سه شنبه 20 مرداد 1383

سيدمصطفي تاج‌زاده: جنبش دانشجويي نبايد از ترس مرگ، خودكشي كند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

«سيدمصطفي تاج‌زاده» با اعتقاد به اين كه «دوري از قدرت ممكن است به دوري از عرصه‌ي عمومي منجر شود»، ابراز عقيده كرد: جنبش دانشجويي بايد آزادي انتخابات را تحميل كند، جنبش دانشجويي كانديدا معرفي و آن را تحميل كند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي در جشنواره‌ي تابستاني دانشگاه صنعتي اميركبير با بيان اين مطلب افزود: در دوره‌ي معاصر اقتدار دولت بيش از قديم شده است و همين مساله سياست‌ورزي را اجتناب‌ناپذير مي‌كند. در واقع مي‌توان گفت كه در دوره‌ي جديد ليبرال‌ترين دولت‌ها هم در راحتي حقوق شهروندان خود را كه در قوانين به رسميت شناخته شده نقض مي‌كنند.

اين عضو جبهه مشاركت فقدان نهادهاي مدني و طبقات اجتماعي مستقل در ايران را دليل برابرشدن حوزه‌ي قدرت با حوزه‌ي عمومي خواند و افزود: الان شما در هر حوزه‌اي بخواهيد وارد شويد و انتقاد كنيد، يك بخش آن به دولت مربوط خواهد بود. ضمن اين كه به دليل نزديك بودن حوزه‌ي دولت به عرصه‌ي عمومي، ميزان اعتماد به دولت با ميزان اعتماد به عرصه‌ي عمومي برابر است، بر همين اساس در جامعه‌ي ما اگر كسي از عرصه‌ي قدرت حذف شود، از عرصه‌ي عمومي هم حذف مي‌شود.

وي تصريح كرد: جنبش دانشجويي توجه داشته باشد كه دوري از قدرت در جامعه‌ي ما ممكن است به دوري از عرصه‌ي عمومي منجر شود.

تاج‌زاده خاطرنشان كرد: در جامعه‌ي ما از زمان مشروطه تاكنون هيچ جرياني سياسي وجود نداشته كه به قدرت داشتن دولت اعتقاد نداشته باشد. آنچه در چنين جامعه‌اي لازم است، دفاع هم‌زمان از جامعه‌ي مقتدر به همراه دولت مقتدر است. در جامعه به دليل جدايي جامعه و دولت از هم، وقتي جامعه منفعل مي‌شود دولت همچنان به كار خود ادامه مي‌دهد و همين مساله باعث استبدادي شدن جامعه مي‌شود.

وي تصريح كرد: به نظر مي‌آيد در حال حاضر ما به نااميدي كامل نرسيده‌ايم، اما دچار نوعي خودزني و انفعال شده‌ايم كه سود آن به نفع برخي است.

وي با ابراز اين عقيده كه عموم ما از تصميم‌گيري‌هاي كلان بي‌اطلاع هستيم، توجه جامعه‌ي دانشگاهي به اين امور را خواستار شد.

تاج‌زاده در بخشي از سخنان خود بيان كرد: با توجه به مجموعه‌ي اختياراتي كه دولت در جامعه‌ي ما دارد و با انتظاراتي كه مردم از دولت دارند، دولت در خصوصي‌ترين عرصه‌هاي ما دخالت دارد، بنابراين بي‌توجهي به آن به معناي بي‌تفاوتي نسبت به تمام عرصه‌هاي ماست چرا كه هيچ نهاد اجتماعي قدرتمندي كه دولت از آن بترسد وجود ندارد بر اين اساس، يك انتخاب يا انفعال شهروند به معناي انتخاب بين دموكراسي و استبداد است و انفعال به معناي مجال دادن به عده‌اي تنگ‌نظر براي فعاليت در تمام عرصه‌هاست.

تاج‌زاده در ادامه اظهار تاسف كرد: علي‌رغم اين كه جامعه‌ي ما بيشترين نهضت‌ها را داشته است، اما فاقد تئوري حكومتي هستيم، در برقراري ارتباط‌هاي دموكراتيك ضعيفيم، تحت تاثير فضا قرار مي‌گيريم و دچار افراط و تفريط مي‌شويم.

به گفته‌ي وي در نهضت‌هاي 100 سال گذشته‌ي ايران دچار افراط و تفريط بوديم و فرديت در جامعه‌ي ما كمتر رشد كرده است.

وي ابراز عقيده كرد: مسوولان ما قدرت مي‌خواهند ولي مسووليت‌پذير نيستند، اپوزيسيون نيز آزادي مي‌خواهد ولي مسووليت نمي‌پذيرد. اين در حالي است كه شهروندان و مسوولان در دوران مدرنيته مسوول هستند و حق و تكليف در برابر يكديگر قرار دارد.

