جمعه 16 مرداد 1383

ابراهيم يزدي: جنبش مشروطيت به پايان نرسيده است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

«ابراهيم يزدي» درباره‌ي علل ايجاد انقلاب مشروطه گفت: خستگي مردم از ظلم و ستم، آرزوي ايجاد يك عدالت‌خانه و ورود انديشه‌هاي نو از غرب به داخل كشور از جمله عوامل ايجاد انقلاب مشروطه است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي طي سخناني در سمينار «درس‌هاي مشروطه» در دفتر مطالعات دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) اظهار داشت: در بررسي‌ جريان‌هاي مشروطه ما با دو سوال عمده روبرو هستيم، اول اين كه آيا در آن زمان آنچه كه موجب شد در دنياي غرب شرايط جديدي به وجود آيد در ايران نيز به وجود آمده بود؟ آيا در ايران طبقه‌ي جديد اجتماعي متمايزي از گروه‌هاي ديگر و در تعارض با طبقه‌ي حاكم به وجود آمده بود؟

يزدي ادامه داد: اگر نگاهي عميق داشته باشيم متوجه مي‌شويم كه جواب اين دو سوال منفي است، در آن زمان عده‌اي از جوانان به خارج رفته بودند و با مفاهيم جديد انديشه‌هاي سياسي در غرب آشنا شده بودند، آنها مي‌خواستند مفاهيمي كه با آنها آشنا شده‌اند را در كشور اجرا كنند ولي شرايط تحقق آن آرمان‌ها در كشور ما وجود نداشت. در هنگامي كه مشروطه‌طلبان نيز پيروز شدند هنوز ابهاماتي اساسي و كليدي نسبت به مفاهيم مشروطه از جمله قانون آزادي، دين، دولت وجود داشت، اين مفاهيم در بين مشروطه خواهان مورد مناقشه بود چون درك درستي از آنها نداشتند.

وي افزود: بسياري از مقولاتي كه در آن بين روشنفكران و مشروطه‌خواهان مورد اختلاف بود هم‌چنان مورد اختلاف است، تعارض سياسي بين جريان‌هاي سياسي در مورد دموكراسي، ناشي از همان تعارضات در زمان مشروطه است، سنت‌گرا بيان مي‌كنند كه بين دين و دموكراسي ارتباطي وجود ندارد و جريان لاييك نيز بيان مي‌كند كه بين دين و دموكراسي رابطه‌ي چنداني وجود ندارد.

وي با بيان اينكه مشروطيت ابزارهاي لازم را در درون كشور براي توسعه نداشت، گفت: اكنون نيز ضعف بزرگ اصلاح‌طلبان فقدان سازماندهي متناسب است، رييس‌جمهور منتخب مردم ابزارهاي لازم را براي سازماندهي نيروهاي مردمي ندارد.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي اظهار داشت: جنبش مشروطيت به پايان خود نرسيده است و آن آرمان‌ها همچنان وجود دارد، اين آرمان‌ها هدف‌هاي آينده را به ما نشان مي‌دهد و ما بايد لاجرم با توجه به شرايط كشور برنامه‌ريزي كنيم.

يزدي در پايان گفت: تنها راه باقيمانده هم براي اصلاح‌طلبان و هم محافظه‌كاران پيگيري اصلاحات تدريجي است و اين امر به درايت، فرزانگي، صبر و تكاپو نياز دارد. تغييرات ايجادشده در كشور را ما بايد ادامه دهيم و مأيوس نشويم. اكنون در كشور تغييراتي ايجاد شده و ظرفيت‌ها بالا رفته، چه كسي در پنج سال پيش فكر مي‌كرد كه من ابراهيم يزدي به دعوت دفتر تحكيم وحدت در دفتر تحكيم وحدت درباره‌ي مشروطه سخن بگويم؟ اينها بيانگر تغييرات است.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10712

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابراهيم يزدي: جنبش مشروطيت به پايان نرسيده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016