثريت اعضاي شوراي مركزي براي عضويت در اين دوره تمايل و انگيزه شخصي نداشتند ، اما از آنجا كه درميان فعالين دانشجويي و گروه‌‏هاي سياسي ، اجتماعي تحول خواه با برگزاري انتخابات شوراي مركزي اتحاديه اميدي بوجود آمد ، در راستاي بر‌‏آورده نمودن توقعات منطقي از اين نهاد دانشجويي حضور اكثريت اعضاي شوراي مركزي تا پايان دوره اين شورا ، جدي خواهد بود و مصرانه در جهت خواسته‌‏هاي دانشجويان فعاليت خواهيم نمود .
وي موفقيت شوراي منتخب تحكيم را نيازمند همكاري و همراهي اكثريت انجمن‌‏ها و اعضاي اين اتحاديه بر پايه اصول مشترك مورد توافق مجموعه دانست و تصريح كرد : اگر تصميمي مبني بر تغيير كادر مركزي مجموعه گرفته شده ، به منزله ناديده گرفتن توانايي‌‏ها ، سوابق و ظرفيت افراد نيست ، بلكه روند طبيعي مجموعه‌‏اي كه بر پايه پويايي و سياست گردش مسووليت‌‏ها استوار است ، در صورت عدم امكان استفاده از توانايي و ظرفيت اشخاص تغييرات بر مبناي قواعد دمكراتيك ، به عنوان ركن ركين پذيرفته شده دانشجويي ،د ر مجموعه صورت مي گيرد .
مومني افزود : در اين خصوص با توجه به مسافرت يكي از دوستان براي ادامه تحصيل و ابراز تمايل شخصي ايشان تغييراتي در يكي از واحدهاي مجموعه بوجود آمد و شوراي مركزي فعاليت خويش را به اتكا پشتوانه دانشجويي ادامه مي‌‏دهد و ضمن ابراز نگراني در خصوص اين مطلب كه دوستاني امكان حضور در مجموعه را در شرايط كنوني ندارند و در طول دو سال گذشته در راستاي بازسازي مجموعه تلاش نمودند ، شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت كماكان به فعاليت خود ادامه مي‌‏دهد و در اين مسير خود را نيازمند همكاري كليه انجمن‌‏ها و اعضاي حاضر در مجموعه مي‌‏داند و آمادگي خود را براي گفت‌‏وگو و پذيرش نقد و نقادي از اين شورا اعلام مي‌‏دارد .
وي در پايان ابراز اميدواري كرد : اميدواريم جنبش دانشجويي با بازنگري در ساختار تشكيلاتي ، قدرت سازماندهي خود را بالا برده و در جهت تحقق خواسته‌‏هاي ملي و دفاع از حقوق شهروندان پيشاهنگ و پيشتاز باشد و با نقد ذاتي قدرت ، ستايشگر حقيقت و شفافيت باشد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10034

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عبدالله مومني: جريان دانشجويي‌‏در حال تجربه كردن هويتي بر مبناي دوري از قدرت است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016