جمعه 26 تير 1383

سخنگوي قوه‌ قضاييه: شوراي نگهبان مترادف است با قانون‌گرايي و مخالفت با آن گريز از قانون‌گذاري است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس فقه و حقوق - حقوق سياسي
سخنگوي قوه‌ي قضاييه گفت: به دليل ماهيت سياسي و حقوقي انتخابات، ناخودآگاه اعضاي دفاتر نظارتي شوراي نگهبان بايد سياسي باشند اما در عين حال نبايد كاركردهاي سياسي داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دكتر غلامحسين الهام در مراسم بزرگداشت تاسيس شوراي نگهبان اظهار داشت: نداشتن كاركردهاي حزبي اعضاي دفاتر نظارت به معناي بي‌تفاوتي آنها نسبت به جمهوري اسلامي نيست چون اصولا كاركرد مجلس در چارچوب نظام اسلامي است.

وي در ادامه افزود: اعضاي دفاتر نظارتي بايد نسبت به نظام متعصب و شناخت كافي داشته باشند كه اين امر به معناي تعصب حزبي نيست چون قانون انتخابات در چارچوب نظام اسلامي شكل مي‌گيرد.

سخنگوي قوه‌ي قضاييه گفت: به هيچ‌وجه نمي‌توان افرادي بي‌تفاوت به نظام را در دفاتر استخدام كرد چون تمام اعضا بايد نسبت به نظام تعهد داشته و از تعصب لازم براي اجراي قانون اساسي برخوردار باشند.

وي با اشاره به ضرورت امر آموزش در دفاتر نظارتي شورا گفت: شوراي نگهبان و دفاتر نظارتي آن بايد سرمايه‌گذاري لازم را در امر نظارت بر انتخابات انجام دهند و با اين رويكرد اين دفاتر را از سطح ملي به بين‌المللي تا حد توان ارتقاء دهند كه با انجام چنين مقولاتي شاهد توانمندترين و مجهزترين نيروها در دفاتر نظارتي خواهيم بود.

الهام افزود: دفاتر نظارتي به عنوان يك نهاد پايدار در دل شوراي نگهبان بود اما با كاركردهاي تخصصي و غيرسياسي.

سخنگوي قوه‌ي قضاييه در ادامه‌ي سخنانش با اشاره به اهميت مقوله انتخابات در نظام اسلامي، خاطر نشان كرد: ما به مقوله انتخابات به عنوان يكي از دستاوردهاي نظام اسلامي بسيار حساس هستيم و تلاشمان را در امر تقويت مباني آن معطوف مي‌كنيم؛ ما بايد به عنوان جامعه‌اي كه مدام با امر انتخابات سر و كار دارد چهره‌هاي برجسته‌اي را در امر نظارت تقويت و تربيت كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تفاوت‌هاي انتخابات ايران را با جامعه‌ي اروپا مطرح كرد و گفت: انتخابات در جامعه ما مردمي، توده‌اي و مبتني بر مسووليت اسلامي است؛ با توجه به اين مقولات، نمي‌توانيم انتخابات را حزبي اجرا كنيم چون با فرهنگ و ارزش بومي ما انطباق ندارد و در مجموع بايد سازماندهي ويژه‌اي براي انتخابات داشته باشيم.

الهام در ادامه افزود: با توجه به اين امر، مقوله نظارت بر انتخابات در ايران بسيار پيچيده‌تر از هر نوع نظارت بر انتخابات كشورهاي اروپايي است كه حساسيت و اقتضاي خاص خود را دارد.

سخنگوي قوه‌ي قضاييه با اشاره به نقش مهم امام خميني (ره) در پويا كردن فقه شيعه و استفاده از ظرفيت آن در اداره‌ي كشور اظهار داشت: وجود تعامل اين شورا با مجلس در اين 24 سال و به خصوص هدايت 10 ساله‌ي حضرت امام خميني (ره) امكان استفاده از ظرفيت فقه اسلامي را در امر اداره كشور داد.

وي در ادامه افزود: اصول و مباني فقه شيعه به دليل سابقه تاريخي خود بسيار محكم و قوي است؛ پويايي آن به معناي تخريبش نيست؛ به همين خاطر امام (ره) توانست با پويا كردن فقه، آن را قادر به پاسخگويي به مسايل روز كند.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان با اشاره به اهميت شوراي نگهبان در حفظ كشور و روابط و اجزاي آن خاطر نشان كرد: حوزه فعاليت شوراي نگهبان حوزه‌ي حفاظت از اسلام و قواي نظام جمهوري اسلامي است چون اگر قائل به اصل قانون‌گرايي و روابط بين اجزاي جامعه باشيم، بايد اصولا قانون را ملاك قرار دهيم كه ناخودآگاه نهاد نظارت و حراست از قانون، شوراي نگهبان است.

وي افزود: جايگاه شوراي نگهبان مترادف است با قانون‌گرايي و احترام به آن و مخالفت با شوراي نگهبان از اين ديدگاه به معناي گريز از قانون‌گذاري است.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10059

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي قوه‌ قضاييه: شوراي نگهبان مترادف است با قانون‌گرايي و مخالفت با آن گريز از قانون‌گذاري است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016