دوشنبه 5 مرداد 1383

متن سخنرانی رحمان ساکی در مراسم بزرگداشت فرهاد فرهادی (حیدر) در روز 24 جولای در اسلو - نروژ

چهره پیکارگر، خلاق و جسور حیدر.

نیمه شب پنجشنبه هفته پیش بود که همراه تنی چند از دوستانم از سفر برگشته بودم. فردای آنروز با صدای زنگ تلفن سراسیمه از خواب پریدم. یکی از همسفرانم بود، صدایش می لرزید و در کلامش شتاب و عجله خاصی نهفته بود. فهمیدم که خبری دارد و خبرهم، خبر خوشی نیست، بیدرنگ پرسیدم، گویی که خبری داری، او با بغضی در گلو حرفم را تائید کرد و گفت خبر خوبی برایت ندارم، حیدر، حیدر به زندگی اش پایان داده. راستش از ادامه مکالمه تلفنی با دوستم حرف دیگری بیاد ندارم. شوک و ناباوری تمام وجودم را فرا گرفت. چشمانم را بستم ، چهره حیدر در خاطرم نشست . آخرین دیدارمان را بیاد آوردم، سه هفته قبل از این حادثه بود. بشدت مضطرب و نگران وضعیت فرساد برادرش بود و از رنج و درد روزگار بیرحم، سخت آزرده خاطر بود.

لحظاتی چند، غرق خاطرات تلخ و شیرین با حیدر شدم ، به 14 سال پیش و اولین دیدارهایم با حیدر بازگشتم، قبلا هم از جمشید در مورد حیدر و ویژه گی هایش، از صمیمیت اش، فعالیت ها و تلاش های سیاسی و کمک های بی دریغش به پناهجویان ایرانی در کراچی شنیده بودم.

درهمان اولین دیدارمان، رفتارش گرم و صمیمی. شوخ طبع و سرحال، پرکار و عجول بنظر می رسید. رابطه ها و ریشه ها را جستجو می کرد. سازمانش ،سازمان راه کارگر آن موقع در نروژ تشکیلات نداشت، در اندک زمان ممکن، همه چیز را سر و سامان داد ، واحدی را تشکیل و تعدادی از یارانش را جذب راه کارگر کرد. از آن زمان تا پارسال همین موقع ، حیدر ازجمله فعالین سیاسی نروژ بود که تقریبا در تمامی تجمعات و فعالیت های سیاسی ایرانیان در این کشور نقش بسزایی ایفاء می کرد . درست پس از فعالیت های پرثمر و موفقیت آمیز، دفاع و حمایت از جنبش دانشجویی پارسال در نروژ، یک سالی می شود که حیدر از فعالیت های سیاسی کناره گرفته و دقیقا مصادف با همان روزهای پر تلاش و خستگی ناپذیرش، امسال متاسفانه شاهد مرگ حیدر بودیم.

سوالی که این روزها ذهنم را بخود مشغول کرده است ، آن است که چرا حیدر درست در سالگرد اوج فعالیت اش دست به چنین اقدامی زد؟ آیا، جسارت، شجاعت و وفاداری به ارزش های والای انسانی و انقلابی اش نبوده که چنین زمانی را برای این اقدام خود ، انتخاب کرده بود. بنظرم ،حیدر با این عمل نشان داد که به آن زمان و آن زندگی متعلق و وابسته بوده است. او نشان داد وفاداری و پایبندیش به اعتقادات و آرمان هایش، والاتر از همه چیز ، حتی جان شیرین و جوانش بود. شاید او می خواست با این کارش دوباره به همان زمان، به همان زندگی و همان پیکار که بیش از نیمی از عمر و جوانیش را جسورانه به پای آن ریخته بود برگردد.

