شنبه 7 شهريور 1383

مرضيه مرتاضي لنگرودي: قايل به اتمام اصلاحات نيستم، ايلنا

اكثريت مردم نتوانسته‌‏اند خود را از شر رفتار آمريت - تابعيت ، نجات دهند

تهران-خبرگزاري كار ايران
مرضيه مرتاضي لنگرودي، معتقد است: اكثريت مردم نتوانسته‌‏اند خود را از شر رفتار آمريت - تابعيت كه در جامعه ايراني حاكم است, نجات دهند.
اين فعال ملي مذهبي در گفت و گو با خبرنگار" ايلنا", حجم مطالبات انباشته شده مردم, سركوب دائمي نيازها و به تاخير انداختن آن نيازها را از آسيب‌‏شناسي جريان اصلاحات دانست و اظهار داشت: نگاه قيم مأبانه به نيازها و خواست‌‏هاي مردم, عدم وحدت در نظريه و عمل اصلاح‌‏طلبان در حاكميت, عدم انسجام بين بخش اصلاح‌‏طلبي حاكميت و مردم, تعريف كليشه‌‏اي از قدرت و رفتارهاي محافظه‌‏كارانه اصلاح‌‏طلبان عامل مشكلات فراواني براي دولت خاتمي شد.
مرضيه مرتاضي لنگرودي با مهم شمردن عوامل مذكور در موانع دستيابي به آرمان‌‏هاي دولت اصلاحات، افزود: طبعاً با چنين رويكردي جريان اصلاحات را جداي از جريان مبارزات تاريخي مردم ايران براي رسيدن به اصلي‌‏ترين نياز جامعه كه استقلال در راي و نظر مردم ايران است نمي توان طبقه بندي كرد . اما متاسفانه به واسطه احساس دائمي عدم امنيت و سركوب دائمي ناشي از نگاه قيم مأبانه, به نوعي به بلوغ اجتماعي نرسيده‌‏ايم.
وي با تاكيد بر اين نكته كه" تاخير بلوغ اجتماعي مردم اصلي‌‏ترين آفتي است كه حتي جريان اصلاحات را هم گرفتار خود كرده است", تصريح كرد: اكثريت مردم نتوانسته‌‏اند خود را از شر رفتار آمريت - تابعيت كه در جامعه ايراني حاكم است, نجات دهند.
لنگرودي با بيان اين نكته كه" انفعال و سرخوردگي پس از هر تلاش و كوشش جمعي و فردي در حافظه مردم ايران نوعي نا اميدي را حاكم كرده است" , خاطرنشان كرد: مردم ايران در نقاط ديگر جهان تبديل به انسان‌‏هايي مدرن و دموكرات مي‌‏شوند در حاليكه در داخل ايران به دليل حضور تحميلي رفتار آمريت - تابعيت و فرهنگ "بله قربان گو" نمي‌‏توان انتظار يك منش دموكراتيك را از ايشان داشت.
لنگرودي دليل ناكارمدي نهادهاي مشاركتي زيادي كه در دوران خاتمي مجوز فعاليت گرفته‌‏اند رايكي از دلايل را عدم وجود روحيه كار جمعي و القا يك نگاه پليسي امنيتي در نهادهاي مشاركتي مثل احزاب و NGO ها دانست و افزود: ما شاهد اين هستيم كه علي‌‏رغم شعارهاي داده شده مثل" ايران براي همه ايرانيان" و جامعه مدني در دوران اصلاحات, مولفه‌‏هاي آن شعارها حتي فرصت سياه مشق را هم نداشتند.
وي با اشاره به اين نكته" كه هرگز قائل به اتمام اصلاحات نيستم و گذار از كودكي به بلوغ علي‌‏رغم همه سركوب‌‏ها اجتناب ناپذير است"، ابراز اميدواري كرد كه اين مرحله گذار به طور طبيعي و در داخل كشور صورت گيرد.
مرضيه مرتاضي لنگرودي نقش دولتمردان و صاحبان قدرت را در ساخت فرهنگي جامعه بسيار تاثيرگذار دانست و تصريح كرد: تعريف قدرت از منظر دولتمردان بر مبناي آمريت - تابعيت است و هيچگاه به توزيع قدرت نمي‌‏انديشند، در حاليكه يكي از مولفه‌‏هاي اصلاح‌‏طلبي كه رهبران آن طي 8 سال ادعا داشته‌‏اند, ورود به عرصه‌‏هاي است كه از اساسي‌‏ترين عنصر آن توزيع قدرت است.
اين فعال ملي_ مذهبي, با اشاره به اينكه" فرهنگ سياسي آمريت - تابعيت در ساختار بوروكراسي كشور نهادينه شده"، افزود: حفظ موقعيت در قدرت و استفاده از بهره‌‏مندي و مواهب آن نوعي محافظه‌‏كاري را بر مديران مياني دولت حاكم كرده بود به گونه اي كه ايشان از يك سو در جمع وزراي دولت از طرح‌‏ها و برنامه هائي دفاع مي‌‏كردند كه مردم با آنها بيگانه بودند و خود را نيازمند پاسخگويي به مردم نمي‌‏دانستند و در سوي ديگر به عنوان اپوزيسيون قلم مي‌‏زدند و يا سخنراني مي‌‏كردند كه تمام اين‌‏ها هم براي حفظ پست و هم مردم مفيد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با تاكيد بر اين كه" عملكرد مديران مياني, شايسته يك دولت اصلاحات نبود"، خاطرنشان كرد: اغلب قراردادها و پروژه‌‏هايي كه اين مديران انجام دادند, در ادامه همان پروژه‌‏هايي بود كه قبل از دوران خاتمي طرح‌‏ريزي شده بود.
مرتاضي با بيان بيان اينكه " عدم برخورد شفاف با مردم آنان را در حدس و گمان نگه مي‌‏دارد"، گفت: تحليل‌‏هاي بر آمده از اين حدس و گمان ها واقعي نيست ، لذا رفتارهاي مردم مبتني واقعيات نيست.
وي در پايان با بر شمردن دستاوردهاي مثبت و منفي اصلاحات," انفعال مردم يكي از دستاوردهاي منفي دولت ذكر كرد و خاطر نشان كرد: از سوي ديگر دستاورد مثبت دولت ابعاد فرهنگي فضاي اصلاحات و شكستن بسياري از خط قرمزها بود.
مرتاضي لنگرودي در پايان تاكيد كرد: شكستن اين فضاي گرم و خشك و مقدس مآبانه كار آساني نبود.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11361

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مرضيه مرتاضي لنگرودي: قايل به اتمام اصلاحات نيستم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016