عضو سازمان مجاهدين با انتقاد از جنبش دانشجويي كه به قول وي وضعيت انفعال را در پيش گرفته است، اظهار داشت: فكر نكنيد كه با انفعال و بي‌طرفي در جامعه مي‌توان كاري را از پيش برد،‌ فكر نكنيد كه محافظه‌كاران از انفعال شما ناراحت مي‌شوند، تصميم آن‌ها انفعال ماست، اگر جامعه‌اي اراده كند، مي‌تواند تغييرات بسياري ايجاد كند.

وي گفت: دانشجويان و تشكل‌هاي دانشجويي مي‌گويند اگر انتخابات آزاد باشد در انتخابات شركت مي‌كنيم، در صورتي كه اين ادبيات اشتباه است. جريان دانشجويي بايد بگويد كه ما به اقتدارگرايان اجازه نمي‌دهيم كه مانع برگزاري انتخابات آزاد شوند، جنبش دانشجويي بايد آزادي انتخابات را تحميل كند نبايد از ترس مرگ خودكشي كند. حضور جنبش دانشجويي در عرصه‌ي انتخابات، بدنه‌ي آن‌ها را به لرزه مي‌اندازد. اكنون كه صد نشريه تعطيل شده است دانشجويان بايد از آغاز هر ماه براي هر كدام از اين نشريات مراسم برگزار كنند، ما اصلاح‌طلب هستيم و مي‌خواهيم رفتار جناح مقابل را از موضع عزت و اقتدار در چهارچوب قانون اصلاح كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به شعار دوري از قدرت گفت: شما بايد نام جنبش خود را جنبش نقد دانشگاه به قدرت و جامعه بگذاريد.

تاج‌زاده با بيان اين كه حركت‌هاي اصلاحي از حركت‌هاي انقلابي موفق‌تر است، اظهارداشت: حركت اصلاحي دشوارتر است و هزار مانع در راه آن داريم، اگر انتخابات صددرصد آزاد باشد، راي اصلاح‌طلبان از محافظه‌كاران بيشتر خواهد بود و مي‌توانيم ده كانديدا ارايه دهيم، البته ممكن است در اين انتخابات مانند دوم خرداد و مجلس ششم راي نياورند ولي پيروزي با آن‌ها خواهد بود.

وي با تاكيد بر فعاليت جنبش دانشجويي گفت: جنبش دانشجويي در عرصه‌ي انتخابات بايد گفتمان خود را تحميل كند، كانديدا معرفي كند و آن را تحميل كند.

وي گفت: جنبش دانشجويي براي رسيدگي به خواسته‌هاي خود بايد هزينه بدهد، به اندازه‌اي كه دانشجويان اول انقلاب براي اهداف خود وقت گذاشتند شما نيز وقت بگذاريد، اگر در انتخابات صلاحيت نامزدهاي اصلاح‌طلب تاييد نشود، از گزينه‌ي عدم شركت در انتخابات، تحريم و راي سفيد استفاده مي‌كنيم و اگر آزاد باشد حتما شركت مي‌كنيم و تلاش نيز براي برگزاري انتخابات آزاد انجام مي‌دهيم، دانشجويان بايد نظرات خودشان را ارايه دهند.

وي با اشاره به نامه‌ي منسوب به يك تشكل دانشجويي به دبيركل سازمان ملل گفت: ما از جنبش دانشجويي گله داريم كه چرا اين جنبش ملت ايران را فراموش كرده و از مجامع بين‌المللي درخواست كمك كرده است، اين كار آن‌ها توهين به مردم است، اگر شما اعتقاد داريد كه جنبش دانشجويي هستيد بايد از حداقل آزادي و امنيت در جامعه استفاده كنيد و به ميدان بياييد.

وي با بيان اين كه اگر جنبش دانشجويي احزاب موجود در كشور را قبول دارد، بايد در جهت تقويت آن‌ها بكوشد گفت: آن‌ها را نيز اگر قبول نداريد، خود جنبش دانشجويي اقدام به ايجاد حزب كند، به جاي دوري از قدرت، استراتژي نقد قدرت را جايگزين كند، اگر جنبش دانشجويي اعتقاد دارد كه مردم ظرفيت ندارند و خارجي‌ها بايد در اين كشور تغيير ايجاد كنند، بايد ژست جنبش دانشجويي را كنار بگذارد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10828

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سيدمصطفي تاج‌زاده: جنبش دانشجويي نبايد از ترس مرگ، خودكشي كند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016