پیکاری که در نوجوانی در سنگرهای دفاع از انقلاب در ایران آغاز گشت و در دوره جوانی اش، با استواری تمام در دفاع از آرمان های والای انسانی و آزادی خواهانه اش در زندان های قزل حصار و گوهر دشت ادامه یافت. پس از آن در سنگر مبارزه برای حمایت از پناهجویان پاکستان ، مبارزه علیه نژاد پرستی ، افشای بی امان چهره جنایتکار و ضدمردمی جمهوری اسلامی در نروژ و در دفاع از مبارزات بر حق خلق کرد در کردستان به بلوغ خود رسید.

سالها، تلاش و مبارزه در عرصه های مختلف، حیدر را به چهره ای شناخته شده در میان فعالین سیاسی تبدیل کرده بود. ویژه گی های این چهره ، جدیت در فعالیت، پیگیری ، از خود گذشتگی بی حد و مرز، پذیرش دشوارترین مسئولیت ها بطور داوطلبانه و از همه مهم تر برخورداری از خلاقیت ویژه ای بود که او در کشف ایده ها و روش های جدید فعالیت و مبارزه داشت .

حیدر از جمله معدود فعالین سیاسی ایرانی، مقیم نروژ بود که با ذکاوت و تیز هوشی فراوانی توانست در کمترین زمان ممکن ، زبان نروژی را بخوبی فرا گیرد و آن را در خدمت فعالیت های سیاسی و فرهنگی خود بکار بندد. با استفاده از این ابزار مهم ارتباطی، حیدر توانست با جامعه فرهنگی و سیاسی کشور میزبان ارتباط برقرار کند و با ایجاد و گسترش پیوند های خود موفق شد، سیمای ضدمردمی و جنایتکار حکومت اسلامی ایران را در انظار نیروهای مترقی و رادیکال ، بویژه احزاب چپ نروژ افشاء نماید و حمایت آنان را نسبت به مبارزات آزادیخواهانه و برابری طلبانه کشورمان جلب کند.

راه اندازی رادیو همصدا در اسلو، از جمله دستاوردهای مهم فعالیت های حیدر بود. این رادیو، صدای اپوزیسیون دمکرات و رادیکال ایرانی مقیم نروژ شد.

پشتکار و خلاقیت های حیدر ، بویژه در سال گذشته به هنگام دفاع و حمایت از جنبش دانشجویی، ثمرات و دستاوردهای زیادی را برای فعالین سیاسی مقیم اسلو بهمراه داشت. اگر بخواهم بطور مشخص از خلاقیت هایش نام ببرم، به اولین چیزی که می توان اشاره کرد، ابداع و تنطیم شعار های نروژی بود. حیدر با تسلط خوبی که بر زبان نروژی داشت ، توانست شعارهای اعتراضی و افشاگرانه ما را به روز کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سالها بود که طرح شعارهای نادقیق و تکراری ما نتوانسته بود بخوبی ، پیام ما را به گوش جامعه روشنفکری و مترقی نروژ برساند. شعارهای نروژی که حیدر تنظیم می کرد ضمن اینکه ، بیانگر خواست و مطالبات دمکراتیک جنبشهای اجتماعی ایران بودند، ویژه گی مهم شان آن بود که با توجه به فرهنگ سیاسی مردم نروژ تنظیم شده بودند. شعارهای حیدر که در حرکات اعتراضی ایرانیان فریاد زده میشد، به گوش مردم ،دولت و رسانه های جمعی نروژ رسید.

از جمله ویژگیهای دیگر حیدر میتوانم از ابتکاراتش در استفاده از ابزارها و شیوه های مدرن فعالیت سیاسی نام ببرم. شیوه هایی که بخوبی مورد قبول واستقبال جامعه نروژ قرار می گرفت. جمع آوری امضاء ، اجرای نمایش، پخش موزیک و چاپ تی شرت با مضامین سیاسی از جمله ابتکارات فردی حیدر بود که همواره سطح و کیفیت فعالیت های سیاسی در نروژ را بالا می برد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10437

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن سخنرانی رحمان ساکی در مراسم بزرگداشت فرهاد فرهادی (حیدر) در روز 24 جولای در اسلو - نروژ' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016